De vernieuwde Mazda CX-5 smoelt heel erg goed.
De tijd vliegt voorbij. Gevoelsmatig is het nog niet eens zó lang geleden dat Mazda de gloednieuwe Mazda CX-5 werd onthuld aan de wereld.
De tweede generatie van de bestseller is een van de fraaiere auto’s in zijn klasse. Dus toen we hoorden van een vernieuwde Mazda CX-5 vroegen we ons twee dingen af. Nu al? En is het nog steeds een dikke auto?
Vernieuwde Mazda CX-5
De eerste vraag kunnen we vrij eenvoudig beantwoorden: nee, het is eigenlijk nu pas. Het huidige model staat namelijk in de dealers vanaf het begin van 2017. De onthulling vond zelfs plaats in 2016! Na vijf jaar is het dus de hoogste tijd voor een facelift. De tweede vraag is ook gemakkelijk te beantwoorden, de vernieuwde Mazda CX-5 toont nog altijd lekker dik.
Sterker nog, zelfs iets dikker dan voorheen. De Mazda CX-5 had (en heeft) niet te veel lijntjes, spoilertjes, grilles en allerlei andere ongein die BMW’s lelijk maken. Het is nog altijd een strak en dik ogend geheel met een zeer herkenbare snuit met de grote kenmerkende (nieuwe) grille. Ook de koplampen en achterlichten zijn opgefriste. Tevens is er een nieuwe kleur: Zircon Sand.
Nieuwe uitvoeringen
Naast de uiterlijke wijzigingen van zijn er ook drie nieuwe uitvoeringen: Newground, Sportive en Signature. Newground is de ‘stoere’ versie, Sportive de sportieve (duh) en Signature juist wat luxer. Op die laatste heb je nappa-leder en Japans Sen-hout. Hoe gaaf is dat?
Daarnaast heb je nu ook Mi-Drive op de vernieuwde Mazda CX-5, dat is een draaiknop voor het infotainmentsysteem. Inderdaad, i-Drive maar dan net ietsje anders. Iets dat je niet vaak ziet met een facelift: de bagageruimte nam toe en flink ook. Er is nu 550 liter beschikbaar, 73 liter meer dan voorheen. Je kunt minimaal 1.800 kg trekken. Welke motoren er leverbaar zijn, verklapt Mazda nog niet. Maar verwacht een lading SkyActiv-motoren.
De vernieuwde Mazda CX-5 staat aan het einde van 2021 in de Nederlandse showrooms. De vanafprijs is 35.990 euro. De rest van de prijzen en beschikbare motoren worden volgens Mazda op een later moment bekendgemaakt.
Johanneke zegt
Ik ben behoorlijk onder de indruk geraakt van Mazda. Maken echt top auto’s op het moment. Mijn ouders hebben proefritten gemaakt in een Lexus ux250h en Mazda CX30, de Mazda was in ieder opzicht beter. Stiller, ruimer, mooiere materialen (al heeft de basis versie wel best wat plastic, de luxere versies niet). Het rijdt echt voortreffelijk. En, ik maakte deze vergelijking laatst ook al even om aan te geven hoe bizar duur duitse auto’s zijn:. Een kale Audi Q3 met 1.5 150pk kost 46k. De CX30 mild hybrid luxury uitvoering van mijn ouders met 186pk en vrijwel alles erop en eraan (dakje, adaptive cruise control enzo zit er allemaal op) was nieuw 43k. En ziet er nog veel veel veeeeeel beter uit ook.
bernoulli zegt
Bijna 48K al, vanafprijs van de Q3.
schreute01 zegt
@Johanneke: ik neem aan dat het voor dat geld een AWD met automaat is?
Johanneke zegt
2wd automaat.
ruffie zegt
Prachtige auto, ook de huidige generatie. Ik vind het (ik he, want ik weet dat niet iedereen dezelfde mening deelt) wel jammer dat ze het interieur, met name het dashboard gedeelte, wat moderner maken. Het hoeft niet a la Audi of Mercedes, maar gewoon…technisch moderner :)
aJackie zegt
Ik vind het fraai dat de voorzijde meer gesloten is, zonder allerlei tierelantijnen en openingen.
Variomatic zegt
Nou.. de snor trimmen, het ruitjesoverhemd met korte mouwen aan, de Gaastra jas aan en hop! op de Stella e-bike naar de Mazda dealert!
rogerzz zegt
Gaastra-jasjes komen wel eens een nat grasveldje tegen waar de caravan op moet staan, als het gras dan een beetje lang is heb je wel een (enkel voorwielaangedreven?) SUV nodig ipv praktischere, stillere, mooiere, lichtere station. Want Boomer-logica.
