Dat zag natuurlijk niemand aankomen.
We zijn nog steeds een beetje aan het bijkomen van oud & nieuw. De romeinse kaarsen van @autoblogger smeulen nog een beetje na in het tuintje van de redactiekantine en bij de meeste is het ergste gedeelte van de kater al achter de rug. Toch is de eerste maand van 2019 alweer verstreken, waardoor een (piepkleine) balans opgemaakt kan worden. Kochten we nu massaal elektrische auto’s in 2018 vanwege het milieu of was het alleen om de poen te doen?
Het lijkt op het laatste, zo blijkt uit de verkoopcijfers van de eerste maand van 2019. Natuurlijk zagen we allemaal aankomen dat december 2018 een piekmoment zou zijn, maar dat het verschil zo enorm was, is op zijn minst opmerkelijk te noemen. We beginnen met de Jaguar I-PACE. Van deze niet geheel onomstreden elektrische auto werden in december 2018 maar liefst 2.621 exemplaren verkocht. In januari van 2019 was dat getal 15. Nee, niet 1.500 maar gewoon vijftien.
Bij Tesla zien we eenzelfde beeld. De zeer onbetrouwbare Model S was in december 2018 goed voor 1.558 exemplaren, terwijl er in januari 2019 slechts 14 Tesla’s Model S voorzien werden van gele platen. Ook bij de Model X stagneerde de verkoop. In december 2019 werden er nog 652 stuks verkocht, in januari bleef dat aantal steken op negen.
Nu is het vrij logisch dat de verkopen kelderen. Als de auto in 2018 gerigistreerd werd, kon je je verzekeren voor 4% bijtelling over het gehele bedrag. In 2019 is dit bijgeschaafd naar 4% over de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs. De mate waarin de verkopen teruglopen zijn wel veelzeggend.
Met dank aan Arjen voor de tip!
kraakensmaak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cupsport zegt
@kraakensmaak: wat heeft een adapter hier mee te maken? Of bedoel je adopter? ;)
stephane8200 zegt
@cupsport: dank je.
tortuga zegt
@kraakensmaak: in december 2019 ? Jullie kunnen kijken inde toekomst! OT: wat een verschil???
gregorius zegt
En hoe zit het met de ‘registraties’ van elektrische auto in het lagere segment?
volt zegt
@gregorius:
1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28
HZW zegt
@volt: is dit december 2018 of januari 2019. ??
volt zegt
@hzw: januari 2019 ( plus 88 procent t.o.v. januari 2018)
bron: https://raivereniging.nl/artikel/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html
gregorius zegt
@volt: er gaan dus toch wat mensen een klasse lager rijden; zolang ze maar weinig belasting (bijtelling) hoeven te dokken.
Dus deze 50k regel werkt wel een beetje!
Toch geloof ik zo dat de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto;s in 2018 lager zal uitvallen vergeleken met de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s in 2019 –> dat is natuurlijk niet het doel.
mr27 zegt
Ik schrijf ook zo nu en dan nog 2018 boven mijn facturen. Het is je vergeven @willeme
rhellema zegt
@mr27: maar dat zal wel een belastingtechnische reden hebben zeker??
e46coupe zegt
Dit was natuurlijk te voorspellen, maar die getallen zijn echt bizar!
gove zegt
@e46coupe: inderdaad knap dat ze beina 40 mafklappers hebben gevonden om deze hokken aan te slijten ((sleiten?)sleijeten?)
sirprize zegt
@gove: *bijna. Slijten is goed ?. Overigens vermoed ik dat de mafklappers óf geld zat hebben en niet malen om bijtelling, maar wel een kekke EV willen. Óf ze rijden geen privékilometers, en dan boeit de bijtelling niks.
