Het is geen verrassende titel, maar een dieper inzicht in dit feit maakt het wel degelijk interessant.
We weten het allemaal, maar we staan er eigenlijk niet bij stil: sommige auto’s vandaag de dag hebben belachelijk veel vermogen. In vergelijking met grofweg veertig jaar geleden hebben personenauto’s gemiddeld dubbel zoveel power. De eerste generatie M3 had 200 pk en tegenwoordig heb je de M4 CS met maar liefst 450 pk, om zomaar een voorbeeld te noemen.
Er zijn natuurlijk duizend redenen te verzinnen wat deze vermogenstoename verklaart. Auto’s zijn onder andere veel veiliger en dus zwaarder en om maximale performance te verzekeren is ook meer vermogen nodig. Een markt waar power boven alles staat is natuurlijk de Verenigde Staten. Alles is groot, uit proportie en soms idioot. Of het nu om een potje mayo gaat, een cola of een voertuig.
Bloomberg dook in de geschiedenis van de automobiel om een analyse te maken. Reden hiervoor is de komst van de Dodge Demon. Een auto met meer dan 800 pk die in de States minder dan 100.000 dollar gaat kosten. Talkin’ bout value for money.
Het mediabedrijf meldt dat de Amerikanen vorig jaar uit 18 auto’s konden kiezen met een vermogen van meer dan 600 pk. In 1976 hadden de beschikbare productieauto’s op de Amerikaanse markt een gemiddeld vermogen van 147 pk. Vandaag de dag is dat 287 pk. Daarnaast is de gemiddelde sprinttijd van 0-96 km/u ook niet meer hetzelfde. In ’76 duurde het zo’n veertien tellen om 60 mp/u aan te tikken. Nu komt dat neer op zo’n zeven seconden. Het gemiddelde qua motorinhoud daalde wel. Verbrandingsmotoren krompen op het gebied van inhoud met 42 procent. Dankzij turbo’s en elektropower zijn kleine motoren in staat om indrukwekkende prestaties te leveren. De toekomstige hypercar van AMG met het 1.6-torretje is hier een goed voorbeeld van.
De oorlog der paardenkrachten is niet alleen een Amerikaans dingetje. Ook in Europa kunnen we er wat van. Ultieme zakensedans krijgen meer dan 600 pk en vierwielaandrijving is standaard om al die power in goede banen te leiden. Dit om te voorkomen dat een bezoekje aan de lokale bandenboer geen wekelijkse trip wordt.
In de toekomst zullen we op het gebied van vermogen niets tekort komen. Hoewel conventionele motoren op termijn gaan verdwijnen hebben merken als Tesla al bewezen dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. Bloomberg verwoordt de analyse mooi: We are all faster now than we were 40 years ago, but only because some of us got a lot more clever.
Hupke zegt
Interessanter is hoeveel zuiniger de wagens geworden zijn voor dezelfde prestaties.
Robert zegt
@hupke: Nauwelijks. Mijn 11 jaar oude Passat, met ‘verouderde’ 1.9 pompverstuiver TDI, is zuiniger en duurzamer (in de zin van te verwachten levensduur) dan menig 3-cilinder spaardieseltje. Met of zonder sjoemelsoftware.
wimof zegt
@rrrobert: In de jaren zeventig verbruikte een benzinemotor 1 liter per 100 kg gewicht, voor een diesel was dat 0.65l.
Nu gaat de winst verloren aan oa bredere banden.
silenro zegt
@wimof: per hoeveel kilometer?
wimof zegt
@silenro: Gewoon per 100 km.
desjonnies zegt
@wimof:
Klopt.
