Wat? 99%?! Foutje zeker… Nope, geen foutje: echt helemaal niemand koopt nog een Opel Ampera of een Chevrolet Volt.
Zojuist kregen wij de registratiecijfers van milieuvriendelijke auto’s over het eerste half jaar onder ogen. Zet deze af tegen de zes maanden daarvoor, en wat het meest opvalt is het complete doodslaan van de GM-plugins. Tussen januari en juni 2014 werden 9 Ampera’s op kenteken gezet, en 0 Chevrolet Volts. Het half jaar ervoor waren beide modellen nog goed voor 2.126 registraties (1.556 om 570).
Natuurlijk moet hierbij in ogenschouw worden genomen dat het laatste half jaar van 2013 een enorme hausse van geëlektrificeerde registraties kende. De Tesla Model S bijvoorbeeld zakte ook van 1.193 naar 600 registraties, maar ik denk niet dat er daarom crisis uitbreekt in Palo Alto.
Toch is het tekenend hoe het fiscale beleid een allesbepalend stempel op de cijfers drukt. Vorig jaar hadden de GM-auto’s nog 0% bijtelling, nu moet er 7% over betaald worden en iedereen laat hem liggen (en bij degenen die er een hebben wordt bruut de laadkabel ontvreemd, schande!). Hetzelfde geldt voor de Outlander PHEV, die echter nog wel als een malle blijft verkopen. Wat zegt dat over de Ampera?
Gelukkig heeft Opel verder niet te klagen. Over de gehele linie steekt het merk qua verkopen in het eerste half jaar met kop en schouders boven de concurrentie uit. Check de rest van de verkoopcijfers uit elektroland op Groen7.nl.
batman zegt
Ik vind de opel ampera eigenlijk stiekem nog de mooiste en stoerste opel in het segment.
parker zegt
Het gros van die 600 Tesla’s is besteld in 2013 waardoor nog wel alle milieu-aftrekregelingen van toepassing waren die de auto relatief goedkoop maakten. Dat de levering pas in 2014 plaatsvond maakte daarvoor niet uit, alleen voor de bijtelling wel (de 0% pakte je dan niet meer mee). Tesla zal de rest van 2014 dus nog verder inzakken wat nieuwregistraties betreft.
amg65 zegt
@parker: Wat ik weet van het filiaal in Arnhem is dat er gemiddeld 1 per dag wordt verkocht.. Valt wel mee denk ik dus.
ej20g zegt
Ik denk niet dat het probleem echt bij de Opel (of de Chevrolet) ligt. De reden dat de Outlander PHEV nog steeds als een malle verkoopt is simpel: net als de Ampera en de Volt 7% bijtelling, maar een veel grotere auto en ruimere auto voor (op 90 euro na) exact dezelfde prijs. Ondanks dat ik de Ampera (de Volt minder) een mooie auto vind verklaar ik je eigenlijk voor gek als je een Ampera of Volt neemt terwijl je een Outlander kunt rijden.
parker zegt
Volts, Ampera’s en Prius Plugins zijn kennelijk té lelijk om 7% voor over te hebben. Een Outlander kan dan kennelijk nog weer wel..raar..
Anyways: toen vorig jaar de V60, Outlander en Tesla al snel uitverkocht bleken te zijn, ging men noodgedwongen dan maar over op Volt, Ampera en Prius om toch nog alle aftrekregelingen én 0% bijtelling mee te pakken. Eieren voor je geld kiezen heet dat. Wel rotte eieren in mijn optiek, maar allé..we blijven Ollanders hè…!
knipperlichtje zegt
Best logisch, de outlander is een interessantere auto met 7% bijtelling en de V40 D4 is een interessantere auto met 14% bijtelling, maar dan over een veel lagere cataloguswaarde. Desondanks had ik niet zo’n extreme daling verwacht.
raul88 zegt
Moet wel een duidelijke kanttekening bij dit artikel worden geplaatst:
Het feit dat er dit jaar zo weinig registraties hebben plaatsgevonden van bijv. Ampera is met name te danken aan het feit dat de meeste Opel dealers zo slim zijn geweest om de voorraad Ampera’s nog in 2013 te voorzien van een kenteken waardoor de auto’s ook bij aankoop in 2014 nog verzekerd zijn van 0% bijtelling.
