Belgisch openbaar vervoersbedrijf De Lijn heeft onder 4.000 reizigers onderzocht om wat voor redenen een automobilist in bus of tram stapt. Hieruit is gebleken dat 66 procent van de automobilisten openbaar vervoer boven de auto verkiest als daarmee parkeerproblemen kunnen worden vermeden. In de steden ligt dit percentage zelfs op 90 procent.
Als een automobilist bus of tram pakt, dan doet 39 procent dat om te gaan winkelen. Reizen met bus of tram is goedkoper, handiger, geeft minder stress en brengt je in hartje centrum. Om deze voordelen extra te onderstrepen heeft De Lijn een campagne bedacht, waarbij er een bus rondrijdt met een auto op het dak geparkeerd. Dat zou pas echt een ideale oplossing zijn! (bron: delijn.be)
MichaelNizet zegt
amazing:D hoezo een reclamestunt?
Armada zegt
Slecht. Openbaar vervoer moet goed zijn voor het milieu, terwijl die wagen daar bovenop alleen maar voor meer verbruik zorgt. Hebben ze dus weer niet goed over nagedacht.
Wel ludieke actie trouwens.
jakob zegt
kvind het ook niet zo geslaagd… parkeerproblemen? parkeer je auto op het openbaar vervoer!
het trekt in elk geval wel de aandacht
Ben zegt
@Armada dat extra brandstofverbruik zal
1) gecompenseerd worden door de enkelingen die nu de bus gaan nemen
2) dat ‘goed zijn voor het milieu” zal het laatste argument zijn waarom iemand kiest om met de bus te rijden …
Armada zegt
@ Ben.
Was meer sarcastisch bedoeld, maar ok.
Rick dos zegt
WHAT DA F…
Maar ik begrijp dat ze deze auto op verschillende bussen hebben gezet. Zie de id numbers.
Arie Nap zegt
Bussen goed voor het milieu ?? Een lijnbus die hier over het platteland jakkert verbruikt 30L per 100km, zo’n stadsbus is alleen maar erger, helemaal als je zo’n auto erop parkeert….
Thijs zegt
Erg leuk, maar waarschijnlijk staat ie alleen op een lijn die niet onder bruggen of viaducten doorgaat.
luc zegt
oh jee, als die er toch afvalt
Klassiekerrally zegt
Jammer. Met een MGB moet je zelf rijden :)
mart(w)in zegt
Leuk zo`n onderzoek..
waarom gaan mensen met de auto naar de stad..omdat..ze niet willen zeulen met hun net gekochte spullen..,en die makkelijk in de 8terbak van hun auto kunnen gooien en dan niet in een overvolle bus staat te klooien waar ze die spullen niet kwijt kunnen.
O.V is openbaar..je kan er niet je eigen muziek zender luisteren,of roken,je bent afhankelijk,en dat is wat de auto je bied…onafhakelijk…
Stefaan zegt
@Arie Nap:
Een bus kan wel 30l per 100km verbruiken maar denk maar eens aan al het volk dat in die bus kan meerijden die anders met wagen moeten gaan.
Bvb op een bus kan 80 man (schatting want ik weet het niet precies) stel je voor dat per 4 personen 1 persoon normaal met de wagen rijdt, dan kom je toch aan veel meer liter verbruik dan die luttele 30L die de bus gewoonlijk maakt.
Rossi zegt
Ik voel een foto met deze bus, vastzitend onder een brug aankomen.
Belgen hea ;-)
Sander zegt
Lang leve de arodynamica ;) Voor zover dat er was bij een bus dan…
xavier zegt
@rick dos en sander
Deze “ID-nummers” zijn enkel de nummers van de bus zelf, het gaat hier dus echt om een ‘uniek’ exemplaar.
Voor een bus die enkel in de stad rijd en dus max. +/- 50 km/h speelt aërodinamica niet zo’n grote rol, enkel het extra gewicht zal hier invloed hebben op het verbruik.
Met een skibox op je auto zal je ook niet meer verbruiken in de stad, enkel op de snelweg zal je het verbruik zien stijgen.
ZOEF zegt
“Hieruit is gebleken dat 66 procent van de automobilisten openbaar vervoer boven de auto verkiest als daarmee parkeerproblemen kunnen worden vermeden.”
