De woordspeling klopt niet, maar winterbanden zijn hot! Wanneer wij naar onze statistieken kijken, zien we dat we via Google (e.d.) ontzettend vaak worden gevonden op de woorden: “winterband” en “winterbanden”. Hetzelfde geldt voor advertentiesite Speurders.nl. Daar wordt de afgelopen tijd ook massaal gezocht naar winterbanden. De brancheorganisatie voor bandenspecialisten Vaco heeft aangegeven dat de verkoop van nieuwe winterbanden inmiddels al bijna verdubbeld is.
Het is niet het eerste jaar dat de bandenfabrikanten kampen leveringsproblemen, want ook vorig jaar waren de winterbanden niet aan te slepen. Volgens Vaco is de vraag dit jaar zeer extreem. Tijdens de winterperiode 2005-2006 ging het om 430.000 banden, maar inmiddels is de teller de 800.000 stuks gepasseerd en de winter moet eigenlijk nog beginnen. Dit alles heeft natuurlijk te maken met de de nieuwe wetgeving in Duitsland omtrent het gebruik van winterbanden. (via: autotelegraaf)
rjb zegt
De winters worden steeds warmer en er gaan steeds meer mensen aan de winterband?? Voor misschien twee gladde dagen in het jaar.
En de run is volgens mij niet eens alleen voor mensen die door duitsland moeten.
Mark zegt
Oh oh wat zullende bandenhandelaars blij zijn met al die media aandacht en Duitse wetgeving. De afgelopen tijd zijn winterbanden alleen nog maar in hun nadeel geweest, enkele weken terug was het nog 18.9 graden in Limburg. En nu ook geen echte winter. Dealers spelen ook een rol natuurlijk, die houden winterchecks en geven een leuke aanbieding.
w0o0dy zegt
@rjb lees de advertorials en de reacties die er bij staan. Winterbanden geven ook meer grip en controle bij regen en zelfs op droog asfalt bij lage temperaturen
Henk zegt
@ w0o0dy
maar niet met temperaturen rond de 10 graden dus het is (nog) niet gerechtvaardigd om ze te halen.
w0o0dy zegt
ik rij sinds 6 dec op mijn winterbanden en heb dagelijks behoorlijk veel meer grip op die kleine ****** weggetjes hier in de bossen. Zeker bij regen, dus volgens mij werken ze prima bij de huidige temperatuur (maar ik rij dan ook s ochtends en s avonds, en maar zelden midden op de dag.
rjb zegt
@ w0o0dy: ik ken de voordelen, echter ben niet dusdanig overtuigd dat ik in ons klimaat de grote voordelen zie boven all weather banden. Geanticipeerd weggedrag in slechte weersomstandigheden helpt al heel erg veel. En hoe vaak hebben we nu echt sneeuw liggen?
Maar goed, zou ik een leasebak hebben en ze er bij kunnen leasen zou ik het wellicht ook doen. Of wanneer ik in de winter veel richting duitsland en de Alpen zou rijden; dan is het strikte noodzaak.
Alwood zegt
ik moet zeggen dat mijn winterbanden erg weinig grip geven boven de 10 graden, minder dan zomerbanden. nu word dit ook overal gezegd en wist ik het voor ik ze erop zette… maar wel iets om rekening mee te houden.
ik heb vorig jaar flink in de sneeuw gereden en daar is juist het voordeel enorm groot. zolang de temperatuur meer dan 3 maanden onder de 10 graden blijft blijf ik winterbanden kopen :P
w0o0dy zegt
waarom zou ik voorzichtig gaan rijden als ik met betere banden normaal onderweg kan zijn? Ik hoef zelden tot nooit 90 te rijden op de snelweg als het hard regent (met mijn winterbanden), maar dat heb ik met mijn zomerbanden al een aantal keren meegemaakt….. Ik heb liever meer grip in slechte omstandigheden dan meer grip bij stralende zon… bij mooi weer kan ik zelf wel zorgen dat het allemaal goed gaat door niet als een bezetene te rijden. Bij slecht weer kun je best eens een beetje verrast worden omdat het opeens veel gladder is dan je vantevoren inschatte….. dan ben ik erg blij met die paar procent meer grip die me uit de berm houdt :-)
Alwood zegt
of je neemt gewoon achterwiel aandrijving :P
w0o0dy zegt
de tractie is niet het probleem, eerder de remweg of de bochtsnelheid…. dat lost ook een achterwielaandrijver niet op.
