We vragen ons af of de elektrische auto wel goed genoeg verkoopt. Qua aantallen zit het redelijk goed, maar het marktaandeel kan beter.
Dames & heren: het is zo simpel. Bij auto’s met verbrandingsmotoren komen er schadelijke stoffen uit. Bij elektrische auto’s is er geen directe uitstoot. Elektrische auto’s worden goedkoper en kennen veel incentives. Het aanbod EV’s stijgt, evenals de actieradius van de elektrowaggies. gelukkig zijn er meer en meer laadplaatsen.
Natuurlijk zijn er landen waar de ontwikkeling wat trager gaat, maar in het superieure Europapa moet het tocht een uitgemaakte keuze zijn? Nou, dat zou je wel zeggen, hè? Maar de consument blijkt toch wat conservatiever dan gedacht.
Uit de laatste cijfers van ACEA blijkt dat slechts 1 op de 8 auto’s een EV is. Dat klinkt op zich niet zo heel erg verkeerd, maar het is best een matig cijfer. 7 van de 8 auto’s die nieuw worden verkocht, hebben dus alsnog een milieuvervuilende motor onder de kap.
Verkoopt de elektrische auto nog wel?
Het is beter dan in de Verenigde Staten. Want waar 12% van de Europeanen kiest voor een superieure EV, doet in de VS slechts 7,6% dat. Tja, als je deze treurige cijfers ziet, begrijp je ook wel waarom autofabrikanten nog eventjes wachten met het afschieten van de benzinemotoren.
De verkopen van elektrische auto’s in Europa steeg met 9%, maar het aantal verkochte auto’s steeg in zijn totaliteit ook met een soortgelijk percentage. Dus het marktaandeel van elektrische auto’s bleef min of meer gelijk. Sterker nog, eigenlijk daalde het een beetje (van 12,1% naar 12%).
Diesel en hybride populair
Verder is bijzonder dat de dieselmotor toch weer populair aan het worden is. Althans, in Duitsland is dat het geval. Wellicht rijden ze daar langere afstanden en komen ze erachter dat een downsize turbotorretje, PHEV-combinatie of EV geen zoden aan de dijk zet als je dagelijks honderden kilometers moet rijden op de Autobahn.
In Duitsland stegen de verkopen van dieselauto’s met 9,7%. Laat ze het niet horen bij Die Grünen. De populariteit van diesel in Europa daalt wel: van 15% naar 12,9%.
Het gekke is, ook de PHEV wist geen groter marktaandeel te bemachtigen. Dus als bijna alle aandrijftypes martkaandeel moeten inleveren, wie heeft er dan baat bij? Nou, dat kunnen we je vertellen. De reguliere hybride!
Daarvan steeg de populariteit 25,5% naar 28,9%! Kijk, dan had Toyota het dus toch bij het juiste eind. Voor nu dan, want die elektrische auto gaat eraan komen.
Fotocredit: Spectres in bij de dealert, door @row1 via Autoblog Spots!
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat mijn favoriet er niet meer is. De plug-in hybride diesel.
Johanneke zegt
Nieuwe auto’s worden gekocht door leasemaatschappijen en ouderen. Die ouderen zijn gemiddeld gezien redelijk conservatief, dus daar heb je je antwoord.
Overigens vind ik dat er in Nederland veel te weinig duidelijkheid is, mede ook omdat we geen kabinet hebben. Geef eens aan wat de MRB gaat worden, de voordeeltjes of het verdwijnen daarvan, en maak het mogelijk dat iedereen zonder oprit maar wel met parkeervakken voor zijn huis op kan laden. Dus sta palen toe zodat de kabel over de stoep heen gaat, of tegels met kabelgoten. Als er meer duidelijkheid is gaan meer mensen overstappen, want dan wordt het een duidelijke berekening en afweging, van: wat gaat het mij kosten een EV vs wat anders, past het in mijn leven, etc.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Duidelijkheid van de overheid, en dan het liefst voor de komende 10 jaar is wel belangrijk ja. Het probleem is echter dat de overheid met de auto twee dingen wil. Geld verdienen, en de burger stimuleren om milieu bewuste keuzes te maken. Die twee gaan nu eenmaal niet samen. Daar komt nog bij dat men qua milieu kijkt naar theoretische doelen waar we ons voor moeten verantwoorden aan Europa. Praktijk uitstoot kijkt niemand naar.
