Door een diep dal gaan, heeft voordelen, want je kunt daarna vaak alleen maar omhoog. De autoverkoop kelderde vorig jaar naar een niveau dat een hele generatie nog niet eerder had gezien. Met 387.699 nieuwe auto’s werden er in 40 jaar tijd niet zo weinig auto’s verkocht als vorig jaar. Er gingen in 2009 als gevolg van de crisis dan ook 249 autobedrijven op de fles. Maar de storm is gaan liggen en er is land in zicht.
In de maand januari van dit jaar werden er 60.849 nieuwe auto’s verkocht. Dat is ruim 7 procent meer dan de 56.676 auto’s die in de eerste maand van vorig jaar werden verkocht.
Op de eerste drie posities van de top 5 van meest populaire merken in januari zien we geen veranderingen ten opzichte van januari vorig jaar:
- Volkswagen met 7.809 nieuwe auto’s.
- Toyota met 6.249 nieuwe auto’s.
- Ford met 4.864 nieuwe auto’s.
- Renault met 4.190 nieuwe auto’s.
- Opel met 3.856 nieuwe auto’s.
De top 5 met meest verkochte modellen in januari van dit jaar:
- Toyota Aygo 2.439 exemplaren.
- Volkswagen Polo 2.417 exemplaren.
- Volkswagen Golf 2.403 exemplaren.
- Ford Fiesta 1.337 exemplaren.
- Toyota Prius 1.331 exemplaren.
Bij onze zuiderburen zitten de autoverkopen ook in de lift. In België werden in januari met 49.376 nieuwe personenauto’s, 3,5 procent meer wagens verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar.
Met dan aan Simon voor de tip
Bennink zegt
En daarvan moeten 2.439 Aygo’s terug naar de dealer? :roll:
Ahura zegt
@Bennink: *gaap* OT: jammer dat Mazda weer zo flink is gekelderd. Die verdienen toch wel meer
florisw zegt
Volgens mij moeten alleen Aygo’s tot december 2009 terug naar de dealer. OT: fijn dat het weer aantrekt. Dan denkt een groot deel van Nederland weer dat we over de crisis heen zijn.
Prisma zegt
De VW en Toyota worden omschreven als de 2 saaiste merken en toch verkopen ze het best.
Ahura zegt
@Prisma: omdat ze veel verkopen maakt het ze niet minder saai. Eerder nog saaier. Denk jij dat de meeste autokopers gaan voor het uiterlijk? Die willen helemaal geen opvallende auto en zo wel dan is het omdat ze zo lekker goedkoop in de lease zijn..
Jipp zegt
@Ahura: Ze zijn gewoon niet saai, mazda ed zijn saai. Toyota moet het zo te zien alleen hebben van de kleine modellen, en de schone, overall wint volkswagen dus gewoon.
Richard zegt
@Jipp:
Mazda saai?!? Nou je kunt veel over Mazda zeggen, maar Mazda is absoluut niet saai, heb je ooit wel eens goed gekeken naar de nieuwe 3, of 6? Of ’t jouw smaak is doet er niet toe, maar saai zijn deze modellen absoluut niet! Niet zoals de Golf, of Polo in ieder geval…
Ferdinand1 zegt
@Ahura:
Even off-topic: ben jij die Matt-curlew van een aantal maanden geleden ofzo?? Die had het ook altijd maar over Mazda.
OT: Fijn, nu kan ik weer slapen :D
Ahura zegt
@Ferdinand1: tuurlijk. Mazda is tha bomb he ;) Laat Jipp het alleen niet horen..
Jipp zegt
@Ahura: mazda is alles behalve de BOMB dus,… ik weet wel beter. Voor mij geen Aziatische rammelbakken met problemen die onbetrouwbaar zijn omdat ze de onderzoeken maar even een auto leveren die op alles is nagekeken.
Ahura zegt
@Jipp: gast, nogmaals; ik ga niet met je discussiëren. Ik ga niet meer op jou reageren en dan verwacht ik dat je ook niet meer op mij reageert
meneersander zegt
nee joh, zeker wel 5 hoeven niet.
