Hyundai maakt vandaag de prijs bekend van hun strakgetrokken succesnummer: de Kona Electric.
Er was een tijd dat de Koreanen het moesten hebben van afkijken bij de Europese merken. Die tijd is voorbij. Zowel Hyundai als Kia liepen niet achter de feiten aan op EV-gebied. Integendeel, ze waren er op tijd bij en hun EV’s hadden nette specificaties voor een schappelijke prijs. Voor zover je daarvan kunt spreken bij EV’s.
Dit legde beide merken geen windeieren. Zowel de Kia e-Niro als de Hyundai Kona Electric behoren tot de bestverkochte EV’s. Wereldwijd, maar ook zeker in ons land. De verkopen van de Kona Electric gaan nu waarschijnlijk een nieuwe impuls krijgen, want de facelift is eindelijk te bestellen.
We zeggen eindelijk, want het is al bijna een jaar geleden dat de Kona Electric voor het eerst zijn nieuwe snoet liet zien. De Kona ziet er nu ‘elektrischer’ uit dan ooit, want de voorkant is helemaal strakgetrokken. Een echte facelift dus.
Op technisch vlak brengt de facelift niet of nauwelijks vernieuwingen met zich mee, afgezien van wat extra rijhulpsystemen. Een grotere range had de Kona Electric voor de facelift al gekregen. De actieradius van de 39 kWh-versie komt nu uit op 305 km volgens de WLTP-cyclus, terwijl de versie met een 64 kWh-accupakket het tot 484 km schopt.
11 maanden na de presentatie van de facelift is de auto nu ook daadwerkelijk te bestellen. Dat betekent dat we nu ook de prijs weten van de gefacelifte Kona Electric. We hebben goed nieuws: die valt lager uit dan voorheen. Een Kona Electric is nu te krijgen vanaf €33.995, en dat is twee mille minder dan voorheen. Daarmee kan ook deze auto toegevoegd worden aan het lijstje met EV’s die goedkoper zijn geworden in 2021.
Voor het genoemde bedrag heb je een Comfort-uitvoering. In tegenstelling tot voorheen krijg je in deze versie nu een 10,25 inch infotainmentscherm. Verder kun je in deze instapuitvoering rekenen op onder meer een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
Concurrentie
De prijsverlaging is niet geheel overbodig, want de Kona Electric heeft nu met aanzienlijk meer concurrentie te maken dan bij de introductie in 2018. Er is nu bijvoorbeeld de MG ZS, wat nog steeds dé prijspakker is in dit segment. Ook is er tegenwoordig een serieus Duits alternatief, in de vorm van de Volkswagen ID.3. Die is net iets scherper geprijsd, terwijl de specificaties juist beter zijn. Daarnaast heeft de Kona natuurlijk ook nog steeds concurrentie uit eigen huis van de e-Niro.
- MG ZS EV Comfort (143 pk, 263 km range): €30.985
- Volkswagen ID.3 Pure 45 kWh (150 pk, 349 km) €33.490
- Hyundai Kona Electric Comfort 39 kWh (136 pk, 305 km range): €33.995
- Kia e-Niro Comfortline 39,2 kWh (136 pk, 289 km range): €35.995
flutterby zegt
Uitstekende auto voor een goede prijs. Sandy Munro heeft op YouTube trouwens ook een interessante review voor de geïnteresseerden.
volt zegt
De Renault Mégane E-Tech Electric vind ik toch een stuk interessanter, duidelijk een grotere stap vooruit.
MarcoM zegt
@c200: nee jij dan met je Benz naampje, een C200, opa wagen :-)
Variomatic zegt
@marcomanta: alles beter dan zo’n hondslelijk aziatisch crossover gedrocht
JASON zegt
Beschik over een kona ev met 64 KW, na 5000 km na update bereik gezakt. Esp onderdeel vervangen, 17000 km accu 12V leeg, vervangen onder garantie. 24000 km accu terug leeg, blijkbaar was er een dongle van hyundai met simkaart aanwezig, deze verbruikt stroom bij stilstand, deze verwijdert benieuwd hoe het verder zal lopen. Niet echt tevreden voor een zeer recent wagen veel te veel kwalen.
Variomatic zegt
@JASON: dongle met simkaart?? Tot zover je privacy dus..?!
Askeriz Daima zegt
Inderdaad, was ook verrast toen ik het hoorde
Dutchdriftking zegt
Wat kleur wel niet doet met een auto. De grijze lease uitvoeringen waar de weg vol mee zit zien er toch een stukje minder uit.
goodvibrations zegt
Die ZS is enkel voor Xi Jinping collaborateurs.. Boycotten die handel, shame on you als je die koopt!