Ze zagen het zelf al aankomen, jaren geleden. Maar nu is er geen ontkomen meer aan, de verkoopcijfers van Tesla in 2020 zijn bijzonder positief!
Wij oude benzinehoofden hebben het er af en toe wat moeilijk mee. We hebben het over de elektrische auto, uiteraard. 20 jaar gelden waren het autootjes als de Th!nk en G-Wiz die het imago van de EV geen goed deden. Die auto’s waren slecht ongeacht de motor.
Verkoopcijfers Tesla in 2020
Gelukkig kwam Tesla om de boel eens even flink op te schudden. Jarenlang hebben we deze fabrikant beschouwt als ‘startup’. Een enge, excentrieke en enigmatische leider met een duidelijke visie. Gezien de gouden bergen die altijd beloofd worden, is élk resultaat teleurstellend, maar in 2020 kunnen we daar echt niet van spreken. De verkoopcijfers van Tesla in 2020 zijn namelijk uit de kunst!
Verdeling verkoopcijfers Tesla in 2020
En dat is een paar pluimen waard. Ten eerste vanwege de opschaling van de productie. Dat is enorm lastig. En op een paar (door ons) breed uitgemeten hickups is dat bijzonder goed verlopen, blijkbaar. Want als we kijken naar de verkoopcijfers van Tesla in 2020, zien we dat er meer dan een half miljoen auto’s zijn gebouwd. Daarmee is Tesla nu gewoon ‘een van de automerken’. Uiteraard is de Tesla Model 3 het meest populair. De interesse van de verouderde (en duurdere) Model S en Model X is tanende, maar de Model Y moet nog op stoom komen. Grote kans dus dat het in 2021 nog beter gaat worden
Productie 2020 | Aflevering 2020 | |
Model 3/Y | 454.932 | 442.511 |
Model S/X | 54.805 | 57.039 |
Totaal | 509.737 | 499.550 |
Q4 cijfers
Q4 was bijzonder gunstig voor Tesla. Er werden 179.757 auto’s gebouwd en 180.570 afgeleverd. Vergeet niet dat veel markten lijden onder de gevolgen van het coronavirus. Kijken we naar de verkoopcijfers van Tesla over heel 2020, dan zien we dat er 509.737 auto’s gebouwd zijn. Daarvan zijn er 499.550 exemplaren afgeleverd aan klanten.
Productie Q4 | Aflevering Q4 | |
Model 3/Y | 163.660 | 161.650 |
Model S/X | 16.097 | 18.920 |
Totaal | 179.757 | 180.570 |
Tesla geeft aan dat de cijfers vrij conservatief zijn. Ze tellen bij aflevering alleen de auto’s waarbij al het papierwerk in orde is en de auto in handen is van de klant. Daar zit wat afwijking in, volgens Tesla is dat zo’n 0,5 procent. Dus die half miljoen verkochte auto’s in 2020 halen ze wel. Chapeau!
birdnerd84 zegt
Maar volgens anderen is het al het begin van het einde want de concurrentie komt met betere EV’s…. vooralsnog doet Tesla het nog altijd erg goed en met de Y en later de Model 2 gaan ze nog meer scoren. De Roadster en die aparte pickup komen ook nog
pivavar zegt
Kassa maandag half 4 ’s middags
911targa zegt
Respect voor de prestatie. Klein smetje: als ze 499.500 auto’s hebben verkocht en 509.737 hebben geproduceerd, hebben ze onverkochte voorraad. Oké, niet veel, maar ze moeten gaan promoten om de boel verkocht te krijgen. Stel die 0,5% komt erbij: 499.500 + 2.500 = 502.000. Dat betekent dus, 7.737 die ze op het fabrieksterrein aan de lader mogen leggen.
Maandag bij hogere koers gaan shorten. We zullen zien…..
flutterby zegt
@911targa: je kan moeilijk die auto die op 29 december geproduceerd hebt op 31 december in handen van de klant hebben.
Ze zitten nu op 10 dagen productie op voorraad. De concurrentie meestal rond de 30 en die verkopen aan dealers en niet consumenten die maar net tijd moeten hebben om de auto op te halen.
