De verkoop van hybride occasions én elektrische occasions is hard gestegen dit jaar.
We konden gisteren al de verkoopcijfers van nieuwe auto’s in september melden, maar de Bovag voorziet ons nu ook van de cijfers met betrekking tot occasions. En daar zijn een aantal duidelijke trends waar te nemen.
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om cijfers over de verkoop van occasions aan particulieren. Auto’s die tussen bedrijven onderling worden verkocht tellen dus niet mee. In totaal waren er afgelopen maand 162.483 occasion verkocht aan particulieren, wat een stijging is van 5,3%. In de afgelopen drie kwartalen is de occasionverkoop met 9,1% gestegen.
Wat opvalt is dat vooral de verkoop van hybride occasions door het dak ging dit jaar. Die steeg met maar liefst 54,8%. Nu komen er natuurlijk steeds meer hybrides op de occasionmarkt, maar dit is toch wel een significante stijging. De verkoop van tweedehands EV’s zit eveneens flink in de lift: die steeg met 39,3%.
Uiteraard zijn hybrides en EV’s in absolute aantallen nog steeds ver in de minderheid op de tweedehands markt. Van alle occasions die in de eerste drie kwartaal van dit jaar verkocht zijn was nog steeds 75,9% een gewone benzineauto.
Hieronder het volledige lijstje met marktaandeel per brandstofsoort:
- Benzine: 1.163.983 registraties; 75,9% marktaandeel
- Hybride: 188.171; 12,3%
- Diesel: 105.847; 6,9%
- Elektrisch: 59.759; 3,9%
- LPG: 14.392; 0,9%
De populairste occasions overall waren de Polo, Golf, Corsa, Aygo en Fiesta, dus dat zijn nog steeds the usual suspects. De hybride en elektrische toppers zijn wellicht ietsje minder voorspelbaar, dus die kun je hieronder bekijken.
De populairste hybrides:
- Toyota Yaris: 9.562
- Lynk & Co 01: 6.809
- Volkswagen Golf: 6.654
- Kia Niro: 6.408
- Toyota C-HR: 5.491
En de populairste EV’s:
- Tesla Model 3: 6.362
- Hyundai Kona: 3.228
- Audi e-tron: 2.598
- Kia Niro: 2.403
- Renault Zoë: 2.236
Bron: Bovag
Gespot: Audi e-tron, gespot door @autofreak12
pietertje123 zegt
Leuke timing zo nu er gemorreld wordt aan de MRB in de nabije toekomst.
Zit er een knik in de aantallen rond de data dat dat bekend werd/
Zelf zet ik de PHEV te koop binnenkort, een lease EV voor het gezin en een youngtimer voor de keren dat die kWh vreter onderweg is.
Was al een keer genaaid toen ik net m’n eerste youngtimer had: geen MRB vanaf nu meneer! Nog geen maand later: U moet ook gaan betalen meneer! met een onpraktische winterstallingseis er bij.
Robert zegt
Youngtimer, je bedoelt oldtimer >25 jaar oud. Hebben we te danken aan toenmalig Stas-Fin Fransje Weekers, die poltiiek onder vuur lag, naarstig op zoek moest naar een succesje, en daarom maar besloot om die mrb vrijstelling van oldtimers grotendeels de nek om te draaien. En dat voor elkaar kreeg met hele leugens en halve waarheden.
Mijn Audi kwam uit Duitsland, want ’te vies’ voor de milieuzones, en was in Nederland voorzien van lpg. Vanwege die gasinstallatie moest ik weer volle bak mrb betalen, óf de gasinstallatie er weer uithalen. Ik heb hem verkocht aan een Duitser die vanwege die gasinstallatie wel weer een Euro4 vignet op de voorruit kon plakken.
Doodzonde.
pietertje123 zegt
inderdaad, ik heb een young en had toen – dat voorbeeld – een oldtimer.
jerone zegt
Reken even mee.
Tesla Model 3 Performance : 1820kg
BENZINE mrb: 115,- per maand
1kWh – 5km, €0,30/kWh
Audi A4 45TFSI Quattro Competition: 1545kg
Mrb: 87,- per maand
1l – 12,5km, €1,90/l
Het verschil is dus 28,- per maand, vanaf 300km per maand ben je met een vergelijkbare EV goedkoper uit bij volle mep BENZINE tarief mrb. Vroeger konden mensen rekenen tussen diesel en benzine, dat lukt nu niet meer schijnbaar.
Robert zegt
Tel daar nog bij op dat de onderhoudskosten van een EV significant lager liggen. Je bandenslijtage zal alleen wel hoger uitvallen.
slisse zegt
Bandenslijtage, hangt heel erg af van het gebruik. Ik zit met mijn EV op 90k km en zit nog lang niet door beide set winter/zomer. Moet wel bij vertellen 90% snelweg km’s. Als je bij elke stoplicht vertrekt op vol vermogen dan gaan de bandjes in rook op….
slisse zegt
Ter info eerste onderhoud gepland binnen een maand, interval is gewoon om de 2j, bij mij dus op +90k km. 😅(uiteraard tijdens de bandenwissels al laten nakijken of alles wel oké is qua slijtage)
audirs3 zegt
@jerone En dit is pas vanaf 2030. Tot die tijd heb je nog 25% korting op de EV, waarmee hij nog steeds goedkoper is dan vergelijkbaar ICE model.
