Met je dieselbeuker heb je eigenlijk niets in Parijs te zoeken, tenzij je een volle tank hebt.
Langzaam maar zeker begint Parijs de anti-auto hoofdstad van de wereld te worden. Maatregel na maatregel maakt de Franse stad minder aantrekkelijk voor auto’s. Met vandaag: een verbod op de verkoop van diesel bij diverse tankstations in Parijs.
Diesel in Parijs
Het verbod is actief sinds 1 oktober van dit jaar. Diverse tankstations in de hoofdstad van Frankrijk mag geen diesel meer verkopen. Het gaat nu nog om strategisch gekozen plekken in de rong rondom Parijs. Uiteindelijk is de doelstelling om de verkoop van diesel in de gehele stad te bewerkstelligen.
Wie diesel nodig heeft moet het maar buiten de stad tanken. Franse arrogantie ten top, het past ook wel een beetje bij een stad als Parijs. Inwoners of bezoekers van Parijs kunnen nog enkel terecht voor benzine, LPG of stroom bij één van de laadpalen.
Het gevaarlijke is natuurljk dat andere Europese steden Parijs als voorbeeld nemen. Het zal niet de eerste keer zijn. Denk aan het verlagen van de maximumsnelheid. In 2021 maakte de stad bekend de snelheid te verlagen naar 30 km/u. Eind december 2023 werd een vergelijkbare maatregel ingevoerd in Amsterdam.
Parijs is wat dat betreft een soort inspiratie voor burgermeesters en gemeenteraden van andere Europese steden om deze ‘groene’ maatregelen a.k.a burgertje pesten over te nemen. Stel dat 020 inderdaad deze nieuwe maatregel overneemt dan is dat nog geen complete ramp. Diesel is niet extreem populair in ons land.
Na een snelheidsverlaging, parkeertax op zware auto’s en nu een verkoopverbod voor diesel krijgen inwoners van Parijs het steeds meer door: die auto, die moet weg. En het liefste zo snel mogelijk.
Ja, het is mooi plaatjes maken van je bolide bij de Eiffeltoren. Maar is dat de eeuwige file rondom de ring, de achterlijke parkeertarieven en nu deze nieuwe maatregel het allemaal waard? Pak gewoon de trein, het vliegtuig of blijf weg. Ik herhaal.. (via gocar.be)
lekkerlinksrijden zegt
Gelukkig zijn de problemen met de banlieues al opgelost, dan kun je dit soort problemen aanpakken. Misschien gewoon binnen de ringweg alles elektrisch.
Jantje_555 zegt
weer een bewijs dat de EU een dictatuur wordt, zonder dat de overheid het zo noemt. Plooit de burger niet snel genoeg naar hun wensen om in een EV te stappen of het OV, dan verbieden ze wel het een en ander. De overheid wint altijd! De burger dient enkel nog voor hun salarissen te betalen.
Allison Burgers zegt
Je kunt gewoon benzine tanken.
hondafiel zegt
Als ze iets goed kunnen is het staken in Frankrijk, maar eens afwachten wat er de komende maanden gaat gebeuren.
Allison Burgers zegt
Gelukkig voor de dieselaars lees ik hier altijd dat een diesel een miljoen kilometers aan range heeft.
Jantje_555 zegt
net zoals een EV rijder denkt dat iedereen kan thuisladen of 365 dagen gratis kan rijden dankzij zonnepanelen…
racerx zegt
Zal de gemiddelde dieselrijder niet wakker van liggen, want voldoende range. Toch wel een aparte maatregel, gezien diesel enorm populair is in Frankrijk.
Jantje_555 zegt
net daarom nemen ze als eerste diesel he. Zoals Ruben zegt, is echt burgertje pesten.
En pakjesbezorgers of vrachtwagens die zaken komen leveren.
rwdftw zegt
Er komt een moment dat de binnensteden van Parijs of Amsterdam leegstromen. Geen winkels meer, geen bewoners (een auto is soms verdomd handig), geen leven.
Wat je wel gaat zien zijn de grafitti spuiters, krakers, plunderaars, vernielingen en meer van die zaken.
verdebosco zegt
Arrogantie ten top. Heel dom, terwijl je gewoon aan andere knoppen kunt draaien zoals de Euro-norm of een importverbod. Nog meer kiezers voor ultrarechts.
kennone zegt
Dus meer kilometers door de stad met je diesel maken om te kunnen tanken. Slim👌🏼
rollingstoned zegt
Zoals ene Napoleon Bonaparte ooit al zei: “In politics, stupidity is not a handicap”….
Diesel Rocks zegt
Buiten Parijs tanken, dan 1200 kilometer rondjes rijden in de stad.