De verkoop van de Mercedes EQS is ingezakt als een plumpudding.
Mercedes heeft in 2021 de EQS op de markt gebracht. Het langverwachte elektrische vlaggenschip van Das Haus werd al in 2013 aan de wereld getoond als concept. Helaas zijn de looks van het productiemodel, niet helemaal geworden wat het concept beloofde. Het is een beetje als dat meme van The Office. Met het verschil -har har- dat er in dit geval helaas wel verschillen zijn. Het concept is een sportieve futuristische sedan. Het productiemodel een raar geproportioneerde futuristische blob.
Desalniettemin leek de EQS aanvankelijk een belachelijk succes. Maar de populariteit van het model blijkt een kort leven beschoren te zijn. In de Verenigde Staten is de EQS de showroom niet meer uit te branden. Een zwaar getroffen dealer vertelt anoniem dat EQS-en haast een soort ankers zijn in de showroom:
I sold one of the very first EQS models to arrive in the United States. The guy that bought it came in a week before it arrived just to make sure he could still get it and he was willing to pay whatever it took. That was late in 2022. By the next summer, they were anchors. Everyone was having trouble moving EVs off the lot and the depreciation was crazy. They pushed them out to us before the technology was ready and the build quality was there. The oil lobby has to be thrilled.
Anonieme Mercedes dealert, houdt zelf geen boot over aan de EQS-verkoop
De cijfers lijken deze notie te ondersteunen. Sowieso is Merc’s EQ-range niet echt populair in ‘Murica. De gemiddelde EQ’X’ staat 82 dagen in de showroom, terwijl de gemiddelde elektrische BMW na 38 weg is. En ook qua absolute aantallen tekent zich een grimmig plaatje af voor de EQS. Voor Q3 zakten de verkoopcijfers ten opzichte van Q2 met 55 procent, van 2.456 units naar 1.100 units. Onlangs schreven we ook al dat hoewel Duits premium marktaandeel afpakt van Tesla op de EV markt, Mercedes voorlopig achterblijft bij BMW.
Volgens een rapport van TTAC dat een aantal verkopers quote die opvallend genoeg anoniem wil blijven ‘uit angst voor repercussies’ (lekker gezonde cultuur weer), hebben verkopers wel een idee waar het aan ligt:
Our cars need to be ‘want’ cars. The S-Class has maintained good loyalty because it’s aspirational. An EQS is not something that most people aspire to own. The EVs lack the ‘lust factor’ of Mercedes’ gasoline-powered flagship models, such as the S-Class sedan and AMG-GT coupe.
Mercedes verkoper, houdt van ICE’s
De malaise bij Mercedes wordt gedeeltelijk gedeeld door andere EV fabrikanten. Ook zij ervaren dat EV’s langer bij dealers staan dan in het begin van het jaar. Een analist van Edmunds vermoedt dat de early adopters ‘op’ zijn:
The ship of early adopters — willing to put a reservation down on virtually any EV announced — has sailed.
Ivan Drury, Edmunds’ director of insights
Kan zijn, maar Mercedes doet het dus ook slechter dan BMW, voor nu. Is dat dan toch bewijs dat lelijk design uiteindelijk toch echt een factor is waardoor je geen auto’s verkoopt? En gaat BMW dat ook opbreken als Audi met een fraaie bauhaus A6 e-tron op de markt komt die de i5 er grotesk uit laat zien? Of is de hele EV markt gewoon een pipedream gepusht door NGO’s, politici en Alex Soros? Laat het weten, in de comments!
Edge zegt
Tjsa, die ster op de neus is veel waard, maar een beetje goed design ook. De early adopters nemen vreemd design op de koop toe, hele klimaatbewuste mensen willen graag dat anderen zien hoe klimaatbewust ze bezig zijn met hun EV. Maar het gros van de EV kopers wil een normale auto. Dat wil zeggen, een auto die eruit ziet als een normale auto en rijdt als auto die rijdt als een normale auto, maar van brandstof voorzien wordt door middel van een stekker in plaats van een benzineslang bij de pomp.
Johanneke zegt
En, deze wagens zijn duur. Stel je kan al een ton stuk slaan op een auto, waarom zou je dat doen op een EV? Je kan de benzine toch wel betalen. Ik zou een v8 of v12 willen als ik zoveel geld had.