Jochempie zegt
Tsja, je kunt het ook zien als verkopen die voor 2019 gepland stonden maar vanwege de besparingen vervroegd werden.
stuko zegt
@Jochempie: dat.. precies dat
2wheeler zegt
Overheid: https://knowyourmeme.com/photos/1431201-surprised-pikachu
michaelb75 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
widodh zegt
Het is vooral belangrijk dat Model 3 in Nederland op de markt komt en dat S/X ook weer stabiliseren. Maar dit al allemaal pas in Maart zijn, niet eerder.
johnwaters zegt
@widodh: en waarop is deze uitspraak gebaseerd? Madame Soleil?
widodh zegt
@johnwaters: Model 3 gaat ongeveer in Maart op kenteken komen in NL.
In December zijn er gewoon nog veel auto’s op kenteken gezet die nu ook nog als voorraad verkocht worden. Dat kost wel even wat tijd en dan vermoed ik dat het in Maart pas gaat herstellen.
smultie zegt
@widodh: Je mag maanden gewoon zonder hoofdletter schrijven in Nederland :)
fmgarcia zegt
@smultie: En voor wildplassen krijg je €90,- boete. Belachelijk zeker in jouw ogen.
SanderB zegt
@widodh: bij de i-pace was er volgens de dealer geen enkele voorraad meer te krijgen alles was voorjaar al uitverkocht
steelboy zegt
@sanderb: Bij de officiele Jag dealer misschien, maar in den lande zijn er genoeg bedrijven die nog I-Pace’s hebben staan die al in december op kenteken gezet zijn. Op autoscout staan er al snel een stuk of 60 (nieuw en demo)
evdw zegt
@widodh: Februari is mij beloofd, door Tesla.
Elja zegt
@widodh: Er zijn al leverafspraken ingepland, in Tilburg, vanaf volgende week. Dus dat gaat deze maand nog starten. Ik verwacht dat Tesla in Nederland circa 1.000 Model 3’s gaat afleveren in februari.
flutterby zegt
Tja, wie in januari een auto van 80k kan betalen kan dat ook in december. Sterker nog iedereen die in 2018 in zijn hoofd haalde om een I Pace, S of X te overwegen heeft hem dat jaar gekocht, eventueel gefinancierd.
De groep die nú aanschaft heeft of niet op tijd geleverd kunnen krijgen, of was 2 maanden geleden nog niet van plan om te elektrificeren.
Totdat de S en X een refresh krijgen (interieur of batterij) verwacht ik dat er niet veel op Nederlandse platen bij komen. Gelukkig voor het personeel vangen ze dat gat op met de Model 3 en achterstallige service.
kappenou zegt
@flutterby: waarom zou nu iemand dat nog kopen?
Weinig mensen die liever een model S hebben van 130k dan een Dikke A6, 5 serie of E klasse van 100k nu die bijtelling veranderd is.
Ik ken veel mensen met elektrische auto’s. Van simpele nieuwe leaf, kia tot model s. Iedereen doet het voor het geld onderaan de streep.
Het is ook te bizar voor woorden dat de kleine 5% van werkend nederland van zulke voordeeltjes kunnen genieten.
SanderB zegt
@kappenou: het is toch fijn dat 5% voordeel kan krijgen. Of ben jij meer van het motto een ander mag niet meer hebben dan ik?
peug206 zegt
@sanderb: ik denk dat het meer gaat om dat de mensen die zo 80k-150k kunnen betalen voor een auto prima ook de wegenbelasting konden betalen van een andere auto.terwijl de groep die het voordeel maandelijks wel kan gebruiken het lang nog niet kan betalen om zo’n auto te rijden.
SanderB zegt
@peug206: of ze het kunnen betalen is niet relevant voor de subsidie. De subsidie is bedoeld om elektrisch rijden te stimuleren niet om de minder bedeelden te helpen. Omdat het nieuwe techniek is, is het nu nog duur. Wanneer het meer mainstream wordt, wordt het vanzelf goedkoper en kunnen ook de mensen die minder te besteden hebben er van profiteren. En gezien de verkoop aantal mag geconcludeerd worden dat de subsidie zijn werk gedaan heeft
peug206 zegt
@sanderb: nee, maar dat betekent dus wel dat de rijken worden bevooroordeeld omdat zij het kunnen betalen en de armen niet? En daardoor betalen de armen dus meer voor autobezit dan rijken. Conclusie: jan modaal wordt weer genaait en de elite komt er goedkoper af?