Als Tesla (ooit) stopt met groeien zal je zien dat de productie gelijk wordt aan de leveringen.
willeme zegt
@flutterby: Klopt, een fabrikant heeft in principe altijd overproductie omdat het even tijd kost om de auto van fabriekspoort naar de dealer te brengen. Als ik mij niet vergis is deze overproductie minimaal. Waarschijnlijk dat GM deze cijfers niet graag deelt ;-). Bij Nissan verkopen ze de enorme overcapaciteit voor een schijntje aan verhuurbedrijven (in de VS). Dus die paar exemplaren overproductie stelt niet zoveel voor. Die zijn zo weg.
monsieurleloure zegt
Mooi voorbeeldje van overproductie is de gehypte ID.3 (-;
flutterby zegt
@willeme: een auto gemaakt in het ene kwartaal en verkocht in de volgende is niet z’n ramp. Zeker als je productie aantallen gelijk blijven. Eind 2019 had Volkswagen ook heel veel eGolfs op voorrang om in 2020 te verkopen om hun CO2 uitstoot te drukken.
wimof zegt
Of totaal onverkoopbaar waren.
Johanneke zegt
Een half miljoen auto’s is natuurlijk erg knap gezien het korte bestaan van Tesla, maar tegenover de gevestigde orde valt het weer tegen. Heb gezocht, kwam de 2018 cijfers tegen. Toen verkocht zelfs mitsubishi, subaru, en citroën nog 1 miljoen exemplaren, koplopers zijn toyota met 8.1 miljoen, volkswagen met 6.7 miljoen, en merken als ford, honda en nissas op 5 miljoen sales. En zelfs suzuki staat op 3 miljoen sales, boven kia!
iig, knap van Tesla, maar in vergelijking met de langer bestaande merken valt een half miljoen auto’s erg mee, ik snap die beurswaarde van Tesla dan ook niet helemaal. Zeker nu er daadwerkelijk goede concurrentie is gekomen, met de id3, mustang enzo.
monsieurleloure zegt
@Johanneke,
Je noemt allemaal merken op die ook modellen onder het d segment verkopen. In dat opzicht doet Tesla het nog niet zo slecht. Goedkoopste is de Model 3 die rond de 50.000 euro kost.
Johanneke zegt
Dat is waar. En wat wel een ding is, iig in Nederland: geen aanschafbelasting. Voor een 50k ICE auto krijg de maker niet 50k, maar 50k – 21% btw – bpm. Bij de elektrische auto is dit enkel btw.
flutterby zegt
@Johanneke: Tesla verkoopt elektrische auto’s. Niemand verkoopt zoveel elektrische auto’s, zelfs niet de Chinezen bedrijven. Over 10 jaar zal 80% elektrische zijn dus dat zijn de verkopen die er toe doen.
dwfc zegt
Maar Tesla was tot dusver ook de enige in de speeltuin ….
Je moet ook even de evolutie van de groeiratio eens bekijken …
Het is idd. een prestatie dat je van 106 k stuks in 2017 stijgt naar 500 k in 2020
-> Doch is er een daling in deze ratio!
Groeiratio periode:
2017-2018 = 2.31 !!!
2018-2019 = 1.49
2019-2020 = 1.36
Nu het speelveld competitiever is geworden,en dit is nu nog maar het beginstadium,
kunnen ze hun groeiratio niet meer aanhouden.
Dit is toch geen toeval me dunkt.
Bijkomend werden er in 2018 wereldwijd 70 milj auto’s geproduceerd, dan is 500.000 niet zodanig veel.
flutterby zegt
@dwfc: kijk niet zo lokaal maar globaal. Nissan was eerder met een massa productie EV dan Tesla.
dwfc zegt
Beste,
Deze ratio’s zijn gebaseerd op de jaarlijkse mondiale verkoopsaantallen, helaas !
We zullen in 2025 pas kunnen concluderen of het marktaandeel van Tesla intact blijft.
amg65 zegt
@dwfc: Sinds 2014 met 56% per jaar gegroeid. Dat is nog nooit vertoond in de industrie. Aankomend jaar waarschijnlijk wederom 50-70% erbij. Je bent aardig negatief!
dwfc zegt
Lees je niet wat ik schrijf ?
