Daarnaast heeft de vernieuwde MINI Countryman de meest populaire achterlichten die je maar kan krijgen op een MINI. Nice.
Uiteraard hoeven jullie geen medelijden met ons te hebben. Tijdens de coronacrisis konden we nog steeds doen wat wij het liefste doen: schrijven over auto’s. De crisis maakte het nieuwsaanbod wel wat dunner. De weg omhoog lijkt gevonden te zijn, want we worden werkelijk overdonderd met autonieuws deze morgen. Na wat dik Duits spul is er ruimte voor een ‘Brit’. Dit is namelijk de vernieuwde MINI Countryman!
Generatie F60
Voor wie de draad kwijt was, van 2010 tot 2016 was de eerste generatie MINI Countryman (R60) leverbaar. In 2017 kwam daar dan de compleet nieuwe Countryman (F60) en nu is het tijd voor een milde visuele update van dat model.
Vernieuwde MINI Countryman
De wijzigingen zijn wel heel erg subtiel bij de vernieuwde MINI Countryman. De koplampen zijn iets anders en standaard krijg je LED-verlichting. Matrix-lampen zijn wel een optie. Er is tevens een nieuwe grille en je kan kiezen uit nieuwe modellen qua velgen. Super! De leukste achterlichten aller tijden zijn nu ook aanwezig op de vernieuwde MINI Countryman. Jazeker, we hebben het over de Union Jack-achterlichten.
Black Pack
Ook een visueel nieuwtje is het eventuele Black Pack, waarmee alles chroom-delen nu in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. Het is misschien wel de meest populaire optie van 2020 op met name premium producten. Of je bent net als mijn moeder en vind auto’s met zo’n pakketje lijken op een huurauto, ofwel de instapper van de range. Ander visueel nieuws: er zijn twee nieuwe kleuren, te weten White Silver en Sage Green.
Instapper
Over instapper van de range gesproken (zo’n bruggetje is natuurlijk niet toevallig), wat is de instapper bij de MINI Countryman range? Het begint bij de MINI Countryman One, voorzien van 102 trappelende pk’s. Een stapje hoger op de ladder staat de MINI Countryman Cooper, met maar liefst 136 pk uit de 1.5 driecilinder. De MINI Cooper S heeft een 2.0 viercilinder en levert 178pk. Aan de top is een Cooper S JCW met 218 pk. Deze heeft standaard ALL4-vierwielaandrijving, een optie op de Cooper en Cooper S.
Dieselen
Je kan in de vernieuwde MINI Countryman ook gaan dieselen, als dat je voorkeur heeft. Net als bij de benzinemotoren gaat het in stapjes: One D (105 pk), Cooper D (140 pk) of Cooper SD. Voor milieubewuste aspirant-MINI rijders is er een Countryman Cooper SE, een plug-in hybride met 1.5 driecilinder en een elektromotor, die samen 226 pk leveren.
Interieur
In het interieur zijn de wijzigingen eveneens subtiel. Mocht je helemaal gek zijn van MINI’s (zoals onze hoofdredacteur), ga je deze leuk vinden, Als je sinds 2000 niets met de New MINI hebt, dan vindt je het het nog steeds niets. Veel ronde vormen en nog meer schakelaars verwelkomen je als je plaats neemt. Nieuw is het 5 inch grote instrumenten cluster, dat we ook zagen op de MINI Electric en de nieuwe MINI Cooper S John Cooper Works GP.
Prijzen en beschikbaarheid van de vernieuwde MINI Countryman zijn nog niet bekend gemaakt. Reken er maar op dat meer informatie in de zomer vrijgegeven zal worden en dat de auto’s na de zomervakantie van de band gaan lopen.
lekkerlinksrijden zegt
Een vreselijk hok op wielen, niet om aan te gluren. Zit geen verhpuding in, niks klopt aan die auto
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: verhouding
arhanso zegt
ik vind ‘verhpuding’ een woord wat zou mogen blijven… Ik weet nog niet wat de betekenis precies zou kunnen zijn maar het bekt lekker….
Tonnie zegt
@lekkerlinksrijden: het zijn vooral geen mini’s meer. Dus die associatie moet je loslaten. Los daarvan vind ik het dan best aardige auto’s. Leuke aparte styling, met name ’t interieur.
ingloriousleon zegt
Ben sowieso geen fan van de Countryman, maar dit model maakt het nog erger. Wat een hoop frutsels, maakt het geheel onsamenhangend en véél te druk. En dan die grote plug-in signing op de zijkant; lijkt wel een schild. Doe mij maar een Mazda CX-5!
argonaut zegt
De JCW had toch 306 pk of hebben ze die extra paarden weer moeten inleveren?
acakoning zegt
Ze hebben inderdaad 306pk en de Cooper S 192pk
jaggie zegt
De cooper s had toch altijd 192pk?
hdboef zegt
Ik heb nog nooit een artikel gelezen waarbij de specs en benamingen zo slecht zijn.
Cooper S heeft 192 pk
JCW heeft 306
En als ik het goed heb is de hybride benzine en geen diesel.
