![Ferrari-250-GTO-1962-0](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/Ferrari-250-GTO-1962-0.jpg)
Mooi is dat: koop je de duurste auto ter wereld, zit er geen versnellingsbak bij.
Hoewel er genoeg te vertellen is over een Ferrari 250 GTO, is de auto momenteel vooral bekend om één ding: de exorbitant hoge prijzen. Een van de gelukkigen die zijn handen wist te leggen op een 250 GTO was Gregor Fisken. De 55-jarige Brit is een voormalig coureur en houdt zich vandaag de dag bezig met het handelen in historische automobielen. Op dat punt is de 250 GTO natuurlijk de heilige graal.
Goed, Fisken had dus voor het absurde bedrag van $44 miljoen de heilig graal in handen. Het ging om een schitterend blauw exemplaar uit 1962, die tweede die ooit gebouwd is. Het duurde dan ook niet lang voor Fisken een koper wist te vinden. Vrijwel direct na de aanschaf in 2017 verkocht hij de auto namelijk aan een anonieme verzamelaar. Eind goed, al goed, zou je denken. Het verhaal kreeg echter toch nog een staartje.
Wat was er aan de hand? De versnellingsbak ontbrak. Dit was al bekend bij de aankoop, maar Fisken was in de veronderstelling dat de verkoper deze er nog achteraan zo sturen. De verkoper, de Amerikaan Bernard Carl, dacht daar echter anders over. Hij wil de versnellingsbak wel boven water halen, maar daarvoor wil hij $500.000 extra van Fisken.
Fisken laat het daar niet bij zitten en is inmiddels een rechtszaak begonnen. Hij heeft echter geen makkelijke tegenstander, aangezien Carl toevallig advocaat is. Er is momenteel nog geen oordeel geveld door de rechter. De 250 GTO zal het voorlopig nog even zonder versnellingsbak moeten stellen. Dat zal echter niet zo’n punt zijn, aangezien er waarschijnlijk toch vrij weinig met de auto gereden zal worden.
Bron: Motorious.com
“was in de veronderstelling”
‘That won’t hold in the courts my friend’
@Onehp: toch is er wel een kans dat het stand houdt. Bij een auto mag er worden verwacht dat alle componenten die noodzakelijk zijn voor het rijden aanwezig zijn. Zoals oa motor- versnellingsbak-wielen. Omdat het hier meer om een verzamelobject gaat weet ik het echter niet precies.
@bo1133: Bij deze zaak is allereers van belang of er een schriftelijke overeenkomst is. Zo ja, dan zou daaruit moeten volgen wat ze hebben afgesproken. Als die er niet is, dan zullen alle omstandigheden van het geval worden meegewogen. Zoals je zelf al zegt, mag de koper verwachten dat de auto conform is, dat betekent dat hij gewoon moet functioneren. Aan de andere kant zal de auto waarschijnlijk gekocht worden als waardeobject en niet om mee te rijden. In principe zou een versnellingsbak dan niet eens noodzakelijk zijn, maar daar staat tegenover dat de auto zonder versnellingsbak incompleet en daardoor waarschijnlijk minder waard is. Ben dus heel benieuwd hoe de rechter hierover zal oordelen.
@berlinetta: toch altijd leuk hoe jij je juridische kennis op dit soort zaken los laat. Altijd zeer interessant om te lezen! Dank daarvoor!
@rhellema: Dank! Vind het ook leuk om te delen. Net zoals ik het leuk vind om van reacties van anderen te leren.
@berlinetta: dat heb ik dus ook. We zijn nooit te oud om te leren.
@onehp: if you assume you make an ass out of u and me
Voor dat geld kan je er natuurlijk vanuit gaan dat er wat mee aan de hand is..
@snorrie: precies. Als het lijkt dat het te mooi is om waar te zijn is het dat meestal ook.
@snorrie: Het is al een wonder dat de velgen er bij zaten
Het verhaal zit iets genuanceerder in elkaar dan het hier verteld wordt. HEt ontbreken van de bak was bekend, waar-ie zich bevond/bevindt ook. En er wads iets over een bepaalde vergoeding, die Carl nog zou krijgen als de bak – na revisie – geleverd zou worden. HEt pijnpunt schijnt ‘m in de hoogte van die vergoeding te zitten. Carl wil een half meloen voor het erbij ritselen van die bak. De koper wil een ander, beduidend lager, bedag betalen. Zo wordt zoiets dus een klusje voor een rechtbank, partijen schijnen er onderling niet uit te kunnen komen.