” Het is idd. een prestatie dat je van 106 k stuks in 2017 stijgt naar 500 k in 2020 “
simonbv zegt
@flutterby: moeten ze toch met een hoop meer modellen komen. De Model 3 is onderhand in Amerika ook al 3 jaar uit en al 5 jaar geleden geintroduceerd. De S en X zijn nu extreem oud, maar ook zeker niet van hoogstaand afwerkings niveau wat je wil van een luxe sedan of Suv. En de Y is als een 3 serie Gt, dezelfde auto met met een iets andere achterkant. Maar goed we gaan het de komende jaren wel meemaken waar tesla ons brengt
flutterby zegt
@simonbv: Tesla mikt op de grootste markten en vult niet elke niche met een model. In principe kan je met de Plaid S, Model Y en de “$25k” hatchback een gigantische deel van de markt bedienen, zeker als ze autonoom zijn. Voor de VS nog se Cybertruck erbij en in China de Model 3 en hun eigen “$25k” Tesla.
simonbv zegt
@flutterby: ahh de $25k Tesla. Net als de $35k M3 die dan uiteindelijk hier weer €45k kost. Wat is dat toch om ex btw prijzen te noemen waar ze hier nooit voor te koop komen te staan.
b088y zegt
@simonbv: Auto’s is een van de producten, je hebt ook nog de Powerwall, solar roof, techniek voor Space X en de booring compagny. Tesla staat nog maar aan het begin.
b088y zegt
@Johanneke: beurswaarde is gebaseerd wat men verwacht in de toekomst te doen. Meeste concurrentie hebben geen om en electrische auto te ontwikkelen, moeten techniek inkopen, dealer netwerken onderhouden etc. .
Daarnaast is Tesla een tech bedrijf die een auto bouwt, de auto is bijzaak en niet het verdienmodel voor de toekomst.
dwfc zegt
Wat is er tech aan die auto ?
De batterij ?
Waar hebben ze hun batterijen gekocht ?
b088y zegt
@dwfc: wat er tech aan is? De aandrijving, manier van laden, mogelijkheid van autonoom rijden mischien? En wat maakt het uit waar de batterij word gekocht? Gaat erom wat je ermee doet niet?
flutterby zegt
@dwfc: de batterij is van Tesla, de cellen worden ingekocht. Cellen maken is niet ingewikkeld, maar batterij degradatie voorkomen wel. Alle tech zit op batterij niveau.
dwfc zegt
Dab staat Porsche nu reeds verder, niet ?
flutterby zegt
@dwfc: de batterij van Porsche komt bij Rimac vandaan.
SimonMc zegt
Is het niet zo dat ze een partnerschap hebben met Panasonic? De batterijen worden tenslotte gemaakt in Tesla’s Gigafactories.
flutterby zegt
@SimonMc: ja en LG Chem en CATL voor China. Zij maken cells, Tesla maakt de batterij.
dwfc zegt
Mmmm …. De EU dwingt de autoconstructeurs juist om een EV te ontwikkelen !
dwfc zegt
Winst Toyata in 2019 : $ 20.58 billion !
En toch is de beurswaarde een fractie van Tesla en hun bende Robinhoods :-)
b088y zegt
@dwfc: voor vele zijn aandelen een belegging op lange termijn, traditionele autofabrikanten hebben niet z’n rooskleurig vooruitzicht.
tge2 zegt
Voetnootje. 500000 verkopen wereldwijd is een lachtertje. Zonder allerlei misplaatste belastingtrucs dondert het helemaal in elkaar.
willeme zegt
@tge2: bij Lancia en Alfa Romeo bij elkaar redden nog geen half miljoen ;-). En een half miljoen elektrische auto’s die ook nog eens relatief prijzig zijn, is best veel. Ik ken geen fabrikant dat zoveel dure EV’s produceert.
alloallo zegt
Volume is leuk, maar marge is nog leuker. Tesla maakt goede marges op haar auto’s. Vele merken behalen amper marge op hun verkopen.
Ook genereert Tesla steeds meer inkomsten via hun superchargers.
simonbv zegt
Zonder de co2 compensatie van Fiat hadden ze volgens mij geen winst.
dwfc zegt
Lancia? is dit niet VVT Willeme ….
Ben je vergeten dat Tesla sinds 2010 alleen in de speeltuin stond.
Lees ook mijn inlassing over de groeiratio eens !
Dit is voor me een belangrijke ratio.