Ow en Cooper (s) jcw (gp) zijn losse motor uitvoeringen en horen niet aan elkaar te staan
berlinetta zegt
Ik kan Mini best wel waarderen, maar dit vind ik echt een vreselijke babyboom-mobiel.
hippopotamus zegt
De negativiteit hier zal wel komen door het scheurbakkie-sentiment en de (wat mij betreft terechte) crossover-haat, maar in het Nederlandse wagenpark vind ik dit een verfrissend ding.
hayte zegt
Verschrikkelijke achterlichten en aanzienlijk minder pk. Klinkt als een goede vernieuwing. Honderd pk voor zo’n anderhalve ton aan auto klinkt ook tamelijk gevaarlijk, imo. Veel succes als je op een drukke 130-weg een vrachtwagen in wil halen…
fordnut zegt
Wat een onzin dat je met een auto met 100 pk niks kunt. Ik heb vroeger auto’s gehad met 55 pk en daar reed ik sneller mee als het gros van de mensen. Daar zou ik in het huidige verkeer nog prima mee mee kunnen komen.
Loek zegt
@fordnut: wat woog die auto met 55 pk? Vroeger woog het namelijk allemaal net niks en had je dus ook weinig pk nodig. Zo’n Countryman kan dus tegenwoordig tot de 1400-1500 kg wegen uit mijn hoofd. Dan is 100 pk wel echt weinig.
O plaat zegt
Mijn VW T3, 55pk op 1800kg. Heeft 5 jaar als daily gedient en ik heb er vorig jaar nog de Alpen mee over gestoken, zalig wagentje. Niet dat ik tegen zware motoren ben mijn mustang heeft er 325… Mijn punt is dat 100den PKs geen must is.
hayte zegt
Mijn ma had een Chevy Matiz, 52 pk op 750 kg. Als je daar met vier man inzat was het gewoon gevaarlijk om op drukke snelwegen vrachtwagens in te halen. Gaspedaal in het tapijt, maar rap versnellen zat er niet bij. Zo’n Countryman ga je niet kopen om in je eentje in te gaan zitten, lijkt me, dus als gezinsauto zou ik wel meer pk/kg willen.
kennone zegt
@hayte: de gehele aandrijflijn is tegenwoordig ook een stuk beter hoor. Die (ja zeker!!) Volvo 850R van mij had 290PK en 420nm op 1600kg. Echter een vlam nieuwe BMW 520D hield mij gewoon goed bij ondanks het missen van 100pk..
mashell zegt
Goed onderbouwd! Mijn stelling is dat wie denk meer dan 100pk nodig te hebben moet zich eens gaan afvragen waar die stengel midden in het het interieur met die getallen er op nou eigenlijk voor dient.
hayte zegt
Hangt echt af van het gewicht. In mijn Peugeot 205 is 75 pk prima, maar die weegt ook maar zo’n 850 kilo. Ik blijf erbij dat 102 pk voor 1450 kg echt te weinig is als je alle vier de zitplaatsen en de achterbak volledig wil kunnen benutten.
mashell zegt
Ook in een 1450 kilo auto met vier mensen met 100 kilo mensen en een volledige vakantie bagage is 102 pk voldoende. Als je maar accepteert dat het niet heel vlot is, onveilig wordt het er niet van zolang je je rijstijl maar aanpast. De oplossing is aanpassen op het moment. Heel het jaar met veel meer pk’s rondrijden dan je nodig hebt zodat je tijdens die twee vakantieritten per jaar ook zonder na te denken nog vlot bent is economisch gezien gewoon verspilling.
lvgalen7 zegt
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 102 pk in een Countryman echt te weinig is. In het dagelijkse leven rijd ik een Cooper uit 2019 met 136 pk en dat rijdt vlot door. Als er ingehaald moet worden is het een kwestie van ‘Sport-stand’ aan, terugschakelen naar z’n drie en even het gaspedaal intrappen. Zo gepiept. Op een nagenoeg lege N34 (lang recht stuk waar 100 km/h gereden mag worden) met een vrachtwagen voor mij probeerde ik hetzelfde kunstje in de aan mij uitgeleende Countryman uit te halen. Inmiddels kwam er een tegenligger aan, ook een trage vrachtwagen. Halverwege heb ik de inhaalmanoeuvre moeten staken, omdat er niet genoeg power beschikbaar was. Ik heb het hier echt over zeker vijf- zeshonderd meter om een vrachtwagen in te halen die 80/85 km/h rijdt. 102 pk zal genoeg zijn als de Countryman als boodschappen wagen gebruikt gaat worden, maar dan heeft MINI genoeg andere opties, lijkt mij.
tommot zegt
We hebben zo’n countryman…..heerlijk en zo anders dan andere auto’s. Erg leuk! En hiervoor al de eerste countryman gehad. Die beviel al, deze nog veel meer.
Fijne en plezierig rijdende familie auto, want ruimte zat. Zelfs achterin zit je goed als volwassene.
sntial zegt
Yikes.
bernoulli zegt
B-A-H!
vaakbenjetebang zegt
Die achterlichten zijn zo ontzettend infantiel dat het bijna absurdistische kunst is. Bijna.