Aan de andere kant heb je de middenklasse, daar heb je milieubewuste mensen, en mensen die kopen met de hand op de knip. Dan kom je uit op de best verkochte auto van het jaar. De model Y. Een auto van een ton is nooit een volume model. Dat is de prestige van het merk.
waterisnat zegt
Een EV is nul milieubewust en big oil (of big coal) heeft nul last van EVs. Die electra komt niet uit de lucht vallen, of uit je zonnepaneel, en die materialen voor de EV komen ook niet automagisch tevoorschijn.
On topic; mijn vaste taxichauffeur is merc gek en wilde de EQS per se als eerste hebben. Na 9 maanden ingeruild voor Sklasse met diesel. Volledig teleurgesteld in de kwaliteit en bruikbaarheid. En hij is niet de enige taxichauff met deze ervaring, dus dit lijkt geen incident.
berlinetta zegt
De auto ziet er ook wel uit als een vormeloze plumpudding. Net als de rest van de EQ-lijn van Mercedes.
jaapiyo zegt
Dat was een beetje de bedoeling van de titel 😀
cdlop01 zegt
Probleem van de EQS…het wil maar geen S klasse zijn vwb uitstraling….. meer E segment en vormgeving niet ieders smaak. Afwerking carrosserie grof, zie diverse youtube filmpjes en interieur ook zeker geen S klasse afwerking en materiaalgebruik, hoewel de huidige normale S klasse ook al stap terug is voor wat dat betreft… .
Daarnaast veel te zwaar, echt een bev 1.0, wordt ook door Mercedes geen euro aan verdiend net zoals bij VW/Audi en Ford, Gm, Stellantis…. .
De Duitsers zullen net als Toyota/Lexus eerder dit jaar moeten erkennen dat alleen Tesla geld verdiend door hun efficiënte ontwikkel en productie methoden, gigacasting o.a. . Volgen ze Tesla’s en Toyota’s voorbeeld niet, dan is het over paar jaar gedaan met ze. Vw staat al op omvallen vlgs de eigen Ceo, verkopen storten wereldwijd in en de Id serie wordt met zware verliezen verkocht in China, niet vol te houden…
mattr zegt
Volgens mij hebben ze de EQS bewust net iets goedkoper dan de S in de markt gezet omdat niet al te veel interne concurrentie te hebben
moveyourmind zegt
Niet zo gek, qua prijs zit hij tussen de E-en de S-klasse in, maar hij mist alle uitstraling die je van een Mercedes van meer dan een ton verwacht. Pijnlijk, want de concept laat juist zien hoe de EQS had moeten zijn.
En de EQS heeft in de VS nog een probleem erbij, een S-klasse kost daar maar zo’n 10.000 Dollar meer. Dan is de keuze snel gemaakt.
Mini Joe zegt
Jammer, ik hou wel van deze Franse styling. Ik zie er wel een CX of C6 in ( in de verte) iedereen weet toch dat de Duitse auto-industrie behoudend is en de Franse avant-garde jaren later volgt 🤗
jaapiyo zegt
Ik wacht persoonlijk op het moment dat de Franse avantgarde met iets komt dat in de buurt komt van de DS, CX of zelfs Espace.
Mini Joe zegt
Ze hebben nu een meer avant-gardistische lijn, begonnen met de DS5, opgevolgd door de nieuwe DS4 en C4 en persoonlijk vind ik de nieuwe C5X erg mooi 🤩
tjorque zegt
Toen ik onlangs the blob (Ik vermoed een EQE maar het kan ook een EQS geweest zijn) in mijn achteruitkijkspiegel zag, was ik daar zo van aangedaan dat ik me nog moeilijk kon concentreren.
In den beginnen (lees de persfoto’s) vond ik nog wel meevallen. Niet mooi, maar net zo acceptabel als een Y, of een EV6.
Maar de realiteit is echt wel anders… 🤮
garp zegt
Die EQ suv’s vind ik nog wel mooi. Beter dan wat BMW er tegenover stelt, zeg ik met pijn in m’n hart. Maar als je dan een Polestar 3 als vergelijk pakt. Maakt toch meer los bij me. Ziet er lichtvoetiger uit dan zowel de Merc’s als BMWs. Met precies de juiste balans tussen behoudend en futuristisch design.
Die sedan EQ’s doen pijn aan je ogen. En dat had niet gehoeven. Blijf dichter bij concept. Ze hebben hetzelfde gedaan als Honda met de E. Ook zo’n enorme gemiste kans in het kwadraat.
Gulli zegt
Ik heb de eerste generatie Panamera nog wel eens uitgemaakt voor rijdende augurk maar die vergelijking gaat momenteel voor de volledige EQ reeks wel op.
