Wie dacht dat de Nederlandse automarkt in 2015 flink zou profiteren van de aanstaande veranderingen rond de bijtelling heeft het mis. We gaan namelijk opnieuw de 400.000 nieuwe auto’s niet halen.
Dat is in ieder geval de prognose van Aumacon, die verwacht dat er volgend jaar in totaal 390.000 nieuwe auto’s verkocht gaan worden. Van herstel is dus alles behalve sprake, want als we 2014 meerekenen, dan gebeurde het sinds 1970 pas drie keer eerder dat we minder dan 400.000 nieuwe auto’s kochten. Ter vergelijking: in 1999 waren het er nog 611.776 stuks.
Aumacon ziet de daling overigens niet als een verrassing, maar als een logisch gevolg van een aantal ontwikkelingen. We wonen vooral in de Randstad steeds dichter bij ons werk en kiezen daarom vaker voor ander vervoer, terwijl auto’s kwalitatief ook steeds beter worden en dus minder snel aan vervanging toe zijn.
De aanscherping van de bijtellingsregels per 2016 heeft ook een minder grote impact dan verwacht. Natuurlijk zullen er tegen het einde van 2015 meer leaserijders kiezen voor een nieuwe auto, maar Aumacon-directeur Clem Dickmann verwacht absoluut geen stormloop. De effecten van de steeds veranderende bijtellingsregels zijn op jaarbasis echter veel minder heftig dan sommige instanties ons willen doen geloven. Onderaan de streep ontbreekt het primair aan basale kooplust.”
UPDATE: volgens het ING Economisch Bureau groeit de markt in 2015 tot 465.000 registraties. In 2016 volgt echter een terugval tot 400.000.
lincoln zegt
waar je voor de vrije markt een glazen bol nodig hebt ..
is voor de subsidie handel gewoon een prognose mogelijk ..
hoop dat de staats autoverstrekkers niet teveel Lada,s op voorraad hebben staan ..
moondustfocus zegt
Als ze bpm nou eens een keer verlagen wordt het voor veel mensen aantrekkelijker om een nieuwe auto te kopen en
potver7 zegt
@moondustfocus: Denk je? Ten eerste zal, in ieder geval bij een aantal importeurs, de ‘kale’ prijs omhoog gaan. Ten tweede zorgt BPM-verlaging ook voor lagere inruilprijzen en dus hogere afschrijving van het huidige wagenpark. Het prijsverschil voor de autokoper is dus een stuk minder dan de BPM-verlaging.
lincoln zegt
@moondustfocus:
onder het mom van 1 Europa zeker ..
mwah .. niet als het hun niet uitkomt hoor ..
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@moondustfocus: Maar welke idioot koopt er nou een nieuwe auto, zonde van je geld.
moondustfocus zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: De gebruikte auto’s zijn ook ooit nieuw geweest, iemand moet ze kopen.
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@moondustfocus: Ja, de ego vergroters kopen een nieuwe auto en ik koop hem 10 jaar later.
potver7 zegt
Precies wat ik ook al dacht: dat die nieuwe bijtellingspercentages niet heel veel verschil gaan maken op de verkoopcijfers. Benieuwd naar het antwoord van de Bovag…
Hubert zegt
Zoals al eerder aangegeven, de auto’s gaan steeds langer mee.
Zlefs als de prijs naar beneden zou gaan, zou ik alsnog lekker mijn huidige auto blijven rijden.
We leven al in een wegwerpmaatschappij, dus wil ik graag mijn steentje bijdragen aan een betere toekomst en niet bij iedere facelift naar de dealer rennen om mijn auto in te ruilen.
stephane8200 zegt
Het enige wat de overheid en voorspelbaarheid met elkaar overeenkomen zijn de laatste vier letters helaas.