SjoerdV zegt
Dat kan wel zijn, leuke cijfers. Toch heb ik er een hard hoofd in dat dit een goed jaar gaat worden. Ik denk dat we 5% a 7% minder nieuwe auto’s gaan verkopen dan vorig jaar. Gebruikt gaat naar mijn mening een lichte stijging laten zien.
We shall see…
toyotaprius zegt
@SjoerdV: Ja en natuurlijk het feit dat er veel kleinere auto’s en auto’s met subsidie’s wordt verkocht. Daar houdt een dealer ook minder aan over.
Jipp zegt
En weer veel volkswagen in de top 5 gelukkig
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ben wel benieuwd of dit stabiel blijft…
Dan heeft de overheid briljant werk afgeleverd en is het verlies in omzet kort en beheersbaar geweest!
In Duitsland huiveren ze nu al… De cijfers zijn kunstmatig erg hoog dit jaar, ivm de sloopregeling. Maar als die afgelopen is, komt daar de klap!
Ben serieus benieuwd welke overheden de juiste keuzes hebben gemaakt op dit vlak. Time will tell
dotternetta zegt
Even offtopic: Volkswagen’s grootste recall: 1 miljoen auto’s die kunnen ontploffen :-) EXAME Magazine published a report which reports that problems in the engines of Gol, Voyage and Fox can cause the largest Recall the history of Volkswagen. An excerpt from the report says: “A company executive and two dealers confirmed that Volkswagen examines the possibility of convening more than 1 million vehicles produced between 2008 and this year, equipped with engines 1.0 and 1.6, to replace parts of the engine . The reason was a defect caused by structural parts that did not receive a heat treatment – which could lead, at worst, an explosion.
bron: google, biggest volkswagen recall
BMWMaster zegt
Gek he dat het stijgt, lag het vorig jaar niet compleet op zijn gat? Wel positief signaal natuurlijk dat het in ieder geval beter is dan vorig jaar.
Dennis zegt
@BMWMaster: Wijs, maar is dat niet precies wat ik zeg?
Door een diep dal gaan, heeft voordelen, want je kunt daarna vaak alleen maar omhoog.
Cantago zegt
De Prius verkoopt ook gewoon door de overheidskortingen.. Bah. Verder is hier wel duidelijk te zien dat kleine auto’s toch wel erg populair zijn! Vind het niet gek dat BMW ook in deze klasse mee wil doen.
toyotaprius zegt
@Cantago: je hebt wat betreft de Prius en andere hybride auto’s te maken met een kunstmatige gecreeerde omzet. Niets meer en niet minder. Als de subsidies voor dergelijke auto’s worden afgeschaft, vallen de verkopen terug tot een marginale hoeveelheid. En kleine auto’s, tja. Ik denk dat we aan een dergelijke ontwikkeling, moeten gaan wennen. Het zal voor een autodealer er niet veel makkelijker op worden.
Ahura zegt
@toyotaprius: ik denk vooral; hebben mensen geen kinderen meer tegenwoordig? Of überhaupt behoefte aan meer ruimte? Mijn moeder moet er niet aan denken om kleiner dan het C-segment te rijden. ps: de Civic Hybrid zag je nooit. Tot de regelingen kwamen en hoppa; leasesucces. Jammer. Niet dat ik het Honda niet gun maar ik zie liever verkoopcijfers die ontstaan omdat mensen die auto fijn vinden ipv zo lekker goedkoop
toyotaprius zegt
@Ahura: Ik denk ook dat het vaak een financiele kwestie is. voor bedrijven, dankzij de crisis, zijn ze gaan bezuinigen op bepaalde secundaire voorwaarden. Mijn ex werkgever is van golf naar Ibiza overgestapt. Maar voor particulieren, zal er in velen gevallen ook een bepaald financieel plaatje aan hangen. En wat je zegt, het aantal gezinnen neemt af, het land vergrijst. Dus de behoefte aan een grotere auto, zal dan in mijn ogen dalen.
