De vernieuwde Peugeot 408 kan een beetje werken. Maar het is wel een prima vervoersmiddel. Lekker nuchter ook.
Peugeot heeft zeer herkenbare namen. De combinatie van cijfer-nul-cijfer maakt het zeer herkenbaar voor iedereen. De eerste cijfer geeft de positie in de range aan. Het derde cijfer gaf vroeger aan hoe ‘nieuw’ het vortuig was, hoe hoger het nummer, hoe recenter de auto.
Tegenwoordig gaat Peugeot niet verder dan ’08’. Ook zijn er modellen met twee nullen in het midden. Maar ja, met zoveel nieuwe extra modellen, kan het zijn dat je een naam onjuist of dubbel moet gebruiken. Dat is vandaag het geval. Het gaat om de Peugeot 408. Dat is niet de opvolger van de 407, dat was de 508. Nee, de 408 is een nieuw model, maar ook een bestaand model. Dat onlangs is gefacelift. We gaan het uitleggen.
Vernieuwde Peugeot 408
Wij krijgen binnenkort in Europa een Peugeot 408, een soort crossover coupé op een C-segment platform. Deze rijdende zetpil zal ook naar Europa komen. Voor China heeft Peugeot echter al een Peugeot 408 en dat is een heel ander beestje. Het is namelijk een hele keurige – wellicht wat duffe – compacte sedan. Het moddeletje kwam destijds in 2014 op de markt.
Het is inmiddels 2022 en tijd voor een facelift. Het is de niet de eerste keer. In 2018kreeg het model een lichte opfrisbeurt. De vernieuwde Peugeot 408 voor 2022 is behoorlijk gewijzigd. In plaats van een vorige generatie 308, maar dan met kont, staat hier overduidelijk een moderne Peugeot die zo in Nederland in de showrooms zou kunnen staan. Laat je niets wijs maken, want deze auto staat nog op het EMP2-platform waar de vorige generatie 308 (T9) op stond.
Achterzijde
Ook aan de achterzijde is daar eigenlijk niets van te zien dat dit een oude 308 is. Peugeot heeft er flink werk van gemaakt. Meestal beperkt men zich tot de voorzijde van een auto, maar in dit geval krijg ook de bips een rigoreuze make-over.
In het interieur zijn de wijzigingen wat subtieler. Van een afstandje ziet het er op zich wel goed uit, maar de Chinese 408 is aanzienlijk minder modern en hoogwaardig in vergelijking met de 408 die wij gaan krijgen.
Qua aandrijflijn zit je op zich wel goed. De 1.6 viercilinder turbomotor levert 170 pk en brengt de krachten middels een automaat met dubbele koppeling over op de voorwielen.
Gewoon keurig, dus. Wel grappig, in tijden dat 1.0/1.2 driecilinder-torretjes de norm zijn, is zo’n 1.6 turbo met 170 pk een ‘dikke’ motor. De vernieuwde Peugeot 408 wordt gebouwd door Dongfeng-Peugeot en kost aldaar 16.848 euro.
Meer lezen? Deze 12 rappe Peugeots zijn jullie massaal vergeten!
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem eigenlijk bijzonder goed gelukt. Vroeger had je naast de 207 de Peugeot 206+ als budget model. Kan dat met deze ook niet gedaan worden voor Europa? Het liefst als station. Lijkt mij de ideale Fabia combi concurrent (ja die is er niet meer) en dus ideaal voor jonge gezinnen. Met 1.4 turbo 170pk nog best rap ook. Zeker in deze kleur zou ik hem best willen leasen. Als er nog een station zou komen met GT-line pakket (3 cm omlaag en knappe wielen) heb je een serieus fijne wagen.
HelldogBE zegt
Een “308 sedan” met 170pk, automaat, de meeste moderne snufjes en een redelijk design vanbinnen & vanbuiten voor 17.000€. Dat zou hier ook goed verkopen!
dawwg zegt
Behalve dat ie hier 37K zou kosten :/
bernoulli zegt
Alsof de Chinezen een 20 jaar oude Passat in licentie bouwen met een “eigen” neus.
jayhovah zegt
Die scene van de film Taxi blijft legendarisch. Vooral omdat het zo verschrikkelijk realistisch is… Laatst bij Schiphol zag ik ook nog een oude Mercedes-Benz-Taxi eerst z’n vleugels uitklappen en de slicks monteren voordat ie een paar Amerikaanse toeristen naar Amsterdam Centraal bracht.
berlinetta zegt
Dat Taxi-fragment. Heerlijk!!
cossiekiller zegt
C’est parti!
sntial zegt
En de nul on het midden komt van tijden waar je aan een hendel moest draaien om de motor te starten :) die hendel stond tussen de 2 cijfers.
spud zegt
Dat heeft misschien een rol gespeeld, maar het officiële verhaal is. Peugeot begon modellen te nummeren met type 1, type 2, enz. Tot ze bij type 201 kwamen en ze vonden die nul in het midden zo leuk dat ze overgestapt zijn op de nummering met nul in het midden.
Zoals ik al zei bij het vorige 408 topic, klopte de tekst daar niet dat er nog geen 408 was en dat bevestigt dit artikel.
linkador zegt
Wellicht zal onze aangekondigde 408 een re-badged white label Polestar wezen.