Bij Land Rover waren ze van mening dat ze bij de vernieuwde Discovery het kenteken niet hoefden te ‘fixen’.
Het is de nachtmerrie van sommigen, waaronder ons aller @jaapiyo. Met de Discovery besloot Land Rover opeens het kenteken op de achterkant asymmetrisch te plaatsen. De plaat zit zoveel mogelijk naar links, waardoor er ruimte aan de rechterkant overblijft. Het is en blijft opvallend om te zien. Bij Land Rover lachen ze erom, want ze vinden het wel prima zo.
De Discovery is van een facelift voorzien en er zijn een aantal dingen anders, behalve de locatie van de kentekenplaat dan. Naast nieuwe koplampen en achterlichten introduceert Land Rover nieuwe mild-hybride motoren op de Discovery. Het model was sowieso wel toe aan een update. De huidige generatie Defender is zo comfortabel en heeft zijn stoere imago zodat je die zou verkiezen boven de toch wat meer burgerlijke Discovery.
Land Rover Discovery aan de MHEV
De line-up bestaat uit vier nieuwe motoren. Twee benzinemotoren en twee diesels. Instapper is de D250 met een 249 pk en 570 Nm sterk dieselblok. Deze MHEV is een 3.0-liter zescilinder, wat ongetwijfeld heerlijk op koppel zal rijden. Nog lekkerder is de D300 met 300 pk en 650 Nm koppel uit dezelfde 3.0-liter zescilinder motor.
Op benzine rijden doe je met de 300 pk en 400 Nm sterke P300. Dat is een 2.0-liter viercilinder benzinemotor. Voor Nederland het meest gangbare model. Daarboven zit de leukere P360. Met 360 pk en 500 Nm koppel uit een 3.0-liter MHEV benzinemotor een feestje. Laatstgenoemde zal echter met het Nederlandse belastingklimaat niet heel aantrekkelijk geprijsd worden.
Interieur
Omdat het een facelift is hebben er geen revolutionaire aanpassingen in het interieur plaatsgevonden. Er zitten digitale klokken achter het stuur en in het midden vind je een 12.3-inch scherm voor de infotainment. Daaronder nog een reeks knoppen voor de bediening. Zo mooi als het Touch Pro Duo van de andere Jaguar Land Rover modellen is het niet.
Land Rover Discovery
Nou zeg je: doe er maar één. En dan komt het prijskaartje. Voorlopig is er één prijs bekend en dat is van de P300 met z’n viercilinder. Die kost 103.945 euro. Kun je nagaan wat die andere varianten gaan kosten. Zet je maar schrap voor als de prijzen bekend worden gemaakt..
ericd zegt
Plak er de naam Wells Fargo op en span er zes paarden voor, en de illusie van een moderne postkoets is compleet.
Foramen zegt
Nieuwe Defender is een waardige opvolger voor de Disco4.
Nu nog een nieuwe Bronco achtige auto als vervanger van de oude Defender, dan ben ik blij.
bitd zegt
@foramen: eens, de Defender is gewoon ook echt top geworden.
tortuga zegt
Nu al een facelift? Trouwens, die asymmetrische positie, dat is puur voor de echte offroad fans als ze hun dakrek en ladder geplaatst hebben zodat de nrplaat goed zichtbaar blijft
rikus zegt
@tortuga: ja, want zeker 95% van de kopers gooien er een dakrek en een ladder op. Good job Land Rover.
slowland zegt
In betonjungle Nederland niet, maar hier doet iedereen dat: Laddertje, daktent erop en dat lekker de boonies in!
Beetje jagen, vissen, hiken.
Ben zelf bezig met de nieuwe Toyota 4Runner, daar komt ook zeker een dakrek en ladder op
bernoulli zegt
Ik heb nog nooit een nieuwe gezien met een ladder of reservewiel achterom. Volgens mij is het alleen een designgimmick die verwijst naar de oude Disco.
Die elektrische achterklep gaat er ook een kluif aan hebben om een compleet reservewiel omhoog te duwen.
Edge zegt
An sich een logische uitleg, alleen ontgaat mij dan de reden waarom JLR dat dan juist bij de Discovery doet. De nieuwe Defender wordt veel meer in de markt gezet als offroader en die heeft hem gewoon in het midden.
Foramen zegt
@Edge: die heeft dan ook de ladder aan de zijkant.
Mas zegt
Wat een lelijk gedrocht.
