Een trend die doorzet: nieuwe auto’s laat men links liggen, terwijl de occasionmarkt goede zaken doet.
De autoverkoop van nieuwe personenauto’s loopt in Nederland alles behalve lekker. Cijfers van het derde kwartaal van 2016 laten zien dat er 91.000 nieuwe auto’s zijn verkocht. Een daling van acht procent in vergelijking met een jaar geleden, meldt het CBS.
Niet alleen het derde kwartaal, maar cijfers over het hele jaar laten zien dat 2015 een beter jaar was qua autoverkoop dan 2016. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 15.600 minder auto’s verkocht in vergelijking met 2015. Een daling van dik vijf procent.
De laatste maanden van 2015 zagen we een verkoopspurt als het ging om nieuwe auto’s, maar de verwachting is dat we dit jaar geen dergelijke spurt hoeven te verwachten. Vorig jaar gingen de bijtellingsregels op de schop, waardoor het aantrekkelijk was om nog even snel een auto op kenteken te zetten. Het was de laatste mogelijkheid voor de zakelijke rijder om bijtellingsvoordeel te pakken met een reguliere auto. Enkel volledige elektrische auto’s genieten nog van een lage bijtellingscategorie. Plug-in hybrides en auto’s met een conventionele aandrijflijn moesten het voortaan doen met 21% bijtelling. Het resultaat was dat de leaserijder plug-in hybrides massaal links liet liggen. Geen fiscaal voordeel, geen trigger om een hybride te rijden.
De verkoop van nieuwe auto’s zou hoe dan ook in 2016 gaan falen. Volgens het CBS zijn het juist de ouderen die nog een gloednieuwe bolide aanschaffen. Hoewel de algehele autoverkoop daalt, zijn het de 55-plussers die hun geld stukslaan op een nieuwe auto. Per duizend personen schaften 55-plussers in 2015 zeventien nieuwe auto’s aan. Een daling van 40 procent in vergelijking met 2011, maar pak je andere leeftijdscategorieën erbij dan is de daling bij de ouderen het minst. De vergelijking van 2015 met 2011 geeft bij jongeren een daling van 61 procent aan en bij de groep van 36 tot en met 55 jaar bedroeg de daling 53 procent.
Gelukkig is er ook positief nieuws te melden. Zoals al reeds bekend was, blijft de occasionmarkt verder groeien. Tot en met september 2016 zijn er ruim 1,5 miljoen tweedehands auto’s verkocht. In het derde kwartaal van 2016 was dit aantal 473.000. Een stijging van vijf procent procent in vergelijking met het derde kwartaal van 2015. Toen werden 452.000 occasions verkocht. De algehele occasionverkoop van 2016 in vergelijking met 2015 plust met drie procent.
Foto via Autojunk
tvr1974 zegt
En volledig te begrijpen…
Zodra je de deur uit rijdt bij de garage met je nieuwe auto is er 10% van de prijs af… koop je er 1 van een jaar oud is t bijna 20%! Na 3 jaar? Meestal rond de 50%, zeker met grotere duurdere auto’s..
napo zegt
@tvr1974: snap ik maar de geur van een verse auto en wetende dat niet iemand anders de auto heeft afgeragt is ook een lekkere gedachte… mijne wordt ik week 43 gebouwd… kan niet wachten!
youknowme zegt
@napo: van wat voor leuke auto kunnen we foto’s op autoblog verwachten?
napo zegt
@youknowme: een verse Porsche 718s…..(en dat is geen grap)
napo zegt
@napo: beelden van Mn proefrit maanden geleden…iedereen “zeurt” over de 4 cilinder… maar t rijdt zo goed! https://youtu.be/j_zBqXQh7UE op de 3 in Duitsland.
peugeot205 zegt
Lang leven bemoeial overheid! Vorig jaar hebben leaserijders eerder vervangen ivm bijtelling. En degene die nu mogen bestellen wachten tot volgend jaar zodat ze grotere motoren kunnen rijden ivm, ja hoor, de bijtelling!
shalomleon zegt
No shit sherlock, dit zijn echt conclusies die het ganze land al weet net als de “onderzoeken” van het CBS.
O.T. wel gaaf dat je daar je centen mee kan verdienen
sanderm3 zegt
Zelfs al zóu ik geld genoeg hebben voor een gloednieuwe, dan nóg koop ik er 1 waar de ergste afschrijving al vanaf is. Of een ex demo. Scheelt een berg en je kunt wat achter de hand houden voor toekomstig onderhoud, extra brandstof etc, of je gaat er lekker van op vakantie.
alleswat zegt
Ik zou nu ook wel een nieuwe auto willen kopen. Maar helaas heb ik geen 15.000/25.000 euro liggen die ik zo even aan een leuke wagen kan spenderen. Tuurlijk rijd je voor minder als 10.000 ook al nieuw, maar dan koop ik iets dat ik niet wil.
Dus ik ben een occasion tot 5e hands auto koper. De auto’s met levens ervaring en karakter zeg maar.
Bevalt super goed in combinatie met een ANWB lidmaatschap.
Toch hoop ik dat als ik 55 plus ook is een gloedje nieuwe wagen te kunnen kopen. Dus dealers heb nog 30+ jaar geduld, ik kom eraan.
cpp1 zegt
@alleswat: 15-25k heb je geen leuke nieuwe auto. Een aardige 2e handse echter wel.
alleswat zegt
@cpp1: De defenitie van leuk verschild per persoon natuurlijk. Je koopt er idd geen 200+ pk rwd coupe of iets voor nee. Maar ik boel gewoon wel een nette midden klasser. Al zit daar vaak idd weinig echt “leuks” aan.
jrsmoke zegt
Als ik die leeftijd van 55+ bereik koop ik juist alleen maar occasions als dat betekend dat ik dan nog zelf kan rijden daar ik nu 22 ben.