Het oeroude ‘three-box-design’ zal altijd mijn favoriet blijven. Het hoeft niet meteen een Volvo 940 te worden, maar bij een huidige Mercedes sedan is het onmogelijk te zien waar de motorkap ophoudt en de voorruit begint. Achterop is het niet beter.
De vorige generaties maakten zich overigens al schuldig aan het hebben van een enorme motorkap en nauwelijks een kont. Dat design vond ik al moeilijk om aan te zien (ik ben een billenman). Dat is gaaf bij een Wiesmann of een Lotus super 7, maar niet bij een sedan van 1800+ kilo.
Maar dat kleine kontje is nu bijna non-existent. De achterruit eindigt zo goed als in de kentekenplaat.
Johanneke zegt
Ben het helemaal met je lezing over de styling eens, maar misschien moeten we er aan gaan wennen. Dit is namelijk aerodynamisch. En lelijk.
marcomanta zegt
Jammer dat ze het oorspronkelijke Mercdes design hebben veranderd. Nu lijkt het een eenheidsworst, geen oer Benz uitstraling helaas.
Gulli zegt
Met nadruk op worst
marcomanta zegt
Haha, inderdaad.
JelmerS zegt
Die EQE is moeilijk lelijk en onhandig met die sedan klep. De EQS is dan toch de knappere van de twee met nog een handige hatchback. Helaas wel heel erg duur.
Die EQE SUV vind ik ook wel knap, maar ook te duur als het de opvolger zou moeten zijn van die EQC en daarmee moet concurreren met de Audi Q8 etron.
mashell zegt
Je noemt EQE SUV, zou het niet kunnen zijn dat de EQS in de VS slecht verkoopt omdat iedereen die er één zou willen nu voor een EQS SUV of EQE SUV gaat? Gek genoeg vind ik zelf de EQE visueel beter dan de EQS. Dat kleine achterportier geeft de wagen een beetje een coupé look.
jaapiyo zegt
Ja en nee. Er zal vast wat verkoop van de EQS naar de EQS SUV schuiven. Maar ook de EQS SUV kachelt hard achteruit qua verkoopcijfers.
banderas zegt
Zelfde in Nederland. Er staan bizar veel op voorraad en te koop. Zelfs Mercedes wil niet op inruil EQS-en bieden, want ze komen er niet vanaf. Zelfde nu met de overvloed aan Tesla’s die nu uit de lease komen, net als iPace, E-tron etc. De markt is helemaal kapot nu.
Richmond zegt
Ik hoorde vandaag dat mobility Lease juist de 5 jarige Tesla’s nu via een private lease constructie aanbied. En ze verwachten dat dit een door succes wordt.
Mr. Cartoon zegt
Beetje zoals de auto er zelf uitziet dus..
fanboy zegt
Tja het ligt allemaal aan EVs zeker, terwijl andere EVs wel gewoon verkopen.
Ze hadden denk ik toch dichter bij dat concept moeten blijven.
cdlop01 zegt
Byd en Tesla verkopen goed, VW, Ford, Gm, Mercedes hebben grote moeite EV’s te verkopen, vaak met hoge kortingen en verliezen miljarden en moeten zelfs productie stilleggen…. .
ukbob zegt
Als je een EQS of vergelijkbaar kan inruilen en daarvoor een EQE met nieuwere tech, ietsje kleiner en weer 0km op de teller kan krijgen.. No brainer toch?
550maranello zegt
Op dit moment is er bijna geen EV dat goed verkoopt in de EU maar ook niet in de VS. Dan krijgt het hogere EV segment automatisch nog grotere klappen te verduren. Dit alles heeft te maken met het gebrek aan vertrouwen bij de consument. Dit komt door de afnemende subsidies, de hoge(re) aanschafprijs, de energieprijs, de rente en de nog steeds de beperktere bruikbaarheid van EV‘s t.o.v benzine en hybride. Het wordt nog steeds als een vooruitstrevend product gezien en in deze moeilijke tijden nijgt het grote publiek naar het oude vertrouwde, zeker als er geen of weinig subsidieprikkels meer zijn.
panam1 zegt
Ik zeg dit al jaren. Zodra alles elektrisch is maakt het geen ‘hol’ meer uit wat je rijdt. Alles is eenheidsworst. De gemiddelde persoon zit max 10 uur per week in een auto, een electrische Ferrari heeft dezelfde power als een electrische Skoda. Heb 10 jaar in Duitsland gewoond, ben mechanical engineer van beroep, alle grote Duitse merken zijn doodsbang voor de toekomst. Design / snelheid etc maakt niets meer uit als alles elektrisch en zelfrijdend is , ze gaan ervan uit dat 2 van de 4 binnen 20 jaar failliet zijn. Mark my words…..en dit artikel is wederom bevestiging van wat komen gaat
mashell zegt
Dat de techniek uitwisselbaar is dat was al veel langer zo, we hadden al Opels met BMW motoren, BMW’s met Peugeot motoren en Mercedessen met Renault motoren. Een viercilinder is een viercilinder, het heeft allemaal dezelfde output, dezelfde verfijning en hetzelfde geluid.