Ik heb enorme standaard 18″ jetsers onder mijn 159 Diesel , maar op de smallere winterbanden scheelt het ongeveer 10% brandstofgebruik.
lekkaah zegt
@desjonnies: ondanks het ruwere oppervlak.
tjorque zegt
@rrrobert: het verschil zit ‘m in de rotzooi die uit de uitlaat komt: die is nu onmeetbaar klein. “Voila! Problem solved!”
oswaldscheerder zegt
@RRRobert: niet kapot te krijgen die 1900tjes met pompverstuivers!
mashell zegt
@rrrobert: totale nonsens. Mijn drie Volvo C30’s met telkens een nieuwere stepping van de dezelfde diesel versie waren telkens merkbaar zuiniger. Bij huidige 3 cilinder BMW is nog weer zuiniger. En juist omdat die maar 3 cilinders heeft is het blok kleiner daardoor de koeling beter is het logisch te verwachten dat de thermische belasting lager ligt en daarmee de duurzaamheid ook hoger.
In het verleden heb ik erg slechte ervaringen op gedaan met de 1.9 TDI met de rode I, verreweg de minst betrouwbare motor die ik ooit gehad heb.
bmwtouring2 zegt
@mashell:
“En juist omdat die maar 3 cilinders heeft is het blok kleiner daardoor de koeling beter is het logisch te verwachten dat de thermische belasting lager ligt en daarmee de duurzaamheid ook hoger. ”
Dus laten we allemaal 1-cilinders gaan rijden dan, niet kapot te krijgen volgens jouw theorie…?
Nonsens hoor, wat jij vertelt…
f31bmw320d zegt
@mashell: thermische belasting van de nieuwere generaties motoren is over het algemeen veel hoger. Hetzelfde vermogen uit minder cilinderinhoud halen betekent meer thermische belasting.
hans75 zegt
@hupke: mijn eerste auto was een Renault 16 uit 1975… Daar reed ik 1 op 11 mee…, Wat zou een qua formaat vergelijkbare Captur in het echt verbruiken? 1 op 13 of zo?… dus tel uit je winst in 42 jaar.
aeromax zegt
@hans75: Echt een heel goede vergelijking is dat nu ook weer niet. Kijkende naar gewicht en uitrusting tussen beide modellen.
hans75 zegt
@aeromax: waarom zou je naar gewicht kijken?… dat die mobielen van nu loederszwaar zijn , daar hebben we niet om gevraagd… het gaat om vergelijk in ruimte, vind ik…
poes zegt
@hans75: daar hebben we weldegelijk om gevraagd, want we zijn maar wat blij met alle huidige goodies en bijvoorbeeld betere geluidsisolatie. En vergeet vooral de ‘nogal’ verbeterde veiligheid niet.
bartteeuwen zegt
@poes: dat is allemaal verplicht tegenwoordig. Hoe wil je anders vergelijken?
Rick-dos zegt
Omdat we feitelijk alle geheimen van een automobiel met verbrandingsmotor hebben ontrafeld is de interesse in auto’s niet meer zo hoog. Er zijn nog maar weinig mijlpalen te bereiken. Als men zou willen zou men een sedan kunnen creëren met 2000 pk die de Veyron het snot voor de ogen rijdt.
Tegenwoordig is het veel interessanter hoeveel megapixels de camera op de nieuwe iPhone heeft dan hoeveel pk de M5 heeft.
Ik denk dan ook dat wij petrolheads een uitstervend ras zijn. Kijk je over 40 jaar terug dan worden we uitgelachen dat we een auto zelf bestuurde en dat we vermogens er aan uitgaven.
shadowbroker zegt
@Rick-dos: Je kunt nog wel eens gelijk hebben. Zal nog wel een hele tijd duren, maar het zal wel ooit gaan komen
Rick-dos zegt
@shadowbroker: Ik schat binnen twee generaties. De grote merken willen binnen drie jaar volledig autonome auto’s op de weg hebben dan denk ik dat ik mijn schatting er niet ver van af zit.
