Ze zijn verstandig geworden in Japan. Na jaren van volhouden heeft de 2023 Lexus ES iets heel goeds!
Elk automerk heeft zo zijn eigen invulling op de ergonomie. Soms pakt dat goed uit. En soms ook niet. Zelfs als er kritiek is zijn autofabrikanten soms stronteigenwijs. Ze blijven nog even vasthouden aan het oude, maar gaan dan toch overstag. Met vandaag: de nieuwe Lexus ES.
Het Japanse automerk heeft de ES voor modeljaar 2023 in het nieuw gestoken. Normaal gesproken zijn modeljaar updates niet zo heel spannend. En als je kijkt naar het uiterlijk van de ES zie je inderdaad ook weinig verschillen. Er is echter een cruciaal verschil aan boord van de zakensedan.
Lexus heeft jarenlang vastgehouden aan een soort muis voor de bediening van het infotainment. Een verschrikking, want het laatste wat je wil tijdens het rijden is klooien met een touchpad. Het kwam het Japanse luxemerk op veel kritiek te staan. Desalniettemin hield Lexus jarenlang vast aan deze manier van infotainment. Maar er is goed nieuws! Ze zijn eindelijk verstandig geworden.
Touchpad no more
De vernieuwde Lexus ES neemt afscheid van de touchpad. Hoera! Er is een geheel nieuw multimediasysteem voor in de plaats gekomen. De bediening werkt middels een touchscreen. Heel modern Lexus, heel modern. Er is een bekerhouder gekomen op de plek waar voorheen het touchpad zat.
Ook fijn: het nieuwe multimediasysteem heeft ondersteuning voor draadloze Apple CarPlay. Gebruikers van Android Auto zijn helaas nog aangewezen op een kabeltje. Verder komt het systeem met een eigen stemassistent. Door Hey Lexus te roepen kun je stemcommando’s doorgeven.
Oktober uitgeleverd
De modeljaar update brengt nog andere kleine wijzigingen. Onder andere 10 nieuwe kleuren en nieuwe velgen. De productie van de vernieuwde ES begint over een maand. In oktober zijn de eerste leveringen.
schreute01 zegt
Is ‘Hey Lexus’ roepen niet een tikkie ordinair? Ik stel voor: ‘Amice’.
RubenPriest zegt
Yo Lex
frank2b zegt
Kon maar één plusje geven …. +++++
karhengst zegt
Van de regen in de drup.
kniesoor zegt
Blijft het probleem, dat al die touch-zooi (vrijwel) niet intuïtief te bedienen valt. Ik vind – bijvoorbeeld – de bediening van een BMW uit de F-serie de ideale mix : fysieke knoppen voor bediening van veelgebruikte functies en de i-dinges voor de rest.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ukbob zegt
Amen! Touch screen voor een telefoon is prima, maar in een rijdende auto is het doorgaans waardeloos.
IDrive kan ik – bij wijze van spreken – blind bedienen.
potjak zegt
Kei goed, geen kei wagen :-)
cdlop01 zegt
Wij hebben Lexus ES met de door autojournalusten verfoeide bediening, wat een onzin, niets mis mee. Als er dan niets valt te zeiken over een Lexus dan maar klagen over het touchpad. Zo gezocht allemaal.
PunicaOase zegt
Als je het systeem van bijv. BMW gewend bent is het echt wel matig hoor bij Lexus.. maar wordt nu steeds beter waar het bij BMW helaas juist minder wordt.. Best een fraaie auto zo’n ES, jammer dat bijna niemand ze koopt.. Die nieuwe NX vind ik ook prachtig en heeft ook het nieuwe systeem maar die heeft een levertijd tot sint-juttemus..
Robert zegt
Er staat me iets van bij dat Lexus nog tot ver na de eeuwwisseling de mogelijkheid bood om een autoradio met cassettespeler mee te leveren, dus dan is zo’n touchpad an sich al een grote stap voorwaarts.
lennertg zegt
Reden te meer om mijn is300h niet in te ruilen. Heb er eentje van de eerste reeks, die hebben een soort muis, by far de fijnste infotainment bediening waar ik ooit mee heb gereden. Idrive is niet slecht, maar kon ik niet aan wennen. Een touchscreen in de auto vind ik waardeloos, je kan niks doen zonder ook effectief naar het scherm te kijken, en zelfs de stomste dingen zitten achter een soft-key, die je bij een normale bediening binnen 1s zonder te kijken hebt uitgevoerd.
pagani86 zegt
De Japanners maken mooie auto’s en maken gebruik van goeie technieken in mijn optiek, echter begrijp ik niet dat zij nog steeds niet een degelijke interieur kunnen bouwen dat wel echt concurreert met bijvoorbeeld de premium Duitse autofabrikanten… Dit is ook een van de redenen dat ik grote fan ben van de A90 Toyota Supra. Het Japanse design met het Duitse interieur (en meer)
cdlop01 zegt
Lexus is wat bouwkwaliteit en materiaalgebruik de Duitsers ver voorbij. Stilering is erg ‘japans’ maar het is dan ook een merk voornamelijk voor de Aziaten en Midden Oosten, Usa. Afwerking en materialen ES, LS, LC declasseren elke Duitser.
pagani86 zegt
Mooi is het niet