Skoda geeft een prijs aan de gefacelifte Octavia, maar tegelijkertijd moet je er nog even op wachten.
Dit artikel is geüpdatet met nieuwe informatie.
Een auto is altijd een compromis. Er is altijd een afweging die je moet maken. Denk aan ruimte, prestaties, prijs, uitrusting en ga zo maar door. Een auto die altijd hoog gemiddelde scoort is de snelle RS-versie van de Octavia RS. Of de reguliere Octavia voor mensen met ietsje minder haast. Goed nieuws voor beide groepen, de vernieuwde Octavia RS (en de gewone) zijn hier!
Is het een wezenlijk andere auto geworden? Nee, dat niet. Het is een typische Skoda-facelift. Dus voldoende wijzigingen om over te stappen, maar de wijzigingen zijn niet wereldschokkend.
Dat was nog wel het geval met de vorige generatie, waarbij niemand leek te kunnen wennen aan de opstelling van de koplampen. Nu lijkt Skoda weer een knipoog te geven aan die facelift, maar de unit bestaat nu uit één gedeelte in plaats van 2.
Vernieuwde Octavia RS
Het motorengamma van gewone Octavia begint met een 115 pk sterke 1.5 TSI. Het voordeel is dat het een ietwat terug-getunede 1.5 viercilinder is in plaats van een 1.0 driepitter. De 1.5 is er ook met 150 pk. Die heeft dan een DSG-automaat en 48V-ondersteuning. Die twee motoren zijn aangekondigd voor Nederland. Het kan niet anders dan dat Skoda er nog een paar PHEV-opties aan toevoegt.
De leukste is natuurlijk de vernieuwde Octavia RS. Die is nu sneller dan ooit. De 2.0 TSI is namelijk goed voor maar liefst 265 pk aan vermogen en 400 Nm aan koppel. Dat is precies als de Audi S4 in 1998 ook leverde. De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Een elektronisch aangestuurd sper is ook aanwezig.
Andere motoren en Sportline!
Er zijn overigens nog een lading motoren die niet voor ons land zijn aangeknodigd. Zo is er ook een reguliere 2.0 TSI met 250 pk, special voor de 4×4-modellen. Daar kun je een leuke sleeper van maken. Dan zijn er ook nog twee diesels: beide een 2.0 TDI, maar de ene met 116 pk en de andere met 150 pk.
Mocht de vernieuwde Octavia RS eventjes te veel van het goede zijn, er is nu ook een Sportline. Die RS is nog niet aangekondigd voor Nederland, maar de Sportline wel.
Prijzen
Kijk aan, de Skoda Octavia heeft ook al een prijs. Met de nadruk op ‘een prijs’. Het volledige overzicht houdt Skoda namelijk nog even voor zichzelf, maar Skoda geeft de Octavia vrij in één versie die je nu al kan bestellen: de First Edition. Deze beperkt het uitrustingsniveau tot één keuze, evenals de motor. Sterker nog: hij is er enkel als Combi, waarmee we nog niks afweten van de prijzen voor de liftback. De kans is klein dat de 23 potentiële kopers daarvan Autoblog lezen, maar toch.
Enfin, de First Edition als Combi dus, met beperkte mogelijkheden. Maar wel een prijs: de First Edition rijd je al vanaf 35.990 euro! Dan krijg je standaard al een waslijst aan opties, zoals het 10 inch infotainmentscherm, achterlichten met dynamische pinkers én parkeersensoren. Er is echter ook een flinke optielijst, met onder meer het grotere 13 inch infotainmentscherm, Matrix LED-koplampen en het Travel Assist pakket met onder andere Lane Keeping Assist en adaptieve cruise control.
Helaas behoort het flitsende kleurtje wat Skoda voor de Octavia First Edition heeft gereserveerd, Phoenix Orange genaamd, ook tot de opties en niet de standaarduitrusting. Verder mag je nog kiezen tussen twee versies van de 1.5 liter grote TSI benzinemotor met 115 pk, die overigens de 1.0 TSI van de vorige Octavia vervangt. De ene versie heeft een handbak, de andere is Mild Hybrid en heeft een DSG.
Als je de Skoda Octavia First Edition nu bestelt, krijg je hem tegen juni. Skoda zal tijdig de prijzen van alle andere versies, de hatchback incluis, bekend maken.
Meer lezen? Check dan de special over de eerste generatie Skoda Octavia RS!
jensoffbutton zegt
Niet verkeerd, de facelift. Wat minder saai. Beetje meer BMW3 maar dat is één van de mooiste in het segment. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.
Dutchdriftking zegt
Hij is weer fijn. Wel grappig, een bekende van mij heeft er net eentje gekregen met nog de 115pk 3 pitter. Dan lijkt mij de facelift 1.5 wel een klapje fijner. Helemaal als je deze ook nog van een krachtkuur voorziet.
zoomzoom zegt
Een tijdje (als pré lease voorloop ding) in de 1.5 e-TFSI gereden. Altijd 1:20. Lekkere automaat. Goede stoelen. Natuurlijk volop ruimte. Toen ik daarna mijn BMW kreeg voelde dat bijna als een stapje terug…. Sindsdien, respect voor de Skoda-rijder!
gekketurbo zegt
Ben zelf van een Etron naar een Enyaq overgestapt. Skoda heeft het verbazingwekkend goed op orde…
nofxke zegt
2.0 tdi met 116 pk. Dat zijn ook specificaties van 25 jaar geleden…
mashell zegt
Maar toen was het de dikste met de rode i, nu is het de basisuitvoering. Er is toch wel progressie gemaakt.
jaso013 zegt
Gewoon een ontzettend knappe wagen dit. Alles wat je “nodig” hebt zit er op. Zo’n beetje de grootste in het segment en nog redelijk geprijsd.
De oranje combi mag zo voor de deur!! Wellicht over een jaar of 5 als de kop eraf is een optie voor mij als vervanging van mijn huidige wagen.
tjorque zegt
En nu de volledig elektrische nog…
st220 zegt
Ik reed de nieuwe 1.0 TSI tijdekijk en verbaasde mij over de enorme zuinigheid. 120-125Km/h en dan gewoon 4,9-5,1l op 100km. Gas los was motor uit. In vergelijking met de Auris hybride dezelfde waarden.