![goed voor de sport](https://www.autoblog.nl/files/2021/12/verstappen-hamilton-race-2021-970.jpg)
Het verlies van Hamilton was goed voor de sport, aldus Sjaak Nieuwdorp.
Het leuke aan de Formule 1 is dat het eigenlijk nooit ophoudt. Ja, er is nu even een winterpauze. We wachten op de start van het nieuwe seizoen. Maar mede dankzij de discutabele seizoensafsluiter gebeurt er nog genoeg voor en met name achter de schermen.
Op dit moment speelt de zaak bij de FIA, dat zorgt voor voldoende reuring in het F1-wereldje, alhoewel er nog niets officieel is mede gedeeld.
Goed voor de sport
En als er niets aan de hand is, dan hebben we gelukkig Jacques Villeneuve nog. De wereldkampioen van 1997 is altijd wel goed voor een paar sappige quotes. Aan het Britse Autosport zei hij het volgende:
Het einde van het seizoen was goed voor de sport. In die zin dat het de toon zet voor het nieuwe seizoen. Nu moet Lewis zichzelf terugvechten om alsnog die achtste wereldtitel binnen te slepen. Hij zal veel agressiever moeten zijn om het winnen. Uiteindelijk heeft het wel voldoende aandacht in de media gekregen. Het was een klein beetje controversieel, maar dat is altijd zo als het aankomt op de laatste race.
Jacques Villeneuve, won ook het WK in de laatste race.
![goed voor de sport](https://www.autoblog.nl/files/2021/12/Max-Verstappen-Abu-Dhabi-2021-2.jpg)
Revanche
Het verlies voor Hamilton is dus voor ‘het grotere’ goed beter. Lewis Hamilton kan volgend jaar sportieve revanche nemen. Maar gaat hij wel terug komen? Daar is Jacques nog niet zo zeker over:
Wie zal het zeggen? Niemand had verwacht dat Nico Rosberg niet terug zou komen. Hij werd op een ochtend wakker en vertelde iedereen dat hij geen passie maar had voor het racen. Het is best een lastige situatie om in te schatten wat er rondspeelt in iemands hoofd. Zeker als een seizoen zo lang duurt. Je hebt het gevoel dat het een bepaalde kant op gaat en ineens pakt het anders uit. Dan heb je het gevoel dat het van je afgepakt wordt.
Jacques Villeneuve, sluit een ‘Rosbergje’ niet uit
![Hamilton](https://www.autoblog.nl/files/2021/12/stand-na-gp-saudi-arabie-2021-970-049.jpg)
Max verdiende kampioen
Villeneuve begrijpt het wel, alhoewel – pikant genoeg – hij in 1997 aan het langste eind trok tijdens de laatste race van dat seizoen. Toen zou uiteindelijk Schumacher niet in de buurt komen, want dankzij zijn onsportieve actie werden al zijn punten van dat seizoen hem ontnomen. Of Verstappen de terechte kampioen is, is Jacques gelukkig heel duidelijk:
Ik denk dat het een beetje afhangt of je een fan bent van Verstappen of een fan van Lewis. Het was heel erg spannend en als je bekijkt hoe het gehele seizoen is verlopen, verdiende Max de wereldtitel. Hij zat er het hele jaar bovenop – race na race.
Jacque Villeneuve, herkent rauw racetalent als hij het ziet
Waarvan akte!
Via: Autosport.
Nico Rosberg had aangebleven als hij nog niet kampoein was. Mooiste is op jehoogste punt stoppen. Hij had geen kans meer. Formule 1 was dit natuurlijk schitterende einde……. tot de laatste ronde bepalen wie kampioen ging worden. Nu krijgt men meer aandacht voor de sport. Merr sponsors kijkers…. als daarbij lewis werd opgeofferd so be it
@elemento: hij wist hoe ver hij moest gaan om te winnen van Hamilton en wilde niet nog een keer daar doorheen
@benja01: Dat heeft hij inderdaad wel vaak aangegeven. Aan het einde van 2015 besloot hij dat hij 2016 volledig in het teken van het racen zou laten staan. Hij liet het gezinsleven dat jaar voor wat het was. En dat was, en dat kan ik me voorstellen, enorm zwaar voor zijn gezin en voor hemzelf. Dat was nodig om Hamilton te verslaan. Eigenlijk is dat natuurlijk een enorm compliment voor de laatste. Hoe dan ook, Rosberg kon dat niet meer opbrengen en hing zijn helm aan de wilgen. Een besluit dat ik goed kan begrijpen.
