Dat bedoelen we letterlijk, want de vernieuwde Audi SQ2 kan namelijk heel erg groen zijn.
Een vreemde eend in de bijt is het wel, de Audi SQ2. Aan de enerzijds is het een guitige, hippe en representatieve crossover met bescheiden afmetingen. Aan de andere kant is het ook een bommetje. We zijn heel erg benieuwd naar de persoon die het nodig achtte om 300 pk in een Audi Q2 te bestellen.
Wet van Wouter
Aan de andere kant, de Audi SQ2 is gebouwd volgens de Wet van @Wouter. Elke auto wordt beter van 100 pk extra. En in dit geval 150 pk of 175 pk extra, daar de meeste Q2’tjes een bescheiden 1.4 TSI onder het vooronder hebben. De Q2 is onlangs gefacelift, nu is het tijd voor de vernieuwde Audi SQ2.
Aandrijflijn vernieuwde Audi SQ2
We beginnen meteen met het belangrijkste onderdeel, de aandrijflijn. Die blijft (gelukkig) hetzelfde. De motor is de EA888 tweeliter viercilinder met enorme turbo, goed voor 300 pk en 400 Nm. Audi spreek zelf van ‘quattro-vierwielaandrijving’, maar dat is niet helemaal waar. De Q2 en SQ2 staan op het MQB-platform en die maken gebruiken van een Haldex-systeem. Dat betekent dat in principe de auto voorwielaangedreven is, en eventueel 50% van het koppel naar de achterwielen gestuurd kan worden indien nodig.
Prestaties
De vernieuwde Audi SQ2 komt overigens meer dan uitstekend van zijn plek. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,9 seconden achter de rug, dezelfde tijd die Audi RS4 (B5) destijds nodig had. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De motor voldoet nu aan de strenge Euro 6 AP-norm. Een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling is standaard.
Kenmerken vernieuwde Audi SQ2
Dan de uiterlijke kenmerken van de rappe crossover. Je kan de vernieuwde Audi SQ2 herkennen aan de nieuwe Matrix LED-koplampen (standaard). Het makkelijkste kun jee de auto herkennen aan de sleuven tussen de motorkap en de Single-Frame grille. Oh, en deze nieuwe groene lak (Apple Green) is nieuw voor deze extra snelle Q2.
Hoogwaardiger
Volgens Audi is het interieur van de opgefriste crossover hoogwaardiger dan voorheen. Dat is goed nieuws, want het pre-facelift model had een wat goedkoop ogend interieur met veel harde plastics. Hopelijk is dat nu aangepast. Bij een instap-Q2 kan het eigenlijk al niet, maar een SQ2 is aanzienlijk prijziger. Over de prijzen van de vernieuwde Audi SQ2 gesproken, die worden binnenkort bekend gemaakt. De auto is te bestellen in december 2020 en zal begin 2021 gelverd worden.
grasvreter zegt
Ding kan nog zo leuk en goed rijden, maar met zo’n uiterlijk zou ik overslaan. Wat een spuuglelijke auto is het toch. De achterlichten zijn lelijk naar mijn mening, en aan de voor en achterkant, het veelvuldig gebruik van zwart functieloos plastic honinggraad helpt ook niet mee. Dit moet toch mooier kunnen…
Maar misschien ben ik zwaar in de minderheid met deze mening. Ik vind de VW t-roc ook 1 van de lelijkste auto’s op de weg, maar ding verkoopt / leased wel goed volgensmij.
lekkerlinksrijden zegt
@grasvreter: ook ik vind het niet om aan te zien. Wat je zegt van de T-Roc kun je ook over de T-cross zeggen, echt totaal mislukt maar het verkoopt wel dus zullen wij het wel niet snappen
meetsysteem zegt
Honinggraad?? En zwart plastic; bij andere merken is de grille van hoogwaardig titanium ofzo? En dan de hoogte, die van de Audi SQ2 bedraagt 1,495 m., nauwelijks meer dan een gewone auto. Kijk, ik hoef ‘m ook niet, maar das weer wat anders…
Dieseltor zegt
@meetsysteem: Jij bent wel van het meten
grasvreter zegt
@meetsysteem Ik zeg niks over de hoogte.
Honinggraad ja. Mijn bumpers zijn gewoon carrosserie kleur. Hier, en bij andere VAG modellen zitten er nutteloze plastic zwarte vlakken op met een soort 6hoek patroon. Kijk bijvoorbeeld maar foto van vooraan en dan links en rechtsonder van de bumper. Ik vind dat erg lelijk. Op de achterkant hetzelfde, en dan zit er een reflectortje in.
Mijn mening maar eh, dat het lelijk is. En geen functie heeft.
meetsysteem zegt
Je bedoelt vast honingraat ?
karhengst zegt
Honinggraad, je weet wel, 6 hoeken van 60 graad. :P
meetsysteem zegt
??
enricoleerdam zegt
Ik hou wel van een kleurtje, maar deze niet aub
mashell zegt
Als je een groene auto voor een rode garage in Kinshasa moet fotograferen dan is deze gewoon niet groen genoeg.
neymar zegt
Wat een mooie auto!
berlinetta zegt
Wat een treurnis op wielen zeg. 300 pk verandert daar niks aan.
rotarypowah zegt
Goeie kleur!
caprio zegt
€ 68.000 voor een opgehoogde Polo? Wat een geld voor een B segmenter. Voordat geld toch 100x liever een Alpine
meetsysteem zegt
Polo? ?
lekkerlinksrijden zegt
@meetsysteem: ja, opgehoogde Polo
meetsysteem zegt
Nee hoor, Q2 staat op het MQB platform.
lekkerlinksrijden zegt
@meetsysteem: en de Polo?
meetsysteem zegt
Die staat op MQB-A0, zoals o.a. de Audi A1, de Seat Ibiza en de Škoda Scala.
lekkerlinksrijden zegt
@meetsysteem: dus MQB platform met ander type aanduiding, maar daar gaat het niet om. Qua ruimte is deze ongeveer even groot als een Polo, de Q2 is 15cm langer maar binnenruimte is nagenoeg hetzelfde. Dus vandaar een opgehoogde Polo
bernoulli zegt
Blijft een hardnekkig misverstand. Het is een opgeruigde A3.
Polo is MQB A0.
karhengst zegt
Qua uiterlijk zou het echter een Cross Polo kunnen zijn, zeker met de vorm van z’n achterlichten. Het interieur schreeuwt sowieso vorige generatie A3, maar kennelijk is het niet van dezelfde kwaliteit?
dirkv zegt
Ik zal wel gek zijn maar ik vind het een stoere wagen.
Kost wel wat, dat wel…
kareljansen zegt
@dirkv: Hier nog zo’n gek. Chipje erin naar 375pk en dan is dat naar mijn idee best een lekker bommetje
kareljansen zegt
@kareljansen: En wat betreft alle reacties over de prijs, dan koop je toch gewoon een polo 1.0 die blijkbaar exact hetzelfde is? Niemand die je dwingt hoor.