We zitten in het begin van de transitieperiode, misschien wachten we even tem 2025 om dit nog eens te evalueren nu de co² uitstoot van de EU naar 80 moet …. en dan komen we erop terug !
billymobiel zegt
De groeiratio is gewoon goed. Je moet het wel in het juiste perspectief zien. Je kunt niet verwachten dat ze ieder jaar een verdubbeling realiseren bij groeiende aantallen.
dwfc zegt
Als je wil doorgroeien naar een bv een volume van 1.000.000 stuks per jaar is een degradatie van de groeiratio in 19 en 20 – NIET – goed.
pramm zegt
Het verhaal.over die groeiratio is onzin. De groei van Tesla is afhankelijk van wat er geproduceerd kan worden. zodra de fabriek in Duitsland en de nieuwe fabriek in de VS gereed zijn, zal de groei zich voortzetten tot ruim 1 miljoen.
meetsysteem zegt
@willeme
Zo is het. Hoewel geen Teslafan, neem ik mijn hoed af en maak een buiging.
flutterby zegt
@tge2: de meeste verkopen zijn in de VS waar geen stimulans is voor Tesla maar wel voor de concurrentie ($7500 tax rebate).
dwfc zegt
Mmmm … heeft tesla ook in een niet ver verleden van deze koek gegeten denk je ?
tge2 zegt
@flutterby: Maar toch gaan de meeste Amerikanen nog prat op een SUV sedan met V8.
flutterby zegt
@tge2: nee hoor, het zijn de trucks die als warme broodjes verkopen.
dwfc zegt
Ah ja, die tesla truck … :-)
tge2 zegt
Leaseconstructies en belastingtrucjes zijn de sleutelwoorden.
flutterby zegt
@tge2: dat geld niet voor hun grootste markt (VS). De Europese markt gaat volgende jaar pas echt interessant worden en volgens mij profiteren in de meeste landen de andere merken veel meer van fiscaal beleid dan Tesla omdat Tesla duurder zijn.
tge2 zegt
@flutterby: Als je met Amerika erbij maar 500000 auto’s totaal verkoopt (waarvan een groot deel door belastingtrucs in andere delen van de wereld slijt), dan ben ik niet zo geimponeerd.
Pascal zegt
@tge2 bestaande uit 100% EV’s waarvan het goedkoopste model gemiddeld +/- 50.000 euro kost. We kunnen wel concluderen dat u niet snel geimponeerd bent. (Of gewoon niet zo van Tesla houdt, dat kan natuurlijk ook)
tge2 zegt
@Pascal: En in de landen waar ze veel “verkocht” worden belastingvrij en tegen een buitenproportioneel lage bijtelling kunnen rondkachelen. Ik ben geen Teslahater, wel skeptisch tov fabrikanten die bestaan door subsidie op privaat bezit.
flutterby zegt
@tge2: je zou je moeten afvragen waarom niemand Tesla nadoet. Niemand. Ongeacht alles is Tesla de enige die winst maakt. Een bron die het tegendeel bewijst hoor ik graag.
tge2 zegt
@flutterby: Omdat de weg van Tesla niet de juiste weg is, maar een zijspoor waar de meeste belangrijke fabrikanten helemaal niet zoveel in willen investeren. Batterijen zijn niet de oplossing.
Pascal zegt
@tge2 toch jammer dat er weer niet bij staat wat dan wel de oplossing is…. en kom aub niet met waterstof. Dit soort losse flodders vanaf de zijlijn komen we met z’n allen niet verder mee. Een brutale speler zoals Tesla die ‘t ff helemaal anders doet probeert het tenminste. Dat brengt op z’n minst interessante nieuwe inzichten en jaagt innovatie aan. Het dwingt ook de traditionele fabrikanten tot nadenken en handelen. Ook al haat je Tesla for no apparent reason, die feiten op zichzelf zijn toch positief en voor iedereen op z’n minst interessant om te volgen? Nee het is geen eindstation of oplossing, ja het brengt ons in ieder geval een stap(je) verder dan dat we niks doen.
tge2 zegt
@Pascal: Waterstof inderdaad. De brandstofcel gaat uiteindelijk groter worden. Veel kleinere batterijen icm waterstof gaat de oplossing zijn. De enige manier waarop een puur batterijvehikel verder kan komen is nóg grotere en zwaardere batterijen. Lijkt me op lange termijn hoogst onwenselijk.
flutterby zegt
@tge2: Zo lang China naast de gigantische investeringen in duurzame energie ook nog kolencentrales bouwt is waterstof kansloos. 65+% van de energie raakt verloren en niets ervan is simpel of makkelijk te schalen. De fabrikanten hebben ons al 20+ jaar waterstof beloofd maar nu moeten we concluderen dat het voor 2050 niet haalbaar is.
b088y zegt
@tge2: of er is geen oplossing nodig, omdat we binnen 20 jaar stoppen met het concept auto zoals we dit nu kennen? Zou het mischien zo zijn dat al die traditionele autobouwers over 20 jaar niet meer bestaan. Vroeger hadden de mensen ook een eigen kip en en koe, tot ze er achter kwamen dat er ook andere manieren zijn om aan een ei en melk te komen. En ja, er zijn nu ook nog particulieren met een kip, dus als wij over 20 jaar nog een auto willen ‘bezitten’ kan dat gewoon.
