Met de vernieuwde Alpine A110 kan het merk er weer even tegenaan.
Eigenlijk is het best opmerkelijk dat automerken die actief zijn in de Formule 1, nauwelijks auto’s verkopen. Ferrari, Aston Martin, Alfa Romeo, Honda, McLaren. Alleen Mercedes is de echte massaproducent (totdat Audi erbij komt, uiteraard). hetzelfde geldt uiteraard voor Alpine. Dat merk heeft slechts één model in de showrooms staan: de A110.
Dat is overigens wel een auto in de ware geest van de originele Alpine. Een zeldzaam geslaagde sportwagen die je het best zou kunnen omschrijven als een Franse Lotus. De auto gaat alweer vier jaar mee, dus is het de hoogste tijd voor een update. De vernieuwde Alpine A110 is door de heren van Renault Sport, eh, Alpine, weer bijgepunt zodat deze er weer even tegenaan kan.
Vernieuwde Alpine A110
De instapper is nog altijd de reguliere ‘A110’. Deze heeft de bekende 1.8-motor met nog altijd 252 pk en 320 Nm. De prestaties zijn eveneens identiek als voorheen. In 4,5 seconden knal je naar de 100 km/u en de top is 252 km/u.
De Alpine A110S is sterker dan voorheen. De 1.8 motor heeft nu 300 pk en 430 Nm. Dat is ietsje meer vermogen (8 paardenkrachten) en ietsje meer koppel (20 Newtonmeters). De prestaties zijn dan ook ietsje beter. De 0-100 km/u acceleratie duurt nu slechts 3,7 seconden. Voluit op de A31 kun je 275 km/u aantikken, mits het verkeer het toelaat.
Aero kit
Als je wil kun je de A110S meer hardcore maken middels een aero-kit. Deze kun je eenvoudig herkennen aan de voorzijde vanwege de splitter. Aan de achterkant is er een flinke spoiler. Verder krijg je een extra luide uitlaat, remmerij van Brembo en een straffer chassis. Van binnen kun je deze versie herkennen aan de standaard Sabelt-sportstoelen. Verder zijn er wat oranje details in het interieur.
Bijzonder is een nieuw smaakje: de Alpine A110 GT. Deze combineert de aandrijflijn van de A110S, maar is iets meer op dagelijks gebruik afgestemd. De A110S is meer een auto voor de person die af en toe een trackday doet. De A110 GT is voor als je voornamelijk op de openbare weg rijdt. Qua uiterlijk lijkt ‘ie meer op de reguliere versie en je hebt ook de reguliere ophanging. Wel krijg je de 300 pk sterke motor in de Alpine A110 GT.
De vernieuwde Alpine A110 is per direct te bestellen bij de betere Alpine-dealer.
berlinetta zegt
Ik vind het nog altijd een hele leuke auto. Mooie verwijzing naar de A110 van het verleden, maar dan in een modern jasje. De GT zou mijn keus zijn. Wel de power, maar ook nog een beetje het comfort tijdens de dagelijkse ritjes.
kniesoor zegt
Ook ik vind ’t een hele leuke kar. Misschien, dat-ie er nog wel eens komt. Een Pure, kan wel zonder de extra peekaa’s van de S/GT. Wel graag met de grotere remmerij.
mark997gt3 zegt
@berlinetta: hele leuke auto. Echter voor mij pas als derde auto.
sportabgasanlage zegt
Ik kan maar niet wennen aan die voorkant. De ronde koplampen lijken net 2 opengesperde neusgaten. Verder leuk autootje, maar in dit segment zou ik altijd voor de Porsche Cayman gaan. De middenmotor maakt het verschil.
royaledeluxe zegt
Voor de prijs van een beetje deftige Cayman koop je deze A110 en nog heel wat leuke vakantie kilometers… Ik zou het wel weten. Die middenmotor is echt niet de heilige graai in het 2zitter auto landschap. Er zijn veel leukere wagens dan een cayman.
sportabgasanlage zegt
@royaledeluxe
De instapper bij Porsche heeft 300pk en kost in Nederland €92.200,- De A110 S met 300pk kost €77.900
Een verschil van €14.300,- inderdaad, best een aardig bedrag. Maar als je 80K kunt uitgeven aan een auto, dan is €95K vast ook geen probleem.
En ik moet mezelf even corrigeren, de A110 heeft de motor ook midscheeps, niet voorin.
De Cayman is echter veel praktischer (2x zoveel laadruimte!), heeft (als automaat) de betere versnellingsbak, heeft een veel beter infotainmentsysteem, heeft een veel betere zitpositie, en is veel beter afgewerkt. De Porsche houdt ook iets beter zijn restwaarde, dus dat verschil in aanschafprijs verlies je niet bij verkoop of inruil.
Persoonlijk vind ik zoals gezegd de Alpine ook gewoon niet zo mooi (maar ik ben bevooroordeeld, heb zelf een 981), en in je achterhoofd hoor je altijd een stemmetje dat het stiekem een Renault Mégane RS in een trainingspak is. Ik weet het, totaal subjectieve argumenten, maar toch.
Maar gelukkig zijn er verschillende mensen met verschillende wensen en voorkeuren. Het is wat dat betreft jammer dat je de Alpine niet vaak ziet rijden. Het is in ieder geval beter dan de zoveelste Tesla of Polo.
rogier_hentenaar zegt
Als je ziet op Autoscout24 hoe goed de Alpine A110 zijn restwaarde weet te behouden, dan denk ik dat de afschrijving van een Cayman een stuk harder gaat. Er is nauwelijks een 2e hands Alpine te koop die voor minder dan 60K weggaat.
lightisride zegt
Tja, als je voor het infotainment gaat (moet je daar niet voor bij betalen in een 981)? misschien een AMG vrachtwagen eens proberen? Je koopt een Alpine voor het weggedrag. Als je het niet geprobeerd hebt of niets interesseert, dan snap ik wel dat de auto je niet aanspreekt.
Afschrijving is nu nog heel laag en met de lage verkoopaantallen kan dat ook zo blijven. Daar kunnen weinig nieuwe auto’s tegenop.
Maar je hebt gelijk, ook Alpine kopers letten op het uiterlijk (auto is werkelijk prachtig in het echt in een goede kleur) en het imago (‘als het maar geen porsche is’). De sfeer bij de dealer of meetings bij Alpine, Lotus of Porsche is ook totaal verschillend.
piedlourd zegt
Deze heeft ook de motor in het midden en weegt 300 kilo minder….
Rijdt subliem!
basman147 zegt
De auto die de 4C en de Lotus Evora hadden moeten zijn. Vooral Lotus zou zich eigenlijk moeten schamen dat ze zich zo de fromage van le pain hebben laten eten…
Voor mij graag een GT in Bleu Alpine met de Fuchs velgen en bruin leer!
pindakoning zegt
3.7sec is behoorlijk rap, had dat niet verwacht bij deze wagen
ghini zegt
Lijkt me nog steeds een leuke wagen! Goeie kleur ook dat oranje!
JanJansen zegt
Als je de torenhoge 2e hands prijzen ziet, kan je bijna spreken van een verstandige aankoop.
Tenminste, dat zeg ik tegen mijn vrouw.
Joost zegt
Die oranje met dat zwarte dak graag! Wil iemand die kopen? Dan neem ik m over een jaar of 10 wel over
bestwelpierre zegt
Dit is Gordon Murray’s daily driver.. (ontwerper van de McLaren F1)
net10 zegt
Erg leuke en snelle auto.