Hij schakelde per ongeluk terug dus hij kon er eigenlijk niets aan doen. Right.
De 48-jarige verkoper was onderweg met een Lamborghini Murcièlago met een straatwaarde van ongeveer €115.000 euro naar een klant in het Duitse Bobingen. Naar eigen zeggen reed hij amper 40 kilometer per uur toen hij per ongeluk terugschakelde. De toeren waren eigenlijk veel te hoog en dus ging de auto er buiten de controle van de verkoper met een rotgang vandoor om met een beste klap achterop een vrachtwagen te eindigen. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, toch? Oh nee, helemaal niet, want meer toeren in een lagere versnelling staat niet gelijk aan automagisch versnellen natuurlijk.
Gelukkig was er geen persoonlijk letsel te betreuren bij dit ongeval en waren alleen de vrachtwagen en Murcièlago beschadigd. De klant krijgt een andere Murcièlago aangeboden van de dealer, dit exemplaar heeft een nieuwe neus nodig en is derhalve iets minder interessant geworden. Weer een Murci stuk, zonde toch?
E34M5Touring zegt
Zeker net terug uit Maarssen…..
gedwongenleaser zegt
Hulde AB!! Niet eens een zoveelste verwijzing naar Afrovlek. Ik kan niet eens beginnen te begrijpen hoe erg het heeft moeten jeuken want tja; Afro maakt ook brokken met een Lambo. :)…
technopatat zegt
@gedwongenleaser: Daarvoor ben jij hier toch? Je doet het prima zo, geen redactieleden voor nodig :)!
gedwongenleaser zegt
@technopatat: ik help graag en ben altijd in voor een lolletje.
gedwongenleaser zegt
@gedwongenleaser: of was dat er 1 met een steigerend paard op de motorkap die een boom kopte? Ach wat maakt het ook uit, zolang er maar ergens gelinkt kan worden naar onze plaatjesdraaier (fijne set trouwens op Balaton Sound 2013). Nogmaals Bravo dat dit niet gebeurd is, toch een mijlpaaltje haha…
Nv zegt
@gedwongenleaser: Bij deze wil je benadrukken dat je graag ergens een verwijzing naar afrojack wou?
gedwongenleaser zegt
@Nv: jij snapt hem!
potver7 zegt
@gedwongenleaser: Afrojack heeft z’n Ferrari 458 platgereden, niet tegen een boom of vrachtwagen maar tegen een vangrail. En hij heeft nu een Aventador, geen Murci. Een verwijzing naar deze meneer zou dus niet erg logisch zijn.
Een hint naar een Belgische wielrenner daarentegen… ;)
gedwongenleaser zegt
@potver7: “niet erg logisch zijn”, daar sla je de spijker op zijn koppie. Juist daarom grap ik erover want ik heb me er bij andere artikelen vaak over verbaasd hoe er op de meest onzinnige manieren in artikelen naar hem werd gelinkt.
azenomei zegt
@gedwongenleaser: ze zijn hier inderdaad meer dan een beetje geil van afrojas.
rotarypowah zegt
Hij trapte ook per ongeluk het gaspedaal dieper in, terwijl hij per ongeluk whatsappte naar z’n klant dat ‘ie onderweg was, maar per ongeluk wat vertraging had opgelopen doordat hij per ongeluk een omweg had genomen om nog even lekker te boenderen (per ongeluk natuurlijk) met dat ding.
En toen stond er per ongeluk een vrachtauto voor ‘m.
LJ zegt
Als ik 40 kilometer per uur rij en terugschakel (eender welke versnelling) gebeurt er vrij weinig… (misschien las hij mijlen per uur ipv kilometers per uur?)
TheMaster zegt
@LJ: Omdat jij waarschijnlijk een 1.0 3cil eco-ding heb. Da’s wat anders dan een 6.0 V12 met een k*t E-gear systeem.
OT: Behalve dat het onzin is, (want je kan natuurlijk gewoon remmen), is het wel zo dat bij die E-gears je even niet afremt op de motor als de koppeling aangrijpt zodra je terugschakelt van 2 naar 1. Auto versnelt dus idd niet, maar vertraagt wel degelijk (even) minder!
LJ zegt
@TheMaster: eigenlijk is het een 1.248 cc 4-in-lijn met een whopping 85 pk, uiteraard is dat totaal niet te vergelijken met een 6.0 V12;-)
quincy zegt
@LJ: Is dat dan een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet ECO of een Kia Picanto? :P
LJ zegt
@quincy: geen van beiden, een Hyundai i10…
aallex zegt
@TheMaster: dat zou juist minder erg moeten zijn in de murcie. Als ik vanuit zijn 2 opeens terugschakel naar zijn 2 dan schreeuwt mijn auto het uit aangezien hij net 45 haalt in z’n 1 een murcie haalt makkelijk 95 in z’n dus zou dit effect een heelstuk minder moeten zijn. Sowieso klopt er geen zak van dit verhaal.
