Met de vernieuwde BMW 5 Serie als verlengde auto zitten de kopers er straks lekker warmpjes bij.
Mag het een onsje meer zijn? In China zijn ze al sinds jaar en dag groot fan van verlengde varianten van auto’s. Ze vinden het niet alleen mooi, maar ze kopen ook massaal zo’n langere uitvoering. Het is niet zo gek dat autofabrikanten speciaal voor deze markt een uitzondering maken. Want ja, het brengt nu eenmaal geld in het laatje.
Zo komt er ook weer een verlengde uitvoering van de BMW 5 Serie, dit keer de LCI. Wat opvalt is dat de auto zelfs enkele centimeters langer is dan een gewone 7 Serie. De officiële onthulling van het voertuig zal eind deze maand plaatsvinden tijdens Auto China 2020 in Beijing.
Niet alleen heeft de verlengde 5 Serie een grotere wielbasis. In de basis is het ook een luxere auto. De BMW 5 Serie Lang komt met een aantal zaken die normaal gesproken een optie zijn. Onder andere een panoramisch dak en touchscreens achterin heb je standaard op de lange 5. Exclusief voor de Chinese markt kun je ook comfortabelere hoofdsteunen als optie bestellen.
In overleg met de klant kun je een motor kiezen. Als voorbeeld noemt BMW de 535Le, een 292 pk sterke plug-in hybride. De 5 Serie is voor de Duitse autofabrikant één van de belangrijkste modellen in China. Vorig jaar wist het merk er 174.000 te slijten in het enorme land.
EJS zegt
Ik snap echt niet dat we hier in Europa niet warm van worden. Zeker als ze dit zouden doen met een 5 serie station, zou dat best interessant zijn. Voor niet veel meer geld wel extra ruimte..
e36thuglife zegt
haha een verlengde touring volgens mij wil jij gewoon een bus vriend…
EJS zegt
Nah, het liefst zou ik een lange, brede, lage zevenzitter hebben ?
Dutchdriftking zegt
@EJS: de verhoudingen in het ontwerp zijn vaak toch een beetje zoek, en ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de auto er beter van gaat rijden. Toch een belangrijke reden om een 5-serie te rijden… Maar de Chinezen zijn er gek op, dus logisch dat ze dit maken. Een verlengende station klinkt als een goed idee, maar ik denk dat het uiteindelijk qua looks een beetje een lijkwagen wordt…. Een 7-serie station, of een 8-serie sport turismo zou mij een beter idee lijken. Kom je natuurlijk wel in een andere prijs categorie.
alloallo zegt
conclusie: 6GT was geen slecht idee
EJS zegt
Maar een 7, a8 of S station wordt meteen wel weer veel duurder!
mashell zegt
@dutchdriftking: van een langere wielbasis wordt een auto comfortabeler en dat maakt een comfort sloep als de 5 serie eigenlijk alleen maar beter.
Dutchdriftking zegt
@mashell: In theorie wel, maar de auto is in basis 20cm en 150kg (gokje) lichter ontworpen. Hier is alles op afgesteld. Ik ben bang dat de auto daarom niet de fijne balans heeft welke bij een 5-serie past. Maar goed, een verlengde 5-serie gebruik je ook niet om je rondetijd woon-werk te verbeteren.
3246cm252kw zegt
@EJS: de verlengde 3 serie alleen al die voor China is lijkt me al super gaaf!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De 3GT (F34) staat op ’t platform van de verlengde 3-serie.
EJS zegt
Ja, zou ik ook best een fijne auto vinden, alhoewel met 3 kinderen (waarvan 2 nog in de luiers) de kofferbak te klein is, zou zoiets verder meteen groot genoeg zijn voor ons gezin. De extra ruimte voorin en extra luxe heb ik niet zo hard nodig..
lekkaah zegt
Te kleine markt, diegene kopen dan een Touring. In China is er nog een heel groot verschil tussen arm en rijk (so much for communism), veel mensen daar hebben dan ook een privé chauffeur, dus die zitten dan achterin met een Global Times krantje.
EJS zegt
Ik laat me niet rondchauffeuren, maar zou best een langere auto willen. De kinderen klagen altijd over de ruimte achterin, vooral achter mij..
ty5500 zegt
En belangrijker, mooier als een 7 serie.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
*dan (neeee, beter hé!)
MetalLaires zegt
I like this. Zou overal beschikbaar moeten zijn vind ik.
Europeanen willen allemaal verhoogde stationwagens/hatchbacks rijden maar geen verlengde sedan.
Zo vind ik het ook vreemd dat de Skoda Superb niet gewoon superpopulair is.
alloallo zegt
Superb is een topauto! Ik heb 2x een Superb liftback met 190PK diesel gehad. Perfecte cruiser en op 19 inch velgen best mooi.
karhengst zegt
Je zit dan vermoedelijk al in een segment waar men trots is op weinig voor veel, in plaats van op veel auto voor weinig geld te krijgen.
