Dubbel zo ver komen en dan nog een beetje als de vorige A3 PHEV, dat kan met de nieuwe plugversie van de Audi A3.
Je zou het nu niet meer zeggen, maar de Audi A3 als plug-in is waar het allemaal begon qua stekkerauto’s voor Audi. Het was een broertje van de Volkswagen Golf GTE, ook een auto die al vrij vroeg als serieuze PHEV kwam. Uiteraard moest je toen ter tijd nog niet zo veel verwachten qua laadspecs en actieradius (50 km volgens de optimistische NEDC), maar in de use case ‘overnacht stekkeren en elektrisch forenzen’ kwam je nog best een eind met de e-tron. De motorensetup was uiteraard de welbekende 1.4 TFSI gepaard met een elektromotor om tot 204 pk uit te komen.
Audi A3 PHEV
De e-tron overleefde de facelift, maar daarna zat ‘ie naamtechnisch de logica van Audi een beetje dwars vanwege dat “e-tron”. Dat label wilde Audi, zoals we nu zien, gebruiken voor hun EV’s. Voor de nieuwste A3 PHEV op basis van de 8Y-generatie stapte Audi dus over naar de naam ’40 TFSI e’. Bij de facelift keert deze versie terug en nu beter dan ooit. Dit is de gloednieuwe Audi A3 TFSI e.
Nieuwe 1.5 TFSI
Over het design en de facelift zelf kun je de onthulling en de rijtest gebruiken, het echte nieuws is dus die aandrijflijn. We gaan je niet wijsmaken dat je dit met een beetje vooruit denken niet had aan kunnen zien komen, want Audi lepelt de aandrijflijnen van de nieuwe Golf eHybrid en GTE in de A3. Dat betekent ook dat Audi de inmiddels op leeftijd komende 1.4 met hybride-setup eruit gooit en vervangt met de nieuwe 1.5 TFSI. Grappig genoeg is het systeemvermogen identiek aan de voorgaande versie met 204 pk in de 40 TFSI e. Maar er is dus een upgrade naar 272 pk in de 45 TFSI e, wat serieuze cijfers zijn voor een C-segmenter zonder sportbadge.
Actieradius
De nieuwe hybride-setup bewijst vooral dat de tijd wat heeft stilgestaan middels de nieuwe actieradiuscijfers. Ook die zijn identiek aan de Golf, maar daarmee noteert de nieuwe Audi A3 TFSI e een elektrisch rijbereik van 143 km WLTP. Dat is dubbel zo veel en dan nog een beetje in vergelijk met de 67 km van de vorige TFSI e. De snellaadcijfers zijn ook verbeterd met een vermogen van 50 kW om binnen een half uur vol te zitten. Nog steeds helpt het bij een PHEV meer dan bij welke EV dan ook om hem thuis aan de wallbox te zetten, en dan is ‘ie binnen drie uurtjes weer vol.
Prijzen?
Audi communiceert een prijs van 44.200 euro voor de A3 40 TFSI e en 47.700 euro voor de A3 45 TFSI e. Dit zijn uiteraard Europese standaardprijzen waarvan Audi Nederland nog niet heeft gedeeld wat de staat eraan toevoegt. Wel kan Audi alvast melden dat de A3 Allstreet binnenkort ook als PHEV beschikbaar is.
Robert zegt
Het is jammer dat ik nog een jaar of zes, zeven moet wachten, maar de huidige generatie PHEV’s beginnen eindelijk voldoende bereik te krijgen om mijn woon-werkverkeer (75 km per dag) elektrisch af te leggen. Ik zie het wel zitten hoor: thuis en op het werk aan de lader, en de lange ritten rij je op dinosap. Prima.
mashell zegt
Waarom zou je nog de lange ritten op brandstof willen doen? Die kunnen gewoon elektrisch en als je altijd elektrisch rijdt hoef je veel minder vaak te stekkeren en heb je meer comfort.
jaso013 zegt
Dat komt omdat mensen bang zijn om die 5x per jaar een keertje extra te moeten laden onderweg. Daarom willen we nog dinosap. Al die andere keren dat je niet bij de pomp hoeft te stoppen omdat je thuis al hebt geladen die vergeten ze vaak….
Oopelkadet zegt
Omdat 6 cylinder. Omdat fijner. Omdat in de tundra. Omdat Evs PHEVS BEF ETC allemaal de moeder belast gaan worden.
Koop gewoon een diesel en stop met vliegvakanties. Doe eens iets voor het milieu!
Oopelkadet zegt
“‘De snellaadcijfers zijn ook verbeterd met een vermogen van 50 kW om binnen een half uur vol te zitten.””
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuw man!!
Een half uur!! Dat is snel, joh!! Bel de krant!
Allison Burgers zegt
Voor een PHEV is snelladen nog vrij uniek, dus bel maar.
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon volgooien met dinosap als je haast hebt. Sta je langer, dan kun je hem ook optoppen met prik. In de praktijk zullen weinigen dat doen en gewoon bij een AC-paal parkeren.