En ik deel ook je mening, wat betreft over de verkoopcijfers. Het is nu wel erg kunstmatig geworden. Terwijl zaken als wat je aangeeft, comfort, design ed. een mindere rol speelt.
Cantago zegt
@toyotaprius: Je hebt helemaal gelijk… Er zou eens een onderzoek moeten komen naar het aantal mensen dat hun Prius direct in zou ruilen tegen een auto met vergelijkbare waarde (lees: als ze die auto voor dezelfde prijs konden rijden!)
@Ahura: Ik denk vooral dat mensen er graag een 2e auto bij hebben voor korte stukjes en supermarktritjes.
toyotaprius zegt
@Cantago: Interessant punt! Want dan komt wel de aap uit de mouw. Wie rijdt een Prius ivm het groene karakter? En wie rijdt dezelfde auto, ivm alle subsidies..?? Het is eigenlijk een open deur.
Cantago zegt
@toyotaprius: Ik wil eigenlijk zeggen: ben nieuwschierig naar de uitkomst. Maar ik heb het vermoeden dat minstens 90% een andere auto kiest!
toyotaprius zegt
@Cantago: Dat ben ik met je eens.. dat bedoelde ik met een open deur.
Ahura zegt
@Cantago: interessant lijstje.. top 25 van best verkochte modellen in NL:
.
.
1. Toyota Aygo (A-segment: 14% bijtelling)
2. VW Polo (B-segment: 14% bijtelling)
3. VW Golf (C-segment: 14% bijtelling)
4. Ford Fiesta (B-segment: 14% bijtelling)
5. Toyota Prius (C-segment: 14% bijtelling)
6. Renault Megane (C-segment: 20% bijtelling)
7. Suzuki Alto (A-segment: 14% bijtelling)
8. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
9. Opel Astra (C-segment: 14% bijtelling)
10. Toyota Yaris (B-segment: 14% bijtelling)
11. Seat Ibiza (B-segment: 14% bijtelling)
12. Ford Focus (C-segment: 14% bijtelling)
13. Audi A4 (D-segment: 20% bijtelling)
14. VW Passat (D-segment: 20% bijtelling)
15. Hyundai i10 (A-segment: 14% bijtelling)
16. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
17. Opel Corsa (B-segment: 14% bijtelling)
18. Ford Ka (A-segment: 20% bijtelling)
19. Renault Clio (B-segment: 20% bijtelling)
20. Ford Mondeo (D-segment: 20% bijtelling)
21. Renault Scenic (P2-segment: 20% bijtelling)
22. Audi A3 (C-segment: 14% bijtelling)
23. Kia Cee’d (C-segment: 20% bijtelling)
24. Peugeot 207 (B-segment: 14% bijtelling)
25. Fiat Panda (A-segment: 20% bijtelling)
.
.
Ik gok er dus op dat de meeste mensen een auto leasen. Want uitstoot boeit geen hond als je particulier gaat kopen. CO2-uitstoot merk je niet als je tankt..
toyotaprius zegt
@Ahura: wat waren de cijfers ook al weer…. Het is laat dan is alles niet zo scherp meer… De helft van de auto’s. Welke bij een dealer worden verkocht zijn zakelijke / leaseauto’s. Dan een deel koop met behulp van een financiering. dacht iets van 35% ofzo.En dan iets van 15% verkoop met eigen geld. Volgens mij lagen de cijfers een beetje in die contreien. Mocht het anders zijn, laat het mij weten, ik ben benieuwd.
Richard zegt
@Ahura:
Ja, niet verrassend natuurlijk. De meeste nieuwe auto’s die je ziet rijden zijn van de bank/leasemaatschappij. Geen enkele weldenkende particulier zal ’n nieuwe auto (kunnen) kopen. Als je ’n nieuwe auto de schowroom uit rijdt heb je gelijk al zo’n 1000 euro op straat gegooid. Ik koop zelf liever gewoon ’n goede 2e-handse van ’n jaar of 4 a 15.000 Euro, dan heb je gewoon ’n goede/luxe auto voor ’n redelijk bedrag.