MarcoM zegt
In 2026 betaal al 75%.
audirs3 zegt
@marcomanta Dat zeg ik… En 1820kgx0,75 is toch minder dan 1545kg? Dus je betaalt toch minder de komende 5 jaar?
jerone zegt
Kun je nagaan, ik ging hier uit van 100% benzine tarief, zelfs dan is het al goedkoper bij 3600km per jaar.
Hoezo ze trouwens niet een EV tarief introduceren is beyond me maar ok. Benzine tarief met correctie, clowns
petroldrinker zegt
Voor zo een klein prijs verschil ga je je toch niet in zo een onding zitten? althans ik zeker niet
MarcoM zegt
Maar als je thuis gaat laden met zonnepanelen, hoe ziet je rekenmodel er dan uit?
audirs3 zegt
Veel gunstiger, want straks zonder de salderingsregeling is dat ‘gratis’ stroom, en mogelijk ook minder ’terugleverboete’.
Al moet je dan wel altijd overdag laden, en gaat dat eigenlijk alleen op van maart t/m oktober.
Diesel Rocks zegt
Het zou interessant zijn om te weten hoeveel van de (mild)hybride auto”s benzineauto’s en dieselauto’s zijn.
Richmond zegt
Diesel hybride is er niet veel
Diesel Rocks zegt
Ik zie er elke dag wel eentje maar dat komt vast omdat ik er zelf een heb.
Hubert zegt
Shit, had gehoopt dat de markt zou instorten nu er MRB op komt.
Dan zou ik eindelijk een tweedehands BEV kunnen kopen.
Nu dus maar noodgedwongen verder rijden in mijn ICE.
maotje zegt
Hoe kan dat nou?
Volgens de experts hier wilde de particulier geen tweedehands ev, de autobedrijven zouden niet op de inruil zitten te wachten en er daarna niet vanaf komen. 🤔
harrie zegt
Leuk dat de verkoop hard stijgt, maar als het aanbod nog harder groeit dan de verkoop zit je inderdaad met moeilijk verkoopbare voorraad en/of prijskelderingen.
.
En dat zou best wel eens het geval kunnen zijn nu er in hard tempo EV leasecontracten aflopen, en de tweedehands EV prijzen lijken ook aan te geven dat er nu meer aanbod dan vraag is.
.
maotje zegt
Dat is voor de consument alleen maar positief dat er meer aanbod dan vraag is. Daarmee gaat de prijs voor de consument alleen maar naar beneden.
harrie zegt
Uiteraard, ik ga zelf wellicht ook ff shoppen.
horch zegt
Welke definitie hanteren we in dit artikel voor hybride? Is dat MHEV én PHEV of enkel PHEV? Zolang dat er niet bij staat zeggen de hybride cijfers me helemaal niets, als het MHEV én PHEV betreft is het ook niets zeggend. Als het enkel PHEV cijfers zijn dan zeggen de hybride cijfers wel wat.
RutgerK zegt
Met een MHEV kan je niet op alleen elektrisch rijden dus zou niet onder de ‘Hybride aandrijvingen’ mogen vallen.
RutgerK zegt
Editen duurde te lang. Was even aan het zoeken of de Audi TDI modellen met elektrische turbo en 48V systeem ook onder hybrides werden gerekend maar dat is niet zo. Die hadden ook een elektrisch systeem dat de aandrijving ondersteunde en regeneratie techniek.
Ik werd extra afgeleid door een artikel over de Audi S7 die in 2020 in de VS werd geleverd met 2.9 V6 twinturbo met elektrsche turbo als vervanging van de 4.0 V8. Daar had ik nog nooit van gehoord.
audirs3 zegt
Zo zie je maar weer, daarom is stimuleren van nieuwe verkoop van EV’s zo belangrijk. Die sijpelen vanzelf terug in de occasion markten en zullen zo langzaam ons hele wagenpark efficiënter maken.
MarcoM zegt
Met het onlangs uitgekomen bericht over MRB zakt de hele EV markt in.
maotje zegt
Wat ga je dan straks voor een tesla model s betalen bij volle mrb?
audirs3 zegt
@maotje Minder dan een vergelijkbare BMW of Audi. Alleen bij de kleinere auto’s (B en C segment) zie je dat er wel een vrij significant verschil in gewicht is tussen de ICE en EV modellen, maar in het grotere en duurdere segment zie je dit nauwelijks meer terug. Kijk maar naar gewicht van de Model 3 en Model S in vergelijking met concurrerende ICE modellen. Een BMW M5 weegt zelfs fors meer dan de Model S Plaid, die alsnog veel meer vermogen heeft.
maotje zegt
@audirs3. Was dat mijn vraag?
@marcomanta verkondondig dat de hele ev makrt zal instorten wanneer volledig mrb betaald moet gaan worden. Om zo’n uitspraak te kunnen doen moet je exact weten wat je straks moet gaan betalen. Anders lul je maar een uur in de wind. Dus vandaar de vraag nog een keer wat ga je straks voor de volledige mrb betalen voor een tesla model s? En de vraag was voor marcomanta.