Ik persoonlijk vind het hele interessante tijden. Wij zijn de generatie(s) die uit een hele andere tijd komt, de volgende is de overgang generatie en de generatie daarna weet niet beter dan autonome auto’s. Beetje hetzelfde als toen we van cassette/cd overgingen of van cd naar mp3. Als je ziet hoe snel dat gegaan is.
frederik zegt
@Rick-dos: Aan de andere kant kopen jongeren nu ook weer vinyl. Er is hoop…
harrie zegt
@frederik: precies, over 30 jaar is een Dacia Duster een cult auto onder hipsters.
ohoogeveen zegt
@Rick-dos: ik denk dat het net zo gaat als met paarden:
Vroeger had iedereen er een om van A naar B te komen. Nu is het alleen voorbehouden aan de elite
poes zegt
@Rick-dos: volledig autonoom binnen drie jaar is totaal onrealistisch. Verschillende ontwikkelaars hebben onafhankelijk van elkaar gemeld dat de complexiteit van drukke situaties (in (semi) stedelijke gebieden) dermate hoog is, dat het nog heel lang gaat duren voordat een auto in degelijke situaties volledig veilig autonoom kan rijden.
breakingpoint zegt
@Rick-dos: mag ik veronderstellen dat je in jonge sociale kringen vertoeft? In mijn omgeving gaat het maar een enkele keer over megapixels, en PK’s nog altijd schering en inslag. Tenzij het over voetbal gaat.
Rick-dos zegt
@breakingpoint: Voetbal gaat boven alles!!! ;)
Nee, ik vertoef helaas/gelukkig in de wat “oudere” sociale kringen. Maar ik heb veel interesses en zo vind ik de ontwikkelingen van tegenwoordig heel interessant en volg het dan ook met veel interesse. Als je een beetje die discussies volgt dan zie je ook tendensen bij de verschillende generaties. Zo’n Samsung/iPhone discussie of Xbox/PS4 discussie bijvoorbeeld zou in mijn tijd niet voor mogelijk worden gehouden want dan was je een “kneusje” of “nerd”. Nu is dat gewoon een “ding” in alle sociale lagen.
breakingpoint zegt
@Rick-dos: uiteraard heb je gelijk. Maar mij zegt het niet veel. Voor mij is een smartphone een handig ding, maar geen beleving of passie zoals een auto kan zijn.
r3fl3x zegt
@Rick-dos: het is daarnaast denk ik een wisselwerking tussen wat het publiek interessant vindt en wat fabrikanten produceren. Ik beschouw mezelf als liefhebber, maar nieuwe auto’s boeien me steeds minder. Meer vermogen, meer gadgets, maar minder lol. Dan houdt het een keer op.
Rick-dos zegt
@r3fl3x: Dat merk ik dus ook aan mijzelf. Vroegah kon ik lyrisch worden over bijvoorbeeld een nieuwe Ferrari/Lambo of M3. Maar tegenwoordig boeit het mij niet zo meer. En dat heeft niks te maken met ouder worden.
marc94 zegt
‘Geen wekelijks tripje of een wekelijks tripje
OT. Dat gemiddelde vermogen in de vs is wel erg veel. Hier haal je puur gemiddeld de 150 nog niet.
breakingpoint zegt
@marc94: vooral ook de 0-100 (96) tijd… 7 seconden, gemiddeld!
mrB zegt
@marc94: het gaat om beschikbaar, niet om verkocht geloof ik. Dus een m5 trekt net zo vaak mee als een vw up.
pindakoning zegt
@mrb: Aah oke dan is dat ook de verklaring van het hoge aantal gemiddelde pk’s
sjeppie156 zegt
@marc94: meeste normale sedans worden daar met ~3liter v6 geleverd en die hangen nu al rond de 300 pk.. dan gaat het al snel.
kennone zegt
Dat van die amerikanen vind ik niet helemaal eerlijk. Toen der tijd was er toch een oliecrisis waardoor alle motorblokken terug geschroefd werden op vermogen. Dikke 5.9v8 met 140pk (noem maar iets)
peug206 zegt
@kennone: dat ging ook om het vermogen (koppel).
wimof zegt
@peug206: En een carburator, mocht je niet weten dat die nodig was, zou je hem niet vinden.
wijsneus zegt
@kennone: Volgens mij was de oliecrisis pas later. Ergens in de jaren 80.