Ahura zegt
@Richard: kunnen kopen kunnen er genoeg. Niet iedereen is opeens arm geworden door de crisis. Wij hebben ook meestal nieuw gekocht. Als je een beetje autoliefhebber bent heb je het geld er wel voor over. Sowieso is een nieuwe auto die je helemaal zelf hebt uitgekozen qua kleur e.d een lekkerder gevoel dan een tweedehands. Ook qua betrouwbaarheid ben je er vanaf 0 er helemaal bij. Zolang wij een nieuwe kunnen kopen kopen wij een nieuwe. Nu is er in het C-segment niks boeiends dus voorlopig blijven wij door rijden met onze ’04er.. onze saaie Mazda blijft toch wel fijn rijden ;)
Richard zegt
@Ahura:
Ik ben best wel ’n autoliefhebber, maar zo’n 28.000 Euro voor ’n leuke auto vind ik gewoon teveel. Zoveel is ’n auto mij gewoon niet waard, terwijl ik ’t gerust betalen kan. Auto’s zijn de laatste jaren gewoon veel te duur geworden, door alle veiligheidsvoorzieningen & belastingen. Alleen hybrides, of auto’s die extreem weinig CO2 uitstoten zijn nog voor ’n redelijke prijs nieuw te koop (door er geen BPM over te heffen) & dat zie je ook wel terug in de verkoopcijfers.
Jipp zegt
@Richard: Als de mazda 6 nou niet zoveel problemen gehad en de mazda 3 heeft een saai uiterlijk wat ze 10 jaar geleden ook al hadden!
Cantago zegt
@Ahura: Zwaar interessant lijstje! Of hij nu 100% klopt of niet, dit wil wel HEEL veel zeggen! Ik vraag me af wat de eerste auto in het lijstje is met niet de 14 of 20% bijtelling… En inderdaad waar de Prius staat in België en in Duitsland. Verder bevestigt dit ons vermoeden alleen maar!
Ahura zegt
@Cantago: kan maar zoveel 2e auto’s?? Ik denk dat een hoop mensen net beginnen met werken en voor een bepaald bedrag een auto mogen leasen en dan al tevreden zijn dat ze uberhaupt een auto onder hun kont hebben. Mensen die al langer meelopen en een carriere hebben zullen gewoon een middenklasser rijden
florisw zegt
@Ahura: Zeker mee eens. Ik denk niet dat iedereen die aan een tweede auto begint meteen een nieuw koopt.
Cantago zegt
@Ahura: Leasen kan inderdaad ook een best groot aandeel hiervan uitmaken, iemand harde cijfers? Daarnaast, als ik de belachelijk lage prijzen van sommige auto’s zie dan snap ik best dat een financieel wat hoger geplaast Nederlands gezin er een auto bij neemt, of misschien een nieuwe koopt en de oude de deur uit doet? Ik zie in mijn directe omgeving ook het tegenovergestelde. Een mooie gezinsauto uit de lease (Audi A4 bijvoorbeeld) en een kleintje er bij voor de vrouw. Vrouwen moeten tegenwoordig ook vaak werken om een gezin rond te laten komen, mogelijk werken ze dan zo veel extra dat er geld over blijft voor een autootje?
Jipp zegt
@Ahura: Als jij dan niet zoveel onzin uitbraakt met MAZDA the bomb, schijnbaar verkoopt vw toch een stukje beter, en dat is echt niet omdat hij saai is. En je lijstje klopt ook niet, ik zie net het goede lijstje langskomen. op 1 de golf, op 2 de aygo op 3 de polo op 4 de fiesta….
jerrik zegt
toyota zal nu wel weer dalen
Search zegt
Waarom kopen mensen een Renault? Naja, waarom kopen zoveel mensen een Renault? :|
Fout zegt
Dank voor de info over de Zuiderburen! We gaan er op vooruit. Dat de VW Polo goed ging verkopen was wel te verwachten..!
basTbone zegt
Tsja, vind ik niet gek zo’n stijging:
In januari worden er veel leaseauto’s op kenteken gezet, aangezien die niet in nov en dec op kenteken gezet zijn.