Pascal zegt
@tge2 hoe kijk je er dan naar dat er 45% energie verloren gaat bij de aanmaak van waterstof? Daar heb ik van de voorstanders nog nooit een antwoord op gelezen. Nog te zwijgen over het moeizame transport en opslag trouwens. Misschien wordt het ooit interessant, maar daar zitten we dus wel héél ver vanaf. Ondertussen zijnToyota en Tesla bezig om wel degelijk een (veel) grotere range uit hetzelfde formaat batterij te halen. Dus van het idee dat batterijen groter en zwaarder moeten worden geloof ik helemaal niets; eerder het tegendeel. Aldus Toyota: https://www.greencarreports.com/news/1130632_toyota-ev-with-solid-state-batteries-10-minute-full-charge-prototype-reportedly-due-in-2021) en Tesla: (https://www.google.nl/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid). Ik ben benieuwd naar jouw bronnen die laten zien dat het allemaal anders ligt.
dwfc zegt
Je hebt je huiswerk niet goed gemaakt :-)
Tesla is een gesubsidieerd bedrijf Flutter …
https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2020/07/23/behind-teslas-profits/?sh=5fef821293e6
Bekijk de tweede grafiek graag …en bekijk ook even de marges voor belasting !!!
Breng dan even de emissie inkomsten in mindering en je hebt de duurzame, reële winst !
In 19 was de imput van emissie inkomsten : $ 594 mij en de eerste 2 kwartalen in 2020 : $ 782 milj
Als broker is het mijn dagelijkse bezigheid wat te analyseren …
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/financials/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADKtlZjRVrRQU0Uho2wj2RZxAGXDDdNemreeZeMSHHW62Z54FrTXjjhFVo66MAW3FuuG5v4YJGi17bpBgXkWyYdgzJvi_xcI-gk8ZXs6aahX3ZI1n_2hOACItroellOs3nBb52VITQDbamJ6Q3glK8Lj7AXID2LOkB6XXPlUK9gL
flutterby zegt
@dwfc: en waarom denk jij dat FCA zoveel geld overgemaakt naar Tesla? Dat is geen subsidie, dat is onkunde om aan de wet te voldoen! Zelfs het grote Volkswagen lukt het niet zonder MG.
dwfc zegt
Beste Flutter, een paar regels hierboven stel je de vraag :
Ongeacht alles is Tesla de enige die winst maakt. Een bron die het tegendeel bewijst hoor ik graag.
Ik geef je een bron die dit weerlegt en weer is het niet goed ….
Of denk je dat deze cijfers gemanipuleerd zijn :-)
flutterby zegt
@dwfc: volgens mij rapporten ze al 5 kwartalen winst. Dat jij het niet eens ben met een deel van het businessmodel heeft daar niets mee te maken. Nog interessanter om naar te kijken is hoe enorm snel de cashflow toeneemt.
camber24 zegt
Het enige bestaansrecht van Tesla ligt in de op dit moment voor hen zeer gunstige fiscale stelsels. Zal afnemen. Daarnaast komt de concurrentie op EV gebied meer en meer op stoom. Ik ben zeer benieuwd naar de Tesla sales in 2021. Als die tegen gaan vallen zal de koers ook eindelijk eens in elkaar vallen tot een realistisch niveau (1400 koers/winst is buiten alle proporties. Leuk voor de snelle groei, nefast voor de lange termijn). Ik ben enorm benieuwd wat Tesla in 2021 gaat doen!
dwfc zegt
en de emissie inkomsten ….
camber24 zegt
@dwfc: voila. De kromme situatie waarin we nu zitten, een enorm booming handel in co2 certificaten
b088y zegt
@camber24: misschien is het doel wel niet om heel veel auto’s te verkopen op lange termijn.
camber24 zegt
@camber24: @willeme waarom moeten mijn reacties goedgekeurd worden? Sta ik op een zwarte lijst, en zo ja; wat is de reden?
camber24 zegt
@camber24: @willeme vergeet mijn comment, ik zie het nu wel. Kleine vertraging, ik was weer veel te ongeduldig ;-) Gelukkig nieuwjaar overigens!