wijsneus zegt
@wijsneus: Laat maar, oliecrisis begon in 1973.
aambei zegt
@wijsneus: wijsneus
O plaat zegt
@kennone:
Jup, ik ging net het zelfde zeggen. De olie crisis in 72 zorgde voord de toegenepen blokken. In de jaren 60 had elke amerikaanse V8 200-300pk. Hun 7l big blocks zelf 400-500pk en dit allemaal met een drietaps automaat.
alcantara zegt
Vind dat ‘drastisch’ behoorlijk meevallen hoor, de meeste auto’s zijn nog steeds trage hokken.
Zeker als je het vergelijkt met de performancewinst die er geboekt is in elektronica in die tijd valt dat van de automotoren al helemaal in het niet.
allesmetturbo zegt
Mijn eerste auto was een Peugeot 106 Rallye 1.3 8v met 98pk op 816kg (droog) en reed gemiddeld 1 op 10. Ik rij nu een Golf GTI MK5 met +250pk op 1303kg (droog) en doet ook gemiddeld 1 op 10. Toch wel heerlijk die vooruitgang qua techniek. Een stuk rapper maar hetzelfde verbruik
kennone zegt
@allesmetturbo: bij mij dus anders Voor mijn werk een Saab 93 aero TTID gereden, 190pk op 1600kg? Misschien zelfs zwaarder. Daar voor reed ik een Lancer EVO III ongetuned had deze al 270pk op amper 1000kg. Na een goede stage 1 reed ik de nieuwe Porsche 997 4S van mijn buurman gewoon weg. En in standaard trim was ik sneller dan een standaard evo 9
allesmetturbo zegt
@kennone: dat klinkt als een hele blije EVO, was vast geen straf om deze af en toe even ‘uit te laten’
kennone zegt
@allesmetturbo: Het was zeker feest maar het was geen ideaal hok voor lange afstanden of kaartjes bij de slagbomen
Captain zegt
“In 1976 hadden de beschikbare productieauto’s op de Amerikaanse markt een gemiddeld vermogen van 147 pk.”
Mja daar nemen ze wel net de schrapersperiode na de oliecrisis uit. Met andere woorden, downsizing en lage compressie motoren, dat was 10 jaar daarvoor wel wat anders
desjonnies zegt
Alle auto’s zijn zo’n beetje dezelfde meuk geworden.
Fabrikanten proberen meer door marketing en life-style hun producten als individueel en uniek te slijten aan de nassa. Primijum is het allermooiste voorbeeld van het succes om gebakken lucht te verkopen, omdat niemand weet wat het is en iedereen er zijn eigen beleving aangeeft.
Ik vind bijvoorbeeld een 1992 Toyota Starlet primijum die al die jaren doodgewoon zijn ding heeft gedaan, namelijk altijd starten en ‘de baas’ probleemloos en trouw van A naar B brengen en terug zonder gedoe of kapsones. Een ander kan uren oreren over de fantastische bouwkwaliteit van zijn Audi, om er vervolgens na 36 maanden lease afscheid van te nemen.
Ik ben van de traditionele old English school.
Bij mij moet er een klik zijn met de voiture en hij mag absoluut niet perfect zijn. De Passat B5 TDi had ik het mee, evenals Renault’s R 16 hier beiden genoemd in deze topic.. Mijn vaders mooiste woorden ooit toen iemand hem vroeg waarom hij toch met zo’n kreng van een Princess 2200 HLS reed: ” Maar als’ie het doet mijnheer, dan rijdt het zo lekker”.
En dat hoor ik veel te weinig : Ow man , wat rijdt dat lekker, want daar gaat het uiteindelijk toch om?
dracae zegt
@desjonnies: Mooi gezegd!
lekbak zegt
@desjonnies: zijn er nog nieuwe niet exclusieve auto’s waarbij je zoiets hebt van “oh man wat rijdt dat lekker”? Ik kan er geen bedenken…
Rob zegt
@lekbak:
De nieuwste elektrische auto’s rijden wat je noemt écht lekker.
lekbak zegt
@Rob: is een model S s60 nog representatief? Want daar heb ik best lang in mogen sturen en het deed me helemaal niks. Dood en dood saai vind ik dat. Perfectie is het meest saaie wat er is en dat is totaal niet aantrekkelijk.