Ook zijn er vorig jaar bij diverse bedrijven de contracten met een jaar verlengd, dus die moeten nu dit jaar wel nieuw rijden.
De mijne komt volgende week op kenteken (Honda Civic 1.8 iVTEC :-) )
okki zegt
eehhh Jip, WE worden enorm moe van je geneuzel over die volkstroep. We weten inmiddels dat je een 13 jarige bent die opgewonden raakt van blik.
AMGJunk zegt
We kunnen dus wel stellen dat de nieuwe polo succesvol is aangezien hij nu al meer verkocht word dan de golf
b0z4 zegt
Dat we dit jaar ” meer ” verkopen komt ook omdat de orders van vorige jaar pas in het nieuwe jaar worden gezet en zo een ” goede ” start maken ;) weet ik uit eigen ervaring.
Citrofiel zegt
@Jipp: “Voor mij geen Aziatische rammelbakken met problemen die onbetrouwbaar zijn omdat ze de onderzoeken maar even een auto leveren die op alles is nagekeken.”
Omdat jij dat beweert zeker… “Ze zijn gewoon niet saai, mazda ed zijn saai.” Omdat jij dat beweert zeker.
Kom eens met feiten aan, of geef eens toe dat je een mening hebt die kan verschillen van die van anderen. Jij denkt dat betrouwbaarheidstestresultaten niet kloppen. Mag je denken, zolang je niet met bewijs komt is het niet per se waar. En over saaiheid hoeven we het al helemaal niet te hebben, het is voor iedereen duidelijk dat dat een mening is. Zeggen dat een merk saai of niet saai IS, is dus onzin. Je kan wel zeggen dat jij dat vindt…
Mocht je dan toch graag meningen om willen zetten in een soort van feiten, dan moet je afgaan op de mening van de meerderheid, niet die van jezelf.
Ahura zegt
Iemand enig idee hoe die regelingen zijn in het buitenland? Als ik naar diverse Europese landen kijk zie ik veel minder A-segment auto’s in hun top 15 staan. Goed daar zijn de afstanden dan ook wel wat groter..
toyotaprius zegt
@Ahura: Volgens mij verschilt het veel per land. Maar ik neem aan dat je landen binnen de Eu bedoeld?
Ahura zegt
@toyotaprius: yep binnen de EU. Misschien interessant voor AB om daar eens een topic over te wijden?
robbie zegt
@Ahura: natuurlijk merk je de CO2-uitstoot wel als je tankt. Die uitstoot is namelijk gerelateerd aan je gemiddelde verbruik. Als jij dus een auto koopt met een hoge co2 uitstoot heb je ook meer brandstofkosten.
En daarnaast het percentage leaseauto’s is in Nederland niet extreem hoog. In elk geval onder de 50%. Zo waren in januari van de 61.221 geregistreerde nieuwe auto’s slechts zo’n 17.000 auto’s leaseauto’s
PS De genoemde registratiecijfers in dit artikel kloppen volgens mij voor geen meter. In januari zijn er niet 60.849 nieuwe auto’s geregistreerd (ipv verkocht!) maar zelfs 61.221 nieuwe auto’s.
Ook dat zijn overigens nog voorlopige cijfers van de RDW. Het duurt namelijk altijd enkele dagen voordat de cijfers met betrekking tot de registraties definitief zijn.
http://www.autokompas.nl/nieuws/2010/02/Registraties-januari–10-6-.html
Cantago zegt
@robbie: Waarom verbruikt een Prius op topsnelheid dan meer dan een BMW E92 M3? Rijstijl zegt veel meer!
basTbone zegt
@Ahura: dat lijstje met die bijtellingspercentages klopt niet.
bijv: er zit helemaal geen Focus in de 14% bijtelling. Fiesta ook niet. De Golf ook niet, Astra niet. Dit zijn allemaal 20% modellen en dan ook nog maar bij sommige uitvoeringen!!
