Een leuke Porsche 911 of Cayman occasion gezien en de dealer die dan weigert de auto aan je te verkopen. Helaas is dit een (tijdelijke) realiteit.
Hommeles voor Porsche aan de andere kant van de plas. In de Verenigde Staten mag Porsche geen occasions verkopen van bepaalde modellen. Het gaat hier om de Boxster, Cayman, 911, Panamera en Cayenne uit de periode 2012 tot en met 2016. Waarom? Omdat de auto’s meer emissies uitstoten dan toegestaan.
Porsche occasion met Sport Chrono lijkt de klos
Volgens Business Insider heeft het te maken met de Sport Chrono optie. In Sport en Sport Plus stoten de auto’s meer uit dan in de reguliere rijmodus. Reden voor de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om een verkoopstop uit te roepen. Porsche-dealers moeten nu een ‘nee’ verkopen aan klanten die komen shoppen voor een dergelijke occasion.
Porsche gaat alle betrokken auto’s voorzien van een software update zodat ze weer verkocht kunnen worden. Momenteel is die update in ontwikkeling. De Porsches die niet zijn uitgerust met Sport Chrono lijken mogelijk de dans te ontspringen. Het probleem lijkt al een aantal maanden te spelen. Al in november 2020 werd er op fora gesproken over klanten die geen Porsche occasion mochten kopen van de dealer.
knapzuur zegt
Blijf het altijd grappig vinden dit soort nieuws uit ‘murica, fuck yeah!
okdoei zegt
@knapzuur: Inderdaad. USA: Waar er uit de “semi’s” nog grote pluimen dikke vette zwarte rook komt als ze ff gas geven.
tristant zegt
Omdat de emissie-eisen strenger zijn dan hier?
spollie zegt
Ze zijn niet strenger, ze zijn anders. De VS heeft zich van oudsher voornamelijk gericht op het beperken van stikstof-uitstoot, terwijl het in de EU (tot voor kort) vooral over CO2 ging. Vandaar dat een indirect ingespoten V8 die 1:5 loopt in de VS geen enkel probleem is, maar voor een commonrail diesel met een kwart van het verbruik moeten allerlei kostbare trucs worden uitgehaald om aan de normen te voldoen. Hier is het juist andersom.
White_Lightning zegt
Het lijkt niet te stoppen, niet vanzelf…
pindakoning zegt
Kunnen ze bij Porsche niet een stokje plaatsen achter het gaspedaal? Zodat je maar 60% gas kan geven, schijnt ook te schelen in verbruik.
Hoe kijkt die dienst überhaupt naar auto’s met sportmodi?
Robert zegt
@pindakoning: wat ze feitelijk ook doen, alleen zal het een softwarematig vormgegeven ‘stokje’ zijn. Wat volgens mij verder ook complete nonsens is, want iemand die een auto van dit kaliber koopt wil veel maar géén geknepen motor. En dus zullen de tuners staan te trappelen om een ‘stage one remapping uitvoeren die hen dat verloren vermogen weer terug geeft, plus hoogstwaarschijnlijk nog een beetje extra.
bjr1983 zegt
Wat een gel*l zeg. En ondertussen mogen de meest verkochte ‘auto’s’ daar, de pick-ups, vrijgesteld blijven van alle eisen omtrent milieu.
spence zegt
Hoe lang voor elke andere auto met “sport” stand hetzelfde ondergaat ?
Het lijkt mij evident dat bvb die van BMW en goed stukje extra verbruikt, gezien het toerental hoger blijft zitten.
Dutchdriftking zegt
Alleen in het land van de pick-ups.
pa045 zegt
Haha. En weer afgeven op Amerika. Dat de pruusjen wederom niet te vertrouwen blijken, werpen ze hier maar weg.
joris1988 zegt
Wat heeft stopwatch op het dash nu weer te maken met uitstoot?
launchcontrol zegt
@joris1988: omdat je in dat pakketje ook Sport en Sport+ knopjes krijgt en bij de 991.2 zelf een overboost knopje.
joris1988 zegt
@launchcontrol: de .2 kwam ná die periode.. En sportknoppies wijzigen alleen de gasrespons bijvoorbeeld, blijft zelfde auto.
launchcontrol zegt
@joris1988: de .2 was er in 2016 ook al, heb er zelf eentje gehad!!
joris1988 zegt
@launchcontrol: Tof! Toch wel klant bij Porsche Centrum Gelderland geweest hoop ik? 😊
erikabarth zegt
En hun eigen oude slurpende V8 diesels en benzines zijn natuurlijk geen probleem
Die stoten onder werkelijke omstandigheden vele malen meer uit.
Riekt naar protectisme.
Charles Taycan 4S zegt
Lijkt wel of Trumpie hier nog achter zit! 😉 Wat een onzin dit!