Voor alle niet boomers, koop ‘gewoon’ een Skoda Octavia of iets dergelijks, 610 liter in de kofferbak terwijl de CX5 slechts 550 liter heeft. Ik snap SUV’s echt niet, als je veel moeite hebt om in een niet-SUV te stappen dan is het misschien tijd om te stoppen met rijden..
dree16v zegt
@rogerzz: Je snapt het idd niet. Boomers hebben geen grote kofferbak nodig maar willen hoog zitten. Hard de hoek om hoeft niet meer zonodig. Eventueel hebben ze daar nog wel 2e speeltje voor in de garage staan ;-) Maar ik ben met je eens dat een Octavia voor een gemiddeld gezin de betere keuze is
Variomatic zegt
@dree16v: in een mpv zit je ook hoger en een rollator past ook makkelijker achterin. Maar dat willen ze niet, want die heeft geen hufter uitstraling. Met SUV’s is de trend gezet door de ML, X5, Cayenne,Q7: allemaal lekker dik en hufterig. Die hufter uitstraling wilde Jan Modaal vervolgens ook et voila: dat verklaart het succes van de CX5 en al die andere misbaksel mini-Suf’jes cq Crossovers.. Ome Henk en tante Toos wanen zich nu ook ‘stoer’ en ‘hufterig’ achter de imposante hoge neus en grille van hun Quasqai, CX5, Cx30, Grandland, Captur etc. Te lachwekkend 😂
dree16v zegt
@variomatic: Heb niet de indruk dat de gemiddelde boomer nou zo zeer de behoefte heeft de hufter uit te hangen. Daar hebben we genoeg andere volksstammen voor. Een MPV zal in de meeste gevallen ook prima zijn maarja die worden bijna niet meer aangeboden. Maarja als je mij vraagt wat is beter om aan te gluren een Mazda 2, 5, MPV of een CX3, CX30, CX5, CX9 dan lijkt me de keuze best begrijpelijk. Ik snap die SUV haat niet zo, is het niet je ding dan koop je toch lekker iets anders :-)
Variomatic zegt
@dree16v: Meriva, Golf Plus, Jazz: allemaal nog te koop toch? Maar het oogt niet ‘stoer’ en boomerts willen niet onderdoen voor hun leeftijdsgenoten in hun ‘actief dynamische imago’.. Een vette SUV a la X5 of Q7 is prima om aan te zien, de proporties kloppen daar gewoon. Maar die opgeblazen kikkertjes als een Quashqai, Captur, die Peugeot dinges en sowieso alle nog kleinere crossovers vind ik echt niet om aan te zien: ze gaan veel teveel de hoogte in op een daarvoor te korte wielbasis en dan moeten ze ook nog een ‘stoere’ hoge snuit hebben.. hoe wannabee wil je het hebben..?
cooper96 zegt
@dree16v: inderdaad, ik heb een Mazda cx5 en een klassieke mini cooper in de garage voor het leukere stuurwerk. Prima keuzes gemaakt dacht ik zo.
dree16v zegt
@cooper96: Leuke combi inderdaad!
redbeams zegt
@rogerzz: Nogal kort door de bocht maar als je een hoge zit fijner vindt dan is een suv een betere keus.
speedster72 zegt
Geniet maar van je vooroordeel, en koop gerust een veel te dure Duitser met 3 pitter als alternatief als je veel waarde hecht aan uiterlijk vertoon. Mijn vriendin, die met haar 29 jaar nog ver van de Gaastra fase af zit, wilde ook dolgraag een CX-5. Maar op Autoblog moet je geloof ik verplicht een aversie hebben tegen elke vorm van SUV.
En ja, ik weet ook dat de halve camping buiten het hoogseizoen vol staat met cx-5 modellen. Maar dat toont ook wel aan dat het gewoon goeie wagens zijn die veel door particulieren gekocht worden. Leaserijders kijken alleen naar de goedkoopste of de meeste ruimte in z’n klasse.
rogerzz zegt
Mweh een Skoda Octavia begint bij 29k, gooi er een rits opties tegenaan en een 1.5 met 150pk met wat opties en je blijft nog onder de 40k. Niet echt een status-symbool overigens, maar dat is een CX-5 ook niet..
En dat de camping er mee vol staat, Boomers willen een SUV. Dat zegt niet dat Captur’s, Opel Mokka’s, CX-5’en, en Peug 3008’jes goede auto’s zijn. Een SUV is in Nederland in mijn optiek vrij zinloos, een nat grasveld is waarschijnlijk het spannendste wat zo’n ding in zijn bestaan moet overwinnen, en dat lukt een station ook wel.
speedster72 zegt
Dus omdat een station die taken ook kan vervullen, is het niet de bedoeling om een SUV te kiezen. Met diezelfde redenering is het niet de bedoeling om een cabrio te kiezen als je ook gewoon een coupe met schuifdak kunt kopen. Veel meer zitplek voor hetzelfde geld, en je haren kunnen nog steeds wapperen.
Maar goed dat we allemaal andere wensen hebben qua auto, en niet allemaal die 610L kofferbak ruimte van de oktavia nodig hebben. Anders zou de parkeerplaats er zo saai uit zien.
