Peugeot heeft de 3008 van een update voorzien. Dit is er allemaal nieuw aan de Franse crossover.
Het is even speuren met een vergrootglas naar de verschillen in vergelijking met het uitgaande model. Peugeot was duidelijk tevreden over het uiterlijk van de 3008, want de facelift brengt marginale verschillen met zich mee.
Het inmiddels vier jaar oude ontwerp komt nog prima mee. Het familiegezicht is terug te vinden op onder andere 208 en 508, waardoor het een inmiddels herkenbaar voorkomen is. Logisch dat Peugeot dan ook weinig heeft gesleuteld aan het ontwerp van de auto.
Exterieur & interieur
Het standaard grapje is dat een facelift meer LEDs met zich meebrengt. Daar is de 3008 facelift geen uitzondering op. Nieuw zijn de Full LED-achterlichten. Ook is er keuze uit een aantal nieuwe kleuren en een Black Pack. Dit laatste is sowieso de trend van de laatste jaren. Alles wat ook maar een beetje chrome is op een auto zwart maken.
In het interieur heeft de 3008 een nieuw 10-inch touchscreen gekregen. Ook zijn de tellers achter het stuurwiel gedigitaliseerd. Voor de rest is het vooral een interieur geworden dat we kennen van de andere huidige modellen van Peugeot.
Peugeot 3008 motoren
Qua motoren is er keuze uit een aantal benzine- of dieselmotoren. Een plug‑in hybride behoort tevens tot de mogelijkheden, net als de optie om te kiezen voor vierwielaandrijving. Het gamma van motoren ziet er als volgt uit.
Benzinemotoren:
- PureTech 130 S&S handgeschakeld
- PureTech 130 S&S EAT8 automaat
- PureTech 180 S&S EAT8 automaat
Dieselmotoren:
- BlueHDi 130 S&S handgeschakeld
- BlueHDi 130 S&S EAT8 automaat
Peugeot 3008 beschikbaarheid
Men bouwt het model in de fabriek in Sochaux, Frankrijk. De verkoop van de vernieuwde Peugeot 3008 start eind dit jaar. In aanloop naar de verkoopstart maakt de Franse autofabrikant de prijzen bekend.
DoubleChevron zegt
Voor het eerst na een serie nieuwe modellen van Peugeot dat de wow factor wat afneemt na het zien van de gepresenteerde facelift. Enerzijds omdat men het nieuwe familiegezicht steeds vaker ziet. Anderzijds omdat dit een wat ingetogener design heeft. Daar tegenover staat dat dit facelift model erg tijdloos oogt en denk ik goed zal rijpen.
Dat rood leer, met houtstrips en koperkleurige digitale tellers en een 300 PK vierwiel hybride aandrijflijn die je in net iets onder de 6sec naar de 100 schiet. De Fransen zijn een heel eind gekomen sinds de eenheidsworst uit de jaren ’00 en ’10 . Goeie bijdrage , deze facelift.
kevertje zegt
Ik heb zowel privé als professioneel een tijdje met Franse auto’s gereden, waaronder Peugeot. Dat was mét stip één van de slechtste ervaringen ooit. Van de dakbekleding die op m’n hoofd vielen tijdens het rijden tot het regelmatig flippen van alle electronica. Ze zullen wel bijgeleerd hebben en ik was al eerder verbaasd over de schijnbare afwerking en rijeigenschappen van de 208 van mijn zoon. En toch voelt zo’n PSA-wonder niet echt solide, zelfs een verfijnde DS (op ongetwijfeld hetzelfde onderstel) is meer blingbling dan echt degelijkheid. Ik heb ooit een 508 RXH proefgereden en die had voortdurend foutmeldingen rond het hybride gedoe. De goede werking daarvan in Franse engineering – het zal wel als het meezit, maar ik weet het niet. Wanneer je op de eigen markt rondkijkt, rijden de Fransen nog nauwelijks met dit soort middenklassers, de 508 is nauwelijks te zien in het straatbeeld en grotere Citroens al evenmin. Dit 2008 en 3008 SUV-verhaal heeft enig succes, maar de (Franse) vlag hangt toch alsmaar meer in andere richtingen – zeker als er door gezinnen naar een wat grotere auto of beter budget gekeken wordt. Probeer zoiets als een 3008 maar eens te slijten over 5 jaar, je zal precies weten wat ik bedoel.
