Een Amerikaan met iets teveel geld had bedacht om met een Jaguar E-Type door de VS te gaan touren. Het probleem was echter dat een E-Type Series 1 nogal krap van binnen is. Gelukkig kon dat opgelost worden door de wielbasis met 11,4 centimeter te verlengen.
Daarom kocht Paul Branstad een gecrashte Jaguar E-Type Series 1 4.2 Roadster uit 1968 en gaf vervolgens Classic Motor Cars uit Bridgnorth de opdracht om die auto te verlengen en van wat modernere snufjes te voorzien.
Niet alleen werd de wielbasis met 11,43 centimeter verlengd, de hoofdruimte nam ook toe met 3,2 centimeter. Daarnaast werd de kofferruimte dieper gemaakt zodat er een grotere tank gemonteerd kon worden. Daarnaast werden de remmen, versnellingsbak en ophanging aangepakt. Door al deze ingrepen heeft deze auto de beenruimte van een Series 3 V12 E-Type, maar de looks van een Series 1.
Paul Branstad noemt zijn auto “the Kaizen” en dat is een verwijzing naar de filosofie van Toyota; dat er altijd ruimte voor verbetering is.
“The stretched E-Type I have conceived sits between the Series I and the subsequent vehicles produced after the merger and formation of British Leyland, when the design of the cars underwent several transformations as a consequence of cuts in production costs and the need for more space that resulted in the Series II 2+2 and Series III V12.”
Hij had wellicht ook kunnen kiezen voor een E-Type 2+2, maar die is nogal uit proportie zoals iedereen weet. De aanhanger is een leuke gimmick en uiteraard handig om extra bagage mee te nemen.
gash zegt
E-type houden, aanhanger & trekhaak snel op marktplaats zetten.
4x4wheels zegt
@gash: Ben je helemaal gek! gewoon lekker naar Zuid-Frankrijk in de zomer. Ben vervolgens benieuwd hoe de petjes op de camping reageren op de combi
betonstaal zegt
@4x4wheels: die zitten all-inclusive in Alanya, onbeperkt te vreten en tatoes bij te vullen.
Hubert zegt
Zoiets is leuk bij een Volvo 240 station.
Maar toch niet bij een E-type!
rob68 zegt
Ziet er best wel goed uit voor een Amerikaans bouwsel.
robbie zegt
@rob68: de opdrachtgever is een Amerikaan, maar een Engels bedrijf heeft de restauratie/verbouwing gedaan.
rob68 zegt
@robbie: Verklaart een hoop :)
tupperware zegt
@rob68:
Ik had eerder verwacht dat een Amerikaan hem 11,4cm zou laten verbreden..
Simpson zegt
@tupperware: ik denk dat er een voorbank in is gekomen en de pook voor de automaat zit nu aan het stuur :)
frankel zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
f40racer zegt
Volgens mij is de hoofdruimte oneindig
robbie zegt
@f40racer: niet met het dak dicht ;)
ukbob zegt
Heerlijk!! In plaats van de makkelijke weg – een andere auto kiezen – gewoon je droom auto verbouwen (met behoud van de klassieke kenmerken…!)!
Zal niet ieders smaak zijn dit, maar ik mag de attitude van die Amerikaan wel :)
toyotafortuner zegt
Een beetje vreemd, maar wel lekker.
pomoek zegt
Leuk! Mooi project!
numpty zegt
Only in America, fuck yeah !
desjonnies zegt
Als je een karretje of een bakkie achter een E-type hangt, dan snap je het gewoonweg niet.
En kun je idd beter iets Japans kopen.
rocky zegt
… ik kijk en kijk… maar ik zie niet waar die 11,nogwat centimeter zit (dus knap gedaan of ik ben andaag weer scheel als een kanarie)!
Simpson zegt
Hadden ze niet veel makkelijker die amerikaan 11cm kunnen inkorten?
Klassiekerrally zegt
Heel knap gedaan zonder de proporties te verknallen. Hier wil ik meer van weten…
Klassiekerrally zegt
@Klassiekerrally: Ah! Deze link miste ik in het artikel: http://www.classic-motor-cars.co.uk/restorations/kaizen-e-type-series-1-4-2-roadster/
Of heb ‘m over het hoofd gezien…
lacker zegt
Dit soort aanhangwagens zijn zo zielig. Het ziet er gewoon niet uit.