Nu echt officieel, de vernieuwde Audi RS3
In maart 2024 toonde Audi ons al de nieuwe Audi A3. Dat er dus ook een vernieuwde Audi RS3 aan zat te komen is echt geen verrassing. Deze ochtend mogen we hem dan voor het eerst officieel aanschouwen. Nadat Audi zelf (!) hem zondagavond al per abuis online had gezet op de media pagina van de firma.
Naast de afbeeldingen hebben we nu de volledig informatie en kunnen we je ook vertellen wat er onderhuids is gewijzigd en natuurlijk wat hij mag kosten. En het mag geen verrassing zijn dat de prijs is gestegen. Waar bij de A3 motorisch wel wat wijzigingen waren, de instapper ging immers van een 1.0 driecilinder naar een 1.5 viercilinder met 150 pk, is bij de RS3 onder de motorkap alles hetzelfde gebleven.
Technische wijzigingen RS3?
Je had dus in de huidige RS3 294 kW (400pk) uit de 2.5 TFSI vijfcilinder. Deze is standaard nog steeds gekoppeld aan de automatische S-Tronic versnellingsbak. Onveranderd is ook de 0-100 km/u tijd. Dat taakje volbrengt de RS3 in 3,8 seconden. Nu mag je overigens wel door tot aan een topsnelheid van 290 km/u. Een beetje tuner moet deze Audi dus wel over de 300 km/u kunnen helpen.
Niet alles is hetzelfde gebleven onderhuids, een aangepast set-up van het onderstel heeft ervoor gezorgd dat de rondetijd op de Nordschleife weer iets aangescherpt is.
Je kunt wanneer je de ESC uitschakelt zelfs volgens Audi overstuur op roepen met stuurbewegingen. Als je echter niet wilt driften dan levert Audi als optie speciaal voor de RS3 ontwikkelde Pirelli P Zero semi-slick banden.
Uiterlijke wijzigingen vernieuwde Audi RS3
Waaraan herken je dan die vernieuwde RS3? Aan de voorzijde is de Singleframe-grille met ruitpatroon duidelijk lager gepositioneerd en breder geworden. Zowel de diffuser achter als de grille hebben standaard een hoogglansafwerking. De luchtopeningen aan de zijkant zijn afgewerkt met zwarte, verticale blades.
De splitter is nu de gehele auto breed. Audi zegt zelf dat de drie openingen erboven een verwijzing zijn naar de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak van 1987. Ook de digitale geblokte-vlag lichtsignatuur van de dagrijverlichting noemt Audi een specifiek RS 3-element. En met de matrix LED-koplampen (een optie) is er zelfs keuze uit drie digitale lichtsignaturen.
Interieur Audi RS3
In het interieur wil je natuurlijk dat het er niet hetzelfde uitziet als in een normale A3. Dat wordt bereikt door het RS stuur, wat optioneel bekleed kan worden met Dinamica. inclusief contrasterende stiksels op 12 uur, voor die mensen die bij een vierkant stuur niet weten wat de bovenkant is.
Daarnaast worden er verschillende (kleurrijke) interieur pakketten leverbaar om de look nog meer persoonlijk te maken. Daarnaast is natuurlijk het zitmeubilair duidelijk sportiever ten opzichte van de normale A3. Contour- en ambient verlichting zijn standaard in het interieur en ook zaken als de opbergruimte voor de schakelselector, de middenconsole met bekerhouders en de portieren zijn verlicht.
Op de schermen voor je zal je ook weten dat je in de sportieve variant zit. De RS 3 krijgt Virtual cockpit plus waarbij je kan kiezen voor de Sport-, Performance- en Runway-weergave. Nieuw is de centrale weergave van de toerenteller. Ook het vermogen en koppel, de g-krachten plus acceleratie- en rondetijden worden getoond. Met de handmatige modus van de S tronic-transmissie geactiveerd, geeft een schakelindicator met groen, oranje en rood in de toerenteller de optimale schakelmomenten aan.
Prijs vernieuwde Audi RS3
Niet vreemd dus dat bij deze vrij milde update geen enorm verschillende prijs hoort. Audi maakt direct bekend dat je de Audi RS3 Sportback & Limousine de jouwe kunt noemen vanaf € 107.990. Als je dat vergelijkt met de prijs van het huidige model, dan zie je een stijging van een dikke € 3.000 want voorheen stond hij in de prijslijsten voor € 104.616.
Hoe zit het met de concurrentie van de RS3? Kijken we naar de A45 S van Mercedes, die staat voor € 114.131 in de showroom en die is alleen als hatchback leverbaar. Niet als sedan zoals de RS3. Vanaf 22 augustus staat de configurator online op Audi.nl en kun je de auto gaan bestellen.
benieuwd hoe de vernieuwde Audi A3 verschilt van de vorige A3? Die vergelijking maakten we al voor je.
Robert zegt
Die dikke rand rondom de grille, ik weet niet wat daar de bedoeling van is, maar fraai kan ik dit niet noemen. Maar ik vind sowieso al die randjes, vouwtjes er een veel te druk geheel van maken. Dan is de cleane look van de RS3 van de 8VA generatie (pré facelift) zo veel fraaier:
RS3 (2015-2016)
Mini Joe zegt
Robert, randjes en vouwen zie je al meer dan 10 jaar bij Franse automobielen. En zoals je weet volgen de conservatieve Duitsers zoals gewoonlijk jaren later.