Def Tovertor zegt
Rijden op winterbanden boven de 10 graden versnelt het slijtproces enorm. Aan jou dus de keuze hoe lang je met winterbanden wilt blijven rijden…
M.M.M zegt
uhhhhh, zijn er ook herfst of lentebanden? :P
auto-maat zegt
@def tovertor,
ik heb op mijn vorige set winterbanden ook year round gereden, en met een voor – achter wissel heb ik er goed 70000 km mee gereden. het profiel was nog 3,5 mm toen ik ze heb laten vervangen vorige week. dus ik denk dat het wel meevalt met dat extra slijten boven de 10 graden. ik ben een hele normale rijder, en ben niet vise van een lekker sprintje bij een stoplicht.
Rick dos zegt
Tests hebben aangetoond dat je beter zomerbanden kan hebben onder deze weersomstandigheden dan winterbanden. Blij dat ik nog zomerbanden eronder heb zitten. ;)
Def Tovertor zegt
@auto-maat,
Ik herhaal ook maar van wat ik heb horen zeggen… ;-)
mashell zegt
Ja de winterbanden lobby is uiterst succesvol. Nu de banden producenten nog, want ik vind mijn winterbanden echt 3x niks. Mijn auto rijdt er stukken onstabieler op, bij 170 km/h moet ik nu echt 2 handen aan het stuur houden. Niet omdat dat sowieso verstandiger is maar omdat ie anders gewoon van de rijstrook afveegt.
En dan lees je ook nog in de tests dat winterbanden bij nat en droog wegdek lagere bochtsnelheden toestaan en een fors langere remweg geven. 7 graden grens blijkt vooral mytisch te zijn en pas rond het vriespunt gaan de zwabberbandjes echt werken. Nee, winterbanden, volgens mij zijn die echt alleen zinvol als je over sneeuw en ijs gaat rijden of je mogelijke aansprakelijkheid in Duitsland wilt ontlopen (gleich wie ich).
w0o0dy zegt
leuke test, maar ik weet zeker dat ik meer grip heb met mijn winterbanden en niet minder…. en het is toch echt maar net onder de 10 graden s ochtends. Bij droog asfalt heeft de zomerband misschien nog wel voordeel, maar bij regen zijn de regenbanen nu al beter dan de zomerbanden…
w0o0dy zegt
@mashell ik weet niet welke linke loetje jouw winterbanden heeft geleverd en gemonteerd, maar ik zou zeggen dat er iets helemaal niet goed zit…… ff langs een bandenspecialist en de uitlijning checken?
Rick dos zegt
En ik weet zeker dat ik nu niet minder grip heb dan in de zomer! ;)
w0o0dy zegt
tja misschien zijn mijn zomerbanden niet erg goed…… Maar de weggetjes waarover ik naar huis scheur s avonds zijn ook wel erg vies, nat en glibberig….. Te smal voor twee auto’s die elkaar tegemoet komen, bomen aan beide zijkanten en kuilen en gaten in de berm….. erg gezellig met regen in het donker. :-)
Rick dos zegt
Zooooo jij durft! :P
Nee, ieder zo zijn eigen keuze, maar tot nu toe zie ik de noodzaak er niet van in. Dat zal heus wel veranderen als het weer drastisch veranderd natuurlijk! ;)
w0o0dy zegt
laat ik zeggen….. ik raad het niemand aan om mijn tempo over dit soort wegen aan te houden ;-)
mashell zegt
w0o0dy, het zijn Dunlop Wintersport SP’s geleverd door het beste bandencentrum uit de buurt. Ze zitten er nu voor de 2e winter onder. Het gedrag is precies het zelfde als vorig jaar. Vorig jaar had ik ze pas eronder toen het al vroor en ik heb warempel 3 maanden gedacht dat de weg wel erg glad was. Nu het een heerlijke nazomer is heb ik wat de grenzen opgezocht en blijk ik met de winterbanden wel normaal te kunnen rijden maar het blijft zwabberen. Ik heb de banden spanning op het hoogste niveau wat er in mag (dat helpt een beetje en lijkt ook het verbruik in de perken te houden). Maar ik zal je advies opvolgen en mijn garage binnenkort eens vragen wat zij ervan vinden.