De Smet zegt
@rogerzz: voor mensen die net als ik groter dan gemiddeld zijn kan een suv een oplossing zijn. Was de dealer binnen gestapt met interesse voor een “6” maar die was te krap voor mij, in de cx5 zat ik prima.
flutterby zegt
Als er een stekker kon werd het interessant, helaas voor mij.
BerlingoHdi zegt
Mooie fijn rijdende auto’s, en als benzine ook behoorlijk betrouwbaar, snap alleen die hoge restwaarde nooit zo, ze wisselen vrij snel van model wat de prijs van de ‘oude’ “modellen dan meteen naar beneden drukt. Honda maakt ook fijne sportieve auto’s helaas is het dealernetwerk belabberd klein.
martingtv zegt
Rij zelf sinds een half jaar in een Mazda cx30. De grootste pluspunten voor mij waren toch de beschikbaarheid van een handbak, het nette interieur en de vele malen betere ergonomie i.v.m. andere merken. Aan sommige dingen merk je dat niet alles zo goed door dacht is. Zoals dat de voorstoelen erg ver voren moeten om de achter bank plat te laten gaan en de gebruikte plastic op de dorpels krassen snel.
vpowert zegt
73 liter meer bagageruimte – hoe dan? Dat is nogal wat en de hoeveelheid lieters bagageruimte is iets waarop veel mensen een auto uitkiezen, volgens mij.
Variomatic zegt
@vpowert: geen reservewiel meer waarschijnlijk, plakset
speedster72 zegt
Ik denk dat ze de vloer hebben aangepast, want bij de vorige versie lag daar heel veel piepschuim, lucht, nog meer piepschuim, plakset, en optioneel een subwoofer in.
Jesko zegt
Sinds twee weken hebben wij de elektrische Mazda MX 30. Wat een feest die auto. Mijn vrouw rijdt er voornamelijk in, maar ik zou zo mijn 2020 Passat willen inruilen. Natuurlijk niet vergelijkbaar, maar ik vind de auto zowel van buiten en binnen erg mooi. Ook de accessoires zijn compleet (hier staat de Comfort versie). Als je het mij vraagt is Mazda heel goed bezig.
thjvanvlerken zegt
Leuk maar de verhoudingen kloppen voor mij niet helemaal.
raoufff zegt
Truttig want cross-over.
ar156sw zegt
Draaiknop voor multimedia zat er al in, de Signature versie met bruin leren stoelen, sen-hout (en donkere hemelbekleding, randloze spiegel) was er ook al. De wijzigingen zijn redelijk minimaal, maar er was ook niet veel nodig wat mij betreft… zo te zien is wel eindelijk de cd-speler eruit gehaald, en terecht :P
Nieuwe kleur is wel mooi en nieuwe lampen nog steeds strak, maar net even anders. Al met al geslaagde facelift, maar wel redelijk behouden.
marco_degraaff zegt
Wat een onzin over suv of een skoda octavia ofdat ik de hele week met de kofferbak vol rijd alleen met een vakantie nou en dat gebeurde niet eens nee geef mij dan toch maar die suv of mazda cx5 dan die octavia.
Maar zo hebben we allemaal onze ideeen en wensen. Ik rijd graag een duitser maar vind de mazda cx5 of 50 die gaat komen met een 6cylinder wel heel dik ga er zeker naar kijken en overwegen zeker met 4wieldrive.
milte164 zegt
Ik blijf de CX-5 een mooie auto vinden. Wat me opviel in het artikel:
“Daarnaast heb je nu ook Mi-Drive op de vernieuwde Mazda CX-5, dat is een draaiknop voor het infotainmentsysteem. Inderdaad, i-Drive maar dan net ietsje anders.”
Mi-Drive is niet de draaiknop voor het infotainmentsysteem, maar een knop om drivemodes te selecteren. De draaiknop heeft mazda al jaren.
technos zegt
Ook over de lease rijder zegt men dat ze altijd een suv willen. Maar het is nu eenmaal zo dat je binnen je (mijn) budget een 55k suv kunt kiezen ten opzichte van een kale Passat vijvoorbeeld. Ik snap die “suv”-keuze wel in t algemeen. Rest waarde is gewoon vele malen beter.
Buitenom dat feit is het ook klinkklare onzin te zeggen dat je hier in NL geen suv nodig hebt. Ook een sportauto, Porche bv, heb je hier totaal niet nodig. Maar toch zie je die veel. Gewoon rijden wat je prettig/leuk vind om te rijden. Zou iedereen moeten doen.
Petra Meijer zegt
Had sinds Maart 2016 een CX5 soul red.
De CX 5 beviel ons zoveel, dat wij hem hebben ingeruild voor het nieuwere model signatuur eveneens in de kleur soul red,maar de kleur is wat donkerder en veel mooier. Model 2022. Hebben de auto sinds 14 februari en is super.