Mijn oplossing:
– Rekeningrijden definitief niet doen
– MRB benzine 100%
– MRB diesel 200% (is al zo)
– MRB plug-in hybride 75%
– Reiskostenvergoeding indien gewenst door werkgever en nemer vervangen door gratis opladen op de zaak.
Met name de laatste gaat heel veel uitmaken. Dat zorgt er voor dat het voor de particulier ineens interessant is om een tweedehands elektrische of plug-in hybride auto te kopen. Daar elektrisch rijden dan ‘gratis’ is doet men dit ook daadwerkelijk zoveel mogelijk met de plug-in, het het zorgt voor een véél betere spreiding van de belasting van het elektriciteitsnet. Uiteraard moet het elektriciteitsnet nog altijd flink verbeterd worden, en is een tegel voor draadloos laden in ieder parkeervak (tegen laag vermogen en gunstige tarieven) nog altijd iets wat nodig is. Maar dat kunnen we dan ook in een reële periode gaan realiseren.
ericc zegt
Superieure EV’s? Niks superieur aan! Heel zwaar, elke dag opladen en 100km minder ver dan beloofd. Want wie rijdt er naar het ski-oord volgende week. Ik met mijn diesel want de andere passagiers hebben een EV van de zaak maar willen niet 3 keer laden.
Johanneke zegt
Zwaar is iedere auto tegenwoordig. Ik vind sommige EV’s nogal meevallen zelfs. Een model 3 weegt 1750kg oid, een BMW 318i heeft een leeggewicht van 1575 kilo, dus met vloeistoffen kom je akelig dicht in de buurt.
Zowel de EV als de ICE heeft voor en nadelen. Maar dat kunnen velen niet verkroppen. Het is of EV/ICE is de duivel of EV/ICE is het allerbeste. Nuance is ver te zoeken.
Richmond zegt
nuance bestaat niet meer in de maatschappij, maakt niet uit of het over auto’s gaat of Barbieheimer
steephh zegt
@ericc Gelukkig klopt de range en verbruikscijfers die geadverteerd worden bij brandstofauto’s wel altijd, die zijn perfect spot on en haal je gemakkelijk al rij je 180km/h op de snelweg.. Of nee wacht.
Als je doel is om zo snel als mogelijk zonder fatsoenlijke pauze’s richting een ski-oord te scheuren dan is een EV inderdaad geen goede oplossing, dan kan je beter met een benzine of diesel gaan.
Voor jou is een EV inderdaad niet superieur – zeker als jij élke werkdag meer dan 500 km rijdt, maar voor mensen die andere eisen hebben sluit het wellicht erg goed aan.
Johanneke zegt
Verbruikscijfers kloppen wel hoor. Ding is dat vrijwel niemand normaal kan rijden. Net nog: druk op de weg, heb de tijd, zat met 90 achter een vrachtwagen. Paar auto’s achter mij. Komt er een afrit, gaan twee mensen mij rechts inhalen op de uitvoegstrook, om vervolgens vol op de rem te moeten voor een 180 graden bocht. Dan ben je gewoon moeilijk stom. En maar janken dat je je opgegeven verbruik niet haalt. Nee joh.
audirs3 zegt
@ericc Heel zwaar is een oud vooroordeel. De Model S Plaid weegt veel minder dan een M5. Elke dag opladen is onzin, de gemiddelde forens rijdt 80km op een dag, en dan is 1x per week wel voldoende (bij realistische range van een WLTP 600km). En op langere trips moet je idd paar keer laden, maar zeker met kids op reis moet je toch wel geregeld stoppen. En met 800V auto’s heb je het over 12 minuten stopjes.
THSD zegt
@audirs3
De laatste M5 sedan weegt haast 300kg minder dan jouw genoemde tesla dus dat klopt niet wat je zegt.
citrorob zegt
BMW M5 2024 versie weegt 2435kg. Een Model S plaid 2024 is 2220kg.
Ergo, je verspreid gewoon leugens. Maar wie had anders verwacht….
THSD zegt
@citrorob
Begrijpend lezen is niet jouw ding he?
Ik heb het over de laatste M5 en niet de M5 die straks in juli in productie gaat
https://www.autoweek.nl/auto/100741/bmw-m5/
https://www.autoweek.nl/auto/102821/tesla-model-s-plaid/
Zie hier het verschil 1870kg vs 2162kg
THSD zegt
Begrijpend lezen is niet jouw ding he?
Ik heb het over de laatste M5 en niet de M5 die straks in juli in productie gaat.