De prijs bewuste koper zal waarschijnlijk een segment lager het grootste uitzoeken. Heb je geld voor een Superb wil men wellicht liever een auto met wat meer cachet. Ongeacht dat die dan wat langzamer is of wat meer kost?
Plus dat men voor Superb geld boomer moet zijn en die geen lage auto’s kopen/leasen. (Ff chargeren)
slickrick zegt
@msfiorentina: de superb is ook super populair , misschien niet in NL, maar vanaf Duitsland tot in heel Oost Europa is deze een hit
lekkerlinksrijden zegt
Ik zie de laatste jaren bijna geen nieuwe 7-serie meer rijden in NL, echt sporadisch. Zelfde voor de Audi A8, maar de S-klasse wel. Weet niet of jullie dit beeld ook hebben of iemand verkoopcijfers van de 7-serie?
dper4mance zegt
Met hoe lelijk die tegenwoordig zijn kan ik dat alleen maar als iets positiefs zien…
Pascal zegt
Smaken verschillen dan toch. Ik vind de huidige 7-serie juist een prachtige, imposante en gewoon zeer dikke auto; zoals in dat segment ook hoort.
goodolddays zegt
@Pascal: dik en imposant staan niet gelijk aan mooi. De kracht van de E38 (de mooiste/beste 7-serie) is juist dat hij ingetogen en statig is. Maar subtiel en ingetogen zijn termen die je vandaag zelden bij fabrikanten terug ziet. We zijn “dik” en druk design gaan verwarren met iets positiefs.
Pascal zegt
Je schrijft je comment alsof je mij de feiten uitlegt, maar het gaat natuurlijk slechts alleen om jouw eigen mening. Ik zeg overigens ook helemaal niet dat imposant gelijk staat aan mooi, wel dat ik de nieuwe 7-serie dat toevallig allebei vind. Ik ben overigens ook nog altijd fan van de 7-series uit de 80s, prachtige bakken.
Socrates zegt
Ik krijg steeds meer het idee dat BMW zijn ontwerpziel aan de aziatische duivel heeft verkocht. Ze worden met het jaar pompeuzer, lomper en overdesigned.
mashell zegt
@Frank de velde: tja, Azië en de VS is waar ze het geld verdienen. En daar geldt hoe pompeuzer hoe beter.
neymar zegt
Wat een bak de nieuwe 5 Serie!
michaelcorleone zegt
Zelfs de Chinezen vinden die nieren van de nieuwe 7-serie veels te groot :)
pcooperworks zegt
Hoelang is een Chinees? ;)
tourannetje zegt
Volgens mij wil men in China om de zelfde reden een iL als wij een touring willen. Iets met imago en toch ergens het idee dat lengte er toch toe doet…
e38ossie zegt
@tourannetje: Touring is net zo lang als een Sedan….
Korver zegt
Gadverdamme, wat een vreselijk irritante uitleg vd nieuwe 5 serie. Kan aub dat iemand anders gaan doen? Dan met een goed lopend verhaal en achter elkaar verteld? Na een paar minuten ben je helemaal klaar met luisteren. Als je voor een zaal gaat staan, sta je binnen 10 minuten in je eentje. Gratis tip: volg eens een cursus presenteren!!! Weg wezen!
rutgerg zegt
In Europa gaat dit niet werken. Chinezen zijn gemiddeld veel langer dan wij als Europeanen daarom willen ze lange uitvoeringen…. o wacht…. ?
MetalLaires zegt
Altijd wel een Hollander die denkt grappig te zijn bij een artikel over verlengde auto’s in P.R.China.
Jij maakt zeker ook elke zomer na jouw vakantie, de grap bij je Surinaamse collega van: He, ik ben bijna net zo bruin als jij!
Elke.keer.weer.dezelfde.grap…..
Slechte grappenmakers zijn net onkruid
v12powerr zegt
@msfiorentina: Dat komt omdat veel Nederlanders graag grappen maken over de dingen die intimideren of die ze niet snappen. Chinezen lijken in geen enkel opzicht op Nederlanders. Hun economie is eigenlijk al leading, en (zeer) binnenkort is China het machtigste land van de wereld. Dat intimideert en daar kunnen veel Nederlanders niet mee omgaan. Dan is grappen maken de enige manier om het een plekje te kunnen geven;)
mashell zegt
@v12powerr: Nederland is een onbenullig klein land, omgaan met veel grotere landen kunnen we juist als de beste.
China is heel groot en heel machtig maar het is nog steeds voor een groot deel ook een erg arm land dat qua arbeidsomstandigheden ver achterloopt. En omdat Chinezen ook maar gewoon mensen zijn die in vrede een aangenaam leven willen leiden kan dat goedkoop productieland niet eeuwig zo blijven. China staat voor grote veranderingen.
rutgerg zegt
@msfiorentina: plottwist ik heb zelf chinees bloed….
mcshine zegt
“In overleg met de klant kun je een motor kiezen”
Handig!