reetschild zegt
@kevertje: je loopt wel een kleeeiiiiin beetje achter de feiten aan. De nieuwe 508 verkoopt voor zijn formaat en prijs relatief goed. Zeker voor een franse sedan(hatchback)
DoubleChevron zegt
Je verhaal klinkt nogal als een slecht geschreven karikatuur van een merk waar je niets mee hebt :) Dat mag hoor. Maar ik neem dat met een korreltje zout als ik zulke ‘alles ging kapot’ verhalen hoor over welk merk dan ook. Iets Russisch daargelaten;) De restwaarde van een auto zal voor mij nevernooit een rede zijn er een wel of niet te kopen. Wie een auto uitzoekt op restwaarde mag wat mij betreft net zo goed al vast meteen zn begrafenis plannen. Dat argument is de saaiheid ten top.
Maar oprecht jammer voor je dat het een van de slechtste ervaringen ooit was om met een Peugeot te rijden. Ook jammer voor je dat precies alles je overkwam wat een gemiddelde autorijder (incl. fransoos) niet overkomt. Van slechte rijeigenschappen tot vallende dakbekleding, tijdens het rijden tot computers die op tilt slaan ook tijdens het rijden. In dezelfde auto ook nog? Ellende hoor, dat gun je niemand met geen enkele auto.
Maargoed afhankelijk van waar je het mee vergelijkt.. de 208 is een stadsautootje van 20K en de 1e gen? 508 RXH was een veredeld prototype die toen niet op de markt had moeten komen maar wel qua r&d heeft toegevoegd aan de ontwikkeling van een complete gelectrificeerde range bij PSA die inmiddels al gewoon van de band rolt daar.
PSA heeft charme, kwaliteit en ziel verloren na de 90’s. Dat beaamt iedereen. Daar waar je een hard hoofd in hebt is wel degelijk gebeurd namelijk een grote inhaalslag op kwalitatief gebied bij PSA. Zowel estethisch, technisch als kwalitatief hebben ze in 5 jaar even hun portfolio getransformeerd en een nieuw merk uit de grond gestampt. (DS)
Overigens no beef, ik heb mn autoblog account weer eens afgestoft en hou wel van het geven van inhoudelijke reacties. Ik heb vanalles wat gereden, ik ben objectief autoliefhebber maar met een schare aan ook oude auto’s heb ik nooit zulks geks meegemaakt als sommigen hier weleens spuien over modellen of merken.
Mijn eerste auto was een Citroen Xm, Goed onderhouden, nul problemen. erna een Mercedes E klasse uit 1994, Goed onderhouden, geen problemen. Fiat Punto, die had problemen, boordcomputers, roest etc. Citroen C5, niets mis mee. Voor de zaak ook een VW transporter gereden met nauwelijks kuren (ik begrijp waarom ze populair zijn trouwens) en inmiddels heb ik een liefhebbers autootje namelijk een Peugeot 306 Cabrio uit 1998 met een onverwoestbaar 2 liter blok. Staat alleen bij de garage voor regulier onderhoud.
Rijdt als geen enkele moderne auto nog kan qua beleving en ja, de combi van italiaans design met franse flair.
Zwaar sturen, remmen met veel gevoel, grommende 2 liter die je hoog de toeren in kan blazen, getekend als een kat op wielen en alle electronica werkt nog dus het dak gaat open met n knopje! Mss moet je die eens uitlaten voor een Peugeot lach op je gezicht;)
Ekrachess zegt
@DoubleChevron: Hulde. Ik heb zelf een Fiesta ST, maar rijd met net zo veel plezier in de ouderwetse 1.8 16 klepper 306 uit 2000, van mijn broer. Heerlijk zwaar geluid met een openluchtfilter van k&n valt niet te verslaan, hooguit door mijn eerste auto, een 206 GTi met af fabriek een RVS uitlaat
stationcar zegt
Onderdeel van PSA is één van de grotere toeleveranciers van interieurs en delen van interieurs van auto’s. Deze toeleverancier werkt ook voor VAG (bijvoorbeeld VW en Porsche). Misschien wordt het tijd dat je begint te begrijpen dat auto’s uit land A of B of van merk A of B allemaal opgebouwd worden uit onderdelen van dit soort toeleveranciers. Het design en de functionaliteit bepaald de opdrachtgever, dus het automerk, en verder komt zowel de engineering als de productie bij toeleveranciers vandaan. Uiteindelijk voegt de autofabrikant de vooraf geprefabriceerde onderdelen samen. Dus het dashboard komt van bedrijf A, de stoelen van B, de ramen van C enzovoorts. De tijd dat auto’s van bepaalde merken of uit bepaalde landen ‘slecht’ waren is daardoor alweer een tijdje voorbij.