fransananas zegt
@peug206: je conclusie klopt niet. Zo kan je het argument voor ieder luxe product stellen, los van subsidie of stimuleringsregeling. Jouw genoemde rijken krijgen geen subsidie voor huur of kinderopvang maar betalen zich wel blauw aan belasting. Logisch dat als er een regeling is dat je minder belasting betaald je daar graag gebruik van maakt. Arm, rijk of gewoon middenstand.
peug206 zegt
@fransananas: en netto houden ze onder de streep meer over dan een bijstandsgezin of arbeidersgezin. En die 2e categorie heeft ook echt een auto nodig om te werken, maar heeft wel veel mindrr te besteden netto.
fransananas zegt
@peug206: ja we zijn geen communistisch land he. De eerste wasmachines, de eerste computers, de eerste mobiele telefoons. Die konden in het begin ook aan door de kapitaal krachtige mensen gekocht worden. Dus nog een paar jaar geduld en dan rijdt de bijstandsfamilie ook elektrisch.
peug206 zegt
@fransananas: Dan blijft dus de vraag: moeten die subsidies erop of niet? Want nu geef je rijken voordeel t.o.v. armen, en computers etc zat echt geen subsidie op voor de rijken. Die konden toen ook gewoon de volle mep betalen.
kappenou zegt
@sanderb: zeker niet. Alleen is het scheef hoeveel voordelen die mensen hebben. De auto is wel iets wat velen vrijheid geeft en aangeven niet zonder te willen.
Jan modaal moet het met een 2e hands scenic doen welke €1500 aan onderhoud heeft per jaar.
Zorg dan dat ze ook voor normale prijzen elektrisch kunnen rijden
slickrick zegt
@kappenou: klopt, mijn compagnon heeft na 5 jaar Tesla rijden net dit hok verkocht en ingeruild voor een A6 BiTDI…
wimof zegt
@slickrick: Hi is niet de enige, ik was daarnet bij men garagist en vertelde me dat bij hem reeds twee klanten hun model S verkocht hebben enkel en alleen voor de service (officieel net in België) levertijden van onderdelen en de buitensporige prijzen die hiervoor gevraagd worden.
Het voorbeeld van de klink die niet uit komt waarvan de wisselstukken maanden op zich laten wachten hebben en de onverschilligheid waarmee die goedgepraat wordt.
flutterby zegt
@kappenou: als het echt om het geld ging zouden ze een S of X rijden van 100k, niet de performance versie van 130k.
Die 30k moet nog steeds betaald worden hoor, de bijtelling is alleen wat naar de fiscus gaat.
kappenou zegt
@flutterby: lekker interessant wat het exacte bedrag is. Gaat om het idee.
Ja die 30k wordt geen inkomsten belasting betaald en het drukt ook nog eens je winst :)
Ik zou zeggen google eens naar de voordelen van zakelijk rijden
flutterby zegt
@kappenou: ja want iedereen wil zo min mogelijk winst maken.
En het bedrag maakt zeker uit, want als je de Tesla van 100k zet tegenover de A6 van 100k, dan betaal je voor de eerste ook in 2019 bijna de helft van de bijtelling.
crepito zegt
@flutterby: Internationaal worden de Tesla’s in batches uitgeleverd. Dus je kunt helemaal niet December met januari vergelijken.
thierryvth zegt
Vooral grappig dat een autoblog na al die jaartjes Model S nog steeds niet snapt dat het niet sluitend om geld of millieu gaat maar dat electrisch rijden in het algemeen en tesla in het bijzonder simpelweg voor dagelijks woon werk verkeer superieur is en dat geboren patrolheads en zelfs professionele coureurs nooit meer iets anders willen (voor woon/werk)
rhellema zegt
@thierryvth: jij verwoord op een perfecte manier het excuus wat men gebruikt om er niet voor uit te hoeven komen dat het eigenlijk wel om het geld gaat.