Ahura zegt
@basTbone: ik heb het van carbase op autoweek gehaald. Vreemd dat ze grote fouten bevatten dan.
Megakix zegt
Niet indrukwekkend die 7%….we hadden een daling van 22,5% over een geheel jaar gemeten. Kortom, ja, de verkopen zijn iets hoger dan vorig jaar, maar veel méér is het ook niet !
anthonyr zegt
rekening houdend met het feit dat er ruim bedrijven weg zijn.kan.de huidige verkoop nog zat opleveren voor de overige bedrijven. er zzijn immers stuk minder concurrenten.
Remko zegt
Wat is de top 5 van de Belgen, waarschijnlijk is daar geen Prius in te vinden?
(db) zegt
Meerverkoop in België? Euh … Autosalon
Timmie zegt
Zou alles terug in stijgende lijn gaan? Veel mensen hebben nu immers geleerd dat het ook met minder kan. Zowat elk denkbaar bedrijf zal hier natuurlijk proberen tegenin te gaan!
Ahura zegt
Lijst vernieuwd. Hopelijk klopt het nu wel
.
1. Toyota Aygo (A-segment: 14% bijtelling)
2. VW Polo (B-segment: 14% bijtelling)
3. VW Golf (C-segment: 20% bijtelling)
4. Ford Fiesta (B-segment: 20% bijtelling)
5. Toyota Prius (C-segment: 14% bijtelling)
6. Renault Megane (C-segment: 20% bijtelling)
7. Suzuki Alto (A-segment: 14% bijtelling)
8. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
9. Opel Astra (C-segment: 20% bijtelling)
10. Toyota Yaris (B-segment: 20% bijtelling)
11. Seat Ibiza (B-segment: 20% bijtelling)
12. Ford Focus (C-segment: 20% bijtelling)
13. Audi A4 (D-segment)
14. VW Passat (D-segment: 20% bijtelling)
15. Hyundai i10 (A-segment: 20% bijtelling)
16. Citroën C1 (A-segment: 14% bijtelling)
17. Opel Corsa (B-segment: 20% bijtelling)
18. Ford Ka (A-segment: 20% bijtelling)
19. Renault Clio (B-segment: 20% bijtelling)
20. Ford Mondeo (D-segment)
21. Renault Scenic (P2-segment)
22. Audi A3 (C-segment: 20% bijtelling)
23. Kia Cee’d (C-segment: 20% bijtelling)
24. Peugeot 207 (B-segment: 20% bijtelling)
25. Fiat Panda (A-segment: 20% bijtelling)
Cantago zegt
@Ahura: Aha, sorry, ik zie je nieuwe lijstje wat laat… Maar dat is dus de Audi A4! In mijn ogen ook een prima auto, goed uiterlijk, goede rijeigenschappen, goed afgewerkt en nette motorisering. Mijn oom heeft die ook, en wat denk je? Lease… Ik ben nu echt nieuwsgierig naar een lijstje waar de leassletjes uitgefilterd zijn!
En een nieuwe auto heeft inderdaad zeker wel voordelen! Zie maar eens een 2e handsje te vinden met EXACT de specificaties en opties die je wilt! Bij een Ford Ka misschien niet zo’n probleem, maar bij een Audi zeker wel! En hoe heerlijk is het als je een nieuwe auto hebt, hem lekker inrijden, testritje maken, en dan die nieuwe geur, onbetaalbaar!