Charles Taycan 4S zegt
Petje af voor deze sales van Tesla! Proficiat!👍
donstorm zegt
In Europa is de groei eruit. Het is alleen in Noorwegen en Nederland waar Tesla veel geluk had met de belachelijke stimulering de afgelopen jaren. Nu is de afzet hier (-70%) en in Noorwegen is Tesla uitgekotst. Een feestje waard inderdaad.
dwfc zegt
Amen ….
dwfc zegt
Mocht men dezelfde Fiscale voorwaarden aanbieden zoals voor een Tesla een paar jaar geleden,
dan zouden de nieuwe EV wagens ook enorm boosten.
Ik krijg meer de indruk dat Tesla nog maar 1 model heeft dat goed verkoopt en de overige dure uitvoeringen uitdoven. Wat ook een van de redenen is dat er nog steeds geen nieuw model is van Model S ….
amg65 zegt
@dwfc: Ga short. Zo te lezen heb je er enorm veel verstand van!
dwfc zegt
Ik ben zeer blij met Tesla Amg, ik heb het aandeel reeds 6 x geshort met resultaat.
Zelf nu heb ik reeds posities ingenomen.
Ik was heel tevreden dat Musk zijn aandeel opsplitste om toegankelijkheid voor de
Tech liefhebbers te creëren. Een goede zet van Musk, het werkt !
flutterby zegt
@donstorm: wacht maar tot er straks 500.000 (2022) tot 1.000.000 (2025) Tesla’s uit Berlijn komen. Pas dan kunnen we zien of de vraag naar Tesla in Europa is voldaan.
superfunky zegt
Knap hoor. Vooral als je bedenkt dat ze in Europa in een paar maanden tijd volledig zijn overlopen door de concurrentie.
Alleen in Zwitserland en Duitsland (dankzij 9k subsidie dit jaar) een kleine plus, de overige landen, dikke minnen. Europa totaal stond op 30/12 nog op een min van een procent of 20, dus ben heel benieuwd naar de cijfers per land zodat te zien is waar die plussen behaald zijn en vooral hoe.
goodvibrations zegt
Sowieso knap. Maar het was eerlijk gezegd ook wel een issue geweest als ze dit niet hadden gehaald..
Ze konden, gesteund en afhankelijk van(!) subsidies een flinke periode hun gang gaan.. Maar dat wordt nu dus anders..
En accu en aandrijftechniek staat best nog in de kinderschoenen vs de brandstof motor.. Genoeg ruime te voor verbetering.. Voorbeeld: axiaalmotoren.. Als VW de huidige modellen zou gebruiken (Belgisch patent overigens 🙂) dan zijn ze al duidelijk efficienter dan Tesla..
De echte race begint nu pas. Alleen op de Beurs heeft Tesla op voorhand gewonnen..
b088y zegt
@goodvibrations: het grappige is dat andere autofabriekanten als concurrentie worden gezien door sommige. Apple of Amazon is eerder een concurrent als VAG of Toyota.
goodvibrations zegt
@b088y: ja eens.. Met name apple kan wel eens een bedreiging worden.. En onderschat Google ook niet.. Als ze op software voorbij gestreefd worden wordt het ook een moeilijker verhaal.. Niet voor niets dst VW daar ook flink in investeert..
peke zegt
Hoe belangrijk is bijvoorbeeld Nederland voor Tesla?
De Model 3 bijvoorbeeld, ik heb het idee dat er daar 6 miljoen van rond rijden. Dat kan natuurlijk niet, maar in welke mate nemen wij procentueel deel in de verkoop?
Ik denk dat die gekke Musk maar blij is met ons als kikkerlandje
superfunky zegt
@peke: 2019 zo’n 8% van de wereldwijde verkoop (zo’n 30k op een totaal van 368k, meen ik).
2020 nog 1,6% (8k op een totaal van 500k). Volgend jaar zul je hier schrijven: “ik zie op iedere een straathoek een ID 3/4, een Enyaq, een Q4 Etron, een Kona en af en toe een Tesla, maar de Mustang kom ik ook al steeds vaker tegen” ;)