@pomoek: hij moest echt hyper gefocust zijn en vooral ook in het hoofd van Hamilton wonen. Hem uit zijn concentratie halen. En zelfs dan is het maar net gelukt. Zoiets kun je geen tweede keer doen.
@elemento: rosberg kon 100 miljoen gaan verdienen voor een paar jaar maar hij moest wel Hamilton laten winnen. Daar had die geen zin in. Hij vertelde het op een podcast ergens
“Op een podcast ergens”
Tuurlijk…Of jouw Engels is te beroerd voor woorden. Rosberg heeft zeer duidelijk aangegeven niet meer zo diep te willen gaan om Hamilton te verslaan.
En dat zijn er nog steeds droeftoeters die huilen dat Hamilton “alleen maar won vanwege de auto”…
@FrankypankyV8: hij won alleen maar omdat hij een snellere auto had (2016-2020)
Tuurlijk,
Die auto reed natuurlijk helemaal zelf. Hamilton hoefde niet eens zelf te rijden, toch? Dit seizoen niet gezien?
Hamilton en Max ruim 20 seconden los van de rest.
Maar natuurlijk kwam het bij Hamilton alleen maar vanwege zijn auto, terwijl Max als een halfgod die immens trage Red Bull over de baan sleepte…Toch?
Zucht…
@FrankypankyV8: haha dat!
Kan best zijn dat Hamilton nu ook denkt “daar heb ik geen zin meer in “
Tot nu toe had hij zo’n geweldige auto dat hij op zijn gemak kon winnen
Eerste rondje wat voorsprong nemen , op 80% de rest uitrijden
Nu moest hij er elke race vol voor gaan
Dat zou niet erg zijn als hij wereld kampioen was geworden
Nu lijkt het of het allemaal voor niks is geweest
En wie weet hoe het komend seizoen zal zijn
Geen teammaat die als een tam hondje achter je aan rijdt en ik durf te beweren het beste veld coureurs die ook willen winnen dat ooit rond gereden heeft bij de F1
Dat zie ik anders. In de eerste helft van het seizoen was de Red Bull duidelijk de snelste, daarna kregen ze de Mercedes aan de praat en was deze weer zoals gebruikelijk een stuk sneller dan de rest. Daarmee kon Hamilton ook de achterstand goedmaken en in de laatste race vooraan rijden. Maar Verstappen ging hem “gewoon” voorbij en werd zo waardig kampioen.
Ook vind ik de rest van het veld juist maar magertjes. Je hebt Hamilton en Verstappen, dan een tijdje niks, dan Leclerc, Sainz, Alonso en Norris, daarna op afstand Vettel, Russel en dan de rest.
Vind ik toch een straffe uitspraak. Er zitten er een pak goeie tussen maar die wagen geeft toch die extra edge.
Kijk even naar de vervanging van Hamilton door George Russel. Die beste man won de race bijna en de dag erna kon hij weer in z’n Williams boot achteraan gaan rijden. Nee, het merendeel van het veld kan echt wel een potje sturen.
Zeker goed voor de sport. Het zou ook fijn zijn als de FIA vanaf nu z’n zaakjes goed op orde heeft qua regelgeving, stewards en wedstrijdleiding. Als die 2022 auto’s dan ook nog eens goed zijn in ‘close racing’ gaan we al met al een mooi jaar tegemoet.
@mrcabdrivert: geen enkele sport is 100% goed met regels, vooral ook omdat de deelnemers zich ook niet 100% aan houden. Elke sport heeft elk jaar controverse. Omdat daar teveel verschillende belangen bij gebaat zijn. Neemt niet weg dat de FIA wel kan en moet verbeteren. Maar niet denken dat er niks fout gaat.
Tussen wat ik vorig jaar heb gezien en 100% zit heel veel ruimte. Wat een fiasco wat dat zeg, het hele jaar door.
Het zal nog wat worden als uiteindelijk besloten wordt dat het einde van de race niet volgens de regels is gegaan en dat de uitslag gecorrigeerd wordt naar de situatie van voor de Pace-Car fase.
Het zoveelste artikel dat een onbehulpzame poging onderneemt om de gestolen winst van Verstappen wat kleur (oranje) te geven. En aan de neutrale “moderator” die mijn comment straks ongetwijfeld opnieuw zal verwijderen: de waarheid kwetst.
@Pixed: de gestolen winst. Volgens mij heb ik iets gemist.