Maar je hebt wel een punt, op de laatste IAA waar ik was (dat was nog in Frankfurt) daar stonden concepts voor de verre toekomst en alle merken hadden dezelfde autonoom rijdende cocon. Het gaat dan alleen nog maar om de stoelen en de kwaliteit van het infotainment,
Maar goed, autonoom rijden is er nog niet en lijkt ook voorlopig niet echt te komen. Tesla dreef dat een beetje aan maar die lijken ook stilgevallen. Dus we gaan verder met gewone auto’s maar nu elektrisch aangedreven.
Probleem is dat het deel van de markt dat in nieuwe techniek geïnteresseerd is al wel over is op EV’s en nu het conservatieve deel van de bevolking aan de beurt is. En je ziet overal dat het grootkapitaal dat dik in de olie zit veel geld spendeert om juist dat conservatisme aan te moedigen. Van haatcampagnes tegen transseksuelen, vaccinaties tot klimaatmaatregelen, het grootkapitaal doet er alles aan om de mensen conservatisme en twijfel aan wetenschap in te prenten om zo progressiviteit te remmen en daarmee hun investeringen langer rendabel te houden.
jaapiyo zegt
Pff…Vermoeiend dit. Wat hebben transseksuelen te maken met klimaat en olie? Die idiote koppeling van issues die niks met elkaar te maken hebben dient echt met wortel en tak uit de maatschappij te verdwijnen. Je kan niet meer licht kritisch zijn op milieuonzin zonder uitgemaakt te worden voor homohater of racist. Als je nou kijkt naar circa 10 jaar woke, wat heeft dat de wereld opgeleverd behalve ellende, verdeeldheid, haat en het benadrukken van praktisch niet werkelijk bestaande tegenstellingen.
De fatsoenlijke westerse wereld was er al lang. Niemand behalve een stel religiegekkies had er bezwaar tegen dat lhbti-ers trouwen en familieleden bezoeken in ziekenhuizen. Juist door de niet aflatende extreme propaganda zijn die tegenstellingen weer opgeflakkerd. Ik ben potverdikke liberaal in hart en nieren en ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee. De meest griezelige mensen die ik in mijn leven ben tegengekomen zijn zonder uitzondering wokies. Iedereen moet kappen net te doen alsof die mensen automatisch feilloze magische wezens zijn die beschermd moeten worden tegen elke vorm van kritiek.
flyerbunch zegt
De early adopters en klimaat activisten denken niet echt aan laad infrastructuur en nemen al die ongemakken op de koop toe. De rest kijkt gewoon naar wat het hen oplevert en het praktische. Amerika loopt gewoon achter en dat breekt de merken zuur op. Enkel Tesla kan hulp aanbieden en dat zorgt ervoor dat vele merken hun CCS laten vallen voor die van Tesla de NACS. Beetje verontrustende ontwikkeling mss..
gregorius zegt
Zo in 2-tone, met alle opties is het best een leuke auto.
Maar, voor ‘iets meer dan een Tesla’.
Niet voor ‘iets minder dan een volle S-klasse’.
De mensen die de EQS, EQE, EQS SUV en EQS SUV per se wilden, hebben m nu.
De mensen die nu aan het kiezen zijn tussen iets in die range, worden nou ook niet echt overtuigd van het aanbod. Ik heb ook in die EQS SUV gezeten om eens te kijken; maar het lijkt eerder een luxe MPV met een wat moeilijk interieur; heb weinig gezien wat ik liever had van de EQS SUV dan mn eigenlijk vertrouwde E-station.
Ik zou graag willen weten van MB hoe slecht een EQS SUV zou zijn die er uitzien als een GLE, GLS of G; want dat zijn ontwerpen die het gewoon goed doen in SUV-ontwerp land.
Of zouden ze het niet doen omdat ze meer winst maken op een benzine versie van zo’n auto?