
Met dank aan de staat, uiteraard.
Nu nagenoeg iedere autofabrikant en zijn schoonmoeder één of meer elektrische auto’s aanbiedt, hoeven we ons niet te verbazen over het feit dat de wagens ook meer verkocht worden. Zeker aangezien de milieuregels alsmaar strenger worden en het in bepaalde gevallen nu eenmaal financieel gunstiger is voor het groene, elektrische alternatief te kiezen. Waar we vorig jaar al met acceptabele getallen te maken hadden, merken we dat de verkopen nu echt op stoom beginnen te komen.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Volgens het getallenbureau waren er begin dit jaar, op 1 januari, liefst 22.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Dit is een stijging van 60 procent, ten opzichte van de 14.000 EV’s die er vorig jaar in Nederland te vinden waren. De verkoop van EV’s verdubbelde hiermee ten opzichte van 2017. De enorme sprong zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de grote fiscale voordelen die EV’s genieten.
Afgezien van de volledig elektrische voertuigen herkennen we ook stijgingen bij de (plug-in) hybride auto’s. Waar het aantal stekkerauto’s met 1,6 procent steeg naar 97.000 wagens, verwelkomde de ‘normale’ hybride auto een stijging van 12 procent, om tot een totaal van 150.000 te komen. Niet geheel opmerkelijk, dankzij het wegvallen van de fiscale voordelen, is het feit dat de stekkerauto’s in de verkoop bijna volledig genegeerd werden. Vorig jaar werden er slechts 1.800 exemplaren verkocht, tienmaal minder dan het jaar ervoor. De verkoop van plug-in hybride auto’s was hiermee zelfs fors minder dan de verkoop van volledig elektrische wagens.
Ondanks de groeiende verkoopcijfers is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in Nederland er een met een (deels) elektrische aandrijflijn. Hoewel Nederland hiermee zeker bij de besten hoort, gaat Zweden fier aan kop. De elektrische auto doet het in Europa de laatste overigens sowieso goed, zo bleek laatst uit dit onderzoek.
Ach ja die hulp van de overheid zal wel nodig blijven. Ik ben immers benieuwd als er een massale omslag zou moeten plaats vinden van brandstof naar elektrisch. Kom je bij de dealer en dan krijg je niks meer voor je brandstofbak, want niemand die dat nog rijdt. Alleen met subsidies kan je dat ondervangen. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de overheid daar totaal niet over na heeft gedacht.
@ghost: als de benzine over de 2 euro heen gaat beginnen vanzelf meer mensen naar een EV te kijken.
@kobus1967: dat denk ik niet. Bijkomend is elektrisch ook niet een kwestie van stekker erin steken en klaar. Wat veel mensen niet weten is dat energiemaatschappijen speciale tarieven rekenen indien je een snellaadstation thuis hebt. Die abonnementen kosten gemiddeld €150,- per maand. Dus als de brandstof dan 0,40 per liter stijgt, kan je je nog steeds afvragen of dat dan het omslagpunt is. Sommige mensen rijden nou eenmaal liever diesel of benzine.
@ghost: En sommige niet… Ik geloof niet dat mijn energiemaatschappij ook maar iets rekent voor mijn krachtstroom aansluiting buiten.
@kobus1967: en als er meer mensen naar een elektrische auto overstappen dan gaan alle huidige voordelen vervallen en zal er flink belasting geheven gaan worden op jouw en mijn energierekening, want al die voordelen zullen wel terugbetaald moeten worden.
@rhellema: ook dat ja.
@kobus1967: inderdaad, ik zou nu al wel graag voor m’n bedrijfswagens hybride’s of elektrische auto’s met een actieradius van min. 300 praktijk km’s willen kopen. Bestaat niet, gewoon niet te koop! Ik begrijp dat niet.
@ghost: zo’n overgang van brandstof naar elektrisch zal nooit ineens met een “big bang” gaan, maar geleidelijk. Dus de waardedaling van je brandstofauto zal echt wel meevallen. Het duurt nog zeker een tientallen jaren voordat we allemaal elektrisch rijden, en ik vermoed dat de echte liefhebbers tot ver in de toekomst met hun brandstofauto kunnen rijden. Dat op de duur elektriciteit goedkoper zal worden dan benzine, dat geloof ik wel, want dat zien we nu al langzaam gebeuren.
Eind 2015 was er een hausse op de 7% PHEV auto’s omdat die regeling eind 2015 afliep. Lease-auto’s dan dus. Deze zullen een contract hebben van 3 of 4 jaar.
Die mensen zullen nu waarschijnlijk overschakelen naar een volledig electrische auto om dezelfde fiscaal economisch geldtechnische redenen.
Eind 2019 is dat ook weer klaar dus dan zal het in 2020 wel weer zo zijn dat iedereen aan de driepitters gaat.
@stephane8200: Ken zat mensen die switchen naar auto’s met een heel dik benzineblok. Na 4-5 jaar fiscaal lijden mag het weer en de crisis is ook over, dus waarom niet.
