Waarom zou je überhaupt met een verlaagde BMW X4 beginnen als uitgangspunt?
BMW heeft het er maar zwaar mee. Het merk kent een schare liefhebbers. Maar het merk weet zich de laatste tijd op de verkeerde wijze in de schijnwerpers te zetten. Denk aan het toepassen van zeer ‘smaakgevoelig’ design, verkeerd geluid, voorwielaandrijving, bizar design, afgrijselijk design en vreemde auto’s in het algemeen.
Neem deze BMW X4M Competition. Dat is een snellere, ruigere en spannendere variant van de X4. Het is een soort faux-SUV, maar dan een stukje sneller en lager. De Duitse firma H&R dacht: dat kan beter en vooral lager! Dat hebben ze meteen even aangepakt. Het resultaat is een dus een verlaagde BMW X4 die dus verder is, eh, verlaagd.
Verlaagde BMW X4 verder verlaagd
Daarnaast hebben ze bij H&R ook even de stance van de auto verbeterd. We beginnen even met de verlaging. H&R is net als Eibach specialist als het op veren aankomt. In dit geval is het een kit met enkel en alleen andere veren. De dempers zijn namelijk nog origineel. Deze X4 M in kwestie is wel voorzien van adaptieve demping. De van huis uit al verlaagde BMW X4 wordt dankzij de verlagingsveren nog eens 25 mm verlaagd. Volgens H&R is de X4 M nu stabieler in de bochten, zonder dat het comfort er echt onder te lijden heeft.
Verbeterde stance
Naast de verlaging is de verlaagde BMW X4 M (het is ook nog eens een Competition) voorzien van de H&R Trak+ kit. Dit zijn aluminium spoorverbreders, of spacers zo u wilt. Het geeft de auto een veel fraaiere stance. Dermate fraai dat je je afvraagt: waarom levert BMW ‘m niet zo wanneer deze uit de fabriek komt? Anderzijds, het enige wat de X4 M gemeen heeft met een SUV is de grote dorst en het hoge gewicht. Van de van huis uit beperkte offroad-kwaliteiten is nu niets meer over. Na het zien van de afbeeldingen van H&R weten we dus eigenlijk één ding zeker: er moet een M4 Gran Coupé komen.
Alle onderdelen zijn per direct te bestellen bij H&R. De verenset zorgt voor een verlaging van 25 millimeter rondom kost 271,80 euro inclusief btw. De spacers kosten 180,56 euro inclusief voor en achter. De spoorbreedte groeit dan voor als achter met 22 millimeter
Minderspotter zegt
Nog steeds een domme en asociale auto want een sportieve variant van een hoge SUV is niet sportief
BlauweVolvoS40 zegt
Nu is de bodemvrijheid gelijk aan dat van een standaard BMW 4series👍
joki zegt
Hij zal dus beter sturen en de stance is inderdaad beter maar die wagen is nu nog nuttelozer geworden… alles helpt om er vanaf te geraken!
Johanneke zegt
Het is eigenlijk een beetje zielig dit eh. Prima als je een lelijke hoge zware logge dorstige auto zonder ruimte voor pasagiers en bagage wilt, ik vind het een rare beslissing, maar kan weet je. Maar om dan die lelijke hoge zware logge dorstige auto proberen om te toveren naar een minder hoog en dorstig exemplaar, misschien is je basis dan verkeerd eh.
Kvgorp zegt
Koop dan gewoon een 3 of een 5 serie.
potver7 zegt
Een verenspecialist die de X4 M verlaagt… Nou is de X4 M al een redelijk kneiterhard geveerde auto, dus dit zou er min of meer op neerkomen dat de verenspecialist die veren maar gewoon helemaal verwijderd heeft?
SpiderIV zegt
Blijft een bijzondere trend.
We maken een hoge auto en dan met alle geweld dat ding weer willen verlagen.
Ook dat bijna terziele zijnde Alfa Romeo (yep ik ben 1 van de weinige/uitstervende liefhebbers) heeft zo’n hoog ding op de weg gezet en gaat dan zelf of via ’tuners’ verlagen.
mout zegt
Dit is toch wel mijn favoriete categorie ‘Wat een waanzin, waar moet het heen met deze wereld?’ in autoland:
Begin bij een D-segment BMW. Laag, sportief, agiel.