RuVi zegt
Wat een excuus….
Stoer doen met een auto van een klant is sowieso not done…
r32turbo zegt
@RudyV: bolgens mij wou hij het juist verkopen aan een klant, want er staat nog dat de klant een andere aangeboden krijgt.
RuVi zegt
@r32turbo: aangeboden is wat anders dan verkopen. Volgens mij bracht hij de auto van de klant terug en crashte daarbij. Daarop heeft de klant een andere murcie aangeboden gekregen.
r32turbo zegt
@RudyV: ik heb het verkeerd begrepen dan
jweelden zegt
Ik had laatst het zelfde met de porsche 911 3.2 targa (met 915 handbak) ik zat in zn 2 en wilde naar zn 3 wat met de 915 bak erg lastig gaat zoals de echte kenners weten, waardoor ik terug naar de 1 ging en m vol in t rood klapte bij +/- 7000 toeren. Toen ik merkte dat de achterkant blokkeerde remde ik en had ik geen probleem. Ik reed overigens wel harder dan 40 dus voor mij klinkt t verhaal een beetje vreemd. Kan het komen door de slordige 300 pk verschil dat er is tussen deze 2 auto’s?
6cylinder zegt
@jweelden: Dat snap ik dus niet he, toerenbegrenzer klapt erin zodat je motor niet ploft maar hoe precies werkt dat? Via de remmen ofzo? Kost best wat kracht beide wielen te laten blokkeren.
jweelden zegt
@6cylinder: dat heeft te maken met de versnellingsbak die ineens een heel andere snelheid naar de wielen stuurt geloof ik. Correct me if im wrong. Zoals je weet zijn het 2 platen die tegen elkaar aan draaien waarom je dus ook een koppeling gebruikt. 1 daarvan zit aan de motor vast en 1 aan de aandrijving. Als die van de motor snel gaat en die van de aandrijving niet krijg je de wielspin en t wegrijden met rokende banden. Andersom zou dus zo zijn dat hij blokkeert. Dus de wielen stil gaan staan.
motoragent zegt
@jweelden: Je uitleg raakt kant noch wal (vooral het koppelingsverhaal), maar dat geeft niet, dat kun je leren. In de basis heb je wel gelijk. Als je de koppeling intrapt zal de motor terugzakken naar stationair toerental, echter zal de rest van de aandrijflijn (waaronder de versnellingsbak inderdaad) door blijven draaien omdat de wielen nog gewoon hun rondes doen. Als je dan plotseling de koppeling op laat komen zal het toerental van de motor niet meteen gelijk zijn aan die van de versnellingsbak, en dat kost ook enige moeite, waardoor de wielen vertragen (wordt vaak toegepast door ‘nieuwe rijders’ en wordt afremmen op de motor genoemd…). Omdat je terugschakelde in een hoog toerental rem je dus extreem af op de motor, zo sterk zelfs dat de wielen hun grip verliezen. Dat zie je in de winter bij lege, achterwiel aangedreven busjes met enige regelmaat voor komen.
Bij het terugschakelen kan een toerenbegrenzen je trouwens niet helpen, met een beetje pech draai je dan het blok helemaal in de soep. ;)
6cylinder zegt
@motoragent: Bedankt gasten! Begrijp het nu. Ik dacht dat de toerenbegrenzer je altijd kon redden, dat er ergens een rem op de aandrijflijn zat ofzo, maar als je met 130 naar zn 1 schakelt ben je dus gewoon royaal de sjaak.
motoragent zegt
@6cylinder: Dat kun je wel stellen inderdaad ;)
Toerenbegrenzer is gewoon een korte onderbreking in de ontsteking (krijg je dat vreselijke, haperende geluid) of wordt simpelweg gedaan door minder brandstof in te spuiten. Als je afremt drijft je motor niks aan, maar dan wordt de motor juist aangedreven door de wielen, en heeft een toerenbegrenzer geen zin.
jweelden zegt
@motoragent: de wielen blokkeren omdat ze harder draaien en ineens een stuk langzamer moeten draaien waardoor je afremt op de motor.
motoragent zegt
@jweelden: Nee, je wielen draaien langzamer (auto vertraagd) omdat je afremt op de motor, niet anders om.
Het is niet zo dat als je terugschakeld, de wielen automatisch langzamer gaan draaien.
mcpeek zegt
@6cylinder: de toerenbegrenzer zorgt ervoor dat de bougies geen vonk meer geven als de motor teveel toeren gaat maken, heeft dus niks met de remmen te maken. Maar omdat er opeens zoveel kracht op de achterwielen komt te staan kan het zijn dat de aangedreven wielen grip verliezen.
jweelden zegt
@mcpeek: hij bedoeld andersom dat ze blokkeren. Lees mn verhaal en correct me if im wrong
mrrallycross zegt
@6cylinder: heeft met de compressie in de motor te maken
Onehp zegt
“ik kan niet rijden, en dat is niet mijn schuld”
“U mag aan de balie u rijbewijs eenmalig afgeven”
jweelden zegt
Ik weet niet meer zeker of ik de koppeling intrapte met remmen.