Ik denk dat Lewis pas na de pre season tests besluit.
Bij een dominante Mercedes gaat ie door, als het een matige Mercedes is of Russel blijkt een hele kluif stopt ie.
Pffff. Die flauwekul van “Hamilton had het de afgelopen jaren makkelijk totdat “onze” Max er kwam… en nu heeft hij er geen zin meer in omdat het te lastig is…
Echt totale onzin. Hamilton is uber competitief. Net als Verstappen en die 18 andere mannen op de grid. Hamilton is niet zo’n sportieve verliezer. Dat was in 2016 al duidelijk, maar dat is nu weer naar boven gekomen. Tja. Verstappen is daar ook niet goed in. En Ricciardo niet, Russel niet Bottas niet enz.
Maar on topic: Ben het zeker eens met Villeneuve.
Normaal gesproken was Max al 2-3 races voor het einde wereldkampioen geweest.
De klapband en de crash scheelde al ruim 40 punten, die hij mis liep.
In Baku had hij gewonnen en in Engeland had hij op zijn slechts waarschijnlijk 2de geworden, dan praat je over ± 43 punten.
@HZW: klopt. Maar je vergeet wel de klapper in Italië. LH had daar waarschijnlijk gewonnen. Verstappen zei wat de botsing betreft later iets van “dan gaan we allebei maar” oid. Waarmee hij eigenlijk wel een beetje schuld bekend. Dus ik zou zeggen een punt of 30.
@pomoek: en dan nog het Bottasje op Verstappen. Monza was vast niet gebeurd als Silverstone niet was gebeurd. Veel mensen kijken alleen maar naar de laatste race, wat op zich de periode tot het nieuwe seizoen wel vermakelijk houdt 😉
Ik vind die Monza situatie juist anders.
Ik zou zeggen dat de meeste rijders niet voor dat kleine gaatje zouden zijn gegaan; kans is klein dat je het red en dan is het nog maar de vraag of je die bocht erna met normaal racen er nog steeds voor zit.
Maar er zat een gaatje.
MV ging er wat laat in.
LH gaf hem ruimte, maar niet genoeg, waardoor MV alsnog over die curb moest, stuiterde en boem.
Dus wat doe je als LH zijnde? Je denkt dat je die race kan gaan winnen, maar je ziet die gekke henkie eraan komen: of je klapt de deur veel eerder dicht (in dat geval is Max er waarschijnlijk de volgende chicane voorbij, aangezien LH slecht uit de chicane zou komen. OF je geeft m genoeg ruimte en gaat hem er daarna wel voorbij.
LH koos er echter voor om hem net-niet-genoeg ruimte te geven en dan kan je er zeker van zijn dat Max je gaat raken. Wat heb je daar nou aan als je denkt dat je die race wel zou gaan winnen? Niks toch?
Dus LH heeft net zo goed een fout gemaakt.
Als er iemand is die NIET moet terugkomen in het Formule 1 seizoen 2022, dan is het de chef strategie van Mercedes. Ik blijf erbij dat wanneer Mercedes ook Hamilton had binnengehaald onder de safety car, ze weliswaar geen grid advantage meer hadden gehad, maar wel vóór Verstappen hadden kunnen blijven, en op het bestaande krachtsverschil de race, en daarmee het kampioenschap, winnend hadden uitgereden.
@rrrobert: Als LH naar binnen was gegaan was MV op de baan gebleven. Als alles gegaan verder was zoals het ging dan had LH MV waarschijnlijk ingehaald in de laatste ronde en was LH kampioen geworden. Op dat moment echter was de kans dat de race onder SC zou eindigen groter dan dat de SC nog naar binnen zou gaan. Dan was MV kampioen geworden. RB zou nooit hetzelfde hebben gedaan als MB. Dan was MV hoogstwaarschijnlijk niet kampioen geworden (Als MV toch had gewonnen met beide auto’s op rood dan had je waarschijnlijk nog steeds hetzelfde gedoe gehad maar dat even terzijde).
Het was voor MB gewoon de meest logische keuze om buiten te blijven. Het was totaal onverwacht dat de race nog werd gestart. Niemand bij MB deed iets verkeerd. Ze hadden gewoon dikke pech.
We gaan het wel horen en zien rond 3/2 wanneer de FIA voorstellen bij Lewis terechtkomen. De beslissing zal dan wel vallen, maar verwacht niet dat hij het nog dramatischer gaat maken.. alhoewel!?
Dat zeg ik al sinds max verstappen champ is