@Wouter: dat kan ook natuurlijk al zie ik het betrekkelijk weinig in mijn omgeving ondanks dat het goed gaat. Misschien zelfstandigen. Als werknemer bij een (groot) bedrijf ben je vaak gebonden aan A/B categorie milieudinges dus dan is de keuze voor dikke benzinemotoren vrij beperkt. Als je al benzine mag rijden, ondanks de dieselpaniek momenteel.
Ik dacht dat Noorwegen altijd zo ver vooruit liep op de rest
@gulli: Noorwegen is geen lid van de EU
@BaRa: dat helpt op zich wel mee om niet bovenaan de EU statistieken te komen denk ik. Thx :P
Binnenkort dan maar weer een kerncentrale openen om ze op te kunne laden
@kennone: iedereen aan de zonnepanelen, dat scheelt al een heleboel. Je wekt zelf de stroom op voor je huishoudelijke apparaten en wat je nodig hebt aan krachtstroom, koop je in bij de energiemaatschappij.
En in Noorwegen, dat toch echt bij Europa hoort, maar minder meedoet met een paar clubjes; heeft ongeveer de helft van de auto’s een vorm van elektrische aandrijving.
Dus tja, waar is Nederland nou?
@gregorius: als je die Volvo’s D6 bedoelt, dan ben ik blij dat wij in NL maar 1,5% doen. Niet alleen omdat dst soort hybrides onzinnig zijn maar ook omdat de mensen die erin rijden (over het algemeen en uit mijn eigen ervaring) onnodig langzaam inhalen, met 1 kilometertje verschil terwijl er vermogen genoeg is.
@ghost: “cruise control” icm “maximum snelheid” is vaak de oorzaak van langzaam inhalen. Dat jij en ik ff gas bijgeven omdat dat sociaal is, boeit de meesten niks.
@gregorius: Het hoort bij Europa, maar is geen lid van de EU. In dit artikel is ‘Europa’ gebruikt als populaire naam voor de EU, niet als naam voor het continent.
Welke fiscale voordelen zijn d’r dan voor mij??? Particulier, geen lease auto. Op het ontbreken van MRB na, zie ik geen incentive. Of ’t moest de extreem veel hogere prijs zijn: kan ik m’n vermogensbelasting tenmiste drukken.
@postzegel: de kosten van het rijden zelf is veel lager bij een EV, minder brandstofkosten en minder onderhoud.
@kobus1967: Dat roepen de groendenkers wellicht, maar ga eens stroom-laden bij een openbare paal, en je komt bedrogen uit. Runningcosts zijn ook niet ‘nul’: Een EV heeft nog steeds schokdempers, wiellagers, remmen, banden, ruitenwissers, stuurkogels en verlichting. Alleen de jaarlijkse olie-wissel ontbreekt (t.o.v een dieseltje).
Maar all bullshit aside: Waar zijn de fiscale voordelen? Wat doet de overheid om mij in een EV te krijgen? De lagere onderhoudskosten komt niet doordat er geen BTW wordt geheven over de keuringskosten van een EV.
@postzegel: volgens mij geen MRB op een elektrische auto maar dat zou je moeten nakijken.
@w0o0dy: Dat hoef ik niet na te kijken: dat is zo. Vrijstellling van MRB want EV, dat had ik ook al genoemd,.. maar in vergelijk met een normale auto kan ik heel veel jaartjes MRB betalen voor een EV interessant wordt.
Mijn punt vooral: Voor de lease rijder zijn de fiscale voordelen veel groter, en dus zie je vrijwel geen EV’s die partikulier op naam staan. Net als de plugin’s voorspel ik dat die EV’s straks weer en masse naar het buitenland verdwijnen als ze uit de lease komen. Wanneer zag jij voor ’t laatst een Opel Ampera rijden? ( in 2013 werd je ermee doodgegooid want 0% bijtelling, nu zijn uit de lease zijn, zijn ze ook uit het straatbeeld verdwenen).
@postzegel: helemaal eens. Amen!
@postzegel: tja, we hebben wel relatief lage brandstofprijzen gehad tot vorig jaar dus dat maakt een verschil en verder is de techniek behoorlijk verbeterd. Ik ben het met je eens dat ev’s erg duur zijn voor een particulier. Maar zou je er 6 jaar mee gaan rijden dan zullen brandstofkosten en lager onderhoud en geen MRB toch wel optellen tot een forse besparing. Dat dit eigenlijk nog iets te weinig is om vel particulieren over de streep te trekken dat klopt in mijn ogen wel.
Misschien kan de overheid laadkosten BTW vrij maken bij commerciële laadpalen?