Voorlopig hou ik het maar bij de auto van de zaak
cupsport zegt
Ehh… er zijn nog voldoende plug-in hybrides die die dit jaar nog 15% bijtelling hebben maar volgend jaar niet meer?!!
nautique206 zegt
@cupsport: klopt. Er worden nog heel wat registraties van 15% bijtelling auto’s verwacht de laatste maanden van dit jaar
Citrofiel zegt
@cupsport: Inderdaad, @RubenPriest loopt nogal op de zaken vooruit. Pas in 2019 zal de bijtelling van alles behalve volledig elektrisch gelijk getrokken zijn naar 22%.
Alfarobert zegt
Wie kan er tegenwoordig nog prive een nieuwe auto kopen? Onder de 10.000 euro wordt het een 3 cilindertje.Daarboven vaak een leasebak van de zaak.
desjonnies zegt
Koop nooit nieuw, bestelwagens alleen met fikse korting of een overjarig model of een dealer die zijn eigen merk grijs importeert ernaast en er iets gaat er pas uit met 300000 plus kilometers.
Auto’s zijn knettergoed, wie had ooit kunnen dromen dat @desjonnies een NEGEN haar oude Alfa Diesel zou rijden, die niet roest, geen elektrische problemen kent, één op achttien loopt op Satansap’ met een ZESbak, en dik twee honderd dertig duizend kilometers achter zijn hoeven heeft.
Toen ik in een verroeste lekkende 75’er Giulia Nuova 1300 reed, durfde je niet eens te dromen dat je ooit in zo een fantastisch snelle stille en zuinige wagen van hefzelfde merk zou rijden!
En dat ‘slechts’ 25 jaar later.
We kopen nieuw uit overdaad en bluf en vooral om de centjes niet aan de belasting te schenken. Een heleboel ondernemers nemen dan maar een nieuwe wagen ipv alles direct naar Wiebes te brengen.
Eigenlijk een ongezonde situatie economisch gezien.
bertorelli zegt
Ik rij sinds dit voorjaar een 21 jaar oude C-Klasse.
Kosten; nog geen € 5000 en met (bijna) alle opties van een ‘moderne’ auto.
Afschrijving heb ik niet meer en het rijdt ook nog eens heerlijk.
Waarom zou je dan het 10-voudige gaan betalen?
stationcar zegt
Meerdere mensen hebben het al aangestipt, nieuwe auto’s zijn gewoon te duur. Simpel zat. Hoeveel moet je verdienen om een beetje fatsoenlijke auto te kopen als de prijs van een auto driekwart of meer van een normaal jaarsalaris is?
Als je dan ook nog een gezin hebt met een paar kinderen gaat een nieuwe auto gewoon echt niet lukken. In ieder geval niet elke 5 jaar. Als je het al moet wíllen met absurde afschrijving de eerste paar jaar, beginnend de grootste klapper op het moment dat je de showroom uit rolt…
slickrick zegt
@stationcar: de auto’s zijn niet te duur, mensen verdienen gewoon te weinig. Wat kan je met een modaal Nederlands salaris van 35k bruto per jaar…..je basis behoeftes afdekken en een keertje naar de camping….. best zielig
autopetje zegt
De redenatie hier dat een overjarig model of een auto met de kop er af veel interessanter is dan een nieuwe auto is niet helemaal waar. Een overjarig model krijg je bij de volgende inruilbeurt aanzienlijk minder voor terug dan wanneer het nog het huidige type zou zijn. Daar gaat je voordeeltje van toen. Bij een auto met de kop er af start je ook meteen bij ” 1 jaar oud” dus nog maar 2 jaar te rijden en hij is 3 jaar oud. Ook hier geld, een auto van 3 jaar oud is minder waard dan een auto van 2 jaar oud wanneer je weer aan de beurt bent. Daarbij komt dat je fabrieksgarantie nog maar 12 maanden duurt i.p.v. 24 maanden. Je betaald dus minder maar je krijgt ook weer minder. Het te investeren bedrag is lager , dat dan wel. Vaak is ook een auto met de kop er af relatief duurder dan een nieuwe. Er word ook vaak gelogen over de catalogus prijs van toen. De mattenset, kosten rijklaar maken en trekhaak worden doorberekend en de toenmalige korting word eventjes verzwegen.
clarkson zegt
Slecht hoor dit…
Koop gewoon nieuw als het kan! Stel je eigen auto samen en heb er plezier van. Geld besparen doe je maar met iets anders.
Dutchdriftking zegt
Nieuw kopen is leuk, maar alleen als je echt een grote zak geld hebt, je eigen rot sparen en dan een goed aangeklede Polo kopen, of een 2e hands A4 voor het zelfde geld, ik zou het wel weten!
kwatkam zegt
Ik wil niet eens een nieuwe auto. Allemaal onnuttige gadgets in een eurodoos met onderbemeten motor. Bah, geef mij maar een echte auto met een fatsoenlijk blok en ontworpen door engineers die van een potje sturen houden. En hoe minder veiligheidsfrutsels hoe beter. Geen lampjes in de spiegels, piepjes voor alles, lane departure control, autobraking. Om te kotsen.