weetikveel zegt
@rhellema: tsja, als je ermee rijdt merk je dat het soepeler is dan welke automaat dan ook en sneller reageert dan welke dikke motor dan ook. Maargoed dat is meer het probleem van de kilowattklagers.
thierryvth zegt
@rhellema: Jij heb geen idee hoie mensen hun tesla ervaren, mensen die niets om auto’s gaven zweren bij hun tesla, je weet ook dat tesla niet aan marketing doet ? en ja er is een financiele stimulans maar dat neemt niet weg dat electrisch rijden een verademing is. Zonder te racen en op te vallen sta je toch steeds weer eerder bij het volgende stoplicht dan al die geflipte audi boys en zoef je relax, zonder herrie, zonder op te vallen door het verkeer.
porsche928 zegt
@thierryvth: ik heb mijn S nu een jaar en wil niets anders meer dan elektrisch.
verplicht zegt
@porsche928: mijn buurman heeft een Model S. Puur voor het geld. Geeft de beste man ook gewoon toe.
Een ondernemer, heb een leuk gesprek met hem gehad over subsidies op EV, zonnepanelen, en laadpalen. Het milieu is geen enkele keer ter sprake gekomen.
Niemand die ik ken doet het voor het milieu.
jag1960 zegt
@verplicht: ik heb een S en doe het voor het milieu. Net als mijn werk: zonne energie, een sector waar steeds meer Nederlanders werk in hebben. Net als electrisch rijden: nu al 4000 arbeidsplaatsen (laadinfrastructuur etc). Overigens merk ik dat er in de commentaren op deze site hardnekkig over subsidie wordt gesproken. Maar de auto moet gewoon betaald worden. Ja, de overheid pakt wat minder af (bijtelling), maar dat is nog steeds geen subsidie.
kroon zegt
@thierryvth: als een EV voor jouw woon/werk verkeer superieur is, dan woon je waarschijnlijk ook op fietsafstand. Waarom ga je dan niet fietsen i.p.v. parkeerruimte bezet houden?
Serieus: de EV is voor serieuze woon/werk afstanden nog steeds waardeloos. Zeker in de winter.
En dat gepruts om met een EV op vakantie en wintersport te gaan is ook alleen iets voor gekken die iets willen bewijzen.
Op snelwegen zie ik ook nooit een EV flink doorrijden. Je ziet ze niet nauwelijks op snelweg (i.t.t. stad en randstad) of ze rijden heel langzaam.
Conclusie is dus eigenlijk: de EV is een stadsauto, niet voor echte afstanden bedoeld.
thierryvth zegt
@kroon: ik heb 2 jaar de slechtste EV ooit gereden (Ampera) maar dan nog is electrisch heerlijk en ja die werkte alleen voor kleine afstanden electrisch. Mijn broer rijd woonwerk paar keer per week naar Duitsland vanaf rotterdam met een model S en dat gaat heel prima, hoogstens dat hij zijn lunch met snelladen moet plannen. Wij zijn allemaal geboren patrolheads (voormalige fam auto’s: E12 M535i, 850T5R, 164 q4 en een lading lancia’s) en nu voor woonwerk nooit meer iets anders dan electrisch.
kniesoor zegt
Dat die Aai-Pees – in December dan – ik groten getale de weg op is gegaan geloof ik wel, je ziet ze ineens met grote regelmaat. Kennelijk spreekt-ie, ondanks z’n (vermeende ?) tekortkomingen, een hoop mensen aan.
johnwaters zegt
@amghans: voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
SanderB zegt
@amghans: de meeste die hem besteld hadden, hadden er nog niet mee kunnen rijden, dus de nadelen kwamen achter als verrassing
kniesoor zegt
@sanderb:
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Dat wordt dan misschien op enig moment – sneller dan eerst gedacht – een ruime beschikbaarheid aan tweedehandsjes.
mashell zegt
@sanderb: dat is het mooie aan Britse (en Italiaanse) auto’s, nadelen heten gewoon karakter.
