Geen bloednieuws, maar een bloedmooie neus voor vernieuwde Peugeot 208. Kijk dan!
Helemaal als een verrassing kan het niet komen dat de vernieuwde Peugeot 208 hier is. Het zustermodel van de 208 – de Opel Corsa – kon onlangs ook rekenen op een opfrisbeurt. Nu is de Peugeot 208 dus aan de beurt. En man, mogen we het zeggen: de vernieuwde Peugeot 208 is een plaatje van een auto geworden! Volgens Peugeot heeft de auto nu meer allure en een ‘onweerstaanbaar sportieve uitstraling’. Zolang je er geen 205 T16 naast zet, kun je met zulke uitspraken wegkomen.
Opvallend is de nieuwe ‘lichtsignatuur’ Dat verandert bij Peugeot geregeld. In de jaren ’80 en ’90 hadden Peugeots briljante neusjes, met de ’07’-serie was dat wat minder (veel te grote koplampen) en vrij recent waren er nog de verticale spijlen die een slagtand van een leeuw moeten voorstellen.
Nu is er gekozen voor dit. Mooi he? Het moet lijken op de 9X8 Le Mans racer, die afgelopen editie van Le Mans zelfs een tijdje aan de leiding ging.
NB, je kunt een LEGO versie van die Peugeot 9×8 winnen bij Autoblog!
Uitvoeringen
Er is keuze uit drie uitvoeringen en maar liefst zes aandrijflijnen. Qua uitrustingniveaus is er keuze uit Allure (standaard), Active (iets luxer) en GT (iets sportiever).
Qua motoren is er keuze uit een 1.2 driecilinder met 75 pk of een 1.2 PureTech met 100 pk. Beide hebben een handbak: de 75 pk versie een vijfbak, de 100 pk-variant een zesbak, alhoewel de PureTech optioneel een automaat heeft.
De 1.2 PureTech met 130 pk heeft standaard die automaat. Als je een automaat hebt, is het automatisch een ‘Hybrid’. Dat is wel een klein beetje misleidend, want het is eigenlijk geen hybride, laat staan een plug-in hybrid.
Het is gewoon een 48V-motor die in de automaat zit verwerkt en assisteert bij het wegrijden. Iets wat heel erg veel auto’s al hebben en dan ‘mild hybrid’ wordt genoemd. Handig is het wel, want volgens Peugeot kun je 50% van je stedelijke kilometers elektrisch rijden. Dat is een bijzonder ambitieus statement dat we eigenlijk een keer uit moeten proberen.
Elektromotoren voor de vernieuwde Peugeot 208
Dan de elektromotoren. Ja, meervoud. Er is namelijk keuze bij de Peugeot e-208. De 100 kW (136 pk) sterke variant is gebleven. Op een volle accu haal je hiermee 362 kilometer, aldus de WLTP. De tweede optie is eentje met 115 kW (156 pk).
Deze heeft een nieuwe 51 kWh-batterij waarmee je 400 km moet kunnen halen op één lading. In alle gevallen is een 3-fasen 11 kW-boordlader standaard. Over laden gesproken, snelladen kan tot 100 kW. Op de accu krijg je 8 jaar of 160.000 km garantie.
In in het interieur is er ook het een en ander aangepast. Zo zijn er meer USB C-poorten. Een 10 inch scherm is nu standaard, ook op de Allure en Active. Heel erg prettig is dat er een krachtigere inductielader is.
In veel gevallen zijn deze niet krachtig genoeg, maar Peugeot heeft het laadvermogen verhoogd van 5 naar 15 W. Op de Allure is dit optioneel, de GT krijgt het standaard. Wanneer de auto bij de Nederlandse Peugeot-dealers staat en wat de prijzen zijn, is nog niet bekend.
Dutchdriftking zegt
Ziet er goed uit, maar voor de facelift was het ook al een knap karretje. Het zou toch fijn zijn als er ook een MiTo variant kwam van dit gebakje.
tortuga zegt
Ik beeld het me al helemaal in een Alfa neus op dit model en dan een andere bips 👌
bimmerfan zegt
Ze hadden beter die 1.2 puretech eruit kunnen gooien ipv een facelift. Man wat zijn die motoren verschrikkelijk slecht.
PunicaOase zegt
Met gratis motorproblemen :-(
Edge zegt
Ik vond het pre-facelift model ook niet verkeerd. Die slagtand die op een paar milimeter na tot in de koplamp door liep vond ik altijd wel een geslaagd designelement. Ook op de 2008 en 508 overigens. De nieuwe snuit is ook zeer fraai, maar het oogt wel wat minder uniek doordat de koplamp en dagrijverlichting nu zoals bij zoveel merken weer gescheiden lijkt.
Die nieuwe accu klinkt ook tof. Meer capaciteit, meer power en meer range. Meestal moet je toch wel iets aan range inleveren als je voor de krachtigere versie gaat, maar hier niet. Goed geregeld bij Stellantis.
lecomte zegt
Mooi? Nee, dit valt tegen.
ericc zegt
Geen GTI? Jammer…
vopo zegt
Vind het persoonlijk juist een stuk minder geworden. Maar smaken verschillen gelukkig.
rikv99 zegt
Weet zeker dat ik niet de eenigste ben, maar dat nieuwe logo van Peugeot is echt om te janken. Soort aliexpress Ferrari logo.
Richmond zegt
Het is niet eens een nieuw logo. Het is het oude Peugeot logo van voordat ze alleen de Leeuw deden. Dus rare vergelijking met ali expres want dit logo bestaat al veel langer
Friez zegt
Voor zijn klasse een hele fijne en goed uitziende auto. We hebben zelf sinds 2020 een e-208. Wel al veel problemen gehad met laden (laadstation is al compleet vervangen na 6.000km). Hopelijk hebben ze de kinderziektes kunnen oplossen en is de range inderdaad een stuk verbeterd. In de winter halen we er nog geen 200km uit.
leeno zegt
Ik rij met de huidige e-208 voor het werk. Lekker pittige motor en rijdt best aardig maar het interieur rammelt en kraakt dat het een lieve lust is. Door de stilte van de elektromotor valt dit natuurlijk harder op. Voor deze prijs zou dit toch niet mogen.
jensoffbutton zegt
Uiterlijk is ok, maar ze hadden beter alle techniek en motor van een facelift gezien. Nog altijd de hoofdreden dat een verstandige mens dit merk/model links laat liggen.
Motomoto zegt
Bij een bloedmooie neus denk ik aan Cleopatra. Dit is gewoon de voorkant van een Peugeot. Die over drie jaar niet meer als ‘mooi’ wordt gezien. Design van Peugeot is niet tijdloos.
Donstil zegt
Met een dergelijke titel verwacht je toch meer, vind het prima maar “bloed mooi” zou ik het niet durven noemen.
Nino zegt
Zit al een tijdje niet meer bij Peugeot, maar volgens mij is de Allure juist de luxere versie tov de Active (al een jaar of 10/12) ipv andersom.