@amghans: Heb je zo veel geld, ga je moeilijk lopen doen over een halve meloen. ’t is toch wat
@bottles: Het geld an sich is vermoedelijk ook niet de grootste issue, dit is meer een prestige-zaak (iets met ‘gezichtsverlies’). Daar kunnen serieus gefortuneerden zich soms helemaal in verliezen.
@amghans: Meloen = miljoen. Was een grapje Hans ?
@amghans: inderdaad, gebeurt ook in Nederland. Gerard Sanderink lijkt tegenwoordig meer bezig te zijn onzinnige rechtszaken te verliezen dan dat hij wat anders doet. Sneu dat het zo loopt.
@mashell: Sanderink heeft dan ook een moppie die hem een beetje opstookt met dat soort zaken. Rian van Rijbroek, zelfverklaard ‘Security Expert’
@amghans: dank voor de duiding. Ze zoeken het zelf maar uit…
Ik heb zo veel Suits gekeken dat ik weet dat dit echt niet makkelijk zal gaan worden voor de koper.
Aldus mijn onderbouwde mening.
@jordydeknecht: Suits is inderdaad net echt.
@jordydeknecht: wacht maar tot de rechter 1 blik werpt in een dossier en dan zegt ‘that changes everything’…
@sportevo: kan ik wel geloven dat één zo’n blik de zaak volledig verandert. Ben namelijk bij één rechtszaak geweest in nederland (oplichter die mijn ouders stiekem een schadeauto verkocht heeft) en die rechter had het dossier helaas überhaupt niet bekeken.
@jaapiyo: als je Suits kent dan weet je dat ze van die blauwe dossiermappen hebben en ze die dan openvouwen er een fractie van een seconde inkijken en dan al roepen ‘that changes everything’. Niet erg geloofwaardig dat je dan al iets gelezen hebt en je conclusie hebt getrokken.
Maar ik hoop inderdaad dat een rechter iets meer doet.
@jordydeknecht: dat hangt natuurlijk af of Harvey de koper of verkoper vertegenwoordigt.
Leuke serie, maar helaas zijn de laatste seizoenen net iets te veel “feel good” TV. En redelijk voorspelbaar. Men vindt een loophole in de wet. Dit wordt gecounterd door de tegenpartij. Andere loophole, case closed met een glas Macallan 18 als afsluiter. ?
Haha, wie weet hoeveel van dit soort klassiekers er ergens gestald zijn zonder bak. De huidige eigenaren weten dit wellicht niet eens daar er nooit mee gereden wordt…… Is toch geniaal! De bak er uithalen en kijken hoe lang het duurt voor dat men dit door heeft….
Dat is flink duurder dan die 50 euro voor velgen bij die andere verkoper.
Is toch wel tekenend voor de klassiekermarkt dat dit soort auto’s zonder bak rondverkocht worden. Het zijn puur kunstobjecten geworden zonder enig nuttig gebruik, want
-vind en betaal maar eens een verzekering voor iets van deze waarde.
-de waarde is zover opgepompt dat elk spoortje van gebruik door kopers wordt aangevoerd om een paar miljoen minder te bieden.
@dare2think: er zijn mensen die er echt nog serieus mee racen, oke niet alle 36stuks
Ach, wat is nou een 88e deel extra op zo’n groot aankoopbedrag?? Alsof je een Mp3-speler koopt zonder oordopjes. Een Big Mac zonder sla! Een rol vuilniszakken zonder ijzerdraadstripjes! Kortom, niet zeuren en laten zien dat geld niet de doorslaggevende factor
@drdre1:… Was. ? Dan bende pas ’n echte rijke stinkerd! ??
