Er wordt in Nederland behalve 7%-subsidiewagens nog steeds geen bal verkocht, en dus wordt het tijd de prognoses bij te stellen. Aumacon bijt het spits af, en verlaagt zijn prognose van 415.000 naar 380.000 nieuwverkopen.
Toen eind vorig jaar de prognoses voor 2014 kwamen hadden we er zelf al een hard hoofd in. Maar goed, hoop doet leven, dus laten we het eens van de zonnige kant bekijken, was de gedachte. Helaas mogen we na ruim 7 maanden concluderen dat de autobranche nog steeds skeere tijden kent.
AUMACON-directeur Clem Dickmann verwoordt de aanpassing als volgt: “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag – 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.”
Wel heeft hij hoop voor het laatste kwartaal, als de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere bijtelling, hopelijk hun werk doen: “Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”
Autobrief
De automarkt wacht nu op de Autobrief 2.0 van staatssecretaris Eric Wiebes, die kort na Prinsjesdag (eind september) verschijnt. Hierin wordt een meerjarenbeled aan fiscale maatregelen uitgevouwen. Met deze kennis in de hand weet de automobilist waar hij op lange termijn aan toe is, en ook of hij inderdaad 14% bijtelling over zijn nieuwe Porsche Cayenne gaat betalen.
De overige grote marktpartijen hanteren vooralsnog prognoses van boven de 400.000, maar we sluiten niet uit dat ook zij hun ramingen zullen bijstellen. In de eerste zes maanden van 2014 gingen er minder dan 200.000 nieuwe auto’s over de toonbank.
Hieronder de huidige prognoses uit de glazen bol van de overige partijen:
BOVAG/RAI : 400.000
ABN AMRO : 430.000
ING : 425.000
UPDATE 1: Desgevraagd laat ING ons weten een bijstelling naar beneden ‘zeer waarschijnlijk’ te achten. Indien dit gebeurt, dan wordt deze in het volgende kwartaalbericht Automotive (medio september) kenbaar gemaakt. De BOVAG blijft vooralsnog bij de huidige voorspelling van 400.000 stuks.
UPDATE 2: In een reactie geeft ABN AMRO aan dat de eerdere prognose van 430.000 niet meer haalbaar is. Mede doordat de particuliere markt niet is opgeveerd zoals verwacht is de mening momenteel dat een aantal van 400.000 a 405.000 realistischer is, aldus de ad hoc-analyse van de woordvoerder.
UPDATE 3: mocht je een nieuwe auto willen kopen, dan kan je je huidige auto verkopen via wijkopenautos.nl.
miichal zegt
BPM eraf en we kunnen weer wat goedkoper auto’s kopen.
mashell zegt
@miichal: en dan gaan de inkomstenbelasting, BTW en natuurlijk de accijns op brandstoffen omhoog om het verlies aan inkomsten voor de overheid te compenseren.
miichal zegt
@mashell:mijn antwoord is idd kort door de bocht, maar laat ze lekker meer vpb ophalen ofzo, van die postbus firma’s. Alles ligt bij de burger, te idioot voor woorden.
tupperware zegt
@miichal:
Onzin, dat is nooit een beletsel geweest om te verkopen en belasting op nieuwe auto’s is de laatste 40 jaar nog nooit zo laag geweest.
Zolang de economie niet aantrekt blijft het modderen in alle sectoren die luxe artikelen verkopen, de TV markt ligt ook al jaren op zijn kont.
De voor mij belangrijkste rede om geen nieuw te kopen heeft niets met de prijs te maken maar met andere regelgeving.
Ik wil gewoon een auto en geen gadget vergeven van door Brussel verplichtte troep die mijn rijplezier vergalt.
jack_abarth zegt
Het heeft meerdere oorzaken, maar het ligt niet volledig aan de crisis.
Ben toevallig aan het rondsnuffelen voor een andere auto. Afgelopen dagen bij 8 merkdealers geweest. Van de 8 merkdealers werd ik alleen bij de Toyota aangesproken. Bij de overige 7 heb ik 20 minuten tot een half uur rondgekeken zonder aangesproken te worden of wat dan ook.
De arrogantie zit er nog goed in bij de handelaren, en zolang dat niet veranderd zullen de verkopen tegen blijven vallen.
stefane30v8 zegt
@jack_abarth: Zo wou mijn vader een paar jaar geleden een bmw 5 serie kopen. Auto was al een x bekeken en mee gereden in goes. Hij wist dus precies wat hij wou en moes enkel nog besteld worden. Na bijna een uur rond gelopen te hebben bij de bmw in roosendaal en niet geholpen of nog maar aangekeken te worden hadden we besloten om maar naar breda te rijden. Eenmaal aangekomen in Breda werden we gelijk te woord gestaan en nog geen half uur later stonden we weer buiten en hadden we een 5 van dik 60k besteld.
parker zegt
@jack_abarth: tuurlijk, Einstein, daar ligt het aan..
