De vernieuwde Fiat Panda- maakt de evergreen weer wat strakker.
Gisteren kwam het onderwerp al eventjes voorbij bij de vernieuwde Fiat Mobi: de A-segment auto staat op uitsterven. De meeste kleine hatchbacks gaan geen opvolger krijgen. De reden is vrij logisch, maar eigenlijk ook heel erg krom. Er zit weinig marge op, dus voor de fabrikanten zijn de auto’s alleen interessants als ze in grote aantallen worden weggezet.
Maar overheden vinden kleine, zuinige benzineauto’s een enorm groot kwaad. Ze zijn namelijk veel te onzuinig en vervuilend. Bij de grotere auto’s doen fabrikanten het heel erg simpel, ze monteren een elektromotor waardoor de auto in de WLTP cyclus erg zuinig is. Ergo: minder taksen. Gelukkig zijn er nog wel een paar kleine autootjes die voorlopig zullen blijven. Zo heeft Hyundai bevestigd dat de i10 nog een lange tijd te koop zal zijn. Ook de Fiat Panda zal er nog een tijdje zijn.
Er is namelijk een vernieuwde Fiat Panda. Het huidige model (de Panda ‘319’) loopt namelijk al mee sinds 2011. In de tussentijd is het model wel voorzien van updates, maar was er geen sprake van een vernieuwde Fiat Panda. Dat is nu wel het geval, zij het dat de verschillen vrij subtiel zijn.
Écht hout
Er was een tijd dat hout een teken van welvaart en goede smaak was. Met een paar houten sierstrips in je auto maakte je aan iedereen duidelijk dat je enkel voor het beste van het beste kiest.
Goedkopere merken wisten een soortgelijke ambiance te creëren met nephout. De vernieuwde Fiat Panda kan pareren met écht hout. De dashboardpanelen zijn namelijk voorzien van houtsnippers. Geen imitatie, maar écht hout.
Panda Sport
Er is nu ook een Sport-versie van de vernieuwde Fiat Panda. Dit model is speciaal om het 40 jarige jubileum van de Panda te vieren. Heel even hadden we de hoop dat de Fiat Panda 100HP een waardige opvolger zou krijgen. Dat is helaas niet het geval.
De Sport is een uitrustingsniveau. Wel een heel erg leuke: (relatief) grote 16″ wielen, in kleur meegespoten spiegels en deurgrepen, Sport-badges en een matgrijze lak. Als je kiest voor een zwart dak, zijn de handgrepen en spiegelkappen ook zwart.
Interieur vernieuwde Fiat Panda
Ook in het interieur is deze uitvoering wat sportiever. Het dashboard is titanium-‘kleurig’. Verder is er two-tone bekleding en ’techno’-lederen afwerking. Mocht dit niet voldoende zijn, kun je het Pandemonio-pakket bestellen.
Dan krijg je rode stiksels, privacy glass en rode remklauwen. De Panda Sport is helaas geen streep sneller dan de gewone Panda. Ook wordt er geen melding gemaakt over andere sportievere hardwaren zoals sportstoelen en een sportonderstel.
FireFly motor in vernieuwde Fiat Panda
Over sneller gesproken, de 1.0 FiryFly motor is nu leverbaar in alle Panda’s. De 1.0 mild-hybrid driecilinder levert 70 pk en is gekoppeld aan een handbak. Vanuit stilstand wordt je in 14,5 seconden gekatapulteerd naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt een nauwelijks te bevatten en hoogst illegale 164 km/u. In Nederland was dit al de enige motor die je kon bestellen.
Prijzen en leveringsdetails van de nieuwe modellen zijn nog niet bekend.
erce zegt
Prima bakkie waarvoor het bedoeld is. Waarom zijn de foto’s niet opklikbaar?
erce zegt
Ah, inmiddels wel.
mashell zegt
“Pandemonio-pakket”
Slimme jongens en meiden daar bij Fiat, met dat pakket past het oude gebakje weer helemaal in de pandemische tijdsgeest.
Jantje_555 zegt
164kmu op gps, dus je kan er nog steeds je rijbewijs mee verliezen!
berlinetta zegt
Ik heb er ook wel regelmatig 185 op de teller mee aangetikt.
Jochempie zegt
“Heel even hadden we de hoop dat de Fiat Panda 100HP een waardige opvolger zou krijgen.”
Dat hoopte ik ook! Net twee maanden een 100HP in bezit, in prachtige staat, met pano-dak. Als die tijd voorbij is zou ik er wel een opvolgertje van willen hebben… Gaat tot dusver nog niet door :)
willeme zegt
@Jochempie: Hyundai Grandeur V6, Ford Focus Wagon ST170, Fiat Panda 100HP. Het zijn wel de leukere auto’s die je gehad moet hebben ;-)
Jochempie zegt
Ik kan het niet laten, het moet altijd wat bijzonders zijn!
mpgc zegt
Sport uitvoering ziet er leuk uit. Maar jammer dat het motorisch niets voorstelt.
HZW zegt
“Sport” is tegenwoordig een uitrusting Niveau bij FIAT, verder niets sportiefs aan.
De Panda Sport had gewoon de GSE-Firefly 3T 999cc 120pk motor moeten hebben, dan was het tenminste Sport waardig geweest.
Met een 3 cilinder turbo motor er in had ik er zeker één gekocht, nu na 23 Jaar Panda’s rijden (de laatste een 113 pk – 182Nm TwinAir Turbo) ben ik overgestapt op een Abarth 595 Turismo met 195 pk, als huis, tuin, en keuken auto.
grasvreter zegt
Ook een mild hybrid, niks geks aan. Ook a segment moet op die manier mee met de tijd. Collega van mij heeft een suzuki ignis mild hybrid. Haalt er met gemak 1 op 22 mee. Gewoon netjes.
saffie89 zegt
Wat een vreselijk dashboard! Multimedia systeem ziet er ook al ouderwets uit.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een kek ding, zo’n Panda.
mashell zegt
Echt hout snippers zodat het plastic er een beetje uit ziet als graniet. Bijzonder.
Maar de wagen heeft matzwarte spatbord randen dus ik ben verkocht.
ericc zegt
Past de motor van de Fiat 500 Abarth niet in deze wagen?
jdeboer zegt
Ongetwijfeld, alleen is dat dan onverkoopbaar door de faxen die er dan op geheven gaan worden.
€30k+ is een wilde gok van mijn kant maar ik vrees dat het die kant op zou gaan.
goodvibrations zegt
@ericc: lijkt me wel. Volgens mij hetzelfde onderstel…
bernoulli zegt
Blijft toch knap hoe Fiat zijn kleine modellen telkens weer zo’n tijdloos uiterlijk weet mee te geven. 10 jaar op de markt en oogt nog steeds fris.
autodrome zegt
Bah, hadden ze daar nou niet wat spannender van kunnen maken? Het design is duidelijk door de doelgroep gedicteerd, jammer, gemiste kans, hadden ze toch beter naar Toyota moeten kijken. (had nooit gedacht dat ik een Yaris leuk zou gaan vinden, maar dat doet ie wel)
jlvanleeuwen zegt
70 pk serieus daar wordt de panda echt tekort mee gedaan. De 86pk turbo motor was echt een top apparaat, we net 20 pk te weinig om er nog meer lol mee te hebben