SanderB zegt
@mashell: werkt dat bij vrouwen ook zo dan?
dakarbemo zegt
Je ziet dit overal gebeuren waar die belastingvoordelen wegvallen dan gaat de Tesla verkoop in een vrije val tot bijna 0. Ook op langere termijn aka tegen echte prijs kiest men ander product. De Tesla model 3 zal in t begin ook wel goed verkopen maar verwacht ook daar een snelle terugval tot bijna 0 als alle geeks/gelovigen die t kunnen betalen dr eentje gehaald hebben.
Dutchdriftking zegt
En de Hyundai Kona, verkoopt deze ‘budget’ elektrische wagen wel?
thomasthomas zegt
@dutchdriftking: in Portugal en Brazilie 0 stuks
kanffniksbetersbedenken zegt
@dutchdriftking: volgens rdw 532 op kenteken gezet.
kanffniksbetersbedenken zegt
@dutchdriftking: golf e 633, leaf 397, zoe 237 en ioniq 168
kobus1967 zegt
@dutchdriftking: levertijd ongeveer een jaar, dus ja er zijn er al heel wat verkocht.
fiscaal zegt
Naar mijn idee een extra verdediging voor het feit dat de fiscale regels voor deze hoge aantallen verkopen in dec 2018 hebben gezorgd, is dat normaal gesproken juist bijna geen auto’s in dec op kenteken komen (omdat de auto dan een jaar ouder is dan in januari daarna).
thomasthomas zegt
Die 250km range in de winter zal hem ook niet goed hebben gedaan.
johnwaters zegt
Zoals ik voorspelde, het voordeel van hypes is dat ze sneller verdwijnen dan dat ze komen. Het is zover bElievers!
pomoek zegt
@johnwaters: https://media1.tenor.com/images/8bca2745244cbb82c8a251347b440d26/tenor.gif?itemid=3872193
w0ut zegt
Om beter te kunnen vergelijken, weet iemand de verkoopcijfers voor Tesla S en X in de ‘normale’ maanden (niet okt, dec , jan, feb, juli of aug) De Ipace was toen (denk ik) nog niet beschikbaar.
spykerboy zegt
Tja, niet geheel verbazend…. ik zou ook niet voor mezelf een eco hok nemen, of er moeten echt heel veel voordelen zijn zoals de lage bijtelling er 1 was…
fanboy zegt
@spykerboy: Als je een Tesla Model S een “eco hok” noemt heb je het denk ik niet helemaal begrepen.
Een iMiev kan je wel een eco hok noemen ja, maar die grote luxe snelle bakken niet echt.
spykerboy zegt
@fanboy: das jouw mening… ik vind alles EV een hok waar je niet in gezien zou willen worden (althans ik zeer zeker niet)
ghost zegt
Duhhhhh!!!
crepito zegt
Bronvermelding? Lekker framen trouwens. “Onbetrouwbare” “niet geheel omstreden”
E34M5Touring zegt
Met alle bijtelling perikelen natuurlijk geen wonder. Zo zijn Nov en Dec voor de niet bijtelling knallers ook altijd prut want dan registreert de lease al niet meer. Dus die doen het in Januari weer ‘geweldig’. Is zo, was zo en zal voorlopig ook wel zo blijven.
simonbv zegt
er zijn geen 2615 i-paces in december verkocht maar afgeleverd.
porscheboy zegt
@simonbv: klopt dus de vergelijking in het artikel klopt van geen kant
pomoek zegt
Ik begrijp best dat het de regering niet goed uitkomt dat Tesla’s vooral geleased worden door mensen die hoge lease budgetten hebben. Of ondernemers die in de zaak nog een tonnetje over hebben voor een elektrobak. De gewone man profiteert te weinig van de “subsidie” die er wordt gegeven op elektrisch rijden. Dan wordt de Telegraaf boos en dan heb je de poppen aan het dansen. Maar. Ik denk dat we best met elkaar kunnen aannemen dat die mensen met hogere leasebudgetten ook veel rijden. En dat ze goed kunnen rekenen. Die stappen nu massaal weer over in een Audi, Volvo, of VW met een ice motor. En rijden 50.000km per jaar op benzine of Diesel. Fijn voor Jan met de pet dat er nu minder subsidiegeld naar “de hoge heren” gaat. Maar we schieten er qua verduurzaming van het wagenpark geen reet mee op.
