Miljaar!
Wij als zuunige Nederlanders hebben al sinds jaar en dag de neiging om nieuwe auto’s de achterkant van onze hand te tonen en er vandoor te gaan met een okkazie. Althans, zo blijkt uit de cijfers. Afgelopen jaar was geen uitzondering op de regel, ook al zijn de verkopen van de tweedehandsjes lichtelijk gedaald.
Dit blijkt uit een reeks cijfers die VWE vanochtend presenteert. Hoewel er voorlopig tot en met de 29ste van november is geteld en we een klein aantal dagen van het jaar missen, vallen de cijfers duidelijk tegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Waar er in 2017 precies 1.125.310 aan de man werden gebracht, verkochten autobedrijven in 2016 in eenzelfde tijdsbestek niet minder dan 1.128.313 occasions aan consumenten. Een verschil van 0,3 procent. Misschien zijn ze weer duurder geworden?
Deze marginale daling is even groot bij de verkopen tussen particulieren. Hier daalden de verkopen van 681.628 in 2016 naar 679.720 in 2017. Desalniettemin zijn het nog altijd overtuigende statistieken, want bij elkaar waren de verkopen goed voor maar liefst 1.805.030 occasions. Volgens VWE kenden vooral de Duitse, Britse en Aziatische merken een influx in hun verkopen. MINI, BMW, Jaguar, Kia, Mercedes en Toyota vielen dit jaar bijzonder goed in de smaak.
Daar waar de occasions een slechter jaar kenden, deed de export het juist beter in 2017. Al met al gingen er 237.190 personenauto’s (+ 1 procent) naar het buitenland — en dan met name naar Roemenië en Polen. Bij de import was het helemaal feest; deze steeg met maar liefst 17,1 procent, van 168.300 naar 197.160 geïmporteerde occasions.
UPDATE: De cijfers over december zijn ook inmiddels bekend. Uiteindelijk zijn er het afgelopen jaar 1.129.375 occasions verkocht. Toch een plus in vergelijking met 2016. In de laatste dagen van 2017 zijn er 4.065 occasions verkocht. Zo is er een groei van 0,1 gerealiseerd.
mzonneveld zegt
Sorry maar waar blijft de bloopertape?
viezefreddyw zegt
@mzonneveld: Alle filmpjes zijn allemaal in een ruk opgenomen. Dus ja, geen bloopers is geen bloopertape.
ikschrijfookoverautos zegt
@mzonneveld: Wanneer komen onze video’s op maandag ook alweer online? *hint*
teammate zegt
Toch knap om zo’n titel op te maken voor een daling van 0,3% !
VeniVidiVici zegt
Oké, dus de occasionmarkt in NL is gedaald, maar de import van occasions is flink gestegen… goh, hoe zou dat nou toch komen haha
hight96 zegt
Grappig, bij de dealer waar ik kom hebben ze er bijna 30 meer verkocht..
parttimeautospotter zegt
Waar ligt die stijging van Jaguar aan? Niet dat ik het erg vind overigens
frank2b zegt
En welk type wagens ging vooral oostwaarts? (fOutlanders?)
kobus1967 zegt
@frank2b: de foutlanders metsubsidie komen pas volop beschikbaar vanaf oktober 2018.
Tot die tijd genieten van 0% bijtelling.
thomassnelweg zegt
Het is mij niet duidelijk of de import in de 1.805.030 is inbegrepen? Gezien de tekst zou dit wel zo moeten zijn. Indien niet inbegrepen, hebben we in NL echter juist 23.949 meer 2e hands auto s aangekocht in 2017!
Edge zegt
Deze daling lijkt mij deels toe te schrijven aan het toenemende aanbod aan private lease mogelijkheden. En echt kwalijk kun je het de meeste consumenten ook niet nemen. Voor een relatief laag maandbedrag heb je een gloednieuwe auto voor de deur staan en hoef jij je alleen nog maar druk te maken over het tijdig bijvullen van de brandstoftank. Dat klinkt toch een stuk aantrekkelijker dan in één keer duizenden euro’s te moeten lappen voor een auto, vervolgens nog maandelijks verzekeringspremie en wegenbelasting moeten afdragen en ook nog geld opzij moeten zetten voor onderhoud. Natuurlijk hoef je de cijfertjes maar even langs elkaar te leggen om te zien dat private lease uiteindelijk duurder is, maar de telefoonmarkt heeft de afgelopen jaren aangekondigd dat de consument daar totaal geen problemen mee heeft.
barry355gtb zegt
@Edge: Je wordt bij Private Lease geen eigenaar van de auto. Dus je betaald elke maand voor het gebruik van de auto, maar dat is het dan ook. Eigenaar wordt je niet. Als dat geen probleem is voor je, dan is Private Lease het ei van Columbus.