Wie zijn er weer de dupe? Verloskundigen!
Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat onze hoofdstad – een lichtend voorbeeld voor de rest van Nederland – 30 km/u heeft ingevoerd. Daar was niet iedereen even blij mee, maar er is ook een specifieke beroepsgroep die hier in het bijzonder last van heeft. Je had er misschien nog niet bij stilgestaan, maar dat zijn verloskundigen.
Uit een reportage van AT5 blijkt dat verloskundigen best wel last hebben van de nieuwe maatregel. Zo spraken ze een verloskundige die de afgelopen maanden al drie boetes op de mat kreeg omdat ze met meer dan 30 km/u naar een bevalling sjeesde.
AT5 heeft ook met iemand van het EVAA, het samenwerkingsverband van Amsterdamse verloskundigen, gesproken. Die is ook helemaal niet blij met 30 km/u en wil dat verloskundigen eventuele boetes kwijtgescholden krijgen van de gemeente.
Het echte probleem is natuurlijk niet de maximumsnelheid van 30 km/u, maar de regels die er gelden voor verloskundigen. Die willen soms met spoed ergens heen, maar moeten zich dan wel gewoon aan de verkeersregels houden.
Het verloskundigengilde is hier ook al over in gesprek met de gemeente Amsterdam. Naast de eerdergenoemde ontheffing van boetes, willen ze ook dat verloskundigen gebruik kunnen maken van de trambanen. Taxi’s mogen dat namelijk ook. Of misschien moeten verloskundigen gewoon een zwaailicht op de hun auto krijgen…
Bron: AT5
Headerfoto: BMW XM-combo in Amsterdam, gespot door @DAT
mashell zegt
Kunnen de verloskundigen die boetes niet declareren bij de nieuwe abonnees van “wij jonge ouders”?
Motomoto zegt
Typisch voorbeeld van een ondoordachte maatregel. Bevallingen van mijn vrouw gingen dermate snel dat de verloskundige inderdaad moest haasten om op tijd bij ons te zijn. Dat betekent niet dat ze de openbare weg als racebaan zag maar als ze de rit met 30km/u had gedaan was ze bij alle kids te laat geweest.
vondick zegt
30km/h is een mooie snelheid voor op de fiets. Met alle andere vervoersmiddelen moet je gewoon sneller kunnen gaan dan dat. Punt.
rwdftw zegt
Ik denk dat je in Amsterdam met de fiets vaak sneller bent dan met de auto. Je kan langs de file voor het stoplicht. Dat stoplicht staat ook vaak zo afgesteld dat het een voorkeur geeft aan voetgangers en fietsers. Eenmaal ter plaatse plemp je de fiets op de stoep* en geen haan die ernaar kraait. Scheelt weer zoeken naar een parkeerplek of fout parkeren.
Wel aan een boom of lantaarnpaal vastzetten anders moet je naar huis lopen.
Bastiaan zegt
Je bent ook sneller met de fiets, je lapt alle verkeersregels aan je laars, voert geen licht, zit op je smartphone…. Een omdat je als fietsers dit gedrag ongestoord moet kunnen voortzetten, zijn automobilisten verplicht 30km/u te rijden voor de veiligheid van de fietsers….
30km/u rijden in delen van de stad is absoluut geen onzin. Dit gebruiken als argument om totale goddeloze weg misbruikers te beschermen is natuurlijk kolder.
Een oplossing is natuurlijk geen kinderen met krijgen, das losen alle problemen zich de komende 100 jaar weer op🍀😜
acavs zegt
Verlos ons uit dit lijden
audirs3 zegt
Er zijn nu te weinig uitzonderingen op de 30 regel. Ze hadden gewoon meer van die grotere verbindingswegen 50 moeten houden. Nu is dat binnen de ring onder het IJ alleen Wibautstraat en Weesper etc het geval, en de kades langs het IJ. Maar mijns inziens hadden ze straten als de Stadionweg, Hobbemadekade, Amstelveenseweg en Middenweg etc etc ook gewoon 50 moeten houden.
Dutchdriftking zegt
Die 30km/h zone is voor iedereen een drama, echt niet alleen voor de verloskundigen. Dat de verloskundigen een geldige reden hebben om soms wat te hard te rijden, op de stoep parkeren, of parkeren zonder te betalen, een busbaan pakken of wat dan ook, daar kan ik mij wel in vinden. Maar dan wel met een oranje lamp op het dak (accu, bluetooth zuignap, niks definitiefs, die rare meiden doen het namelijk allemaal met hun privé auto) en een extra rijopleiding. Met name dat laatste is een heikel punt.
Stefje zegt
Die rare meiden? Beetje meer respect voor deze (met name) vrouwen die minstens 4 jaar HBO gestudeerd hebben en daarna nog vele uren per jaar aan aanvullende cursussen moeten besteden en die daarvoor net een bovenmodaal salaris verdienen.