Ahura zegt
@Cantago: juist :) Over de Prius; zover ik heb kunnen opzoeken heeft de Prius in Duitsland totaal geen grote rol in de verkoopcijfers
toyotaprius zegt
@Ahura: Maar wat is nu eigenlijk de prijs van een Prius zonder alle subsidies? Dan is een dergelijke auto behoorlijk prijzig en prijst de auto zichzelf de markt uit.. Plus in bepaalde landen heerst er natuurlijk ook een bepaald nationalisme over auto’s.. Vergeet niet de status van een auto. Ook dat telt mee. En, ja het is ook nog eens, niet een van de mooiste auto’s. Dus buiten landen waar er subsidies op worden gegeven.. Ik weet niet of er meer landen zijn, waar er zoveel subsidie voor een dergelijke auto (hybride) wordt gegeven? Zijn de verkopen dan miniem..
Ahura zegt
@toyotaprius: valt me tegen dat niemand na mijn eerdere oproep daar antwoord op kan geven. Zelfs niemand van AB? Ben namelijk wel benieuwd hoe dat zit. In Japan hebben ze iig wel regelingen en daar staat de Prius al maandenlang op nummer 1.. hoe duur de Prius zonder subsidies is weet ik eigenlijk niet.. de vorige was in 2004 iig tussen de 25.350 en 29.200. De prijs van een middenklasser. Hij deelde sowieso de wielbasis (en platform?) met de Avensis dus dat is dan niet overdreven hoog ofzo
toyotaprius zegt
@Ahura: Ja ik had wel eens prijzen van een prius gezien zonder subsidies en dergelijke. Dat was in het begin. Maar toen waren de prijzen, relatief hoog. vergeleken met auto’s uit dezelfde klasse. Natuurlijk, het was het begin.
maar eens gekeken naar prijzen van een prius in landen om ons heen:
Belgie: 27 000 euro – 36 000 euro
Duitsland: 25000 euro – 27 000 euro
Frankrijk: 26 000 euro – 33 000 euro
UK: 23 000 euro – 26 000 euro
En Nederland (om te vergelijken) 26 000 euro – 36 000 euro
Alleen ik weet dus niet of er een vorm van subsidie mee in de catalogus prijs is mee genomen. De prijzen zijn van de toyota website.
Cantago zegt
@toyotaprius: beetje late reactie, ik weet het, maar ik heb van-horen-zeggen dat de prijs nog veel hoger lag dan dat, doordat Toyota zelf ook de prijs wat laag hield. Nog altijd niemand met een antwoord op onze vraag?
toyotaprius zegt
@Cantago: Ach.. Ik was er zelf ook niet hoor.. zat ergens ingesneeuwd..
Inderdaad, geen antwoord. Maar ik denk, dat onze vraag,niet de interesse wekt voor een antwoord. Deze site staat nu niet echt bekend om zijn interesse in hybrides, laat staan een Toyota Prius.
Cantago zegt
@toyotaprius: Lastig he, die sneeuw? Maar eigenlijk ook wel enigszins terecht, want zo boeiend was de Prius niet. Inmiddels zijn er hybrides (en andere auto’s) die veel zuiniger zijn, mooier zijn en tegelijkertijd ook betere prestaties hebben. Als ik nu zie dat er merken zijn die in hun sportwagens electromotoren gebruiken om de voorwielen aan te drijven voor extra acceleratie, en als regeneratie systeem voor remenergie… Dat lijkt me gewoon 100x efficienter, en je hoeft niet in te leveren op andere vlakken:D
Bartig zegt
Eigenlijk best wel spectaculair nieuws, dat de Fiesta eindelijk Fords beoogde verkooptopper is.
JanC zegt
@Bartig: Dat is die wagen jarenlang geweest! Fiesta was in 1993 het best verkochtte model, om een voorbeeld te geven.
PeugeotGTI zegt
Ik durf niet eens te posten bij dit topic.
De eerste Peugeot op een 24e plaats…
Ahura zegt
Als model staat de Prius iig niet in de top 10 van best verkochte auto’s in Europa 2009. Als merk staan ze 7e
Seroo zegt
Ford Fiesta 1337 keer verkocht, is dat toeval?
http://en.wikipedia.org/wiki/Leet