w0o0dy zegt
@Mashell: klinkt een beetje als asymetrisch verkeerd om gemonteerd of zo of idd de uitlijning niet goed. Hebben de banden een heel andere maat dan de zomerbanden? Zomerbanden laagprofiel op 16 fo 17 inch en nu 15 inch “balonnen”? Auto? Maat banden/velgen? (winter en zomer)
Mr. R zegt
@Rick Dos: je hebt helemaal gelijk! Volgens een test in AutoWeek hebben zomerbanden meer grip op nat wegdek dan winterbanden. Onder welke temperatuur de tests waren uitgevoerd stond er niet bij. Maar we hebben gewoon vaker gewoon regen dan sneeuw.
Rick dos zegt
@Mr. R
Daar had ik de info idd. ook van.
mashell zegt
w0o0dy, ze zitten alle 4 goed om met de teksten aan de buitenkant. Ze zijn 205/55 R16 snelheids categorie H idem aan de zomerbanden. Dat zijn ContiSportcontact 2 en is de fabrieksband waarop de Ford Focus C-max kwam (en waarover ik tevreden ben). Die Dunlops zouden eigenlijk best goed moeten zijn, ze zijn bij lagere snelheden wel beduidend stiller dan de Conti’s, om ook eens iets positiefs te zeggen en ik vind ook dat ze er stoerder uitzien, maar wat stabieler weggedrag zou echt fijn zijn.
Wouter zegt
Mashell, ik kan niet goed beoordelen wat voor jou “gezwabber” is, maar winterbanden zijn minder stug dan zomerbanden. De opbouw en aard van het profiel maken dat er meer beweging in de auto zit. Ik heb met verschillende soorten winterbanden gereden en dat is altijd zo. Zo heftig als jij het omschrijft heb ik het nooit ervaren. .
w0o0dy zegt
de test van de ANWB laat geen remweg in meters zien enzo, maar uit de beoordeling komen de winterbanden er toch wel goed uit in vergelijking met All Season banden…..
https://webwinkel.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/auto/tests/bandentest/w06-resultaten-185-908710.pdf
Mister-E zegt
Ik heb 3weken geleden m’n goodyear Ultra Grip 7’s terug gemonteerd en ik steek op een rotonde met nat wegdek iedereen met een grote smile voorbij.
Met m’n zomerbanden was het toch flink gevaarlijk aan het worden. Aan de lichten ben ik ook sneller weg.
Vorig jaar 6 maanden mee op sneeuw en ijs gereden in de alpen en dat is echt lachen.
Verder heb ik in droge omstandigheden ook geen enkel probleem.
Goeie winterbanden zijn imo zeker niet overbodig; maar ook niet goedkoop.
v8x zegt
w0o0dy is duidelijk in de ban van de winterbandenlobby. Winterbanden zijn uitgevonden om mensen te verplichten 2x zoveel banden te verbruiken dan normaal nodig is. Winterbanden zijn enkel goed om in de sneeuw of op ijs te rijden, in ALLE andere gevallen zijn zomerbanden beter. Ook als de temperatuur lager is dan 7°C.
Ik verwijs naar een artikel van Der Spiegel:
http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,379986,00.html
“Theoretisch stimmt die Thermo-These auch – nur die Sieben-Grad-Grenze ist falsch. So früh härtet auch der Sommergummi nicht drastisch aus. “Der Sommerreifen hat entscheidende Vorteile auf trockener und nasser Straße, auch bei niedrigen Temperaturen”, sagt Ruprecht Müller, Reifenexperte des ADAC. Die sieben Grad seien “völlig willkürlich” gewählt und durch keinen Testwert belegt.