lekbak zegt
@pomoek: Ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat zulke mensen meer rijden. Zat ondernemers met een tesla wonen dichtbij of bij de zaak. En een hoop werknemers in categorie modaal rijden 40/50k per jaar.
pomoek zegt
@lekbak: Ik heb even snel gegoogled en kwam dit onderzoek tegen: https://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs10_027.pdf het is uit 2010, maar goed, in de samenvatting staat: De woon-werkafstand met de auto verschilt sterk per individu. Dit heeft enerzijds te
maken met kenmerken van de woon- en werklocatie. Zoals verwacht mag worden, woont
men dichter bij het werk als vanuit de woonlocatie veel arbeidsplaatsen te bereiken zijn.
Omgekeerd woont men verder van het werk als de werklocatie goed bereikbaar is.
Anderzijds zijn er diverse persoonskenmerken die leiden tot verschillen in woonwerkafstand. Mannen zijn verder en langer onderweg voor het werk dan vrouwen, en na
het 40ste levensjaar neemt de gemiddelde woon-werkafstand af. Het blijkt dat personen
met een hoog inkomen vaker verder van het werk wonen dan personen uit de lagere
inkomensklassen.
Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Er zijn altijd uitzonderingen.
jag1960 zegt
@pomoek: dit blijkt onzin. Zie onderzoek van Prof Steinbuch afgelopen weekend in NRC. Meeste Tesla rijders met een auto van een ton (die gewoon betaald moet worden!) hadden anders GEEN dikke lease BMW gekocht van een ton (zie verkoopcijfers Bovag deze maand – niet ineens meer audis en bmws), maar gewoon een leasebak van 40k. Er zijn dus geen gederfde inkomsten overheid. Broodje aap verhaal van Telegraaf en andere linkse kranten.
pomoek zegt
@jag1960: interessant! Ik ga het lezen, dank!
evdw zegt
Nog altijd is een EV van 100k nog een stuk goedkoper in de bijtelling dan een benzine of diesel van 100K want over de helft van dat bedrag betaal je maar 4% bijtelling in het geval van een EV.
Omdat de Model 3 een stuk gunstiger geprijsd is zal deze zeker veel verkocht worden in 2019 en helemaal als de versies van minder dan 50k beschikbaar komen dit voorjaar.
mwti zegt
@evdw: dat is bij een Tesla of Jaquar al snel 50-70K (nieuwprijs tussen 100-120K) waar je dan 22% over betaald. Dan kiezen mensen liever een 5-serie van 80K.
porsche928 zegt
@mwti: ik reed voor mijn 2e hands Tesla S een BMW 325 cabrio uit 2000 als youngtimer. Ik betaal nu meer bijtellin dan eerst maar wordt door de politiek wel weggezet als subsidieslurper.
rhellema zegt
@porsche928: dat was je ten tijde van je youngtimer dus ook al, bijtelling over de dagwaarde is ook een voordeel wat je door de politiek aangedragen werd.
dees zegt
Tja de mensen die er echt graag eentje wilden hebben er nu wel een besteld.
Daarnaast komen de verhalen over de nadelen ook steeds vaker voorbij, dat het bereik 25 tot 33% minder is bij koud weer. Ook zie ik steeds vaker verhalen langskomen over de problemen bij reparaties van Tesla etc
mwti zegt
@gregorius: beetje een domme opmerking lijkt mij want onder de 50K betaal je nog steeds 4% bijtelling. Ook hier zal de verkoop inzakken als je de volle 22% moet gaan dokken.
gregorius zegt
@mwti: ??
Het is interessant om te zien of de vraag naar de lagere klassen nu groeit (mensen gaat liever goedkoper rijden, maar nog wel elektrisch), of juist dat het stabiel blijft (de Tesla/IPace klant is een klant dan de E-Golf/Ioniq/Kia-ding).