Bouw op basis daarvan een SUV. Hoog (weerstand, zwaartepunt…), een stuk minder sportief, zwaarder en minder wendbaar. Maar wel ruimer, comfortabeler en imposanter, of zo. O ja, en duurder.
Vervolgens maak je van dat hoge hok een nog duurdere coupe-versie. Weg ruimte. En lager waar het niet meer uitmaakt.
Nu betaal je bij om hem laag, sportief, oncomfortabel en agiel te maken (M versie). Tegen vergoeding, uiteraard.
Dan doe je daar nog een schepje bovenop (Competition versie). Niet precies gratis, natuurlijk.
En dan ga je naar een tuner om die behandeling nog eens te herhalen.
Dan heb je uiteindelijk een auto die nog steeds hoger en zwaarder is dan je vertrekpunt, en dus minder sportief en agiel. Een driemaal verlaagde extra hoge auto.
En het mooiste is: Er wordt nog dik voor betaald ook.
potjak zegt
Grappig al die reacties. Zelf rijden wij een 3-serie (F31). Mijn vrouw heeft een zwakke rug en vindt het in en uit stappen drama, veel te laag volgens haar. Zo zijn er veel met haar (vooral ouderen) die daar moeite mee hebben. Een X4 zou een prima alternatief zijn, hoge instap en vergelijkbare ruimte. Het verlagen van de auto gaat hierbij niet om lagere instap te krijgen (duh…) maar vooral om de wegligging strakker te krijgen. Dus ja ik begrijp deze trend wel.
potver7 zegt
Wil je nou serieus met droge ogen gaan beweren dat al die mensen met een SUV een zwakke rug hebben? Sure… Waarom zie ik dan niet op elke straathoek drie fysiotherpeuten of chiropractors…
Als je last van je rug hebt, dan wil je geen auto die zo kneiterhard geveerd is dat je vullingen eruit rammelen. Dat is een X4 M Competition van zichzelf al, dus dat gaat met een driedubbel verlaagde versie zeker niet beter worden.
Begrijp me niet verkeerd: ik weet uit eigen ervaring dat een hoge(re) instap best prettig is als je last van je rug hebt, maar dan zijn er zat logischer alternatieven dan een X4.
werf76 zegt
Waarom mogen mensen met alleen last van hun in een dergelijke auto stappen?
Ik heb geen last van mijn rug. Ik wil er graag lang mee doen. Ik vind een hogere instap ook heerlijk.
Ik heb nu een Volvo T5 met een vanuit Volvo een sportonderstel (sport relatief maar merkbaar steviger).
Als mijn auto in een parkeervak staat en ik op de stoep, dan is het net alsof ik op de grond ga zitten.
Mijn volgende auto zal op z’n minst een xc70 oid worden (niet merkgebonden).
potver7 zegt
Nergens zeg ik dat alleen mensen met last van hun rug in een SUV mogen rijden. Degene waar ik op reageerde suggereerde min of meer dat SUV’s hun bestaansrecht halen uit de voorkeur van mensen met een slechte rug voor een auto met een hoge instap. Ik was zo vrij om daar mijn vraagtekens bij te zetten. Ik had natuurlijk kunnen weten dat mensen dat vervolgens weer uit zijn context gaan halen. Zucht…
Ik heb wél last van mijn rug (aangeboren afwijking) en rij heel tevreden met een middenklasse stationwagen. Als ik mijn rug voel dan ligt dat niet aan de in-/uitstap van die auto, maar aan onvoldoende of verkeerde bewegingen elders.
Natuurlijk is een hoge instap comfortabeler, maar het is nou niet zo dat je je rug sloopt met een lage instap.
Benny_Weisz zegt
@potver7:
Laat me raden, een Mercedes-Benz GLC coupé? 😜
potver7 zegt
Nee, daarmee doel ik op iets dat al die massa en buitenmaten ook omzet naar ruimte binnenin. De rest mag je zelf invullen.
potjak zegt
@potver7: er zijn genoeg logischer alternatieven en zo’n verlaagde M zal wellicht te hard geveerd zijn. Toch zou ik een X4 prefereren boven een logisch alternatief die over het algemeen erg saai zijn (niet mijn smaak).
berlinetta zegt
Op de foto van het zijaanzicht lijkt het net een 3-serie GT.
troljedemoeder zegt
Precies mijn eerste gedachte. Ze hebben er een 3GT van gemaakt.
993carrera4s zegt
Nog een stukje lager en hij wordt bijna mooi, dan is het een M3! O nee, die neus🐽