Voor wat betreft het artikel, het gekke is; een bevalling kan heel snel gaan. Een verloskundige kan inschatten of dit nog gaat door ergens heen te rijden. Door de lagere snelheid is het omslag punt veel sneller bereikt, en zeker bij een tweede of derde kindje gaat het heel snel. Dat betekent meer mogelijke aanspraak op ambulances bij complicaties ipv een team aan specialisten die klaar staan in een ziekenhuis.
Je moet je afvragen waar de zwangere en maatschappij meer baat bij hebben.
Dutchdriftking zegt
@Stefje: Het is toch raar dat je met je eigen auto voor je werkgever dat soort dollemansritten gaat uitvoeren door de binnenstad? Hierom vind ik het een beetje rare meiden. In alle andere sectoren had met allang een dienstauto geclaimd. Wat de dames zelf betreft, mijn eigen zus is verloskundige, en heeft diverse vriendinnen en collega’s die (je raad het nooit) ook verloskundige zijn. Allemaal schatten, maar wel typetjes waarbij een extra rijopleiding voor dergelijk rijgedrag geen overbodige luxe is…
Stefje zegt
Het is zeker raar dat ze geen leaseauto’s krijgen. En zoals bij zoveel mensen genieten ze niet Peres van autorijden, dus blijft dat bij sommigen wat achter. Daarom noem je deze hardwerkende groep alsnog niet raar. Ook niet als je zus er eentje is. Mijn partner is het namelijk ook, en vele anderen ook. Allemaal leuke mensen die daadwerkelijk wat toevoegen aan deze wereld.
Roel zegt
Niemand heeft het hier over dollemansritten. Het gaat om 50km/h rijden in plaats van 30km/h en eventueel gebruik maken van de busbaan zoals taxi’s. Het eerste hebben ze voorheen altijd al gedaan, voor dat laatste is een training van een uurtje voldoende.
racerx zegt
Mogen er in Amsterdam nog kinderen geboren worden joh? Da’s toch niet milieuvriendelijk…
mashell zegt
Het is zelfs noodzakelijk, er moeten precies 2,1 kinderen in de bak van de Urban Arrow bakfiets!
rwdftw zegt
Waar heb je die Urban Arrow voor nodig als je geen kinderen hebt? ;)
pietertje123 zegt
omslachtig bevolkingsgroei reductie zeg.
formeel mag je ook niet over de Vmax heen met een ambulance achter je. Of een autolengte door rood om zo’n ding door te laten.
Doet ieder logisch denkend mens natuurlijk wel maar ja regeltjes zijn er omdat uitzonderingen misbruikt worden.
Opeens is iedereen in A’dam verloskundige zodra er een uitzondering voor komt.
mc96 zegt
Zo kan ik nog wel tien beroepsgroepen bedenken die menen dat ze een uitzonderingspositie moeten claimen. Ook verloskundigen zijn gewone verkeersdeelnemers. En dus gelden ook voor verloskundigen de verkeersregels. Als men wil dat verloskundigen zich met grote spoed door het verkeer kunnen bewegen dan moet men maar regelen dat een verloskundige zich net als de huiartsenpost huisarts kan verplaatsen in een voorrangsvoertuig met een getrainde chauffeur achter het stuur.
schuimbekje3 zegt
weer een mooie reden om amerikaanse wantoestanden in te voeren en vrouwen verplicht afvoeren naar een ziekenhuis zodra ze zwanger zijn en dan volspuiten met drugs en de boel opensnijden ala keizer want dat verloskundige, is zo 1970….
dracae zegt
Lastig verhaal. Verkeersregels gelden voor iedereen behalve de nooddiensten. Daar horen verloskundigen, terecht of niet, dus niet bij. Dan moet je dus boetes geven. Je kunt niet zomaar uitzonderingen gaan maken.
Er is ook wel eens gedonder over huisartsen, die blijkbaar illegaal met een blauw licht rijden en met hele goede redenen haast hebben.
50 op doorgaande wegen zie ik niet zomaar weer gebeuren, al vind ik dat persoonlijk kolder, maar je moet dit wel structureel oplossen. Hoe? Dat weet ik niet, maar als je dat doet, doe het dan ook voor huisartsen en begin eens bij gebruik maken van trambanen. Wat maakt een taxi zo bijzonder dat die dat wel moet mogen?
Overigens.. sneller mogen levert wel weer extra gevaar op, dus vraag ik me dan af of or ook een aparte cursus moet komen..
Lastig.. maar ga geen uitzonderingen maken zonder echte oplossingen, want dan is het hek van de dam.
verdebosco zegt
Het probleem is vooral de grote hoeveelheid flitspalen en andere snelheidscontroles. Het is weer de afdeling Financiën van de gemeente Amsterdam die sommetjes af heeft.
Maar niet kan berekenen -en dus weglaat- wat de maatschappelijke kosten zijn van die lage snelheden en intensieve controles.