Rob zegt
@lekbak:
Hehehe, wel, er zijn weinig auto’s die ik niet beu ben na een uur achtereen rijden. Ligt natuurlijk aan mij, ik heb gewoon een pleuris hekel aan lange afstanden rijden. Mijn eigen gebakje, dure premiejum meuk, Golfjes en co, sportwagens; maakt allemaal geen donder uit. Na een uur of anderhalf rijden is het welletjes. Als ik dan langer door rij gaat het mij tegenstaan.
Paar uitzonderingen; Citroen Evasion-achtigen, grote hybride Lexussen en dus Tesla. Vooral een Model X. Stil en kalm, makkelijk in de omgang (met je pinkje en je grote teen kun je hem besturen), lekker ruim, extreme souplesse van de elektromotoren, mooi uitzicht (panoramadak + zo’n grote vooruit zou gemeengoed moeten zijn in het luxesegment!) en hartstikke doordacht; alles wat ik zou willen in een luxewagen heeft ie. Saai? Wellicht. Maar ik ben dan ook wel een saaie drol kwa rijden ;-)
lincoln zegt
@rob:
Wil je echt een grafhekel aan autorijden krijgen ?? Koop een Audi TT ..
Dat ding kan dus ook weer in de opslag bij de andere rollende freaks ..
Mercury Grand Marquis uit 98 was trouwens by far mijn fijnste voertuig ..
lekbak zegt
@Rob: tja ieder z’n eigen. Ik ben zo’n typetje dat voor z’n ontspanning 16 uur per dag gaat varen op een ouderwets sleepbootje terwijl ik ook beroeps ben. Of ff gaat motorrijden en opeens in een dorpje naast Maastricht een ijsje eet, waarna ik via de eemshaven terug naar huis ga. In de auto dus net zo. Er zijn auto’s waarbij ik pas lekker op gang kom als mijn vrouw na 10 uur vierkante ogen krijgt van de kaarten. Dat moeten dan dus wel auto’s zijn die ik lekker vind rijden en waar ik plezier aan heb. Dat zijn dus nooit nieuwe auto’s, en al helemaal geen geestdodende Tesla.
sabrerator zegt
@desjonnies:
You sir, are a wise man!
Het ergste dat er in mijn ogen is gebeurt in autoland is dat inderdaad alles op elkaar is gaan lijken. En dat dus het karakter van auto’s weg is. Of beter gezegd, het is allemaal hetzelfde geworden.
Recent heb ik afscheid genomen van mijn lease Renault Megane. Prima wagen, volkomen betrouwbaar en lekker luxe. Maar om te rijden had het net zo goed een Duitser kunnen zijn. Harde stoelen, vering wat aan de stugge kant, nietszeggend sturen. Een uitstekend verplaatsingsmiddel. Maar ik kon er nooit enthousiast over worden. Daarvoor een 2005 Citroën C5 2.2 HDI gehad. Fenomenale wagen met een zeer eigen uiterlijk en karakter. Mijn type auto.
Vroegâh, toen een jong Sabreratortje nog nieuwe Citroëns XM, BX en AX stond te verkopen, had ik een eigenzinnig product in de aanbieding. Frans was comfortabel, relatief licht en had zachte stoelen en een goede uitrusting. Een Duitser was kaal, saai en degelijk. Een Saab of Volvo voor tandartsen en dierenartsen.
Ik kan er niet meer enthousiast over worden. Mijn wereld zijn klassiekers. Maximaal youngtimers.
Na de Megane kon ik me er niet meer toe brengen weer 4 jaar in een troosteloos 13 in een dozijn leasehok te verplaatsen.