Huidige M5 = 1870kg en de tesla S plaid = 2162kg
Keiharde cijfers wat feiten zijn en geen leugens.
acavs zegt
Precies. Als je verder gaat rijden (bv. naar de Alpen), wil je toch een beetje doorrijden. Die ‘realistische WLTP-range’ van 600 km, wordt dan al gauw 300 km, als het niet nog minder is. De nieuwe Q6 e-tron (270kw laadsnelheid) laadt onder optimale omstandigheden van 10% naar 80% in 21 minuten. Dan laad je dus – onder optimale omstandigheden – (240-30=) 210 kilometer aan range bij in 21 minuten. Als je 1000 km wil rijden, dan moet je 4 of 5 stops maken van elk minstens 21 minuten. Dan doe je gewoon al gauw 11, 12 of zelfs 13 uur over een reis die je anders in 7 tot 10 uur maakt. Dat is voor veel mensen niet werkbaar en een reden om een brandstofauto te verkiezen boven een EV, zeker als je zulke reizen vaker maakt.
schuimbekje3 zegt
De electrische auto heeft een aantal grote nadelen…
Het is technologie gemixed met automotive..
En automotive technologie is al, hoe zeg ik het lief, gewoon kwalititatief uitermate teleurstellend..
Koop een auto met navigatie, zodra de auto opgehaald kan worden bij de dealer is de navi al 3 jaar over datum. (en dat is techniek die het meest gemakkelijke te updaten valt.. en daar lukt het al niet eens)
Geen enkele technologie voor de auto is gebouwd met security in het achterhoofd, hoogstens met temperatuur en/of trillingen… Maar als ik kijk naar VW, renault, ford en landrover, zelfs dat niet eens. Ik ben nog nooit een golf tegengekomen met 100% werkende verlichting, trilt altijd kapot of los, en bij landrover is het niet werkend hebben van een display nog net niet vaker dat een niet werkend lampje bij VW…
Zelfs een van de meest succesvolle stukjes niet-automotive technologie, een iphone is onderhevig aan leeftijd.. niet in de laatste plaats dat apple (nu nog steeds) opzettelijk oudere iphone trager maakt dan ze waren, vaak slopen ze de accu ook nog opzettelijk waarna ze helemaal de performance kunnen terugschroeven.. je moet natuurlijk wel minstens elke 3 jaar een nieuwe kopen…
Maar zelfs als dat allemaal niet het geval was, wordt jij blij van een iphone 1st gen? Dat een 2007 model..
Ik zou heel blij worden van een 2007 model van mijn Cayenne, of mijn Forester XT of mijn Mercedes M… Youngtimer, dus lekker laag in de bijtelling… zou ik blij worden van een Iphone 1 ? Dan heb je een, als je vergelijkt met auto’s, een oude 6.2 pk 1 cylinder 2 takt teruggetuned naar 4.12pk voor verbruik omdat anders de 1.4 liter tank te snel leeg liep. waar je dan maximaal een snelheid van 2.75km/h mee haalt. je kunt er alleen geen benzine meer voor krijgen, want de 30 polige 24V startaccu wordt niet meer gemaakt, alles is nu 2 polig 12V immers.
Dus, als BEV’s ook maar een beetje lijken op iphones, dan is straks een Nissan Leaf #1 net zo hopeloos als een Iphone <<<4S nu is.
Er zullen geen laadstekkers meer zijn voor oudere EV's waardoor ze per definitie niet meer functioneel blijven. Thuis opladen zal in de toekomst verboten worden omdat het gevaarlijk zou zijn (en anders veroorzaken ze wel een paar ongevallen), zoals dat ook effectief is gebleken bij H2 tankstations. En ze dan meer belasting kunnen heffen, want op laadpalen hoort alleen een vervoersmiddel geladen te worden, dus kun je daar accijnzen heffen, zodat mensen thuis nog hun ipad kunnen laden voor 200 euro en aan de laadpaal hun VW ID.800 buzz voor 800.000 euro… (ja, lach maar.. maar ik ben zo oud dat ik nog een patatje, toen nog frietje hetende, heb gekocht, MET mayo voor 10cent = Euro 0.04)…. daar krijg je nu het papieren zakje niet eens meer voor… met de euroflatie, de absurditeit waarmee NL en EU politici met geld strooien naar het oosten en zuiden van europa en het noorden van amerika, gaat dat patatje van 4 euro nu binnen 20 jaar naar 400 euro… die 2.30 voor een litertje benzine zal dan wel een jaarsalaris kosten tegen die tijd.
