Weet de Lexus ES met zijn aantrekkelijkere prijskaartje te overtuigen?
Er valt genoeg te shoppen in het e-segment onder de sedans. Je hebt de pas vernieuwde BMW 5 Serie, een opgefriste Mercedes E-klasse en een Audi A6 die al wat langer meegaat. En dan is er ook nog de Lexus ES. Op papier is het de goedkoopste van dit stel. Waarschijnlijk ook de zuinigste. Het is aan jezelf of de sedan dit ook tot een winnaar maakt.
Als norse Hollanders hebben we ons oordeel al op tafel liggen. We neigen toch gauw voor een Duitser te kiezen, want de Lexus ES is een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Voor het nieuwe modeljaar introduceert het merk digitale buitenspiegels op de auto. Eind 2018 kon je al digitale buitenspiegels op de ES krijgen in Japan, maar nu dus ook in Europa. Dat heeft je BMW 5 Serie of Mercedes E-klasse niet.
Een aantal zaken zijn standaard op de vernieuwde Lexus ES. Onder andere Blind Spot Monitor & Rear Cross Traffic Alert met remfunctie, een elektrisch bediend schuif-/kanteldak, BI-LED koplampen en dual-zone Climate Control zitten op iedere 2021 ES.
Optioneel (en standaard op de Business Line) is een 12.3-inch display met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Andere zaken die je kunt krijgen op de sedan zijn een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones, 18-inch wielen, regensensor en stuurwielverwarming. Mag het allemaal wat sportiever dan kun je voor de F Sport opteren. Dan heb je 19-inch wielen, sportstoelen, een sportstuur met flippers, een adaptief sportonderstel en zwarte hemelbekleding in het interieur.
2021 Lexus ES prijzen
Prijzen beginnen bij 54.495 euro voor de Lexus ES 300h. Je hebt dan een 218 pk hybride aandrijflijn met viercilinder motor. Een sportieve aandrijflijn is dit zeker niet, je moet het vooral hebben van comfort.
Ter vergelijking. De BMW 5 Serie LCI is er vanaf 56.516 euro (518d). Een Mercedes E-klasse (E200d) begint bij 59.735 euro. De Audi A6 begint bij 61.820 euro (35 TDI). Allemaal diesels dus, waar de Lexus altijd een benzineauto betreft.
Praeses zegt
Het lijkt me een fantastische auto en de kwaliteit is ongeëvenaard. Maarrr… Ik vind ‘m toch echt niet mooi. De neus vind ik best vet, maar de achterkant, met die rare bobbel boven de achterlichten en het interieur met die twee uitstekende hendels aan weerskanten boven het stuur, yikes. Echt zonde.
marco22 zegt
En 500 euro goedkoper dan zijn andere concurrent die niet genoemd is: de subtiel vernieuwde Volvo S90 B4 met 197 pk.
antoonniels zegt
Lexus: Wij hebben state of the art camera spiegels!
Ook Lexus: Wij hangen de schermen in uw interieur als een 2001 TomTom.
flutterby zegt
@antoonniels: dit hadden ze beter even bij Audi of Honda kunnen afkijken.
ishiban zegt
@flutterby mooier is het zeker niet. Maar ik weet niet of je al met een E-tron gereden hebt. Ik heb het vermoeden dat dit wel fijner is. Wat een drama die E-tron spiegels om te manoeuvreren etc. Zitten op een onlogische niet fijne plaats wat heel onnatuurlijk voelt. En dat gecombineerd met een auto die niet kruipt. Maar goed over de Lexus kan ik geen uitspraak natuurlijk. Honda ook nog geen ervaring mee.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb altijd minstens 1 spin die permanent in de behuizing van mijn zijspiegels woont. Als hij (of zij) tijdens ’t rijden op de spiegel kruipt, dan is er natuurlijk niks aan de hand. Ik vraag me af wat ik zie wanneer er een dikke spin of ander insect precies op de lens van de camera zit… Volgens mij zie je dan geen reet in je lelijke schermpje.
autodidact zegt
@F36GC: jawel, je ziet de reet van die spin natuurlijk!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
???
autodidact zegt
@F36GC: toch wel, je ziet de reet van die spin!
autodidact zegt
@autodidact: Hmmm gevalletje van een haperende app
gregorius zegt
Als oud Infiniti eigenaar heb ik niks tegen Japanners; ik vond de Infiniti geweldig. Zo zou een ES ook best mooi kunnen zijn. Maar, iedereen heeft zo’n zn ding; en de Duitse jongens kan je in meer vormen en maten krijgen; en dat is het probleem voor Lexus hier.
Maar ik geloof graag dat als een sedan zonder speciale aandrijving ‘jouw ding’ is, dat dit meer waar voor je geld zal geven.
Die spiegels zullen me gestolen worden.
