We kijken nu iets verder dan Nederland. Hoe doet de EV het eigenlijk in Europa?
Er was deze week veel te doen omtrent elektrische auto’s. Het klimaatakkoord werd afgelopen donderdag gepresenteerd. Daarin werd duidelijk dat de overheid aanzienlijk minder gaat investeren in elektrische auto’s. Het is heel makkelijk om daar op af te geven. Aan de andere kant: dankzij de nieuwe regels krijgen we minder ‘Outlander-PHEV’-esque taferelen. Het kost simpelweg te veel geld.
Is de elektrische auto daarmee ten dode opgeschreven in Nederland? De tijd zal het moeten uitwijzen. Er zijn Europese landen waarbij de elektrische auto minder zwaar gesubsidieerd wordt, als in Nederland. Toch blijkt dat de elektrische auto toeneemt in populariteit in Europa, zo meldt EV-Sales.
Het aantal verkochte auto’s met een stekker is namelijk gestegen afgelopen maand. Er werden in mei namelijk 37.400 stekkerauto’s verkocht. Opmerkelijk genoeg is het overgrote deel daarvan (63%), volledig elektrisch. In absolute aantallen hebben we het over 24.000 auto’s zonder verbrandingsmotor. Dat is 28 procent méér dan in dezelfde periode in 2018.
De top 5 van Mei 2019 ziet er als volgt uit:
1. Renault Zoe (4.106)
2. Mitsubishi Outlander PHEV (3.286)
3. Tesla Model 3 (2.849)
4. BMW i3 (2.178)
5. Volkswagen e-Golf (1.993)
De Renault Zoe doet het uitstekend. De kans dat die trend doorzet is erg groot, want de Zoe is onlangs voorzien van een ingrijpende facelift. De Outlander PHEV doet het opmerkelijk genoeg ook erg goed. De Tesla Model 3 is met name populair in Noorwegen en Nederland, alhoewel men in Duitsland ook erg gecharmeerd is van het elektrische BMW 3 Serie alternatief.
Hyundai (Kona EV) en Kia (e-Niro) scoren nog niet heel hoog, maar dat komt voornamelijk doordat ze niet snel genoeg kunnen leveren. Kijken we naar de grote, luxe elektrische auto’s dan vallen er twee dingen op. Het eerste is de inhaalslag van de Audi e-Tron. De Jaguar I-Pace begon het jaar voortvarend, maar de e-Tron van Audi loopt hard in. Het tweede wat opvalt: de verkopen van de voorheen populaire Tesla Model S en met name Model X zijn gekelderd. Beide auto’s komen niet voor in de Top 20.
Gulli zegt
Op zich logisch toch. De auto’s worden betaalbaarder, krijgen betere range en het netwerk aan laadpalen raakt steeds uitgebreider.
Ik denk dat een hoop consumenten de voordelen er wel van zien, zolang het maar een goed en betaalbaar alternatief is voor de verbrandingsmotoren.
kevin1400 zegt
@gulli: en je huis vol zonnepanelen en laden maar..
mvdoesel zegt
@kevin1400: met een rijtjeshuis schuine daken en dakkapellen aan beide zijden en een van de daken op het noorden. Hoe dan ? Oh ja en auto staat aan de straat, je mag feen kabel over de stoep leggen. En met mij vele anderen. Ik denk dat dit niet op persoonlijke titel geregeld zou moeten worden. Dat salderen zou oneindig moeten gelden. De netto leverancier heeft een rekening van 0 een gebruiker betaald maar wie waar producerrd of gebruikt zou niet uit moeten maken.
kevin1400 zegt
@mvdoesel: daar heb je gelijk in
pcooperworks zegt
@mvdoesel: dan idd niet elektrisch, dus maar een jaknikker, raffinaderij en benzinepomp etc. in de achtertuin
mvdoesel zegt
@pcooperworks: ik bedoel juist het tegenovergestelde. Niet iedereen zijn eigen energie opwekken. Dus ook niet iedereen zijn eigen accupakket en dus ook niet off grid. Ik bedoel dat je zou moeten verdienen aan stroom leveren.
lekbak zegt
@mvdoesel: de salderingsregeling definitief maken resulteert alleen maar in meer belastingen elders. Je gaat er echt niks mee opschieten. Een accu zetten is de oplossing, dan kan je gewoon je eigen stroom gebruiken. Helaas zijn die nog een “beetje” duur.
roberto zegt
Off Topic: mocht ik nu een hybride auto privé kopen (VW Golf GTE uit 2014), blijf je dan voordeel op wegenbelasting houden of is dit maar tot 2020?
reistje zegt
@roberto: Tot 2020 en dan “MRB met correctiefactor”
roberto zegt
@reistje: en de correctiefactor houdt in?
lekbak zegt
@roberto: het gewicht van de accu’s is belastingvrij.
wildewesten zegt
Hoeveel auto’s zijn er in totaal in mei verkocht?