Robert zegt
@Mas: precies dit. En er dan nog 100k+ voor durven vragen ook. Helemaal van het padje af, die Britten.
Richmond zegt
@RRRobert: dat komt door de CO2 uitstoot BPM boete dat die zo duur is. Niet omdat de Britten dat zo graag willen.
jensoffbutton zegt
Zeker als je weet dat je die auto meer kwijt dan lief bent omdat die wéér naar de garage moet…
slowland zegt
De Britten??? De Nederlandse roverheid bedoel je. Hier begint de Discovery vanaf C$ 66,000 (das ongeveer 40.000 euro)
vaakbenjetebang zegt
@slowland: die ‘roverheid’ behoedt ons in dit specifieke geval wel mooi voor deze aartslelijke auto in het straatbeeld. Helemaal goed! Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, wie lelijk wil zijn moet bloeden.
moveyourmind zegt
Blijft een prachtig interieur. Mooi hoe ze alle electronica hebben geintegreerd op een manier zodat de high tech mooi op de achtergrond blijft. En ben wel fan van de bijna Scandinavische sfeer aan boord.
maussieknip zegt
Bij mij in Apeldoorn rijdt er 1 die zijn achterdeur/klep heeft vervangen voor 1 met het kenteken in het midden. Als ik m zie zal ik m uploaden. Staat een stuk beter
bernoulli zegt
Startech-aanpassing.
571ay zegt
@maussieknip: Weet je zeker dat dat niet gewoon de Discovery Sport is?
kevertje zegt
Van de eerste keer dat ik hem zag, vond ik dit een gruwel. Hij rijdt trouwens ook nauwelijks rond op onze wegen, en je kan jezelf openlijk afvragen of een club zoals LandRover niet teveel premium-SUV’s op de markt heeft. De Velar doet het waarschijnlijk vele malen beter, terwijl de Range Rover Sport’s niet te tellen zijn. Er komt dan ook nu de iets ruigere ‘110’ bij. Op de duur zit de concurrentie in eigen rangen. En het is en blijft een engels merk ook, wie en wat ook de eigenaar mag zijn, nooit vrij van dure problemen, ik kan zo wel een paar concurrenten bedenken die ofwel het plaatje premium en motorisatie beter en geloofwaardiger trekken dan deze Discovery.
mashell zegt
Als Land Rover het modellenprogramma zou halveren zijn de enigen die dat door hebben de schoonmakers van de dealers, die zijn sneller klaar met stofzuigen.
VeniVidiVici zegt
Ik moest bij de eerste foto even goed kijken, want dacht eerst dat er een stuk linker kant afgefotoshopt was. Maar wat is dat toch met die ontwerpers tegenwoordig, Bmw komt met bevertanden, Land Rover met lelijke asymmetrische kentekens… what’s next?
Dutchdriftking zegt
De plaat links is heel normaal. Dat er dan echter rechts geen reservewiel zit is wél raar.
peter911 zegt
Leuk artikel hoor maar zoveel grammaticale foutjes…ergerlijk gewoon.
Probeer daar echt wat aan te doen, het is maar een tip.
harrie zegt
Die asymmetrische kentekenplaat is wel het minste probleem van dit rare busje.
faalhaas zegt
Met een Alfa is het allemaal prima, maar op een lelijk busje is het opeens verschrikkelijk.
Alexke zegt
Disco 5 is het slechtste verkopende model van Landrover
De disco 3 &4 waren iconen en zijn meer geliefd in de aftermarket en 2de hands markt.
De Defender had inderdaad een Discovery moeten zijn.
borrelnoot zegt
Het zal wel aan mijn licht autistische trekjes liggen, maar ik krijg echt hoofdpijn als ik naar die achterkant kijk. Dat klopt gewoon niet.
bitd zegt
@borrelnoot: vooral de daklijn, wat een pausmobiel.
grabtourismo zegt
Beetje vreemd is juist lekker en ik wordt juist blij van het feit dat er weinig van rondrijden.
clubbtraxx zegt
Bahhh, wat een hok. En ja hij is *echt* nog lelijker door die kentekenplaat uit het midden.
Je snapt zo’n design team toch echt niet. Er zijn hooguit mensen die het voor lief nemen maar ik kan me nou niet voorstellen dat er iemand denkt: He gaaf gedaan zo’n asymmetrische achterkant.
vaakbenjetebang zegt
Uit sommige hoeken doet het ding me spontaan denken aan de Ford Ecosport. Oei.