Dus staat er nu een Jaguar S-Type 2.7d voor de deur. En ik geniet weer.
O ja, de anekdote over de Princess 2200 HLS is herkenbaar. Mijn vader was ook zo’n gek die maar geld bleef pompen in zo’n ding. En ze reden fantastisch. En de onze reed eigenlijk altijd.
bmwtouring2 zegt
@desjonnies:
Amen!
Ik stap liever in mijn ’87 525i dan in mijn ’03 525i.
hfdude zegt
Zit me hier ook echt over te verbazen. Mijn diesel station heeft nu meer pk dan een Ferrari uit mijn jeugd (90-er). En zelfs de acceleratie doet niet meer onder voor supercars van een tijdje terug. Waar zijn we over 15 jaar?
tjorque zegt
@hfdude: jij waarschijnlijk hoofdzakelijk in Nederland en ik in België… ?
eaudi zegt
Van al dat vermogen merk je bij het verkeerslicht, of sowieso op de weg, weinig. Er wordt tergend langzaam gereden. Er rijdt dus altijd wel iemand voor je die verhindert dat jij jouw paardjes kunt inzetten.
dracae zegt
Tja.. vermogen…
Mijn vader heeft een Focus C-max met 125 pk, maar daar zal hij nooit iets van merken. Ik heb 105 pk in mijn Yaris en dat wil best vooruit.
Jaren terug had ik een urquattro en ben ik naar Zandvoort geweest, jammer genoeg regende het uiteindelijk en ik reed dus relatief voorzichtig. Twee hele mooie Ford Capri’s crashten. Zonde! Er waren ook Alpina’s en een Alfa 155 Q4, maar de snelste auto van de dag was waarschijnlijk een kleine ‘zwakke’ jaren 50/60 Ford Anglia met duidelijk de beste en dapperste chauffeur.
elemento zegt
Idd 40 jaar worden we uitgelachen als petrolheads …… zelfs mijn klein dochter zegt altijd tijdens tanken…. pa benzine ruikt zo lekker…. dan wordt het niks ruiken
desjonnies zegt
Ergens zijn die fabrikanten bezopen bezig met die hele PK toestand en trappen we er allemaal met open ogen in. De wagen wordt getoond in een reclame, rijdend over een idyllisch kronkelend weggetje ergens in de middle of nowhere helemaal alleen, terwijl mijn realiteit een mega-file, parkeerplaats zoeken of een autoweg met gescheiden rijbanen en trajectcontrole is.
De fabrikanten die wanhopig vasthouden aan het fenomeen vermogen en ‘sportief’ zullen roemloos ten onder gaan, immers we staan op de drempel van de zelfrijdende auto, misschien elektrisch en/of hybride en dat zal het fenomeen auto doen degraderen naar het niveau van een koelkast of wasmachine, comfort zal de doorslag gaan geven en zaken als wegligging acceleratie en remmetjes worden van ondergeschikt belang, Harry de sprekende computer die zal alles regelen en heeft zojuist gezegd dat we er over drie uur zijn. Who needs primijum?
karhengst zegt
@desjonnies: je laatste zin/vraag haalt je hele punt onderuit.
Afgezien van het feit dat het de “premium” merken zijn die de autonome kar trekken, is het juist hetgeen wat mer premium geassocieerd wordt wat meerwaarde biedt bij autonoom rijden: De betere stoelen, of in ieder geval de keuze tussen sport- en comfort stoelen. Betere audio, betere geluidsisolatie. Betere connectiviteit / entertainment.
Of misschien begrijp ik je niet goed?
daniel1975 zegt
Ik vind de vergelijking van de M3 niet echt goed, deze heeft een veel grotere motor. Dat kan weliswaar doordat de auto ook fysiek groter is, maar het echte interessante is het toegenomen specifieke vermogen. De GT3 heeft bijna het zelfde vermogen als een 306 Maxi en de A45 AMG meer als een Group A Escort Cosworth (weliswaar had die een restrictie)