De vernieuwde Land Cruiser is nu bijna een sprintbeest te noemen.
Het is een icoon in de autoindustrie: de Toyota Land Cruiser. De auto staat immers synoniem voor onverwoestbaarheid. Dat wat de Defender en G-Klasse beloven, maakt de Toyota Land Cruiser daadwerkelijk waar.
Werktuig
De Toyota Land Cruiser is niet zozeer een mode-artikel of een lifestyle-statement. Het is in veel gevallen een werkpaard. Naast het feit dat ze gewoonweg niet kapot gaan, zijn Land Cruisers ook nog eens erg terreinwaardig. Sterker nog, het zijn van de auto’s die beter tot hun recht komen op onverhard.
Vernieuwde Land Cruiser
Het huidige model gaat al een paar jaar mee en dus heeft Toyota de auto op wat punten verbeterd. Het grootste nieuws is dat de vernieuwde Land Cruiser een nieuwe dieselmotor krijgt. Ja, Toyota heeft de zelfontbrander verbannen, maar niet voor de Land Cruiser. Simpelweg omdat er een diesel hoort in een onverzettelijke auto.
Geen down-size blokje
De 2.8 D4-D motor is een viercilinder dieselmotor met turbo en intercooler. Niet echt een downsize-blokje, dus. Om de motor enigszins salonfähig te maken, is de vernieuwde Land Cruiser voorzien van een heus start-stop systeem. De motor levert 204 pk tussen 3.000 en 3.400 toeren. Het maximale koppel bedraagt 500 Nm is aanwezig van 1.600 tot 2.800 toeren. Belangrijk is dat ook de transmissie verbeterd en vernieuwd is. De Land Cruiser knalt nu in precies 9,9 seconden naar de 100 km/u, 3 tellen sneller dan voorheen.
Puntje van verbetering
Een puntje van verbetering was het multimedia-systeem. Althans, in vergelijking met een nieuwe Audi Q7 of BMW X7. In vergelijking met een John Deere is het heel aardig, maar voor de vernieuwde Toyota Land Cruiser hebben ze er naar gekeken. Het systeem is echter verbeterd en voorzien van Apple Carplay en Android Auto. Het systeem zal sowieso de komende drie jaar voorzien worden van over-the-air updates. Het navigatiesysteem heeft ook een Google zoekfunctie, zodat je snel kunt zoeken naar parkeerplaatsen of om te checken of je de binnenstad wel in mag met je diesel.
Land Cruiser Black Line
Om toch een beetje hip te zijn met je vernieuwde Toyota Land Cruiser, is er nu eindelijk een Black Line. Het recept is heel erg simpel en behoorlijk uitgemolken. Veel chromen onderdelen zijn nu zwart. Normaliter lijkt het een beetje alsof je een huurauto of de instapper hebt, maar bij de Land Cruiser werkt het wel. Het maakt ‘m nog even een tandje stoerder. Wel een witte nemen met heel groot UN op de motorkap.
Prijzen vernieuwde Land Cruiser
Tsja, een Land Cruiser rijden zal nooit goedkoop worden. Maar als je nu een nieuwe Land Cruiser koopt, hoef je de komende 20 jaar niet meer een nieuwe auto te kopen. Dus eigenlijk heel erg duurzaam. De vernieuwde Land Cruiser kost als instapper 93.995 euro. Dan heb je een versie met korte wielbasis en handbak! De versie met automaat is liever voor het milieu en dus goedkoper met 92.995 euro, dus de instapper is níet het goedkoopst.
Prijzen vernieuwde Land Cruiser vijfdeurs
De Land Cruiser 5 deurs is er vanaf 96.295 euro, de handbak is wederom duurder. De zevenzits Land Cruiser kost minimaal 106.795 euro, maar die heeft een automaat standaard én dan heb je automatisch de ‘Challenger’-uitvoering. De duurste is de ‘Executive’, waarvoor Toyota graag 122.995 euro tegemoet ziet komen.
Prijzen vernieuwde Land Cruiser Van
Inderdaad, dat zijn stevige prijzen. Afhankelijk per uitvoering zit er 50.000 tot 55.000 euro BPM op, náást de BPM. De Land Cruiser is dus een rijdend milieudelict, blijkbaar. Een alternatief is om de Land Cruiser Van te bestellen, inderdaad: de bedrijfswagen– versie. Deze is er ex-BTW vanaf 34.295 euro voor de korte versie en 35.495 euro voor de lange versie. De duurste Land Cruiser Van is de Executive, die voor 57.595 euro in de boeken staat.
