Een groter accupakket en een frisse neus
Gaat hij dan al weer zolang mee? Het is al weer een paar jaar geleden dat wij een langeduur Kia EV6 hier op de redactie hadden inderdaad. Maar de Koreanen zitten er bovenop om de auto actueel te houden.
Nu viel er vanmorgen geen persbericht in de virtuele inbox, maar de voor Korea aangekondigde update is zeker ook relevant voor Nederland. Al was het maar omdat een woordvoerder van Kia dat zojuist aan ons bevestigde.
Wat is er vernieuwd aan de EV6?
Allereerst zie je van de buitenkant dat de neus van de EV6 weer helemaal in lijn is gebracht met bijvoorbeeld de EV3 en de EV9. Dat @machielvdd dat een verbetering vindt, kon je eerder al lezen. De bumper is iets anders vormgegeven maar voor de rest zijn de wijzigingen in het exterieur beperkt gebleven. Wel valt op dat er een nieuw velgdesign leverbaar is. Naar verluidt in 19 en in 20 inch.
Het grote nieuws zit onder de motorkap, of onder de vloer zo je wilt. De EV6 krijgt namelijk een 84 kWh batterij, dat is een stapje ten opzichte van het 77,4 kWh accupakket wat voorheen leverbaar was.
De actieradius neemt ook toe. We kunnen nog niet precies zeggen hoeveel de toename is omdat de WLTP testmethode niet gebruikt wordt in Korea om de actieradius aan te geven. De ‘oude’ 77,4 kWh versie had een WLTP range van 528 km. Reken erop dat de nieuwe batterij je circa 20km verder gaat brengen als je hem helemaal benut.
De achterwielaangedreven versie gaat 225 pk (168 kW) produceren en de dual motor optie komt tot 320 pk (239 kW). Verder valt nog te lezen dat die motoren stiller moeten zijn dan voorheen.
Snelladen blijft prima voor elkaar met een maximum bij DC laden van 350 kW. Dat was inderdaad voorheen maximaal 240 kW. Dus dat zou een forse verbetering zijn!
Tijdens het rijden zou je moeten kunnen opmerken dat de EV6 andere demperinstellingen heeft gekregen en dat koets overall stijver is geworden.
Updates interieur
Het meest in het oog springend in het interieur is het nieuwe curved panoramische scherm waar je alle ’tellers’ en het MMI in terug vindt. Maar net daarvoor zie je het nieuw ontworpen stuurwiel. Nu hadden we niet direct het idee dat Kia achterliep met het oude interieur maar dit ziet er op de afbeeldingen uit als een forse verbetering.
Zaken als augmented reality in de navigatie en een digitale binnenspiegel zijn mooi, maar of dat in NL ook leverbaar wordt is nog niet duidelijk.
Op dit moment bestaat de huidige leverbare range uit een tweetal accuvarianten
- Kia EV6 58 kWh: vanaf € 43.495
- Kia EV6 77,4 kWh: vanaf € 50.995
Leverbaarheid Nederland
Zoals gezegd is de bovenstaande informatie op basis van het Koreaanse persbericht, maar de vernieuwde Kia EV6 komt ook naar Nederland.
Volgens Kia Nederland zal dit nog in 2024 zijn. Zodra we meer weten over leverbaarheid en de prijzen, dan lees je het hier. Hoe onze duurtester beviel kan je teruglezen natuurlijk.
dromedaris zegt
Blijft een lelijke eend. Wil ik niet dood in gevonden worden, dan nog liever een Tesla.
Habanero zegt
Er is in het hele automobiel-wereldje met al die (LED-)haken en ogen een soort van auto-styling ontstaan die koude rillingen veroorzaakt op de rug van zowat elke wat oudere liefhebber. Bovendien wordt het al decennia lang door veiligheidsinstanties en overheden ingepeperd dat het gebruik van GSM/Smartphone levensgevaarlijk is in auto’s, maar kijk maar eens wat enorme lichtbakken vol gegevens, nutteloze features en vooral afleiding nu in al die auto’s geïnstalleerd worden. Om nog maar te zwijgen over de zeer bedenkelijke veiligheid van alleen maar zo’n data-lichtbak alleen maar n het midden van de console zoals bij Tesla e.a. waarbij de ogen voortdurend van de weg afglijden. Een tijdje geleden met een EX-30 van Volvo proefgereden, ook met zo tablet-nonsens, ik vond het geen doen op het vlak van veiligheid.
mashell zegt
Hahaha. Als je vindt dat statische schermen je aandacht trekken dan heb je een ernstige vorm van beeldscherm verslaving en moet je je laten behandelen.
Overigens is de licht sterkte van die schermen in auto’s goed geregeld zodat je niet van lichtbakken kunt spreken. Het is allemaal net wat slimmer gedaan dan je smartphone.
antoonniels zegt
Ik ben benieuwd wie de velgen ontwerper is bij KIA, want dat lijkt me een aparte snuiter.
Voor de rest lijkt het me een prima update, hoewel ik nou ook niet naar de dealer ga rennen.
Loek zegt
@antoonniels: weet niet wie het is maar ik denk dat ‘ie ook de velgen voor Peugeot en Renault doet.
audias4 zegt
350 KW snelladen “blijft prima voor elkaar”, volgens mij doet de EV6 nu 240 KW snelladen. Een flinke stap vooruit lijkt mij?
audias4 zegt
Daarbij, de accu word vergroot met 8,5% en de range maar met 20 km (3.8%)?
probono zegt
Viel mij ook op. Gaat de blogger uit van een verbruik van 35kw/100 km? Want met bijna 7Kw erbij en dan 20km range…flink verbruik!
michaelras zegt
eens, aangevuld in de tekst!
pomoek zegt
Ik blijf net nog steeds een beetje een vreemde verschijning vinden, met name de bips vind ik niet mooi.
waterisnat zegt
Kwaliteit van interieur material en keuzes in samenstellingen ook nog verandert? Dat waren toch vooral de dealbreakers?
maussieknip zegt
Vond van de huidige EV6 al dat het zomaar een ontwerp zou kunnen zijn voor een opvolger van de grote Citroëns. Echt veel kenmerkende vormgegeven eigenschappen voor een grote Citroën.
n54coupe zegt
Die 84 kW batterij was natuurlijk logisch, aangezien deze KIA op hetzelfde platform staan als de Hyundai IONIC 5 en de IONIC 5N, die ook net uit is, met…. 84kW batterij
erik911 zegt
@pomoek, je klaagt over de bips. Maar mijn (auto)hemel, wat een complex getekend front! Ingewikkelder en afzichtelijker wordt het -hopelijk- niet…
Kunnen we ajb snel terug naar behapbaar, begrijpelijk en acceptabel front-end design?