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Niets persoonlijks dat vooropgesteld, maar ga als verkoper binnen 5min is op een klant af. 90% zegt, nee niks nodig, en loopt zo hard als ie kan de showroom uit. Je kan het maar moeilijk goed doen als verkoper. Laat je ze rustig even kijken, doe je niks en ben je lui en arrogant, loop je er binnen 5-10min op af, ben je een opdringerige verkopert… En dan heb ik het nog niet over de ‘centrale inkoop brigade’… Die bij jou komen zeiken, breken en proefrijden. Om vervolgens voor 8,34 voordeel via Centrale inkoop de auto te bestellen. Vervolgens wordt de auto buiten klaargezet, krijg je de sleutels toegegooid en wordt er niks uitgelegd, dus weet je niet hoe je auto werkt. 3x raden wie dan die auto uit mag leggen. Vaak zat van die dodo’s in de showroom gehad. Hey, heb ik u niet is gesproken? Euhh ja, ik mocht hier proefrijden destijds… Oh ja, t’is em geworden dus? Jaaaaa, maar via centrale inkoop… Aha! En? Ja lekker goedkoop, maar geen aflevering of uitleg gehad. Juist… Kunt u me uitleggen hoe alles werkt? ……………… Of ik effe mijn tijd en moeite wil steken in iemand die graag voor een duppie op de eerste rang wil zitten…. Denk et niet….
Dr wordt altijd maar wat graag geschreeuwd over wat voor een klote branche die autohandel is, maar klanten, daar hoor je geen mens over. Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is hoor, maar daar wordt wel vrij makkelijk langs heen gekeken vind ik. Veel consumenten zijn het besef van wat reëel is volledig kwijt, vragen om belachelijke prijzen voor inruil of korting. Op een gegeven moment wordt je wat selectiever in wie je te woord staat. Niet goed of correct, ik vind het wel begrijpelijk.
Nogmaals, geenzins persoonlijk bedoeld.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Heb je absoluut een punt mee. Heb zelf als zaterdagbaan ook een verkopende functie gehad, en inderdaad als verkoper ben je al gauw “de gebeten hond”.
Alleen wanneer een zaak meer tijd heeft om met 3 man buiten te gaan roken, of bij elkaar meekijkend over de schouders naar NU.nl dan verkopen. Nee dan heb ik er weinig goeds over te zeggen.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Absoluut, helaas heb je nog steeds bedrijven die het geen reet interesseert. En ik zeg ook niet dat verkopers altijd goed zijn, heb zelf ook zulke ervaringen hoor. Maar dr wordt heel gauw naar de verkoper gekeken en slechts zelden naar de klant. Die, zeker de laatste jaren, een ongelofelijke plank voor z’n kop heeft. Ik probeerde het altijd om te draaien, en soms werkte dat best. Gewoon stellen, stel dat u een winkel heeft en ik bij u in de zaak kom zeiken om korting op een product waar geen marge meer op zit, een product waar u de boterham mee moet verdienen, hoe zou u dat vinden? Soms zien ze het dan wel. Meestal krijg je, ja maar je wilt toch verkopen, het gaat toch slecht. Ja, ik wil verkopen, klopt. Sleutelwoord ‘verkopen’. Als ik auto’s onder de kostprijs ga weggeven, is dat dan beter of slechter voor het bedrijf denkt u?
sydney zegt
@E34M5Touring: Precies! Dit is zo herkenbaar.
VeniVidiVici zegt
@jack_abarth: Hahaha en dan ben jij niet zo dat je zelf je mond eens open doet tegen een verkoper?!
desjonnies zegt
De consument is er zo langzamerhand achter gekomen dat 100000 kilometer gewoon een getal is, end at er niet ineens spontaan onderdelen van je auto afvallen.
Met fatsoenlijk gebruik en dito onderhoud is twee ton zeker geen probleem
Ik geloof zelfs dat auto’s gewoon een jaar of twintig mee kunnen gaan, roest is geen issue meer, het zijn meer de bakerpraatjes van “Is ‘ie het nog wel waard mijnheer en ik zou het niet investeren in zo’n oude auto” die de consument om doet gaan.
Maar in landen i Afrika lachen ze zich rot, al jaren, daar krijgt het Europese wagenpark een tweede leven.
Was laatst een docu over medicijnen vervoer in Guinee, de man reed met een 505 Peugeot station als Taxi brousse over schier onbegaanbare wegen.
