Opel heeft de nieuwe Corsa opgefrist, de vraag is of de auto de hooggespannen verwachtingen waar kan maken.
Vroeger was een Opel Corsa wel één van mijn droomauto’s. Compact en in sommige versies best rap. Gewoon een leuke auto. Dat vonden veel mensen, want de auto werd goed verkocht. Zo anders is het nu in dit segment. In het B-segment zien we namelijk al jaren teruglopende verkopen. Sterker nog, sommige autofabrikanten stoppen in het geheel met auto’s die in dit segment vallen.
Nieuwe Opel Corsa
Zo niet bij Opel. Zij zien nog toekomst in de Corsa en voorzien de auto van een facelift. De nieuwe Corsa is heel herkenbaar door het Vizor-front. Het smoelt eerlijk gezegd best goed, zeker in een donkere kleur. De led-koplampen maken het geheel af, die je overigens standaard krijgt. De achterkant wordt gekenmerkt door de typenaam. Die staat namelijk in grote letters op de achterklep.
De Corsa heeft een zijaanzicht met karakteristieke lijnen, de onderbroken C-stijl is daarbij het meest opvallend.
Cockpit
Binnenin is de compacte auto ook aangepakt. We zien een 10-inch scherm met een hoge resolutie. Het navigatiesysteem biedt online-diensten, spraakherkenning (roep: ‘hey Opel’) en over-the-air updates.
Het systeem is volledig instelbaar, zodat het zich kan aanpassen aan de voorkeuren van de gebruiker. Natuurlijk komt het met een mogelijkheid om draadloos je telefoon op te laden en met Apple CarPlay en Android Auto. Al met al ziet de cockpit eruit als een fijne omgeving. Dit komt ook door de nieuwe stoelbekleding, de schakelpook een vernieuwd stuurwiel. Die laatste ziet er wel heel groot uit in de tamelijk kleine cockpit.
Motoren
Ook Opel gaat op de elektrische tour en komt met een volledige elektrische en een hybride variant. De Corsa Electric is leverbaar met twee aandrijflijnen: de eerste komt met 100 kW (136 pk) en met een verbeterde actieradius tot 357 km (WLTP). Nieuw is de variant met 115 kW (156 pk) en tot 402 km actieradius (WLTP). De benzinemotoren van 74 kW/100 pk en 100 kW/136 pk krijgen hulp van een 48-Volt starter-generator en zijn dus milde hybrides.
Prijzen zijn nog niet bekend. Die worden in een later stadium bekendgemaakt. De huidige generatie Corsa (F) is sinds 2019 op de markt. Met deze facelift kan de hatchback er de komend jaren weer tegenaan.
Thieuke zegt
Nog steeds te weinig km’s, en laden duurt te lang.
Robert zegt
Dit is onderhuids toch gewoon een Peugeot (e-)208?. Het Vizor front staat hem erg goed, vind ik.
Dat de Corsa-verkopen al jaren dalen heeft alles te maken met de cross-over SUV gekte. Ook bij Opel zelf hebben ze met de Mokka en de Crossland X twee kannibalen in huis.
Edge zegt
Dit ding heeft last van hetzelfde probleem als de Grandland. Het nieuwe frontje met de vele rechte lijnen past niet echt bij de kromming van de koplampen, dus Opel lost het op met een zwart stukje plastic (in dit geval onderdeel van de koplamp) daar zit omdat ze anders ook de motorkap of voorschermen hadden moeten aanpakken.
En ik heb het al veel vaker gezegd, maar ik snap die trend van de zwarte logo’s in een zwarte grille niet. Audi doet dat, Opel doet dat. Je wil toch dat mensen die zo’n auto zien en denken hé, die moet ik ook hebben, dat ze direct het herkenbare merklogo op de neus zien staan? Op de achterkant kan het prima als je een lichte auto hebt, maar op het front moet die cirkel met bliksemschicht toch gewoon wit of verchroomd zijn zodat je meteen ziet waar je mee te maken hebt?
wimof zegt
Sparen ze weer 15 cent uit.
Bij Audi is het nog beter, als onderdeel is de verkoopprijs gelijk (plastic-chroomkleur gespoten) en het simpel fluffy zwart exemplaar (je moest het eens in je hand hebben!) terwijl dat blinkend ding toch wat meer in productie moet kosten (of hebben ze de leverancier zover uitgeknepen dat hij het voor dezelfde prijs moet maken?)
Verder hebben ze de publieke opinie zolang gemanipuleerd dat het stoerder is zodat ze er een flinke meerprijs (voor minder te krijgen) voor kunnen vragen als Shadow-Line.
Richmond zegt
Omdat blackline (onzin) nu de mode is.
JelmerS zegt
De visor grill in de oude spatborden en koplampbehuizingen lijken zo meer op een goedkope rebadge dan een facelift.
robertvanheerde zegt
Beetje gek dat zwarte vlak achter de koplampen. Dat heeft die Grandland ook, maar op de Corsa ziet het er een stuk beter uit.
Zou mijn keuze ten opzichte van de 208. Die vind ik ook wel mooi, maar erg druk vormgegeven
Edge zegt
Ja, dat komt omdat ze voor de Corsa gewoon volledig nieuwe koplampen hebben ontworpen. Voor de Grandland hebben ze de koplampen van de Mokka, inclusief die chromen rand gepakt en daar gewoon een lomp stuk opvulplastic achter geplakt. Daardoor valt het veel meer op dan bij de Corsa.
vbarchetta zegt
Leuk hoor die facelift. Opel kan beter investeren in betere kwaliteit en langere standaard garantietermijn. Nu maar 2 jaar, aangezien de huidige Corsa-E echt bar slecht is kwalitatief begrijp ik wel waren Opel niet langer durft te geven… Maar die 2 jaar is echt achterhaald….
Dutchdriftking zegt
Wat als PSA nu ook een 147/MiTo achtige zou uitbrengen op basis van deze Corsa/208 E? De ideale eerste lease auto voor velen.
Dutchdriftking zegt
Wat als PSA nu ook een 147/MiTo achtige zou uitbrengen op basis van deze Corsa/208 E? De ideale eerste lease auto voor velen.
RuVi zegt
Omdat jij toevallig een Alfa Romeo fan bent?
Die zijn er nog maar verrekte weinig en daarom loont het denk ik niet hier een AR sausje over te gooien.
MarcoM zegt
Alles valt en staat met de aanschafprijs en ik vrees dat de 30k aangetikt wordt.
lekkerlinksrijden zegt
Lachen hoor 30K aangetikt, ver er overheen zul je bedoelen. Ga maar uit van 35K en hoger