Dat benadrukt ook nogmaals het feit dat kentekenregistraties niets zeggen over verkoopsucces. Zo pompen een aantal merkimporteurs hun dealernetwerk op de laatste dag van de maand volledig vol met geregistreerde voorraad zodat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen dat ze ‘het meest verkochte automerk zijn in maand X’.
Kan dus zomaar zo zijn dat er in Q1+Q2 2014 een stuk meer Ampera’s + Volt’s zijn verkocht dat dit artikel suggereert. Iets met appels en peren vergelijken..
parker zegt
@raul88: sterker nog: eind 2013 werden er kentekens aangevraagd door menig importeur voor plugin hybrides die nog gefabriceerd moesten worden, puur en alleen om ze nog op de valreep als 0% auto te kunnen slijten.. Alleen het chassisnummer was al bekend. Dat ie pas in maart 2014 werd geassembleerd: boeien! Mooi hè, marktwerking versus marktverstoring door overheidsbemoeienis..
autoblogger zegt
@raul88: check, we hebben het iets genuanceerd in de tekst/titel.
raul88 zegt
@autoblogger: Thanks!
maseratizzzzzzzz zegt
Eindelijk eens goed nieuws over electrische auto’s!
Praeses zegt
@maseratizzzzzzzz: Jammer dat dit artikel niet over elektrische auto’s gaat.
schuimbekje3 zegt
Ik vind het ook niet gek… Ik moet Claudia Schiffer nog zien met een strak gezien “Een Opel gaat niet stuk” als het om een Slopel Ampera of GM Volt gaat.
Kort door de bocht:
#1 GM Volt koopt niemand meer omdat GM het merk Deawoo, eh, Chevrolet heeft opgeheven voor heel Europa. Dus als je dan nog support wilt hebben, koop je een Opel Ampera.
#2 Niemand koopt een Ampera omdat je voor 15.000 euro minder een Toyota Prius Plugin hebt die EN beter is uitgerust EN 1:18 rijdt zonder stroom ipv 1:8 voor de Ampera.
#3 Niemand koopt een Toyota Prius Plugin omdat je voor 7000 euro meer een Metsubsidie Outlander PEHV kunt kopen waar je je drie koffers van je baas ook nog mee kunt nemen op vakantie.
Bovendien heb ik deze maand al 4 Ampera’s en 1 Volt ‘bye bye’ zien gaan op een terminale wijze… (Allemaal op 1 na zij het motorblokje “poef”…. veel rook, veel olie en Opelrijders naar de berm. Dus als dat een voorbode is gaan die Ampera’s allemaal BOEM zeggen na zo’n 80.000km…
Maarten123 zegt
Die benzine motor in de Ampera/Volt is natuurlijk een drama. Oud, dorstig en traag. De Outlander is praktischer, sneller, ruimer en bruikbaar als trekauto. De Ampera/Volt loopt achter de feiten aan. Het early-adopter is hij ook kwijt, want iedereen is er inmiddels aan gewend. Misschien dat een nieuw model dit tij kan keren. Moeten we dit keer wel een fatsoenlijke motor inbouwen.
Praeses zegt
Dit verbaast me niks.
Die Ampera/Volt is namelijk echt een kutding.
Hij heeft geen plaats op de achterband, een onbruikbare kleine kofferbak, is zo laag dat hij in een gebied met veel drempels niet bruikbaar is en het interieur is superlelijk. Bovendien is het verbruik erg hoog. Zodra de accu’s leeg zijn, heb je namelijk een bovengemiddeld zware auto met een relatief kleine motor. Een gemiddelde benzineauto kost minder dan de helft van de prijs, heeft meer ruimte en rijdt zuiniger.
Dit ding is dus alleen interessant bij 0% bijtelling.
Er werden er veel van verkocht omdat Athlon de verkoop enorm gepromoot heeft. Zij wilden graag voorop lopen met pluginhybrides. Toen hun voorraad op was, was het ook meteen klaar met het model.
tupperware zegt
@Praeses:
Geen plaats op de achterband? Alsof daar überhaupt iemand wil zitten..
Praeses zegt
@tupperware: Hahaha
tk97 zegt
Was te verwachten na het veranderen van de percentages
p924 zegt
en wat vinden de pomphouders in de grensstreek daar allemaal van?