Kia geeft de EV6 een compleet vernieuwd front en natuurlijk een scala aan technische veranderingen mee.
Dit is een eerder gepubliceerd artikel met later toegevoegde nieuwe informatie.
We wisten al dat je de Koreaanse merken Hyundai en Kia serieus moet nemen als het gaat om specs voor je geld. In de Tesla Model 3-tijd was een Hyundai Kona of Kia Niro eigenlijk de enige auto die de specs van de Tesla kon evenaren en het zijn van een crossover maakte het tweetal een populaire keuze. Eigenlijk zaten de Kona en Niro qua formaat en platform wel ietsje onder de Model 3 en hadden beide merken nog geen tegenwind tegen de Tesla Model Y die eraan zat te komen. Dat is inmiddels wel anders met de Ioniq 5 en de Kia EV6.
Kia EV6
Je hoeft maar een rondje door een willekeurige Nederlandse vinexwijk te maken om te realiseren dat Kia met de EV6 een hitje te pakken heeft. De EV6 kwam uit op het E-GMP-platform van Hyundai en wist lekkere specs met zich mee te brengen. Prima actieradius, 800V-infrastructuur om een lege accu snel weer vol te krijgen en voor de liefhebber een GT-versie met een 0 naar 100 sprint in 3,5 seconden. Het flitsende uiterlijk weet de meningen te verdelen, maar went wel. Drie jaar later gaat Kia een stapje verder: dit is de vernieuwde EV6 voor Europa. De eerder onthulde EV6 was stiekem nog die voor Korea.
Uiterlijk
Te beginnen met de achterzijde van de vernieuwde Kia EV6, voor ons voorgesteld als GT-Line. Het overmatig gebruik van zwart gelakt plastic in de diffusor is iets teruggedrongen. De ‘vleugeltjes’ in lakkleur onder de zwarte sierdelen doen wel iets Volkswagen ID.4-esque aan, maar goed. De lichtbalk die doorloopt vanuit de oplopende lijn uit de sideskirt blijft, wat de EV6 herkenbaar houdt. Deze krijgt wel een iets andere LED-signatuur die iets doet denken aan de nieuwe signatuur in de koplampen.
De uiterlijke vernieuwingen van de Kia EV6 vinden dan ook vooral plaats aan de voorkant. Kia kiest voor bijzondere vormen als dagrijverlichting, geïnspireerd op auto’s als de EV3 en EV9 die er nog niet waren toen de EV6 debuteerde in 2021. Ook hier lijkt de voorbumper ietwat op die van de ID.4, maar dan met wat bijzondere lijnen erin om onderscheid te creëren. En ja, Kia conformeert aan twee recente hypes die van ons ook wel weer mogen verdwijnen: een doorlopende lichtbalk voor en spuuglelijke velgen.
Helaas kun je niet dan maar de versie zonder GT-Line kiezen, want dan krijg je ook nogal vreemde velgen. Net als voorheen is dat de versie met ietsje minder sportiviteit als het kernpunt en ietsje meer het robuuste van een crossover in het achterhoofd. Hier is dan wel weer gestrooid met zwart plastic. Het geeft de EV6 sowieso een wat crossover-achtiger aanzicht dan voor de vernieuwing. Of dat goed is, laten we even in het midden.
Interieur
Van binnen zijn de verrassingen voor de nieuwe Kia EV6 tot een minimum gehouden. In grote lijnen is het zelfs krek eender met de pre-facelift. Het scherm lijkt ietsje gegroeid en niet meer met een schuine lijn in het dashboard over te lopen en er is een nieuw stuur. Kia heeft bedacht dat net als vroeger een klein logootje aan de rechterkant van het stuur voldoende is. De stuurbediening is daardoor iets anders qua vormgeving, maar zal qua functionaliteit niet afwijken van het huidige recept. En hij is bovendien nu in hoogte en diepte verstelbaar. Ook nieuw is een head-up display.
Nieuw in het interieur is iets wat Kia leent van Genesis, namelijk het kunnen starten van je auto met je vingerafdruk. Niet alleen leent zich dat voor het kunnen starten zonder sleutel, ook wordt dan jouw bestuurdersprofiel met jouw voorkeuren automatisch geladen. Oh ja, en de draadloze smartphonelader kan nu met een hoger wattage opladen.
Techniek
Het klinkt bijna raar om te zeggen dat een in 2021 gepresenteerde auto achterloopt, maar de 528 km grote actieradius van de Kia EV6 is met hoe snel de ontwikkelingen gaan niet denderend meer. Dankzij een nieuwe generatie batterij worden een aantal specs opgekrikt. Ten eerste de range: 582 km in de Long Range. Dit met dank aan een toename in volume van 77,4 kWh tot 84 kWh. De EV6 krijgt een piekvermogen voor laden van 258 kW waarmee van 10 tot 80 procent opladen kan in 18 minuten. Binnen 15 minuten ben je van leeg naar 343 km rijbereik. De Kia EV6 had al best fijne specs qua laadtijden, dus daar borduurt het merk lekker op voort. Ten slotte is de warmtegeleiding beter geregeld en is de batterij lichter dan voorheen: één kilogram. Wie het kleine niet eert…
Technologie
Kia laat de vernieuwde EV6 meeliften op de technische basis van andere reeds bekende modellen, waaronder dus de Genesis GV60 waarmee de EV6 een platform deelt. Dat zorgt voor de mogelijkheid van die vingerafdruk, maar ook draadloos Apple CarPlay en Android Auto, en ‘Digital Key’. Dat is de mogelijkheid om je sleutel te integreren in je smartphone. Dan kan je fysieke sleutel thuisblijven.