VeniVidiVici zegt
Haha zulke kwatspraat heb ik nog nooit gehoord. En die verkoper moet dan verstand van auto’s hebben? Ahum…
Mairsil zegt
Ik kan me nog voorstellen dat je achterwielen blokkeren als je terugschakelt naar 1 bij een hoge snelheid, waardoor de motor de toeren niet kan maken. Maar volgens mij trekt een Murcielago probleemloos door tot 100 in de 1e versnelling, dus als terugschakelen en blokkerende wielen het probleem was reed hij eerder 140.
aallex zegt
@Mairsil: precies!
RuVi zegt
@Mairsil: Een Murcie gaat 101 in de eerste versnelling.
realcar zegt
@RudyV:
1st gear ratio : 2.941:1 Max. speed : 100 Km/h (62 Mph)
2nd gear ratio : 2.056:1 Max. speed : 143 Km/h (89 Mph)
3rd gear ratio : 1.520:1 Max. speed : 195 Km/h (121 Mph)
4th gear ratio : 1.179:1 Max. speed : 253 Km/h (157 Mph)
5th gear ratio : 1.030:1 Max. speed : 291 Km/h (181 Mph)
6th gear ratio : 0.914:1 Max. speed : est 330 Km/h (205 Mph)
Dus inderdaad een lulkoek verhaal van blokkerende wielen.
mcpeek zegt
I’m calling bullshit on this one.
yerrie zegt
Misschien heeft ie gedaan wat ik ooit deed toen ik 18 was, stond voor het stoplicht achter een auto en dacht ik ga proberen met mijn benen gekruist te rijden.(rechts remmen en links gas geven, geen idee wat me bezielde ik was (nog) niet aan de drugs, je mag nu ff 5 minuten over de grond rollen van het lachen of huilen)
Het zal overbodig zijn om te melden dat ik met de service wagen van mijn vaders autobedrijf op de auto knalde voor mij, je begrijpt dat ik pas jaren later heb verteld wat er echt gebeurde ( ;
Misschien had ik dit verhaal niet moeten vertellen ( ; maar dan kennen jullie nog ff lachen ( ;
motoragent zegt
@yerrie: Ik heb wel eens met gekruiste armen proberen te fietsen (ook geen slimme zet trouwens…), maar met gekruiste benen autorijden?!
yerrie zegt
@motoragent: ja ik kan niets bedenken aan excuus, gewoon compleet koekwous
6cylinder zegt
@yerrie: Achterlijke dingen doen waarvan je vrijwel zeker weet dat het mis gaat :D. Met je ogen dicht fietsen is er nog zo een.
motoragent zegt
@6cylinder: Ach, zo heb ik wel eens een golfkarretje op zijn kant gekregen toen ik op veel te hoge snelheid (bergaf) een driftje wilde leggen op een grasveld.
Leermomentje…
yerrie zegt
@motoragent: lol
yerrie zegt
@6cylinder: daar ben je jong voor he ( ;
premiumbmw zegt
Ach wat jammer van die lambo zeg…. maar goed, weer eentje minder op de weg, maakt de r8 weer exclusiever.
yerrie zegt
@premiumbmw: Als de R8 exclusief is dan is McDonald’s Haute cuisine
sir_smokalot zegt
@yerrie: 2012:
1.295x R8 Coupé
946x R8 Spyder
Nou, die vlogen er met bakken uit inderdaad. Wereldwijd was het een nek-aan-nek-race met de Ford Focus om de meeste verkopen, maar de Ford heeft het toch nipt gewonnen.
6cylinder zegt
@sir_smokalot: Ook alleen maar omdat de R8 geen 14% bijteller heeft..
yerrie zegt
@sir_smokalot: zo leuk om te plagen
benbenben zegt
hahaha wat een pruts site zeg, zelfs bij ad en telegraaf weten ze dit oude nieuws sneller te melden dan de “auto” liefhebbers bij autoblog…
en zet voortaan de filmpjes in dezelfde pagina, en niet steeds verwijzen naar autojunk…
motoragent zegt
@benbenben: Blijf dan lekker bij het AD en de Telegraaf, en ga hier niet zitten zeuren, dat is beter voor iedereen.
benbenben zegt
@motoragent (hoezo moet ik geen slapende honden wakker maken?)
ik kom graag op autoblog, maar ik kom voor autonieuws.
en als een niet auto gerelateerde nederlandse site dit gisteren al plaatst.
vraag ik me af wat jullie bronnen zijn..
verder kom ik hier graag, maar een beetje je best doen he….
erwh zegt
Sowieso is de top van een Murcielago in z’n eerste versnelling 100 km/h, dus 40 is zelfs nog lekker laag in de toeren…