Im Gegenteil: Beim jährlichen Winterreifentest lässt das Fachblatt “Auto Bild” immer einen Referenz-Sommerreifen mitfahren. Die Ergebnisse sind eindeutig: Auf Schnee rutscht das Sommerprofil fast doppelt so weit. Bei Vollbremsungen auf nasser und trockener Fahrbahn dagegen bremst es deutlich besser als die besten Winterreifen – auch bei Fahrbahntemperaturen von sieben Grad und weniger. “
brad_p zegt
mijn ervaringen zijn uiterst positief met winterbanden, nu is het toch vaak een graad of 7/8 smorgens en snavonds, ik merk het verschil vooral in de regen.
En na een grote afgang 2j geleden met zomerbanden op sneeuw op mijn x5… de X slingerde als een ballerina in de besneeuwde bocht :)
MCM zegt
Ik rijd dagelijks in Duitsland waarbij ik in de zomer een set 19″ heb met ContiSport zomerbanden en in de winter een set 18″met ContiSport winterbanden. Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige “Holländer” zich zo stug blijven verzetten tegen winterbanden. Mits je een winterband koopt uit een vergelijkbaar segment en in een vergelijkbare maat van een gerennomeerd merk zal je gedurende de wintermaanden meer voordelen dan nadelen ondervinden. Probleem is vaak dat men in de zomer wel mooi lichtmetaal heeft en in de winter maatje(s) kleiner gaat wat het weggedrag niet ten gunste komt.
sacha zegt
v8x: Leuk die onderzoekjes, maar de praktijk leert mij anders. Onder de 10ºC en een beetje vocht is er niet meer goed te rijden met mijn auto. En daar zitten niet de lulligste zomerbanden onder: Pirelli PZero Rosso. Dan doen mijn Conti WinterSportContact het gewoon een stuk beter. Voornamelijk aan grip bij optrekken en remmen en in de bocht.
j.batters zegt
O K zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter en is het al WINTER??
Doe gewoon niet zo gierig en koop gewoon 2 setten wielen, 1 voor zomer en 1 voor de winter!
auto-maat zegt
ik rijdt inderdaad zomer en winter met dezelfde velgmaat (2 sets velgen), en rijdt dan vredestein wintrac extreme in de winter, en ultrac in de zomer. Het weggedrag is vergelijkbaar, de wintrac is iets zachter, maar ik heb ze er nu een paar weken op liggen, en merk meteendat ik in een bocht die ik iedere dag neem goed 10 kilometer harder kan met minder geschuif. erg leuk om in de stromende regen de hele rij in de buitenbocht in te halen.
uiteraard zijn winterbanden niet voor iedereen noodzakelijk. maar ik rijdt 70.000 per jaar. en ik merk dat als de wegen weer natter worden en er op de binnenwegen weer bladeren ed liggen dat ik met winterbanden beter uit de voeten kan. ik kan het ook vergelijken want ik hoef dus alleen maar de velgen om te leggen en ik voel het verschil.
het enige nadeel is het afrolgeluid en het iets wekere gedrag (mijn vrouw vind de auto in de zomer altijd weer zo stug)
Rick dos zegt
Haha! Ik ben blijkbaar nu ineens gierig……….Waarom ben ik gierig dan?! Omdat ik nu dezelfde grip heb als in de zomer?! Omdat ik echt geen wezenlijk verschil merk?! Dan blijft bij mij de vraag over wat is de nut?! Dat heeft niks met gierigheid te maken maar meer met nuttigheid!
Oh trouwens hier een quote uit autobild;
“Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.
Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage”
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=12460
Ennuh wat doen jullie in de zomer dan als het regent? Gaan de winterbanden dan er ook massaal onder? Want ik hoor hier duidelijk dat onder natte omstandigheden men met de winterbanden meer grip heeft……….
j.batters zegt
@rick dos
Ik rijd met dunlop sp9000 en als het regent hebben die nog steeds goede grip!
Ze hebben het over winter banden maar ik zie nu nog geeeeen winter.
Dus heeft het nu geen nut.
Rick dos zegt
@j.batters
Precies mijn punt! ;)
Powerslide zegt
Wanneer wij naar onze statistieken kijken, zien we dat we via Google (e.d.) ontzettend vaak worden gevonden op de woorden: “winterband” en “winterbanden”. Hetzelfde geldt voor advertentiesite Speurders.nl.