Misschien wel het belangrijkste aspect in een auto: veiligheid. Kia heeft de EV6 voorzien van een sterkere B-stijl aan beide kanten en een airbagsysteem met zeven airbags. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het is er wel.
Prijzen
En wat gaat het kosten? Een niet geheel verrassende 44.995 euro, zodat ‘ie net onder die magische subsidiegrens van 45.000 euro valt. Dan krijg je een EV6 ‘Light Edition’ met de 63 kWh-accu en 428 kilometer rijbereik. De goedkoopste manier om de dikste actieradius (582 km) te krijgen is de Air 84 kWh RWD, die kost 49.495 euro. Alle versies inclusief prijzen hieronder:
- EV6 Light Edition 63 kWh RWD (428 km): 44.995 euro
- EV6 Plus 63 kWh RWD (428 km): 48.995 euro
- EV6 Air 84 kWh RWD (582 km): 49.495 euro
- EV6 Plus 84 kWh RWD (560 km): 52.495 euro
- EV6 Plus 84 kWh AWD (522 km): 55.495 euro
- EV6 Plus Advanced 84 kWh RWD (560 km): 55.995 euro
- EV6 Plus Advanced 84 kWh AWD (522 km): 58.995 euro
- EV6 GT-Line 84 kWh RWD (560 km): 59.995 euro
- EV6 GT-Line 84 kWh AWD (522 km): 62.995 euro
Kia punt ook binnenkort de EV6 GT bij en dan wordt ook duidelijk wat die gaat kosten. De nieuwe Kia EV6 is nu te bestellen.
marcomanta zegt
Wat zal de belastingdienst blij zijn met deze zwaargewichten als de MRB gaat beginnen.
heckblende zegt
wie bedoel je dan precies? want ze mogen het geld niet zelf houden ofzo.
vind het weer een beetje een calimero pauper opmerking
PunicaOase zegt
Er blijft een korting op de MRB t/m 2030..
THSD zegt
Nee t/m 2029…het stopt een jaar eerder dan beloofd werd.
maotje zegt
Hoezo wat gaat die kosten in de mrb dan wanneer deze de volle mep moet gaan betalen?
marcomanta zegt
Lees dit maar eens:
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijden/dit-wordt-de-motorrijtuigenbelasting-voor-je-elektrische-auto/
maotje zegt
@marcomanta
Als ik je artikel goed interpreteer ligt nog niets vast en liggen alle mogelijkheden van mrb berekenen nog open.
Vandaar ook mijn vraag aan de topic starter wat gaat die mrb dan worden?
marcomanta zegt
@maotje: deze link komt van de Rijksoverheid, reken er maar op met komende Prinsjesdag de auto, met name EV de rekening gaan betalen om de tekorten aan te vullen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb
maotje zegt
@marcomanta
Dat snap ik. Maar de vraag is nog steeds wat ga je dan betalen. Men heeft t over tariefkorting.
Tariefkorting over welk bedrag? De basis is altijd opgesteld vanaf brandstofsoort. Dat is een belangrijke uitgangspunt. Een diesel betaalt tenslotte ook meer dan een benzine. Dat zijn niet die paar tientallen kgs extra gewicht. Dus wat is de basis ladder van een elektrische auto? Van de diesel en bezine weten we die wel te vinden.
faalhaas zegt
MRB is voor arme mensen.
audirs3 zegt
Weegt minder dan een PHEV. En je betaald geen accijns over de ‘brandstof’. Dus de belastingdienst is echt wel blijer als je een nieuwe M5 koopt…
hotze zegt
De M5 is ook wel een auto in het zelfde segment…
marcomanta zegt
Huh, dit artikel staat er net op en mijn reactie is van 27 augustus, vreemd.
michaelras zegt
omdat al de info over de KIA EV6 al in een oud artikel stond hebben we die een update gegeven met de nu bekende prijs!
maotje zegt
@marcomanta. Hoeveel gaat het ding je kosten in de mrb dan?
vondick zegt
Blijft een mooie en bijzonder vormgegeven auto.
Prettig geschreven artikel trouwens ook.
Robert zegt
Ik heb nog altijd moeite met de achterkant, en dan met name de wijze waarop de lichtbalk doorloopt naar de wielkast. Ik snap wel dat men dit visueel wil doortrekken naar de stootstrip op de flanken, maar ik kan dit niet echt mooi vinden.
Onder de streep zou ik, indien ik in de markt zou zijn voor deze of een vergelijkbare auto, eerder kiezen voor z’n halfbroer, de Hyundai Ioniq 5.