Dus B- E – V, weg erm E .. je legt namelijk je financien eieren van een clubje ranzige geldwolven (oliemaatschappijen) in een ander mandje van de energie maatschappijen… die NOG erger zijn…
M3 comp. zegt
Ik snap Nederland en de burger sowieso niet. Ik ga zelf ook al een paar jaartjes mee, maar iedereen laat zich alles maar door de strot duwen. In China en consoort landen hebben overal schijt aan. Eenheid maakt macht. Het is zo makkelijk dat men het niet eens ziet. Als je met z’n alle gewoon geen EV’s koopt, lost het probleem zichzelf op. Maar nee, d’r zijn een handje vol Groenen die hun hobby’s d’r doorheen drukken, en de rest trapt er in. Mijn inziens mag Jan de arbeider geen vrijheden meer hebben, daarom wordt ons alles onmogelijk gemaakt. Dat klimaat gebeuren zet ik echt m’n vraagtekens bij. Daar in tegen het milieu, daar kunnen we misschien wat aan doen, maar dan wel met z’n alle. De regering moet eens ophouden met z’n on nastreefbare doelen en eens wat meer geven om zijn burgers. Maar goed, we zien hier én daar al wat scheurtjes komen. De kanteling is al een gegeven🤷♂️
audirs3 zegt
mijns inziens zijn er nog te weinig goede EV’s, zeker voor een lage prijs. De nieuwe Macan en Q6 zijn wat mij betreft een soort benchmark met realistische range >500km en super snel laden 270kw. Misschien 1 of 2 keer kwartiertje stoppen maximaal richting de wintersport.
Het zal vast een paar jaar duren voordat ook andere merken en goedkopere modellen zulke techniek zullen adapteren. En dan is de EV zeker wel superieur. Vooral ook met goedkopere accu’s met hogere energie densiteit. Tot die tijd gaat de transitie gewoon wat langzamer dan verwacht…
acavs zegt
Met die Q6 en Macan ga je geen 500+ km range halen, zeker niet in de winter. Dat wordt echt max 400 km als je rustig rijdt en rond de 300 km (of minder) als 140+ km/u gaat rijden. Let wel, je laadt dan nooit naar 100%, dus je hebt een effectieve range van 240-320 km. Dan moet je al 3 of 4 keer stoppen, en elke keer zo’n 20-25 minuten. En dan ga je er al vanuit dat er niemand voor je staat te laden, de laadpaal volledig functioneert en je ook echt op volle snelheid kan laden. Voor lange reizen (500km+) is de EV nog verre van superieur. De laadsnelheid moet echt nog minstens verdubbelen voordat het zo ver is.
audirs3 zegt
wat een onsamenhangend verhaal… De stekker gaat ten eerste nooit meer veranderen, net zoals jouw 220V stekker thuis al meer dan een eeuw oud is. Ook is de navigatie van een BEV niet anders dan een ICE. Voor de BEV zelf is er verder niet extra technologie nodig ofzo, geen updates, etc. En onzin dat laden thuis verboden gaat worden, accu’s worden juist alleen maar veiliger, mensen installeren ze ook massaal thuis tegenwoordig. En de energie markt is altijd veel meer open dan de oliemaatschappijen, veel meer concurrentie, en ook zelf op te wekken met paneeltjes etc.
Fernando zegt
Laat mij maar lekker conservatief zijn maar ik wil geen tablet of Aaiphone op wielen!
En ben allergisch aan betuttelingsaccessoires, piepjes en alarmpjes die het rijgenot verstoren.
Wat als het merk op de fles gaat? Start je auto dan nog wel?
Een goede radio met B-tooth is genoeg, navigatie is 100% up 2 date in mijn mobieltje.
degrotemuis zegt
In Nederland helemaal logisch met dat zwalkbeleid zonder duidelijke lijn. En helaas is er op Europees niveau ook niet echt vooruitzicht getoond bij het investeren in bijvoorbeeld de infra om die overgang die ieder land zegt te willen ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Zowel stroomnet als aantal laadpalen blijven achter op de doelstellingen die gesteld zijn qua aantal EVs, zelfs op de werkelijke registraties. En vooruit kijken qua beleid voor thuisladers zonder parkeeroptie op eigen terrein is er ook niet echt bij. Dus logisch dat brandstofauto’s populair blijven. De EV kan nog zo goed zijn, zonder goede laadopties en een concurrerend kostenplaatje blijft het lastig.