Het getuigt mijns inziens van verregaand cynisme om vervolgens als politieker te besluiten: “DUS we moeten het parkeren onmogelijk maken.”
Dat dan ook nog in praktijk brengen getuigt van een actief zieke geest.
190d zegt
Klein foutje, het is de Vlaamse vervoersmaatschappij. En ja, België heeft op zijn typisch Belgische stijl 3 vervoersmaatschappijen: Brussel(mivb), Walonië(tec) en Vlaanderen(de lijn).
Ik vind het wel best een geslaagde, opvallende reclame.
land-roverfreak (belg) zegt
@Rossi: Hebt ge iets tegen belgen miss?
Félix zegt
only in belgium! :P
pvl zegt
Mja eerlijk gezegd ben ik de laatste tijd nogal veel afhankelijk van openbaar vervoer en ze mogen het voor mijn part hebben hoor. Zo een overvolle bus is alles behalve aangenaam. Dan heb je nog eens het feit dat een groot deel bussers van het marginalere soort zijn, die maken lekker veel lawaai (veel te luide mp3 spelers, GSM’s en roddelende dames, gecombineerd met een beschaafde diesel ronk) en durven al eens te geuren. Zeker als het buiten 30 graden is en je bus niet over airco beschikt (het overgrote deel).
Een andere kwestie is dat ik mijn benen nooit kwijt kan op die kabouterzitjes met het comfort van een ongeschuurde houten plank. En een bus in de stad is als een walvis in een berg riviertje. Je wordt constant door elkaar geschut, een drempeltje hier, scherp bochtje daar en waarom niet zo een lekker kassei baantje!!!
Gisteren nog zat ik in Leuven op zo een mooie nieuwe lijnbus (eentje met airco) slaagt die chauffeur er toch niet in met zijn twee achterste zijruiten (rechts) in een stelling te reiden. Ik weet het zo iets klinkt onmogelijk maar toch, het kan. Iedereen bedolven onder het glas en ik te laat voor een belangrijk gesprek in verband met mijn stage plaats. Ja ja de lijn, echt geweldig.
Over de NMBS zullen we ook maar zwijgen ;)
Echt geen wonder dat iedereen zijn wagen neemt om even een boodschapje te doen.
Citrofiel zegt
Zolang hij er maar niet vanaf valt… :shock: Zou zonde zijn.
Windhoos zegt
pvl schrijft,
26 May 2007 om 14:45
Mja eerlijk gezegd ben ik de laatste tijd nogal veel afhankelijk van openbaar vervoer en ze mogen het voor mijn part hebben hoor. Zo een overvolle bus is alles behalve aangenaam. Dan heb je nog eens het feit dat een groot deel bussers van het marginalere soort zijn, die maken lekker veel lawaai (veel te luide mp3 spelers, GSM’s en roddelende dames, gecombineerd met een beschaafde diesel ronk) en durven al eens te geuren. Zeker als het buiten 30 graden is en je bus niet over airco beschikt (het overgrote deel).
——————————————————————————-
Je vergeet de aansluitingen en het omrijden. Wat je in een auto in drie kwartier kunt doen, daarvoor mag met openbaar vervoer vaak wel anderhalf uur gerekend worden. Bovendien is het ook niet bepaald handig wanneer je een auto nodig hebt voor je werk…..
stijn_torfs zegt
@:
ik sluit me volledig bij jou aan! Vooral dan ook de rit zelf, die is meestal onaangenaam, vooral op spitsuren dan.
ik betaal gvd al genoeg belastingen om ZELF te beslissen wnr ik ergens vertrek.
Moesten bussen écht op tijd zijn en de problematiek aanpakken van de overvolle bussen en zwartrijders, dan zou ik het terug overwegen het openbaar vervoer te nemen.
qpus zegt
“Ja ja de lijn, echt geweldig.
Over de NMBS zullen we ook maar zwijgen”
Al ooit in het buitenland de trein genomen? Geloof me, wij hebben het gemiddeld stukken beter. Maarja, de gemiddelde Belg is zo rotverwend dat niets nog goed genoeg is natuurlijk (van egoïsme gesproken).