@postzegel: Ik rijd mijn i3 particulier en het scheelt echt enorm in de kosten. Bij BMW kan je via Charge Now een abonnement nemen waarin je voor 50 euro onbeperkt kan laden. Alleen bij de snelladers langs de snelweg betaal je extra, maar als je je reis een beetje slim voorbereid hoef je daar eigenlijk nooit langs. De MRB is inderdaad nihil en de eerste onderhoudsbeurt staat gepland voor december 2019, terwijl ik de auto in oktober 2017 kocht. In Utrecht, waar ik woon, betaal je ook nog eens geen parkeerkosten als je bij de laadpaal staat. Alleen aan die kosten (parkeren, mrb, onderhoud en -vooral- brandstof bespaart het mij maandelijks al gauw 500 euro in vergelijking met mijn vorige V6 benzineslurper. Netto welteverstaan. En de hogere aanschafsprijs kun je inderdaad weer goed maken met de mindering op je vermogensbelasting, als is dat meer het idee dat je ermee bespaart, want dat valt nog wel mee…
Het enige wat ik mis is huil van de zescilinder, maar op alle andere fronten rijdt zo’n auto echt superieur tov een benzineauto. Maar dat is niet genoeg om te overwegen weer op fossiele brandstof te gaan rijden. En dit is geen kijk-mij-jou-eens-overtuigen-lulverhaal, maar ik meen het echt. Plus het feit dat je (in elk geval in de stad) nog iets bijdraagt aan een minder vieze lucht, maakt het plaatje compleet.
Er zitten dus wel degelijk voordelen aan elektrisch rijden.
@postzegel: incentive = minder uitstoot voor je medemens.
Denk dat dit pas het begin is. Zal mij niets verbazen als op termijn de hybride c.q. elektrische autoverkopen die van de diesel zullen evenaren en wellicht voorbij zullen streven.
Denk namelijk niet dat dit alleen toe te schrijven is aan fiscale voordelen. Werkgevers zullen heus wel gaan dicteren aan hun medewerkers dat de leaseauto deels of volledig elektrisch moet zijn. Dit om het amigo van het bedrijf als “milieubewust” te versterken. Daarnaast zullen de auto’s alleen maar goedkoper worden waardoor fiscale perikelen niet meer nodig zijn. En doordat je steeds meer hybrideauto’s op de weg ziet wordt de weerstand er tegen ook steeds minder door het publiek.
@rick-dos: Komt die bedrijfs Amigo toch weer mooi weg straks!
@rick-dos: mijn werkgever heeft het al voor 2020 aangekondigd, alleen nog elektrisch. Onhaalbaar natuurlijk, maar hoog inzetten kan er wel voor zorgen dat het in 2025 wel zover is.
Stroomnet kan het nu al niet aan!!
Dat wordt lachen
Hahahahaha
@ff40: hahah inderdaad straks warmt de aarde weer op doordat er zoveel stroom gebruikt wordt voor de elektrische perenkisten
@de63amg: vergeet afval van de versleten baterijen straks niet.
@ff40: zoals ik hierboven al schreef. De problemen van morgen los je niet op met techniek van vandaag. Er zullen ongetwijfeld ontwikkelingen komen die het wél mogelijk gaan maken. Ondertussen nemen steeds meer huishoudens zonnepanelen en andere slimme oplossingen om zelf stroom op te wekken voor eigen gebruik. Dat beetje extra wat je dan nog nodig hebt, koop je in bij de Energiemaatschappij
@henk_he: Rekenen is iets wat je op de basisschool leert. Nadenken is iets wat je in je verdere leven leert. Nu ga ik je een voorzetje geven wat betreft het denken maar het rekenen zal je zelf nog eventjes moeten doen.
Hoeveel energie gaat er in een ev bij 15.000km per jaar en hoeveel energie verbruikt een gemiddeld huishouden? Reken nu maar eens uit wat twee ev’s aan stroom vragen (man en vrouw elk één natuurlijk).
Lees dan nu je laatste zinnetje nog een keer…
@lekbak: jij mag eerst mijn 2e en 3e zin lezen voordat ik antwoord geef.
Zo tegenstrijdig als het maar zijn kan. Fake news?? Zie namelijk: http://www.rtlz.nl/z-first/avg-van-kracht-stekkerautos-razend-impopulair-rutte-terug-voor-overleg
Kan je wel overal parkeren en nota bene vooraan bij elke stad. Of zelfs midden in de stad.
Hoe gaan mensen in een appartementsgebouw hun 1-2 auto’s per gezin opladen?
Enkele winters terug was er in België het fameuze drama met mogelijks tekort aan elektriciteit en de dreiging dat bepaalde wijken tijdens de piekuren zonder zouden vallen. Quid als iedereen dan nog een auto heeft die staat op te laden?
Jammer dat in vrijwel elk artikel van Autoblog gesuggereerd wordt dat elektrische auto’s alleen gekocht zouden worden vanwege de fiscale voordelen, of door milieufreaks, of – in het geval van Tesla – door Tesla “sekteleden”. De werkelijkheid is echter vooral: een (=elke) elektrische auto rijdt gewoon (echt) veel lekkerder (en leuker) dan de gemiddelde brandstofstoker. Dat mag op een autoliefhebbersmedium als Autoblog ook wel wat vaker genoemd worden. Kortom: het “Plezier aan autorijden” is niet voorbij bij de momenteel massaal plaatsvindende transitie naar elektrisch. Integendeel: de funfactor wordt juist groter. Petrolheads worden uiteindelijk Elektroheads.