Meer lezen? Dit zijn negen maal legendarische nieuwe offroaders op een rij!
toyotafortuner zegt
Nog altijd een tof ding. Hij zal nu vast nóg langer meegaan!
kevertje zegt
Het was ooit de de-facto standaard van elke zelfstandige die iets meer moest doen dan wat met asfalt bereikbaar is. Maar helaas is deze Toyota zelfs voor hen een ufo geworden. Wees eerlijk deze auto is noch fiscaal/technisch, noch qua baaneigenschappen ook maar één haar verbeterd én bovendien lopen de prijzen in de buurt van oneindig veel aantrekkelijker XC60/90’s, LR’s, X5’s, Q7’s en zelfs Jaguars of Porsches. Wat je voor krijgt is alleen een bek vol lelijke haaietanden vastgeschroefd aan een ladderchassis uit de jaren 50. Tja daar hebben ze wel regelmatig aan gesleuteld maar het voelt nog steeds alsof je met een houten stoel van de trappen glijdt.
michaelcorleone zegt
@kevertje: Iemand die verknocht is aan zijn LandCruiser zal die XC90, X5, Q7, Cayenne etc. niet overwegen. Andersom al helemaal niet, want dat zijn meer mensen die kijken naar het logo, hoe goed de LandCruiser ook is.
Hij is duur, maar kwaliteit is eenmaal duur. Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
redbeams zegt
@kevertje: Jij hebt het duidelijk niet begrepen wat de doelgroep is van de landcruiser.
kevertje zegt
Ik heb dat wel begrepen, lees mijn tekst goed. Vroeger zag ik de ene na de andere zelfstandige in de bouw of andere sectoren hiermee rondrijden, nu niet meer. De liefhebbers dat is een andere kwestie. Het is trouwens fiscaal een haast ondoenbaar verhaal geworden ook, voor hen incluis.
tvr1974 zegt
@kevertje: u denkt toch niet dat deze auto voor ons land gebouwd is? Of voor Europa? Deze auto verkopen ze bij bosjes in Australië, Zuid-Amerika, Azië, Afrika. Ik denk dat het aantal exemplaren voor nl op 1 hand te tellen is en voor Europa op pak m beet 1000? Nb heb met landcruisers duizenden kms gereden in Australië en Zuid-Amerika. 0,0 problemen gehad. 1x een ander merk gebruikt (een Amarok) en op nog geen 5000km 3 x problemen.. Echt geloof mij, als je er echt meegaat doen waar dit voor gebouwd is dan wil je echt niks anders(mag ook een Hi-lux zijn).
redbeams zegt
@kevertje: Zie ze nog steeds veel in de bouw en vooral mensen met een marktkraam hebben ze.
kevertje zegt
Ik heb dat wel begrepen, lees mijn tekst goed. Vroeger zag ik de ene na de andere zelfstandige in de bouw of andere sectoren hiermee rondrijden, nu niet meer. De liefhebbers dat is een andere kwestie. Het is trouwens fiscaal een haast ondoenbaar verhaal geworden ook, voor hen incluis.
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal. Ik heb hem absoluut niet nodig, maar er zijn zat gebieden waar het absoluut de beste auto is die je jezelf kan wensen.
michaelcorleone zegt
De echte eindbaas is natuurlijk de LandCruiser V8 de overtreffende trap binnen Toyota en in het algemeen eigenlijk.
Ook de LC Prado is een robuust, veilig en geschikt apparaat om je ding te doen. Hij is weer wat bijgeschaafd en kan weer fris mee.
Als je eenmaal een LandCruiser man bent blijf je dat ook, het zal er niet meer uitgaan.
rotarypowah zegt
“Afhankelijk per uitvoering zit er 50.000 tot 55.000 euro BPM op, náást de BPM.”
Dus naast de bpm betaal je ook nog ’s bpm?
mustang750supersnake zegt
die belasting erbovenop is ècht niét normáál meer!
90.000,- voor de basisuitvoering van een ‘arbeidersklasse’ terreinauto….waarvan bijna 50.000,- millieubelasting….belachelijk…
shellplc zegt
Dat is nou jammer heeft de nationale Politie nog net de oude versies geleverd gekregen, volgens mij zijn de paar Nissan Patrols die ze nog hadden nu ook allemaal buiten dienst.
geecee zegt
Ik vind ‘m wel iets hebben, die LandCruiser. En als ik soms de kilometerstanden zie waarmee ze als occasion worden aangeboden, dan moet die auto wel haast onverwoestbaar zijn en dus zéér betrouwbaar.
jometdebanjo zegt
Das de neppe. Je moet de 200 serie hebben
VH zegt
Ik heb bijna 700.000 km met mijn Landcruiser gereden, Zorgeloos !!!
Landcruiser duur ? Ja, maar kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.
Decorte zegt
Ik ben bezig met mijn tweede V8 die nu meer dan 300000 km heeft veel te zwaar om het terrein te doorploegen maar wel een absolute limo km eter enige kosten waren 8 nieuwe injectoren kostprijs 2500 euro
Decorte zegt
Ik ben bezig met mijn tweede V8 die nu meer dan 300000 km heeft veel te zwaar om het terrein te doorploegen maar wel een absolute limo km eter enige kosten waren 8 nieuwe injectoren kostprijs 2500 euro