@drdre1: of n nintendo 3D, zonder oplader, en daar betaal je dan 20 euro voor, ronduit belachelijk. Stelletje geldkloppers
@drdre1: het is een handelaar die de auto weer doorverkocht heeft. Het verschil tussen die 44 miljoen en de prijs die zijn koper heeft betaald is de winst. Als daar € 500.000,00 van af gaat voel de dat echt wel. Die 44 miljoen heeft ie waarschijnlijk zelf ook gefinancierd. Zijn koper weet waarschijnlijk ook wat hij voor de auto heeft betaald, dus die zal niet ineens het dubbele betaald hebben.
Nou werd er bij een top Gear aflevering eens beweerd dat een kunstwerk geen echte functie kan/mag hebben en daarna pardoes de 8c tot kunst gebombardeerd omdat het nou niet echt een bruikbare auto was.
Nu is dit ook geen bruikbare auto, dus kunst. Is mijn vraag: dit is de duurste auto ooit, maar is het ook het duurste kunstwerk ooit?
@nietcreatief: neuh… Ik geloof dat die eer DaVinci’s Salvator Mundi toekomt. Voor een luttele € 382 miljoen.
Jetcars Deluxe
Oud nieuws dit ….
Deze wagens hebben een transaxle toch?
Tja de verkoper wil nog even meeliften op de $44 milj die de 25GTO opheeft gebracht. Niet zo handig van die Fisken om van te voren geen maximaal bedrag vast te leggen als vergoeding voor de revisie van de versnellingsbak.
@duitslaagvliegen: Transaxles kwamen pas later, bij de 275 GTB. De 250 GTO heeft nog de bak voorin, en een starre achteras.
Nieuwe trend, verkoop je extreem exclusieve wagen zonder bak, vraag daarna de hoofdprijs.
Er is geen tweede beschikbaar ws en je wilt matching Numbers…dus iemand zit altijd met de gebakken peren. Enfin, mooie manier om een lichtelaaier te worden.
Je zou toch denken dat de verkoopsovereenkomsten voor zulke wagens en bedragen waterdicht en niet voor interpretatie vatbaar zijn.
Dit gezegd zijnde worden oude F1 wagens dikwijls verkocht zonder versnellingsbak en/of motor. Meestal omdat de fabrikant er nog eigenaar van is maar toch. Een auto verkopen zonder versnellingsbak zou op zich nog kunnen
Wel een beetje vreemd dat zo’n auto wordt verkocht zonder dichtgetimmerde overeenkomst. Bij concoursen wordt toch ook tot op de bout en moer gekeken of het origineel is, je zou toch verwachten dat zo’n auto van kop tot staart beschreven is. Maar goed. Blijkbaar niet.
@pomoek: Als de verkoper inderdaad een Amerikaanse advocaat is, dan zou het idd voor de hand liggend dat er een duimdik contract ligt. Amerikanen beschrijven namelijk elke mogelijke situatie in hun contracten en alleen de tekst van het contract is leidend in eventuele geschillen.
@pomoek: Absoluut met je eens, en zeker voor deze prijsklasse.
Maar niet bij elke oldtimer wagen is een expertiseverslag aanwezig, helaas.
Door de speculatie en de stijgende prijzen is er fraude.
Lees dit artikel maar eens van begin 2013, midden in de hausse van de old timers …
@pomoek: https://driving.ca/aston-martin/auto-news/news/that-2-5-million-classic-car-you-just-bought-it-might-be-a-fake
@dwfc: Interessant verhaal, bedankt voor de tip!
Als deze GTO als auto wordt beschouwd, verwacht je als koper (en als verkoper) dat er een versnellingsbak in zit met matching numbers. Dat die er niet in zat kan nauwelijks als verrassing gezien worden. Kennelijk is er geen proefrit gemaakt.
Als hij beschouwd wordt als kunstwerk hoort de versnellingsbak er ook in te zitten. Je koopt immers niet alleen de lijst van een uniek schilderij.
Ofwel : de GTO is niet compleet en zou dan ook geen waarde van 44 miljoen moeten hebben. De tussenpersoon en de uiteindelijke koper zijn goed belazerd door deze Amerikaan.
Voor 4,5 ton wil ik die bak wel namaken.
Kun je nagaan hoeveel de wagen waard is als je er een ruilbakje in hangt….
Had die tip al een week geleden doorgestuurd?
https://www.standard.co.uk/news/london/classic-car-ferrari-high-court-a4309506.html