En er is toch nog geen sprake van die 22% voor de eerst 50k?
mwti zegt
@gregorius: als je uit een Tesla van dik een ton komt denk ik niet dat je in een EV van minder dan 50K gaat rijden. Status is belangrijker dan je denkt bij dit slag mensen.
brera22 zegt
Alleen nog in 2019 en 2020 4 procent bijtelling, daarna 22 procent,,,
ik moet het nog zien of het dan nog zo hard gaat…
b2014209 zegt
Hoe weten de heren van Autoblog dat er in december 2019 652 Tesla Model X’en verkocht gaan worden?
evdw zegt
@b2014209: -edit: dank u, is nog niet gefixt-
BaRa zegt
Ach, de waan van de dag…
ozzytrk zegt
Wie koopt dan ook een elektrische auto.
evdw zegt
@ozzytrk: Toys for boys.
caprio zegt
Alweer zijn de rijkere 5% onder ons gesponsord van ons belastinggeld. Voor de tweede keer begaat de 2e Kamer deze miljarden kostende fout door elektrisch of eerder hybride rijden te stimuleren. De enkele keer dat Klaver van pas zou kunnen komen geeft ie niet thuis en gaat blind voor elektrisch en rijdt zelf diesel. Geeft maar aan hoe ontzettend ondeskundig onze Tweede Kamer toch eigenlijk is. Voor privé rijders kent NL in Europa één van de allerhoogste kilometerkosten en ook nog eens de hoogste openbaar vervoerskosten per van Europa. Thuiszitten of fietsen mag nog wel gratis van Den Haag. Wat een land
bmohnee zegt
@caprio: hoezo is korting op inkomens belasting op een dure auto (waar netto alsnog veel meer van in de staatskas van komt dan een 12k youngtimer bijv) een sponsoring vanuit jouw zak? Als je je daadwerkelijk zo druk maakt om wat er met jouw geld zou gebeuren is een ev denk ik het laatste waar je je om boos hoeft te maken. Om een dergelijke “sponsoring” te genieten dient de gemiddelde ondernemer/zzper wel eerst in een belasting schaal te geraken waar je behoorlijk wat meer afdraagt dan de gemiddelde nederlander (wat terecht is) en met een dergelijk inkomen maak je minimaal aanspraak op kinderopvang toeslagen, geen zorgtoeslag, dien je maximaal de studieschuld af te lossen etc.
caprio zegt
@bmohnee: Waarom mensen persoonlijk zoveel voordeel geven als ze al een nieuwe auto kunnen kopen van 90.000 – 120.000? NB betaald van de wegenbelasting van alle andere autobezitters die dat niet kunnen betalen. Dus rijkdom wordt extra beloond.
Je reactie klinkt alsof je ook bij rijkste categorie hoort. Laten we ons beperken tot auto’s, want dit is een autosite.
jag1960 zegt
@caprio: ***fake news alert*** er gaat niets van “uw belastinggeld”. De EV rijder wordt minder afhandig gemaakt door de overheid, maar er zijn geen cash subsidies .
caprio zegt
@jag1960: Wat een onzinnige reactie, als we op alle slakken zout moeten leggen over kort samengevat internet taalgebruik ….
Het komt erop neer dat deze bevoorrechte groep door ingrijpen van de Nederlandse staat meer netto geld overhouden de komende jaren….
Van de Staatssecretaris Wiebes (financiën) weten we dat deze regeling betaald is uit de pot motorrijtuigenbelasting van de Staat.
right zegt
Die auto’s kosten gemiddeld 1500€ per maand, dat kunnen alleen de mensen met een hoog besteedbaar inkomen betalen. Overheid subsidieert de verkeerde kopers. Na al die jaren heeft de overheid nog steeds geen vakbekwamer bestuurders die de juiste keuze maakt en zuinig omgaat met de belasting euro . Met name die rooie PVDA, SP en GroenLinks geven maar al te graag geld uit voor hun eigen parochie.