Dat komt omdat de benzine 2023 Mazda CX-5 altijd een hybride is.
Voor modeljaar 2023 haalt Mazda een stofdoekje over de succesvolle CX-5. De praktische crossover van het Japanse automerk is qua uiterlijk niet op de schop gegaan. Het model heeft vooral technisch een upgrade gekregen.
Zuunig en beter wegkomen met je caravan!
Voortaan is elke benzine-uitvoering van de Mazda CX-5 uitgevoerd als hybride. Let wel, dit is geen traditionele hybride of een PHEV. We hebben het over een mild hybride. Je weet wel, een geïntegreerde startgenerator en een 24V lithium-ion batterij die vooral ondersteuning geven bij het wegrijden. Beter dus wanneer je weer eens de Porsche van een collega moet verplaatsen….
Maakt de auto zuiniger én schoner. En dat scheelt weer in die lieftallige BPM. Schrik niet bij het woord ‘hybride’: de 2023 CX-5 mag nog steeds 1.800 tot 2.000 kg trekken.
Hoe zuinig dan? Volgens de WLTP norm verbruikt de variant met 165 pk 6,5 – 7,3 l/100 km gecombineerd en de 194 pk versie 7,2 – 7,6 l/100 km. Niet echt heel zuinig, maar crossovers zijn dan ook geen aerodynamische wondermachines.
Motoren
De 2023 Mazda CX-5 heb je als e-Skyactiv G 2.0 met 165 pk of als e-Skyactiv G 2.5 met 194 pk. Mocht de portefeuille het toelaten dan is het aan te raden voor laatstgenoemde te gaan. Dat extra slagvolume zorgt ervoor dat je de CX-5 wat ‘luier’ kunt rijden, in de praktijk betekent dat minder vaak het gaspedaal intrappen. Bovendien is de variant met 194 pk ook te krijgen met AWD.
Ben jij nog die 1% die een nieuwe crossover zoekt in het C-segment met een handgeschakelde versnellingsbak? Geen idee waarom, maar Mazda heeft het voor je. De CX-5 als e-Skyactiv G 165 is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs begint dan bij € 38.190. Voor 2.50 euro extra krijg je een automaat.
De 2.5 heeft altijd een automaat. Dit model is ook fors duurder. Een atmosferische motor met een grotere cilinderinhoud wordt nu eenmaal zwaar gestraft in het Nederlandse autostelsel. Het begint bij € 47.390 voor de variant met 194 pk.
Uitrusting
Standaard op iedere 2023 Mazda CX-5 is 17-inch lichtmetalen velgen, draadloze Apple CarPlay, LED-dagrijverlichting en geïntegreerde navi. Er zijn weer allerlei uitrustingvarianten om uit te kiezen. De dikste is Takumi. Deze uitvoering brengt je onder andere 19-inch lichtmetalen wielen, een nappalederen interieur en houtversiering op het dashboard en de de portierpanelen. Kosten: vanaf € 46.440
Met een dikke uitvoering in combinatie met de dikste benzinemotor is de CX-5 over de € 50.000 te tillen. Weet echter dat het dus begint bij een prijskaartje van dik 38k voor de instapper. Vanaf het voorjaar is de 2023 Mazda CX-5 leverbaar. Je kunt de crossover nu al bestellen.
Zeg het maar, is Nederlands favoriete caravantrekkert hiermee iets van zijn no-nonsense glans kwijt, of is het juist net wat de Mazda nodig had?
Robert zegt
“Volgens de WLTP norm verbruikt de variant [CX-5 als e-Skyactiv G 165 – RRR.] met 165 pk 6,5 – 7,3 l/100 km gecombineerd”
Dit is in automotive land klaarblijkelijk wat bijna 10 jaar ‘vooruitgang’ mag zijn:
Ik pak de verbruikscijfers van de eerste CX-5 (165 pk, modeljaar 2013-2015) er even bij:
verbruik gecombineerd 6,0 l/100km (1 op 16,7)
verbruik binnen bebouwde kom 7,5 l/100km (1 op 13,3)
verbruik buiten bebouwde kom 5,1 l/100km (1 op 19,6)
(bron)
b00st zegt
… op NEDC
joejojo2012 zegt
2,50 euro extra voor automaat? Ja, die ‘rijksdaalder’ heb ik er wel voor over.
henkiebb zegt
Hoezo is dit zuinig??
Robert zegt
… laat dat met die SkyActiv motoren nou nauwelijks iets uitmaken. Ik rij zelf in de 145 pk sterk gemotoriseerde Mazda 6. Die heeft een (NEDC-) fabrieksopgave waarbij mijn praktijkverbruik maar zo’n 5 tot maximaal 10% (zoals met de kou van de afgelopen dagen) onder blijft. Zonder extreem veel te hypermilen of anderszins onderpresteren.
Daar kunnen veel van die gedownsizede turbomotoren nog een puntje aan zuigen.
Robert zegt
Dat was dus een reactie op @b00st
faalhaas zegt
Ik heb begrepen dat dit soort mild hybrides helemaal niet bedoelt zijn om zuiniger te rijden maar dat dit bijvangst is.
De elektromotor werkt als een parallele booster/turbo om bij veel vermogensvraag het gebrek aan koppel van de ICE te compenseren. Zo accelereer je sneller en soepeler naar de gewenste snelheid met minder stress op de ICE. Dit is zeer gewenst als je volbeladen bent of een aanhanger trekt.
Full hybrids van Toyota doen dan weer heel anders, die kunnen het vermogen afzonderlijk verdelen over de ICE en elektromotor, wat het beste/zuinigste uitkomt.
sirdrinksalotofpetrol zegt
it’s all in your name…..je denk toch niet dat fabrikanten dure, ingewikkelde en verzwarende techniek voor een paar newtonmeters gaan inbouwen waar niemand op zit te wachten. Natuurlijk doen ze dat enkel en alleen maar om een paar grammetjes co2 uitstoot te besparen. Anders komt de grote boze EU en die geeft je een dikke vette boete voor elk teveel uitgestoten grammetje co2.
faalhaas zegt
Ja dat doen ze wel, downsizen en hybriden om dezelfde hoge vermogens te leveren als bijvoorbeeld een V6 of V8 uit een 3 of 4 cilinder. Sterker nog, heel veel mensen zitten erop te wachten anders hebben al die downsize/hybride blokjes geen bestaansrecht.(Voornamelijk gestuurd door de portemonnee)
Je bent inderdaad als fabrikant en consument gebonden aan co2 uitstoot van overheden, anders wordt de auto onbetaalbaar.
Het verbruik en de power is voornamelijk interessant voor de consument. De uitstoot voornamelijk voor de overheid. In beide voorzien fabrikanten met een bepaalde balans.
pier zegt
Precies wat ze nodig hebben. Al zou een phev met een rijbereik van rond de 100km nog beter zijn.
martingtv zegt
Ik heb met de automaat gereden en ik zou wel weten waarom je de handbak zou kiezen.