Hoe kom je hier achter. Hoe weet je wat er op speurders wordt gezocht?
autoblogger zegt
Dat heeft Speurders naar buiten gebracht…
Dennis zegt
@Powerslide: Wij kunnen natuurlijk alleen naar onze eigen statistieken kijken, maar dat er ook bij Speurders veel naar winterbanden wordt gezocht, las ik op Autotelegraaf. (zie de “via: …” aan het eind van het bericht)
Pluk (springt) van de petteflet zegt
Heeeeeele discussies hierboven ….
anyway… ik heb ze er nu ook onder zitten.
Ik rij vaak ’s ochtends vroeg al naar me werk.
Dan is het koud, en het regent bijzonder veel de laatste tijd.
Ik kan goed merken dat mijn grip op de weg is verbeterd met die banden!
Heerlijk, en ook veiliger, als het mijn remweg verkort.
En weer, of geen weer, ik wordt elke ochtend op me werk verwacht. En als ik kijk naar vorig jaar hebben we in feb/maart ook wel sneeuw gehad, en toen was het behoorlijk link op de zomerbandjes….
En het kost niet overdreven veel meer, want als je op winterbanden rijd, spaar je natuurlijk je zomerbanden uit, en stel je je velgen niet bloot aan pekel.
iig : meningen verschillen, en iedereen kan via Google wel een test of smoes vinden waarmee hij zichzelf kan wijsmaken dat ze niet nodig zijn, en je komt met zomerbanden heus de winter hier in nederland wel door, maar toch rijden winterbanden beter. Is het niet door sneeuw, dan is het wel voor de regen & lagere temperaturen…..
w0o0dy zegt
update, vandaag was het asfalt voor het eerst sinds de montage een keer droog EN boven de 10 graden en nu kon ik merken dat de winterbanden op droog asfalt iets minder grip hebben dan de normale.
In de regen of op nat asfalt is het verschil echter duidelijk. Ik kan met de auto op nat asfalt duidelijk harder de bocht in dan met mijn normale zomerbanden. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat mijn zomerbanden op nat asfalt niet echt goed zijn…… feit blijft ook bij 9 of 10 graden heb ik bij slecht (nat) weer wel meer grip met de winterbanden.
Iedereen moet het zelf weten, maar voor de kosten hoef je het niet te laten (het is natuurlijk wel even een investering) maar in feite slijten de zomerbanden minder snel en kun je die later vervangen. Het enige verschil in kosten zit het in het monteren/demonteren en de opslag…. (dat zal op jaarbasis zo’n 100 euro zijn)
tboy zegt
Ik vroeg me af…
Bij welke profieldiepte vervangen jullie de winterbanden, de mijne zijn 5,5 mm..
Is het nodig om deze te vervanen, of heb ik in de sneeuw nog genoeg tractie?
Mvg
Tboy
vr6dude zegt
Voor alle sneuje snikkels met winterbanden… KOUD HE!!!!
Je rijdt echt voor lul met die dingen, al helemaal omdat meer en meer testen uitwijzen dat het in nederland geen fuck nut heeft. Ze presteren bij dit soort weer zelfs slechter dan een gemiddelde standaard(zomer)band. Maar daar hoor je die moraal rakkers niet over.
Tis natuurlijk ook best pijnlijk om toe te geven dat je vol met je neus in de verkoop tactiek van de fabrikanten en handelaren zijn gekletterd.
Leer eerst maar een fatsoenlijk rijden, dat scheelt een hoop ongelukken.
Arie Horst zegt
Eind 2006 heeft Autoweek een test laten zien over winterbanden.
Wanneer er geen sneeuw of ijs ligt zijn zomerbanden altijd beter wat betreft remweg/uitbreken etc.
Hogere aansprakelijkheid bij gebruik van winterbanden zou daarom bij het rijden zonder dat er sneeuw/ijzel ligt zou moeten gelden voor winterbanden-gebruikers.
In deze omstandigheden is de wegligging met zomerbanden beter.
Voor de bandenhandel is een winterband natuurlijk geweldig.