Richmond zegt
Tellers waren al digitaal, dus dat is geen vernieuwing. Misschien dat de 3d cockpit overgenomen wordt van de 208/2008, maar dat is op de foto’s niet te zien
stationcar zegt
‘Voor de rest is het vooral een interieur geworden dat we kennen van de andere huidige modellen van Peugeot.’
Dit is natuurlijk grote flauwekul, het interieur is niet veranderd alleen het scherm is een maatje groter en ik zie een houten sierstrip in plaats van dat stofachtige spul wat er eerst zat (was voor de facelift ook in hout verkrijgbaar trouwens, maar dat was grijzig).
Verder redelijk voorspelbaar ontwerp, de vorige 3008 voorzien van de neus van de 2008; goed gedaan.
Binnenkort zal de 5008 dezelfde behandeling wel krijgen, aangezien dat in feite hetzelfde model is alleen langer.
Richmond zegt
@stationcar: dat is gisteren ook al benoemd.. neus is hetzelfde alleen de achterkant is anders. Maar daar zijn nog geen foto’s van. Maar eigenlijk zijn alleen de achterlichten vernieuwd. Dus die kun je er zelf ook bij bedenken..op zich was de facelift wel een mooie kans om meer onderscheid te maken tussen de 3008 en 5008
fendercd60 zegt
Nog steeds lelijk, gadverdamme.
reetschild zegt
@fendercd60: achja. Gelukkig zijn ze erg populair dus kan je er lekker aan wennen.
ericd zegt
Geef dan maar z’n voorganger.
mashell zegt
@ericd: nou, de eerste generatie 3008 was een goede poging de Multipla en Yaris Verso aan te vallen als lelijkste auto ooit.
Ekrachess zegt
Ik mis de foto van het front met Black pack, oogt erg goed vind ik :)
Ot92 zegt
Even off-topic: Nu ik dit weer zie herinner ik me weer waarom ik zo’n hekel aan die auto heb. Het volk wat daarin rijd, is typisch zo’n linkerbaan knuffelaar die nooit aan de kant wilt gaan en vaak gooien ze ‘m ook zo effe ervoor. Als je geluk hebt, kijken ze niet in hun dode hoek en rijden ze je bijna van de baan, was een leuke ervaring met die gasten…
Alfonso_Alfist zegt
@Ot92: tja typische Boomer auto lekker hoge instap automaatje erin en altijd voorzien van een fietsendrager met E-bikes. Je ziet het vaak van een afstand al gebeuren, ojee een vrachtwagen de komende 400meter laat ik alvast maar links gaan..
Ot92 zegt
@alfonso_alfist Yup… walgelijk volk.
ladapowa zegt
Fraaie auto qua design, ik denk dat de veranderingen wat te subtiel zijn om qua design het publiek te verassen. Dit is eveneens het geval bij ons met de Megane facelift dus dat is touché.
Enige issue wat ik met de 3008-bestuurders ervaar is wat Ot92 en Alfonso_Alfist al zeggen; het gros van het snelweg publiek dat ik tegenkom denkt dat ze in een Range Rover Vogue rijden omdat ze een vierkant design en een lange neus hebben – ze pushen hem asociaal overal tussendoor met 130PK, wat bloedirritant is.
Enfin, onze Kadjar berijders zullen misschien hetzelfde gedrag vertonen, maarja ’tis toch je eigen merk hé ;-).