Citrofiel zegt
@wildewesten: EU en EFTA (30 markten): 1.443.708 stuks.
berlinetta zegt
Wat zou de verklaring kunnen zijn dat Tesla opeens zo weinig verkoopt? Zouden mensen nu toch eerder voor een Audi of een Jaguar kiezen?
Citrofiel zegt
@berlinetta: In mei kwam was er even wat minder aanvoer vanuit de VS. Daarom werden er bijvoorbeeld in Nederland in de hele maand slechts 419 Model 3’s geregistreerd. Maar geloof me, dat wordt weer goedgemaakt in juni. Alleen al afgelopen vrijdag werden er 379 op Nederlands kenteken gezet…
dwfc zegt
@citrofiel: de 3 eet de S en de Y op ! Bijkomend het aanbod van de andere constructeurs heeft ook invloed, voor elke van de boven opgesomde aantallen is het een Tesla minder …
stijn03 zegt
@berlinetta: mss omdat de S toch al niet meer zo’n recent model is? Dit zie je toch ook met de traditionele auto’s, wanneer een model al een tijd in omloop is, zakt toch ook de vraag?
rikus zegt
Goh..
baklava zegt
Logisch met al die subsidie
caprio zegt
Waarom de Golf als hoofdfoto? Een auto met een theoretisch bereik van slechts 200km en dat op de 5e plek is me al een raadsel. De nieuwe Leaf, Kona en Nero doen bijna het dubbele met min of meer dezelfde ruimte aan boord en prijs. Dan moet je toch wel erg gek zijn (op VW)
sanderp zegt
@caprio: Nero? Heeft die auto Rome af laten fikken?
gilettelubbers zegt
@caprio: ja of je maakt de afweging om níet in zo’n verschrikkelijk lelijk hok als bovengenoemde te gaan rijden..
frank2b zegt
Mooi dat de verkoop van EV’s in de lift zit.
Maar wanneer gaat-ie nou eens omhoog?
dwfc zegt
Voor de 20-en 30 tigers, jullie ontsnappen helaas niet meer aan het elektrisch rijden. Als je kan nu een 6 of 8 cilinder anno jaren 90 – 2000 kopen om binnen x jaar nog het oude rijplezier te ervaren !
SimonMc zegt
@dwfc: twintigtigers en dertigtigers? ;-)
Dutchdriftking zegt
Tja dat de Tesla S en X niet meer verkopen is logisch. Zonder voordeel van de overheid zijn ze te duur. En als je dan toch te veel geld uitgeeft dan liever aan een bekend premium merk.
dwfc zegt
@dutchdriftking: Het is niet enkel in NL hoor, in BE en DU gaan de Tesla verkopen ook achteruit, kan best dat de fiscale stimulans in NL een van de oorzaken is maar niet in BE en DU.
bitflip zegt
Niet om het een of ander, maar geen van die “auto’s met stekker” hebben een stekker. Noem het gewoon auto’s?
willemveenstra zegt
Ach de meeste kopen 1 keer een electrische auto en komen er dan achter dat er veel nadelen aan zitten. Meeste gaan uiteindelijk weer terug naar een brandstof motor! Ik moet die electrische troep ook niet. Ik toeter altijd even als ik weer iemand zie wachten bij de laadpaal. Ook leuk is even zwaaien naar de electro rijder die achter een vrachtauto hangt om net thuis te komen. Of de 110 km per uur rijders die anders de range net niet halen! Je vervangt pas iets als je of hetzelfde kan kopen of iets beters. Alles wat er nu aan electro te koop is ga ik er in ieder geval op achteruit.
SimonMc zegt
@willemveenstra: Ik weet niet hoe oud u bent, maar u klinkt in ieder geval als een babyboomer. Of ook wel de generatie die vastgeroest is en oogkleppen op hebben voor het positieve van iets, maar graag de nadelen er in wrijven.
pablo007 zegt
Weg met die elektrische rommel elektrisch auto rij je maar in de kermis ! @simonmc:
pablo007 zegt
Had vroeger een racebaan speelgoed elektrische , misschien moet de politiek enkel stroom rail aanleggen in de wegdek ???@simonmc:
bitflip zegt
@willemveenstra
Volgens die logica zouden EV rijders naar tankende mensen moeten zwaaien, over een jaar genomen staan die meer tijd te verdoen aan wachten bij de pomp dan ev rijders op een beetje sap.
rikus zegt
Dankzij leaserijders natuurlijk. Ik denk dat er weinig particuliere verkoop tussen zit.
pablo007 zegt
Hoe zit het straks met de Oldtimers auto ??
Geldt rekening rijden ook voor Oldtimers in 2026 ?
gasterplancke zegt
Positief nieuws over EV’s en dan zetten jullie de VW Golf op de openingsfoto terwijl die lang niet het best verkocht wordt. Dat is dus de Zoe van Renault.
VAG verkoopt vooral door marketing en niet door kwaliteit of innovatie. Blijkt hier ook weer hoe dat gaat.
Jantje_555 zegt
in belgie wordt het alvast zwaar gesubsideerd…om ter zwaarste voertuigen, maar dan met een batterijtje en nadien nooit aan de stekker.