Check die kleuren! Die sportieve lijnen! De vernieuwde Kia Picanto is weer lekker opvallend! Wow!
Het is typisch zo’n auto die je iedereen aanraadt. Om zelf in een hopeloze Saab 9-3 Cabrio, Lancia Kappa Coupe of Rover 827 te stappen. Tsja, wij petrolheads houden er andere eisen op na dan de reguliere consument.
Verjaardag
Als men erachter komt op een verjaardag dat je ‘iets van auto’s weet’ krijg je de vraag automatisch naar je toegeslingert: welke auto moet ik kopen? Nu mag ik dat advies geven voor mijn werk doen, maar op verjaardagen benoem ik opvallend vaak de Kia Picanto.
Volwassen
De Picanto is namelijk behoorlijk volwassen voor zo’n kleintje. De running-costs zijn lekker laag, ze zijn betaalbaar in aanschaf en de garantie loopt lang door. Ook zien ze er best geinig uit heb je behoorlijk wat ruimte. Veel uitvoeringen zitten redelijk goed in hun spulletjes. Het is gewoon heel deugdelijk transport. Nog niet zo heel lang geleden werd de derde generatie Kia Picanto geïntroduceerd, nu staat de vernieuwde Kia Picanto alweer klaar.
Kia Morning
Ja, je leest het goed, het gaat om de vernieuwde Kia Picanto, niet een gloednieuw model. Nou ja, Picanto, eigenlijk gaat het om de Kia Morning. Dat is de naam die de Picanto heeft in Zuid-Korea. In Zuid-Korea is een Picanto een snack: een soort dikke frikandel met extra kruiden, waarmee het merk liever niet geassocieerd wordt.
Exterieur
De vernieuwde Kia Picanto, eh, Morning, heeft nieuwe bumpers, een nieuwe Tiger-nose grille, nieuwe koplampen en mistlampen. Ook zijn er nu 16″ lichtmetalen velgen mogelijk. Op een A-segment autootje! Ook de achterlichten zijn opgefrist.
Interieur
Het sterke punt van de Kia Picanto was het interieur. Dat was zeer solide en zakelijk, zeker in vergelijking met andere A-segment auto’s als de erg basale Skoda Citigo of juist de meer funky Citroen C1. In het interieur van de vernieuwde Kia Picanto is er niet veel gewijzigd, op het (waarschijnlijk optionele) enorme 8-inch scherm (dat was 7-inch) en wat kleine details na.
Motoren
Qua motoren is het even afwachten wat Kia gaat doen. Op dit moment heeft Kia de 1.0 MPI en 1.0 T-GDI op zijn website staan. Die 1.0 MPI met 76 pk en 95 Nm is iets bijgepunt om nog wat zuiniger te zijn. De oude 1.2 met automaat, komt sowieso niet terug, dat was destijds de goedkoopste auto met een G-label. Over prijzen gesproken, dankzij het (kennelijk) enorm vervuilende karakter van de Picanto, is de prijs in een paar jaar tijd gestegen van 11.895 euro naar bijna 14.395 mille.
banderas zegt
Keurig nog steeds. Die sieruitlaten vind ik weer wat te en die lijntjes in de bumper met die zwarte delen heeft inmiddels echt elk merk.
E550 zegt
Sieruitlaten en kuntsmatige geluid (zoals bij de GTD) vind ik echt sneu en bizar. WAAROM doen ze dat? Poser alert! Sieruitlaten op een auto is alleen al een rede voor mij om de auto te laten staan.
mashell zegt
Ze doen dat omdat er nog mensen naar kijken, want de mensen denken (volkomen ten onrechte): twee uitlaateindstukken links en rechts, dat betekent dikke bak!
bernoulli zegt
Ze zijn betaalbaar???
Het huidige model begint net onder de 15K. Voor een 66PK natte wind met 14″ wieldoppen!
willeme zegt
@bernoulli:
Occasions wel!!!
knapzuur zegt
“De running-costs zijn lekker laag, ze zijn betaalbaar in aanschaf en de garantie loopt lang door.”
En dat is ook niet waae als je bij de merk dealer je standaard beurtjes doet loopt het harder in de papieren dan een Renault Clio of Fiat Punto én die garantie geld slechts voor dat exotische zaken, want wat lak issues zijn na 3 jaar ineens gebruiksschade.. aan de binnenkant van de deur.. hoe dan?!
RAW zegt
Zo te zien hier ook van die nepuitlaten, dat is momenteel dé trend en mogen ze van mij direct mee stoppen. Wat een onzin, maar ja, Audi en BMW hebben de trend gezet, dus zal het wel ‘premium’ ogen.