Mike zegt
Niet heel veel efficiënter geworden qua verbruik, de 10,2% hogere actieradius komt met name doordat de accu 8,5% groter is geworden. Ik had in deze fase van ontwikkeling daar wel meer van verwacht.
mashell zegt
Dat snap ik niet. Je verwacht de wagen efficiënter bij een facelift? Dan moet je andere motoren, lagere gewichten of een betere aerodynamica maken, dat is meer een nieuwe auto dan een facelift.
heckblende zegt
doorlopende lichten zijn geen trend, je bent zelf een trend
#heckblende voor altijd
rollingstoned zegt
Fun fact. De Porsche 914 was de eerste productieauto die voorzien was van een heckblende, alleen had ie nog geen weissach package ;-)
E550 zegt
Hij wordt niet mooi oud.
rollingstoned zegt
Nooit mooi geweest ook.
DeWitteCondor zegt
Dat zal ook lastig zijn bij een auto die vanaf dag 1 zo lelijk is. Het is een lompe hatchback die werkelijk nergens op lijkt.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een spookhuis. Maar hij heeft voldoende ‘road presence’ dus slikt men het wel. Helemaal omdat de techniek goed klopt en het prijskaartje in de huidige markt niet eens zo gek is. Maar als je niet verplicht elektrisch moet leasen lijkt mij een plug in hybride Passat een fijnere leasebak.
Oopelkadet zegt
Wat een ongeloofelijke kutbak.
Ziedaar mijn sollicitatie met ‘hoog social media sharing content” als autokenner en -duider. Meer dan die eerste zin hoeft er niet te komen bij dit hok.
Mocha Joe zegt
Nondeju lekker dat Brabants op Autoblog, ofniedan?
utregcity zegt
Het is er niet mooier op geworden. 😳
PunicaOase zegt
Wat mij betreft echt wel een flinke verbetering die neus. Voor de rest doet het me weinig..
smoked zegt
Het is zo’n model die zich lastig laat plaatsen qua vormgeving. Opel Signum had dat vroeger ook.
Ik vind hem te overdreven vormgegeven, teveel frutseltjes.
Jurgen zegt
Echt 1 van de grootste gedrochten op wielen ever, ze hebben een Toyota als voorbeeld genomen en hem nog lelijker weten te maken, dat is op zich wel knap…
mashell zegt
Ik vind het juist een erg geslaagd ontwerp. Het is een originele vorm met wat van die typische jaren 70 sportwagen uitstraling.
rollingstoned zegt
Dan ben ik wel benieuwd op welke sportwagens uit de jaren 70 je precies doelt? Want dit ding lijkt in de verste verte niet op een 365GT4/512BB, Stratos, 308, Countach, Pantera, 911, M1, Esprit, 240Z, etc, etc.
mashell zegt
Nou, de oorspronkelijke Countach en Bora hebben dat wat deze ook heeft, bolle vormen (toen mocht je dat nog vrouwelijke vormen noemen) op een geheel eigen basis vorm. Precies wat de EV6 ook heeft. Het is niet hetzelfde maar heeft wel die uitstraling.
maotje zegt
@jurgen welke toyota zie jij hierin als voorbeeld?
Jurgen zegt
Een C-HR, die hebben ook van die hoekige uitsteeksel op de achterkant.
maotje zegt
@jurgen vind hem dr niet op lijken. Totaal ander uiterlijk.
THSD zegt
Geen idee wat je snuift maar goed is het niet als je hier een c-hr in ziet.
potver7 zegt
“compleet vernieuwd front” – Is dat niet wat overdreven gesteld? Dit compleet vernieuwde front is in één oogopslag herkenbar als een doorontwikkeling van een EV6-front.
Allison Burgers zegt
Klopt allebei. Het is een evolutie en toch is er geen onderdeel hetzelfde.
Allison Burgers zegt
Heb er bijna anderhalf jaar opzitten in de EV6. Over 2 maanden gaat hij eruit. Vind het nog steeds geen mooie auto, maar ben er wel aan gewend. Wel is het een hele fijne auto en een erg goede EV. Alleen de kofferbak is echt ruk qua bruikbaarheid,
De facelift vind ik een klap lelijker.
hotze zegt
Dan wordt ie nog lelijker, ziet eruit als formaat walvis.
Allison Burgers zegt
De facelift is trouwens voorzien van de nieuwste ccNC infotainment (uit de EV9). Dat is een flinke stap vooruit t.o.v. de Gen5W uit de huidige EV6.
Allison Burgers zegt
@Loek Het stuurwiel was altijd al in hoogte en diepte verstelbaar.
Allison Burgers zegt
En een HUD was er ook al.
JelmerS zegt
Die voorkant lijkt nu meer een Seat en verliest wat herkenbaarheid wat mij betreft.
erics zegt
Ik startte gister mijn EV6, gaf een range aan van…. 582 km !
Raar maar waar….
THSD zegt
Jammer van die seat drl maar verder nog steeds een geslaagd model.