Met deze snelle Alfa Romeo kun jij iedereen vernederen op het circuit.
Wie weleens naar een trackday is geweest, zal zien dat veel mensen uitkomen op de usual suspects. BMW’s, Porsches, Renault Sport of diverse Britse lichtgewichten. Heel erg leuk natuurlijk, maar is c.q. was veel meer te krijgen.
De Alfa Romeo 4C is zo’n auto. Deze kreeg de handen maar moeilijk op elkaar bij het journaille alsmede de betalende klanten. Wellicht omdat men de auto niet helemaal begreep, maar ook omdat de auto af-fabriek niet helemaal ‘af’ was. Ja, de sportwagen had enorm veel potentie, maar het kwam er niet helemaal uit.
Snelle Alfa Romeo
Gelukkig zijn er voldoende bedrijven die zich bezighouden om auto’s beter te maken. Daar waar de fabriek faalt vanwege een gebrekkig ontwikkelingsbudget of verkeerde focus qua doelgroep, kan een tuner juist wel de juiste snaar raken. Andersom gebeurt trouwens even vaak, maar dat terzijde. In dit geval gaat het om een project van Pogea Racing.
Bijzonder is dat ze dit keer niet extreem veel aan de motor hebben gewijzigd, maar dat prestaties toch toenemen. Dat niet alleen, er staat ook een wezenlijk andere auto. Dat komt in eerste instantie door de Nemesis-bodykit.
Deze is – net als het chassis van de Alfa 4C – geheel van koolstofvezel. Ondanks dat het van carbon is gemaakt, hebben ze toch een laklaag overheen gespoten in Candy Apple Blue. Dat wordt gecontrasteerd met zwarte en felgele (Maize Yellow) accenten.
Interieur
Naast de bodykit is er een grote spoiler, die daadwerkelijk functioneel is. net als de M4 Cabrio met 610 pk (van AC Schnitzer) heeft KW in samenwerking met Pogea Racing een schroefset ontwikkeld. In dit geval is het de KW V3 schroefset.
Deze kun je in hoogte, ingaande slag en uitgaande slag afstellen. Ook hier zien we een setje gesmede lichtmetalen wielen. Het gaat om 8,5×18 voor en 9,5×19 achter. Eromheen zit lekker zacht en plakkerig rubber van Michelin.
Dat het menens is met deze Alfa Romeo trackday special is het interieur. Datis namelijk voorzien van kuipstoelen van Pogea Racing. Nou ja, kuipstoelen, zeg maar gerust race stoelen. In veel trackday speeltjes krijg je stoelen als de Recaro Pole Position. Die zijn op de openbare weg nog bruikbaar, dat is met deze stoelen lastiger. Tevens is er een uitgebreide rolkooi om de stijfheid en veiligheid te vergroten.
Motor
De aandrijflijn is juist vrij eenvoudig gemodificeerd. De motor is voorzien van een Stage 1-motorkuurtje. Dat betekent dat er wat siliconen buizen zijn gemonteerd, een BMC-sportluchtfilter en een ECU-kuur erover heen. Het resultaat is een vermogen van 300 pk en een maximaal koppel van 430 Nm.
Pogea heeft meer aandacht geschonken aan de transmissie, die nu voorzien is van Stage III-software. Alle onderdelen kun je bestellen bij Pogea Racing. Daarna kun je je aanmelden voor de Autoblog Mijn Auto-rubriek. Maar dat ook als je 4C nog standaard is, uiteraard.
Meer lezen? In Memoriam: Alfa Romeo 4C!
porker zegt
Ik mis het deel dat Porsches vernederd kunnen worden in deze salami op wielen. Zelfs de instap boxster is sneller. Ciao!
kennone zegt
Nou dat gaat nog vies tegenvallen. Een Standaard C4 gaat al gelijk op met een Cayman volgens dit format.
https://youtu.be/d_c3Hyv_a6o
julian06 zegt
Hiermee ga je denk ik niet veel Porsches vernederen.
lightisride zegt
merkwaardig apparaat inderdaad. Het probleem van de 4C is dacht ik vooral de voorspelbaarheid van de weglegging, daardoor is het moeilijk om hard te durven. Daar schijnen wel oplossingen voor te zijn en dan gaat t met het standaard vermogen al snel hard.
Die stoelen lijken me onhandig voor de openbare weg, en ik weet niet of je er zo mee de Ring op mag. Kooi zonder bescherming op de openbare weg sowieso een slecht idee en in Duitsland verboden dacht ik.
En daar zal je toch moeten wezen om die Porsches te vernederen.
Begrijp ook niet dat die koolstofvezel nog stijver moet worden met die kooi.
porker zegt
De kooi is om de chauffeur te beschermen na een rolletje in het veld (na een bochtje niet gehaald te hebben)
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Graag wel met de koplampen zonde carbon en zilveren wielen. Op de sprint gaat deze standaard al niet vervelend, en met deze aanpassingen waarschijnlijk nog wel een klapje beter. Op een circuit komt hij natuurlijk nog veel beter uit de verf.
flatsixx zegt
Laat mij maar vernederd worden dan.
Wolflow zegt
Zo lang er niets aan betrouwbaarheid is gedaan zal die vernedering van zeer korte duur zijn
alfa147ti zegt
👍
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0ut zegt
Die Pogea mannen hebben een hele slechte reputatie. Paar jaar geleden hadden ze een 2 liter race versie van de C4. Staan verschillende horror verhalen over op the interwebs. Build time van 12 maanden en meer. Versnellingsbak bak die slipt boven 4500rpm. Upgrade naar lightweight ‘carbon panelen’ die gewoon wraps blijken te zijn. Exclusieve Premium onderdelen blijken gewoon de standaard (Bosch) onderdelen te zijn. Bedenkelijke kwaliteit van montage (zip ties en tape). Dus best niet te veel reklame voor maken.
admiajfe zegt
Scara73 maakt dit ook, met nog meer pk’s
Volg die maar eens, klein Italiaans bedrijfje die ook leuke dingen doen met Guilia’s Lancia Integrales en Gr-4s
hans75 zegt
Pogeo is duits voor afblijven… op de diverse 4C fora staan gruwelverhalen van mensen die bakken geld hebben betaald,maar jaren later nog geen 4C hebben ontvangen…
Daarnaast.. meneer Pogeo is nogal vol van zichzelf.. met claims qua prestatie die hij niet echt kan waarmaken… Buiten dat… ik vind de verkrachting van de 4C looks het ergste… Alsof je de Mona Lisa naar een Duitse worstebakker opstuurt om het schilderij daarna met opgetekende snor terug te krijgen…