Verder prima auto, Kia is al jaren goed bezig, maar iets weerhoud mij er van om er één te kopen. Waarschijnlijk omdat ik Mazda’s toch mooier vind …
ttr6 zegt
inderdaad, je was mij voor. Ik zou hem alleen daarvoor al laten staan , een blik in het interieur zou mij definitief over de streep trekken of beter: er vóór laten staan want dat mega scherm in het midden……afschuwelijk. We houden de Fiat 500 mooi aan als 2-e auto, kan die Kia frikandel niet aan tippen.
joppe zegt
@ttr6: haha vind de 500 juist een slappe frikandel. Vind de Picanto in ieder geval iets mannelijker
GH zegt
@ttr6: best bijzonder dat je een 2-cilinder koffiemolen prefereert boven en degelijk volwassen auto met eenzelfde tabletscherm zoals Ford en BMW het doen. Eens, volledig in het dashboard verwerkt is veel mooier, maar steeds meer merken ‘plakken’ zo’n tablet op het dashboard.
mikehaans zegt
Rij nu iets meer dan een jaar een Picanto. Wegens veranderde thuissituatie veel gereden (28000 km). Oprecht het beste aanbod in zijn klasse wat betreft rijcomfort, afwerking en uitrusting.
lincoln zegt
De voornaamste eis voor petrolheads is een zo groot mogelijke snobkar voor hooguit 10% van de nieuwprijs van deze in alle opzichten 20X betere Picanto ..
lincoln zegt
@willeme ..
Over cheap ass 10de hands probleem gevallen gesproken ..
Welke Alfa GT is minder ellendig .. de 1.8 of de 2.0 ??
willeme zegt
@lincoln: Waarbij de eigenaar het meeste tranen in de ogen heeft van het afscheid nemen. Die heeft het meeste geïnvesteerd.
Ik zou zelf de 2.0 JTS altijd overslaan. De 1.8 TS kan wat olie verbruiken en je moet ook weleens een koppakking vervangen. Maar in principe zijn die 1.8 motoren verregaand betrouwbaar, mits ervoor gezorgd is. Die 2.0 JTS motoren hebben behoorlijk wat issues die nu niet meer leuk zijn. V6 is gek genoeg het meest betrouwbaar. Andere optie is de 1.9 JTD. Je betaalt meer MRB, maar dat heb je na een reparatie er al uit. Blokken zijn ijzersterk. Nadeel: Euro3 en extra taks om te kunnen rijden.
lincoln zegt
Dank u ..
emping zegt
@lincoln: ik lees mee, toevallig vorige week nog in een 1.8 een proefrit gemaakt. Maar Voelde niet goed en heb hem laten staan.
lincoln zegt
Typisch Alfascisten kwaaltje ..
Die laten het groot onderhoud en distributie over aan de volgende eigenaar ..
Zit vast wel een pareltje tussen voor me ..
GH zegt
@lincoln: geniet van de zoektocht. Het pareltje vinden en eruit vissen blijft toch leuk. Daarna wel netjes aanmelden voor ‘mijn auto’ hè, de GT blijft een prachtbak
SvenskaAeroplanAB zegt
Leuke slogan ‘All my interest’. Al mijn rente…
pindakoning zegt
Dashboard ziet er op de foto’s beter uit dan die van de nieuwe S-klasse ;)
mustang750supersnake zegt
@pindakoning: precies!….hele wagen ziet dr niet uit…..
grasvreter zegt
Heb de picanto wel eens als leenauto gehad. Positief gevoel aan overgehouden, prima karretje voor wat het is en kost. 1 ding was ik niet over te spreken: de deurhendel aan de binnenkant. Die is van slap buigbaar plastic. Dat ie van plastic is is prima, maar neem dan stevig plastic. Dit was als een slappe handdruk.
Dutchdriftking zegt
Niks spannends, maar wel weer een nette aanbieding. Het wordt tijd dat er een nieuwe Up komt, die gaat nu toch wel achter lopen.
Tonnie zegt
Grotere velgen dan m’n nieuwe audi ?. Weliswaar niet standaard op de picanto, maar toch..
Calimero zegt
Op een paar details na een leuke auto om te zien.
raar maar waar; er was een tijd dat de auto’s van zustermerk Hyundai er beter uit zagen, maar Kia heeft wat dat aangaat echt een inhaalslag gemaakt.
sjonniedeluxe zegt
De Picanto snack kennen we in NL toch ook?!
techniekmeneer zegt
Hij lijkt al 5 jaar oud…
mashell zegt
De foto’s maken het nog erger, je ziet die net iets nadrukkelijk glimlachende dame met het hoog opgetrokken truitje dat haar kruis zo prominent maakt naast de “Morning” en denkt dan “after pil”.