De vernieuwde Jetta gaat ietsje omhoog in de ogen van de kenners, na zijn eerste facelift.
Kennen jullie hem nog, de Volkswagen Jetta? In Nederland is het nooit een extreem groot succes geweest, met name omdat Volkswagen de naam een paar keer wijzigde. In de jaren ’90 konden we genieten van de VW Vento en de opvolger heette de VW Bora. Daarna, in 2005, werd het weer Jetta, ook in Nederland.
De tweede generatie verscheen in 2011 op de markt en bleef tot 2014 in de aanbieding. Daarna heeft de importeur het model geschrapt. Non-premium C-segment sedans (lekkere categorie, jongens) zijn in Nederland niet bijster populair. Maar dat wil niet zeggen dat de Jetta niet meer gebouwd wordt. In 2019 kwam er een compleet nieuwe generatie, de zevende alweer. Voor nu is er een vernieuwde Jetta.
Meer premium
Daarbij is er ook een nieuwe primeur. Collega @jaapiyo wijst er even fijntjes op dat de Jetta nu ‘meer’ premium is dan de Golf. De laatste generatie Golf is moderner dan ooit, maar de typische Golf-kenmerken (perfecte afwerking, fraaie materialen, ouderwetse doch logische bediening) zijn een beetje te grabbel gegooid voor grote bedieningschermen, minder vakjes en bakjes en grovere plastics.
De Jetta was ‘de goedkoper gebouwde Golf’, maar dat lijkt nu minder het geval te zijn. Sterker nog, is de vernieuwde Jetta stiekem meer premium dan de Golf? Laten we ze even onder de loep nemen. Volkswagen heeft de Jetta een nieuwe benzinemotor gegeven, een 1.5 TSI met 160 pk aan vermogen en 250 Nm aan koppel.
Deze heeft standaard een handgeschakelde zesbak, maar optioneel is een achtraps-automaat ook mogelijk. Daarmee kun je in zo’n 8 tellen naar de 100 km/u snellen. Ha, dat rijmt.
Vernieuwde Jetta GLI
Maar die 1.5 TSI is niet de leukste, dat is de Jetta GLI. Wat de Golf GTI in Europa is, is de Jetta GLI in de VS. De Jetta GLI heeft een 2.0 TSI turbo viercilinder met 230 pk en 350 Nm. Ook hierbij is er keuze qua transmissie, naast de standaard handbak (save the manual!), is er een zeventraps DSG.
Wat is er verder anders met de vernieuwde Jetta? Er zijn nieuwe bumpers aan de voor- en achterzijde. Daarnaast kun je kiezen uit nieuwe wielen én nieuwe kleuren. Tevens zijn er minder kale uitvoeringen leverbaar. Ook moet de GLI dankzij een nieuwe uitlaat beter klinken dan voorheen. Sowieso klinkt ‘ie beter dan onze Golf GTI, want die heeft een benzine-partikelfilter die het meeste geluid absorbeert.
Ten slotte is er het interieur, dat is op details verbeterd. Er is een nieuw stuurwiel, nieuwe stiksels en er zijn wat fraaiere plastics gebruikt dan voorheen. Dan het slechte nieuws, je kunt de vernieuwde Jetta en Jetta GLI helaas niet bestellen in Nederland. Die GLI wordt overigens geregeld grijs geïmporteerd naar Duitsland, dus soms kom er eentje tegen als je weer uren Mobile.de zit te scrollen in de baas zijn tijd.
Meer lezen? Check deze snelle C-segment sedans op een rij!
torsen zegt
Digitale display en infotainment komen rechtstreeks uit de Polo niet eens uit de Golf 7.5.
Geeft mij nou niet direct een meer premium indruk dit samenraapsel uit de VAG onderdelenbak.
Qua neus doet het me nog het meest denken aan de Fiat Tipo maar dan mislukt.
st33fie zegt
@torsen: ja echt hè? Ik zat al te kijken, WTF hebben ze met die virtual cockpit gedaan?? Leek wel een plastic “vulring” die eromheen gedaan is. Omdat de golf versie te duur was en er ws bij het ontwerp van het Dashboard er al inzat. En verder oogt het interieur echt goedkoop.
tourannetje zegt
Volgens mij was de laatste Europese Jetta al minimaal zo premium als de golf of de Audi A3. Dat was een andere auto dan de Amerikaanse toch?
st33fie zegt
@tourannetje: Jetta’s werden altijd al wel in de VS gemaakt. Maar de EU versies waren echt wel ok. Ik heb zelf een Jetta 4 gehad (Bora) was een prima hok voor het geld dat je ervoor neer moest tellen.
Dutchdriftking zegt
Doe mij de Octavia maar. Desnoods als niet premium C-segment sedan.
marcomanta zegt
Jetta, weer zo een antieke naam net als Poloooo of Golluf. Kom op VW, neem eens afscheid van het Kever tijdperk en kom eens met nieuwe namen, de Arteon is tenminste een deftige naam.
mashell zegt
U vraagt, VW draait: ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 echt heel veel beter…
remarkable zegt
Meer premium dan een golf? De looks doen vermoeden dat deze alleen in Brazilië wordt verkocht. Zet deze naast een Skoda en durf dan te beweren dat deze meer premium is dan een Golf…
Wat een afgrijselijk lelijk hok…
jaapiyo zegt
Dit is niet echt premium natuurlijk, maar de Golf VIII is zo’n stap terug ten opzichte van de Golf VII dat het denk ik in de buurt komt. En je hebt hier dat gekke nieuwe bedienconcept nog niet (helemaal) dus dat op zich is sowieso wel meer premium.
O plaat zegt
Persoonlijk begrijp ik niet waarom iemand de hatchback zou verkiezen boven de sedan. Ik zou altijd een sadan verkiezen boven een hatch of crossover.
mashell zegt
De hatchback is meestal korter en goedkoper. De sedan is langer, heeft een grotere kofferbak (die de meeste mensen niet nodig hebben) en is minder praktisch (een fiets gaat nog wel een keer in een hatchback, bij een sedan kun je dat vergeten). Ik kan me juist niet voorstellen waarom je voor de sedan zou gaan, daar kleeft al snel een AK partij aanhanger uitstraling aan. Stations zien er vaak gezapig uit, sedan’s nog meer. Hatchacks en crossovers is wat je wilt als je een beetje vlotte uitstraling op prijs stelt.
petitelima zegt
Ik weet wel waar die premium vandaan komt, kijk maar goed naar de neus en ik vermoed Mercedes EQS inspiratie…Die is natuurlijk wel premium he.
lluq zegt
Is dit niet gewoon de US Jetta? Al was dat blauwe speciaaltje wel veel dikker, vond dat echt een geslaagd ding. GLI is iig wel de US naam voor de Jetta GTI variant.
bernoulli zegt
Het is Amerikaans, dus alle plastics zijn standaard knetterhard. Gaat wel lekker lang mee.