Robert zegt
Vandaar dat ik die Franse ontwerpen eigenlijk ook al jaren niet meer te pruimen vind.
Mini Joe zegt
Dat wordt dan oldtimer gaan rijden 😺
Robert zegt
Been there, done that. Na vier jaar was ik de eeuwige zoektocht naar schaarse spare parts voor wat bij elke moderne auto onder ‘regulier onderhoud’ valt, wel een beetje zat.
Maar eerlijk is eerlijk, ik mis de vijfcilinderroffel van m’n good old ’84 Audi 100 nog regelmatig.
slodder zegt
Een ton plus voor een hot hatch… tijden zijn veranderd. Jaar of 15 geleden kocht je daar een basis 911 van. Wie koopt dit soort dingen nog nieuw?
Dutchdriftking zegt
Nu is deze RS3 ook een klap sneller dan die 911 van 15 jaar geleden…
Robert zegt
De RS3 van nu heeft ca. 20% meer vermogen dan die 911 van 15 jaar geleden – die destijds een instapprijs had van net geen 120k. Omgekeerd kost een instapper 911 nu overigens bijna twee keer zo veel als in 2009.
William zegt
Kansloos op de Nederlandse markt waar een Hyundai IONIQ 5N al 650 pk heeft en 74K kost.
PunicaOase zegt
Euuuh, dan rijd je in een Hyundai.. weet je hoe erg de meeste mensen met dat budget voor een auto vinden?! Daarom zie je die N nooit en de RS3 elke dag..
jlvanleeuwen zegt
Hyundai rijden is niet ergste daar hoeven we tegenwoordig niet meer voor te schamen, elektrische power of een heerlijke 5 cilinder. Die elektrische Power is het ergste
bierbuik zegt
Ik zou echt eerder voor een N gaan dan een RS3, kan ik m’n guccipet ook thuislaten!
verdebosco zegt
Eens. En deze RS3 heeft alleen een mooi kleppendeksel. Voor de rest is het binnen en buiten een draak. Geen enkele subtiliteit voor heel veel geld. En ondertussen draaien de 5N, EV6 GT, i4 M50 of Polestar 2/3/4 Performance rondjes om je RS3 voor hetzelfde geld of veel minder.
RiKe zegt
Veel, VEEL te duur. Met dank aan onze idiote belastingen. Dit is die auto bij lange na niet waard
Richmond zegt
Is die wel 80k waard? Zonder belastingen?
RiKe zegt
Nee, ook zeker niet. 60k maximaal, het is nog steeds een hatchback
Richmond zegt
Denk dat de vorm niet moet uitmaken. Of het nu een hatchback, sedan, cabrio of suv is.
De klasse waarin het valt bepaalt de prijs en het merk natuurlijk. De techniek wijkt niet enorm af van de golf r , 500cm3 meer voor de audi en 70pk meer. De uitrusting ook niet. Qua ruimte ook niet. Alleen omdat de golf r al 80k kost (60k netto) kunnen ze 25k meer voor de audi vragen.
RiKe zegt
Ik dit geval maakt naar mijn idee de vorm zeker wel uit. Je betaalt heel veel geld voor een relatief kleine auto. Dit idee voor bijvoorbeeld een Q5 geeft veel meer auto voor je geld zeg maar. Dat de techniek niet veel afwijkt van de Golf R klopt, echter praat dit het niet goed. Integendeel, het laat vooral zien dat de Golf ook idioot duur is.
Joris24 zegt
HEEL lang geleden had je de audi 80, en audi vond het ergens ineens een goed idee om ook een extra dikke chromen rand in de grill te monteren. Dat was geen gezicht. De grill van deze RS3 herinnert me daaraan. Ik vind het echt niet mooi.
Niet dat ik zoveel geld voor zo’n auto over zou hebben, maar ze maken het zo wel heel erg simpel om hem ‘niet te missen’. Een RS2 wilde je vroeger nog wel hebben ook al was ie te duur, maar dit… Geef mijn portie maar aan fikkie. Wat een schreeuwerig ding, en niet in positieve zin.
rollingstoned zegt
Waarvan akte.
jlvanleeuwen zegt
Dan is ineens de bmw M5 een hele goeie deal! Ja gewicht dat speelt mee en 30K duurder, maar holy molt wat een bak geld
audirs3 zegt
Maar dan heb je een dure PHEV, doe mij dan maar liever die pure 5 cilinder RS3
Gulli zegt
Die g-krachten en sportschermen in de auto heb ik ook in m’n 118i, kun je ruim de helft van het geld in je zak houden als het je daarom gaat 😋
HZW zegt
Een RS3 koop je alleen maar om de 5 cilinder, en straks ook in de geheel nieuwe RS Q3. (die helaas net zo lelijk gaat worden als de Audi’s Q4 en Q6).
Dit zijn dan nog de enige 2 Audi’s waar de 5 cilinder in gebruikt wordt.
Valt me wel tegen dat ze er geen 48v Mild Hybrid van gemaakt hebben.