Niet dat de niet vernieuwde Mercedes A-Klasse niet strak was. De auto is nu in elk geval ‘meer beter’.
Wellicht is het de leeftijd, wellicht is het het feit dat we de hele tijd met auto’s bezig zijn. gevoelsmatig is de huidige Mercedes-Benz A-Klasse nog maar net op de markt. Eerste de reguliere versies, daarna de sedan en de AMG-varianten: de A35 en A45.
Maar de auto dateert ‘al’ uit april 2018 en is dus al meer dan vier jaar oud. De hoogste tijd voor een facelift, of ze zo mooi bij Mercedes-Benz zeggen: Modelpflege, ofwel MoPf. MoPf is voor Mercedes-liefhebbers wat LCI is voor BMW-fans. Mocht je zowel een BMW– als Mercedes-liefhebber zijn, dan is de kans aannemelijk dat je @bart1976 bent.
LEDs, nieuwe wielen en eh, wat zie jij?
Anyway, hier is dan die vernieuwde Mercedes A-Klasse van de W177-generatie! En potjandorie wat zijn ze bij Mercedes-Benz subtiel te werk gegaan. Er zijn wel wat wijzigingen, zoals de grille en de koplampen die je met LEDs kunt uitrusten.
Aan de achterkant heb je sowieso standaard LED-lampen. Verder is er keuze uit maar liefst vier nieuwe velgdesigns, waarbij de AMG-patta’s nu ook die kenmerkende rand hebben (voor meer efficiency, yes!). Oh, dan is er ook nog de diffusor, die is ook helemaal nieuw.
GEEN grote draaiknop, alles via schermen
Ook in het interieur zijn er wat wijzigingen bij de vernieuwde Mercedes A-Klasse. Standaard heb je een 7 inch instrumentcluster-scherm voor je en een 10,25 inch scherm in het midden. Tegen betaling zijn ze beide 10,25 inch groot. Misschien minder prettig: de bedieningsknop voor het MBUX-systeem is nu weg! Alles moet nu via de schermen.
Dat is wel een extreem groot nadeel. Audi deed iets soortgelijks met het verwijderen van de MMI-knop bij de A4 en A5 facelift Daar zijn de auto’s niet beter van geworden. Althans, als het gaat om ergonomie.
De reden dat fabrikanten het doen is simpel: het is makkelijker te produceren en dus goedkoper. Verdere wijziging bij het interieur zijn wat opties, bekledingen en dergelijke. Wat te denken van de nieuwe kleur Sage Grey!
Motoren vernieuwde A-Klasse
Qua techniek lijkt er niet veel te veranderen. Als het gaat om benzinemotoren zijn er de A180 (1.3 met 136 pk), A200 (1.3 met 163 pk), A220 (2.0 met 190 pk) en A250 (2.0 met 224 pk). Dan zijn er nog drie diesels: A180d (116 pk), A200 (150 pk) en A220d (190 pk). Die drie motoren meten allemaal precies 1.950 cc.
Vervolgens is de vernieuwde Mercedes A-Klasse er wederom als PHEV, de A250e. Deze heeft de 1.3 met 163 pk en elektromotor met 109 pk. Het systeemvermogen is 218 pk. Dan zijn er nog twee AMG-uitvoeringen. De A35 (306 pk) en A45S (421 pk). De versie zonder S bestaat niet meer.
Wil je een vernieuwde A-Klasse sedan (V177) in AMG-trim, ben je aangewezen op de A35. De hatchback kun je in beide smaken krijgen. Over prijzen en beschikbaarheid is nog niets bekend. De huidige A-Klasse is er vanaf iets meer dan 40 mille (ja, echt).
Meer lezen? Dit zijn 10 gave AWD Superhatches op een rij!
camber24 zegt
Die bedieningsknop van MBUX verwijderen is een rotstreek zeg. Mijn vrouw heeft een A250e, erg prettige auto. Wel wat issues met het slot van de laadklep, maar verder prima karretje.
mattr zegt
Ik gebruik die knop echt alleen om een volgend nummer te selecteren in Spotify. Andere functies werken veel prettiger via het touchscreen of stuurwiel.
Edge zegt
Dus de MBUX-knop en het knikje in de LED-dagrijverlichting in de koplampen zijn wegbezuinigd. Nu maakt Mercedes welgeteld 29 euro en 43 cent meer winst per auto, slim!
Richmond zegt
En nog een kleur zonder glans dus nog meer besparing op die versies
katoenboer zegt
Ze weten goed het plastic interieur te verbergen op de persfoto’s.
sleurhut zegt
Als je vindt dat Mercedes plastic interieurs maakt weet ik niet waar je het mee vergelijkt.. Komen andere merken in deze klasse totaal niet bij in de buurt.
karhengst zegt
Van de week nog met een Mazda gereden. Doet hier niks voor onder én spaart niet op ergonomie.
Als je je blind staart op de ster zal het niet opvallen nee. De Duitse merken hebben echter allen een stap achteruit gedaan.
chrisvis zegt
Noem mij eens 1 merk dat dit niet doet de dag van vandaag…bij Audi en BMW gebeurt dit ook. Schoonma moest haar leasing BMW 3 reeks inleveren en er was na 70000km al een scheur in het tapijt. Volgens de leasing maatschappij was dit gebruiksschade maar de beste man van VTB VAB(wegenhulp) die de wagen kwam halen wist ons te vertellen dat er tegenwoordig op alles bezuinigd wordt door de grote 3. Dunnere binnenbekleding, gebruik van meer (goedkoper) plastic, kofferkleppen die zelfs niet meer bekleed werden enz….
Johanneke zegt
Binnen een jaar of 6 ook schetend en boerend bij jou op de rondweg.
ukbob zegt
In het zwart, met ‘petje’ plus ‘bontkraagje’ achter het stuur…
Knap hoe enorm hard Mercedes z’n merk
Imago – net als z’n auto’s – heeft verlaagd.
pindakoning zegt
‘Geniet’ er nog maar even van mensen. Een opvolger zal er niet meer komen. Toch wel jammer.
Had wel gehoopt dat ze de achterlicht units qua design zouden aanpassen
berlinetta zegt
Deze auto is toch wel de ultieme tokkie mobiel.
kenner zegt
Astra gsi van de huidige generatie, wat een pauperbak is het geworden