Zag vorige weekend trouwens een Mercedes Truck rijden met digitale spiegels; kan me zo maar voorstellen dat dat een aantal euro’s per dag aan diesel kan besparen en op een levenscyclus dus rendabel kan zijn… tenzij die ondingen natuurlijk kapot gaan.
slickrick zegt
@gregorius: dode hoek is wel een stukje groter bij een vrachtwagen , dus daar is het waarschijnlijk wel handiger
michaelcorleone zegt
De F Sport vind ik altijd geslaagd bij Lexus, maar ook zonder deze sportieve pakket zijn Lexussen standaard ook geslaagd.
Gewoon een nette wagen.
fastshifter zegt
Rember: There is no such thing as a self charging hybrid.
flutterby zegt
@fastshifter: zeker wel! De energie gaat anders verloren in de vorm van warmte (en fijnstof) van de remblokken. Echter komt het niet in de buurt van de energie die je uit een stopcontact haalt.
mikeyman zegt
Waarom dan alsnog van die onwijze units voor die camera’s? Gaat het doel een beetje voorbij.
frank2b zegt
Deze wagen twee dagen op proef meegekregen.
Een geweldige cruiser. Enorm ruim, prachtig afgewerkt, afgeladen vol met opties, beangstigend stil en een zijdezachte soepele aandrijving en dito rijgedrag.
Sportief, nee dat niet. Maar voor het dagelijkse verkeer in de échte wereld is dit een geweldige wagen. Én je krijgt het LFA-dashboard mee. In elk geval in de F-sport. Dat is toch ook wat waard?
okdoei zegt
Begrijp niet zo goed de achterliggende gedachte van deze buitenspiegel cameras.
Leuk als het geïntegreerd zit in de lijnen van de auto maar nu heb je alsnog shizzle die uitsteekt.
Dan is het toch gewoon een dure oplossing voor een probleem wat niet echt een probleem is?
autodidact zegt
@okdoei: je hebt gelijk, als je toch nog uitsteeksels hebt die er bovendien niet uitzien, wat schiet je er dan mee op?
SvenskaAeroplanAB zegt
@okdoei: Het gaat met name om de toegenomen functionaliteit. Automatisch in- en uitzoomen, beter zicht bij slecht weer, etc. Check het filmpje zou ik zeggen
flutterby zegt
Jammer dat ze er geen station of liftback van maken. Z’n sedan kofferbak is niet zo praktisch.
tenaci zegt
@flutterby: precies dit!
monsieurleloure zegt
Eigenlijk is het best bijzonder dat dit geen verkoopknaller is in Nederland, meer waar voor je geld dan dit krijg je niet, iets wat een Nederlander toch moet aanspreken.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mensen die dat echt belangrijk vinden rijden Dacia en geen Lexus.
RAW zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Lexus vind ik een sympatiek merk, maar zo op de USA gericht dat het ons Hollanders weinig aanspreekt (op de CT200h na door de lage bijtelling). Zag in USA de LC500 rijden, wat een bruut ding en natuurlijk hebben ze ook de LFA met dat fantastische V10 geluid, Maar een knappe stationwagon in de ES klasse zal er wel niet komen en dat is jammer.
SvenskaAeroplanAB zegt
Het mooiste is nog dat hij niet goedkoper is omdat er minder in zit, maar omdat de BPM 2.000,- is… Je hebt dus werkelijk meer tech, meer spullen en meer veiligheid (volgens de NCAP, veiligste auto ooit getest) voor minder geld. Dát is échte voorsprong door techniek!
tenaci zegt
Je zou zeggen een topper voor taxi boeren, maar die vergelijken natuurlijk de prijzen ex bpm en dan is een Benz weer een stuk goedkoper.
basman147 zegt
BPM kan niet meer teruggevorderd worden door taxibedrijven vanaf 1 januari, juist om andere energievormen een kans te geven.
vpowert zegt
Ah, ik vroeg me altijd af waarom taxi bedrijven niet allemaal met Camry’s en ES’en rijden. Maar het ex-BPM verhaal verklaart het. Goede zaak dat dat wijzigt vanaf 1 januari; ik gok dat we dan opeens heel veel Camry’s en ES’en gaan zien met blauwe platen.
Dutchcarwizard zegt
Goedkoop is meestal duurkoop. Maar een Toyota, ik bedoel Lexus, blijft nog heel ook.
goodvibrations zegt
Lexus is kwalitatief al sinds het begin? De “betere” keuze.. Maar dat is niet altijd voldoende.. Zelf voor Lexus gekozen vanwege de betrouwbaarheid (en laag verbruik) nadat mijn jongere broer geperde rekeningen kreeg op zijn bmw.. Vind de BMW vaak wel de net wat betere/mooiere keuze, dus lease BMW maar particulier zeker Lexus.
w0o0dy zegt
Een benzine Lexus vergelijken met een aantal diesel uitvoeringen van de concurrentie. Slaat nergens op. Running costs zijn voor alles onder de 30.000 km/j (veel) hoger bij diesels.