Zijn mening over zijn wagen : Hij is gloednieuw, hij heeft pas vier en een halve ton kilometers gelopen.
super zegt
@desjonnies:
ligt er een beetje aan wat voor een auto in mijn ervaring; de wat meer “basic” autos kunnen idd erg lang meegaan (of goedkoop op te lappen), maar bij de iets complexere wagens (e.g. met 4wd, allerlei elektronica, turbos, veel vermogen etc.) kunnen er wel een hoop “dure” dingen stuk gaan en dan is het idd de vraag of het het geld nog waard is om op te lappen…
baasbas zegt
@desjonnies: Een 505 is wel veel geschikter dan een afgeschreven Laguna uit 2003, om maar wat te noemen. ‘Moderne’ afgeschreven auto’s zijn daar nog niet populair. Jaren 90 Toyota’s nog wel.
WoutH zegt
@desjonnies:
Waar heb je deze docu gezien? Ik ben zeer benieuwd! Valt ie te downloaden?
desjonnies zegt
@WoutH:
de Belg, Canvas
rene-mini zegt
@desjonnies:
Klopt volledig wat je zegt! Ik rijd een oude mini cooper, die heeft niet eens genoeg cijfertjes op de km teller om de 100.000 aan te kunnen tikken (gaat teller klokje rond). Dit komt doordat vroeger de body allang was weggerot voordat jij de ton aan kon tikken, blokjes werden er dan ook niet helemaal voor gebouwd dus. Hedendaagse auto’s doet men weg omdat men er op uitgekeken is. Meestal niet ivm (te)veel onderhoud of hoge km stand.
desjonnies zegt
@rene-mini:
Innocenti 1300 Cooper.
Met de dubbele SU’s.
Het regende, en de motor moest eruit (was weer eens opgeblazen)
1.5 uur, samen met mijn broer.
We konden die dingen dromen!
één van de auto’s die ik nooit, nooit maar dan ook nooit weg had moeten doen.
Ruilde hem voor een Jaguar.
Met mijn stomme kop !
rene-mini zegt
@desjonnies: haha schaam je! maar wie weet kom ik je nog eens tegen op een meeting ;)
Ben vorige maand naar Internationale Mini Meeting geweest in Engeland, heb 4 mini’s kunnen maken met een multimeter, combinatietang, tyrips en een doppendoos. Moet je tegenwoordig eens proberen!
tupperware zegt
@desjonnies:
Daar had ik destijds een weekend voor nodig, dus dat deed je goed.
Die blokjes waren best kwetsbaar, vooral de krukaslagers wilde het bij mij nog weleens begeven. Dat is de prijs die ik moest betalen, ik moest zo nodig dik 100pk uit een stoterstangenblokje met 3 krukaslagers trekken..
Ook ik heb nog steeds spijt als haren op mijn hoofd, al heeft mijn laatste blokje een goed thuis gevonden in een Healey Sprite, althans het cilinderblok, de kop en de bijbehorende appendages.
Ik was destijds zo snugger om vader te worden..
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: he die docu heb ik ook gezien met die 2 Britten haha! En over de 100.000 heb je 100% gelijk, mijn opa reed vroeger elk jaar rond de 150,000 km versleten toen, dus was het elk jaar bijna een nieuwe auto, als ik het goed heb heeft ie 7 ford’s gehad (familielid was ford dealer in eindhoven) 5 bmw 2800’s (ik lieg echt niet stuk voor stuk versleten) en erna kocht ie een s klasse maar die heeft dan weer 6 jaar dienst gedaan.
888natan zegt
@henkhupelschoten: 150,000 km per jaar? Wat was zijn werk, rondrijden 24/7? Tjonge wat een hoop kilometers p.j. Heeerlijk zoveel rondrijden!
henkhupelschoten zegt
@888natan: bierverkoper, s’ ochtends vroeg naar bijvoorbeeld naar Oostenrijk en dezelfde nacht nog terug rijden, altijd onderweg om bier te verkopen zat nooit stil ons opa haha
mipmip zegt
http://leasepocket.nl/leasepocket/ontwikkelingen-leasemarkt/de-autoleasemarkt-in-cijfers/
Zo’n 150.000 hiervan schat ik dus geleased, blijven zo’n 230.000 particuliere nieuwaankopen. Een groot deel van daarvan zullen in de A-categorie zijn waar zo weinig afschrijving is dat een tweedehandse net zo duur is als een nieuwe met een leuk actiepakket.
mellie zegt
Tja en maar meer btw en bpm vragen en de accijns maar omhoog gooien he denhaag goed bezig