De MG ZS heeft een facelift ondergaan en dat betekent niet alleen een nieuwe neus, maar ook een veel grotere accu.
De MG ZS was in 2019 een welkome aanvulling in Nederland. Niet zozeer omdat we nu met z’n allen zaten te wachten op een wederopstanding van MG als Chinees merk, maar wél omdat we zaten te wachten op een betaalbare EV. En de MG ZS bood als geen andere EV waar voor z’n geld.
Inmiddels is het aanbod flink gegroeid en is de MG ZS toch niet meer zo interessant als in 2019. De range helpt daar ook niet aan mee, want die is maar 263 km. Voor het geld mag je niet al te veel klagen, maar anno 2021 is dit toch wat mager. Nog een minpunt: 3-fase laden behoort niet tot de mogelijkheden.
Daarom werd het langzamerhand tijd voor een update. Goed nieuws, die is er nu: de MG ZS heeft een uitgebreide facelift gekregen. Dit betekent onder andere dat de MG een compleet nieuwe neus heeft gekregen. MG heeft het aangedurfd om de traditionele grille los te laten en de ZS een volledig dichte neus te geven.
Belangrijker nog: de MG ZS heeft met de facelift ook een grotere accu gekregen. Waar de MG ZS eerst een 44,5 kWh-accu aan boord had, is er nu een 70 kWh-accu. Deze is goed voor een range van 440 km. Een flinke sprong voorwaarts. Ook leuk: de MG ZS ondersteunt nu 3-fase laden.
We praten hier over de Long Range-versie, er komt in een later stadium ook nog een Standard Range. Ook deze variant krijgt een grotere accu dan voorheen. Met een 50,3 kWh batterij komt de Standard Range uit op een WLTP-bereik van 320 km.
De MG ZS wordt met deze upgrades ietsje duurder, maar het blijft gelukkig een schappelijk geprijsde auto. De Standard Range is er vanaf €30.990, wat duizend piek meer is dan voorheen. De Long Range is er vanaf €34.990.
De MG ZS blijft ook na de facelift de voordeligste auto in zijn segment. De goedkopere EV’s zijn allemaal een stuk kleiner en hebben minder range. Als je gaat vergelijken met andere B-segment cross-overs zie je dat de MG ZS nog steeds interessant is in Nederland. Dat geldt voor de Standard Range, maar ook voor de Long Range. Deze is bijvoorbeeld goedkoper dan een e-Niro, maar biedt een aanzienlijk grotere actieradius.
- MG ZS EV Standard Range (320 km range): €30.990
- Volkswagen ID.3 Pure 45 kWh (150 pk, 349 km) €33.490
- Hyundai Kona Electric Comfort 39 kWh (136 pk, 305 km range): €33.995
- Peugeot e-2008 Active 50 kWh (136 pk, 325 km range): €34.730
- MG ZS EV Long Range (440 km range): €34.990
- Kia e-Niro Comfortline 39,2 kWh (136 pk, 289 km range): €35.995
osmo zegt
Wat een lelijke hokken, daar wil je toch niet eens 440km mee rijden. Doe mij dan toch maar een ID.3, dan laad ik hem wel een keer meer op.
kniesoor zegt
Grote voordeel van het * kuch * ietwat controversiële uiterlijk is, dat het dievengilde er ook geen interesse in heeft. Heeft zo z’n voordelen.
osmo zegt
Dat is dan ook zowat het enige positieve dat over het uiterlijk gezegd kan worden :)
993carrera4s zegt
@amghans: Interieurs van de nieuwe VW’s worden toch ook niet gejat? Goedkope meuk
alassad zegt
Tsja – an sich geen slechte aanbieding lijkt me.
Ik begrijp alleen niet dat de EU / NL overheid zich zo de kaas van het brood laat eten door China. Elke Europese autobouwer moet een joint venture aangaan in China om gigantische importtarieven te voorkomen.
Dit kunnen we als EU toch ook in werking stellen, als ‘beloning’ voor het Chinese beleid?
mashell zegt
Nee, omdat China een ontwikkelingsland is mogen zij hun interne markt meer afschermen dan wij de EU markt. Ook geloven wij in Europa in open en vrij concurrentie, dus wel willen zo min mogelijk handelsbeperkingen, onder het motto “practice what you preach”.
alassad zegt
Op basis van wat denk je dat China een ontwikkelingsland is?
dappers zegt
discount mach-e anyone?
Beorn zegt
Is er ook nog auto nieuws? Voor electrische meuk bezoek ik wel tweakers. Als hier een keer per maand iets over motoren staat, is de wereld te klein, maar dé autosite voor PETROLheads klopt niet echt meer op deze manier.
heckblende zegt
elektroweek
wat een zwaar leven heb je man.
mashell zegt
Een auto site die het over auto’s heeft en het is weer niet goed?!?
Je weet hopelijk dat je petrolhead niet letterlijk moeten nemen en dat het gewoon een synoniem is voor autoliefhebbers?
flutterby zegt
@Beorn: oh je wilt een artikel over elektrische motoren? Goede tip!
goodvibrations zegt
Lijkt me serieus wel een keer leuk 🙂.
SimonMc zegt
1. *Autonieuws
2. *Elektrische
3. EV 10-daagse
4. AUTOblog, niet ICEblog
p993 zegt
@Beorn: hier zit wel iets in!
Dutchdriftking zegt
Hij is alles behalve mooi. Maar als je dit voor weinig kan leasen snap ik het helemaal.
escort77 zegt
@dutchdriftking: ik vrees dat de afschrijving van dit ding wel hoger is dan bij VW, Kia en Hyundai. Qua leasetarief zal het dan niet per se een goede aanbieding zijn.
lekkerdwars zegt
Gaat het ongetwijfeld super doen in NL, waar anders vind je zoveel range en ruimte voor zo weinig pegels? Zie de particulier ook nog wel instappen met private lease
bernoulli zegt
Haha, Eerst was het van voren een soort Mazda. Toen kwam de facelift en was het ineens een soort Ford. En nu is het weer een soort halfbakken Model Y-karikatuur.
Charles Taycan 4S zegt
Valt mij op in het rijtje dat die ID 3 eigenlijk goede specs heeft tov de concurrentie voor een vergelijkbare prijs. 👌
goodvibrations zegt
Haha.. Vag fanaat 😅. +1. Ik ben het stiekem ook 😜. Hoop der de Cupra Born wat beter rijdt.. Binnenkort even proberen..
Charles Taycan 4S zegt
@goodvibrations, haha! Nee, hoor, geen VAG fanaat maar ik keek gewoon naar de specs… Cupra Born ziet er wel leuk uit!😉
tjorque zegt
Geweldige aanbieding als je voor opgehoogde hokken bent die er goedkoop uitzien.
metalmike zegt
Had die laadpoort niet achter het MG-logo aan de voorkant gepast?
tinnemans zegt
De BMW 4 serie heeft toch best een mooie neus.
Maar ik moet toegeven, als het doel een 1970 soviet look was, dan is het een zeer geslaagd ontwerp.